Mitä eroa virranjakajissa?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Re: pyörijästä kääntämällä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

kimmoisa kirjoitti:Jaa että pyörijästä kääntämällä?

Ei mulla ainakaan liiku se pyörijä mihinkään jos ei konetta pyöritä / nokka-akselia liikuta.

Täytyypä kattoa.
Juu siellä on varmasti herkistelemällä tarjolla lisähevosia ja polttoainetaloutta.

HUOM. pätee vain 8v-malleihin!
Aki Peltola #1132
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Aksu900 kirjoitti:Jousia pitäisi mielestäni olla kaksi, mitään varmuutta asiasta ei ole.
Juu, kaksi jousta on.

Kuvassa virranjakaja, josta Hall-anturin punainen johto oli irronnut kiinnikkeestään ja alkanut ottaa osumaa tietyillä alipainesäätimen asennoilla sakarahelmaan:

Kuva Kuva
Viimeksi muokannut jus, Ke Tammi 21, 2015 18:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
JL
"Aero"
Viestit: 474
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 16:31
Paikkakunta: Rantasalmi

Viesti Kirjoittaja JL »

Hmm. mielenkiintoista.. Pitääpäs purkaa koe mielessä yksi jakaja. Josko vaikka tuo toinenkin rupeis rokkaamaan.
-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kerran oli kyse virranjakajista niin ei kenelläkään satu olemaan mittoja 99:n jakajan lukitusalumiinimötikän (siis se jonka läpi menee ruuvi, onko kyseinen osa sama kuin esim. kajakissa?)
Omassani on d-jetin jakajasta ja kaasaripelin vastaavasta risteytetty versio, kuitenkin jakajan runko on kasaripelistä.
Omassani on nyt jokin mutteri + prikkaviritys lukitsemassa ennakkoa, mutta se ei näytä riitävän vaan jakaja liikkuu kiristysmomentista huolimatta.
Alumiinia olisi valmiina työstettäväksi, vain mitat puuttuvat.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Make^
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Make^ »

Ei niitä siitä itse saisi mitattua?
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
mikkox9x
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Su Heinä 23, 2006 15:04
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Mitä eroa virranjakajissa?

Viesti Kirjoittaja mikkox9x »

Toimiiko tuo vanha kaasarin (0237021024) jakaja -89 8v katti ruiskussa? Liitin on eri vissiin mutta onnistusko sen vaihto jotenkin ja sitten toimis?

e: 0237021051 näyttää olevan nykysen jaottimen osanumero.
EX 9000 CD 2.0l turbo USA -91
EX 900i 2d 8v -89
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mitä eroa virranjakajissa?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Venttiilikopassa on ruuvit eri kohdalla, jos se vanhempi jakaja. Ota venakoppakin vanhasta niin sitten käy.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Mitä eroa virranjakajissa?

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Mertmi kirjoitti:Venttiilikopassa on ruuvit eri kohdalla, jos se vanhempi jakaja. Ota venakoppakin vanhasta niin sitten käy.
Miten tuo on mahdollista? Miten ne ruuvit menee kannessa oleviin reikiin, jos venttilikopassa on reiät eri kohdissa. Itsellä on jakaja kiinni yhdellä ruuvilla sylinterikannessa.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitä eroa virranjakajissa?

Viesti Kirjoittaja jus »

Naxu kirjoitti:Itsellä on jakaja kiinni yhdellä ruuvilla sylinterikannessa.
8V-venttiilisessä H-moottorissa virranjakaja on kolmella ruuvilla kiinni venttiilikopassa.

Joskus aiemmin jossain toisessa topicissa epäilin tuota Mertmin väitettä ja laitoin kuvankin jossa kolme erilaista jakajaa rivissä ja kaikissa ruuvinreiät samalla tavalla. Kokeilemalla selviää.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mitä eroa virranjakajissa?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ero on venttiilikopassa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Mitä eroa virranjakajissa?

Viesti Kirjoittaja Naxu »

No aivan, päässäni oli vain 16v kuva.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mitä eroa virranjakajissa?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mietin tuossa eroja jakajissa ja kopissa. Kun nokka-akselit on samanlaiset, niin tuo venttiilikoppien reikien erilainen sijainti ja sitä myöten myöskin jakajan eri asento on pitänyt kompensoida hall-anturin tai triggeripyörän toisenlaisella mitoituksella. Jokatapauksessa uudempi jakaja ei kertakaikkiaan sovi paikalleen vanhempaan venakoppaan. Tuo hall-anturin pistoke ottaa kiinni termostaattikoteloon. (Kuvissa jakaja on oikeanmallisessa venttiilikopassa kiinni.) Tätä olen omakätisesti yrittänyt ja vaihdoinkin tuon epätoivonhetken jälkeen oikeanlaisen venttiilikopan kyseiseen moottoriin. (Laitoimme -87 moottorin -89 koriin, jolloin moottorissa oli vanha venakoppa kiinni ja auton sähköt taasen oli uudemmalle jakajalle.)

Otin sanojeni vakuudeksi kuvia, kun tuo klubitoverini ylempänä epäili minun väitettäni jakajien ja venttiilikoppien eroavaisuudesta toistamiseen. Kuvissa voi verrata tuon yhden pultin sijaintia vaikkapa kopassa olevaan kohoumaan. Pulttijako on kyllä samanlainen kaikissa jakajissa...

Kuva

Uudempi venttiilikoppa


Kuva

Vanhempi venttiilikoppa


Kuva

Uudempi koppa sivulta


Kuva

Vanhempi koppa sivulta
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin