Aksu900 kirjoitti:Jousia pitäisi mielestäni olla kaksi, mitään varmuutta asiasta ei ole.
Juu, kaksi jousta on.
Kuvassa virranjakaja, josta Hall-anturin punainen johto oli irronnut kiinnikkeestään ja alkanut ottaa osumaa tietyillä alipainesäätimen asennoilla sakarahelmaan:
Viimeksi muokannut jus, Ke Tammi 21, 2015 18:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Kerran oli kyse virranjakajista niin ei kenelläkään satu olemaan mittoja 99:n jakajan lukitusalumiinimötikän (siis se jonka läpi menee ruuvi, onko kyseinen osa sama kuin esim. kajakissa?)
Omassani on d-jetin jakajasta ja kaasaripelin vastaavasta risteytetty versio, kuitenkin jakajan runko on kasaripelistä.
Omassani on nyt jokin mutteri + prikkaviritys lukitsemassa ennakkoa, mutta se ei näytä riitävän vaan jakaja liikkuu kiristysmomentista huolimatta.
Alumiinia olisi valmiina työstettäväksi, vain mitat puuttuvat.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Venttiilikopassa on ruuvit eri kohdalla, jos se vanhempi jakaja. Ota venakoppakin vanhasta niin sitten käy.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Mertmi kirjoitti:Venttiilikopassa on ruuvit eri kohdalla, jos se vanhempi jakaja. Ota venakoppakin vanhasta niin sitten käy.
Miten tuo on mahdollista? Miten ne ruuvit menee kannessa oleviin reikiin, jos venttilikopassa on reiät eri kohdissa. Itsellä on jakaja kiinni yhdellä ruuvilla sylinterikannessa.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Naxu kirjoitti:Itsellä on jakaja kiinni yhdellä ruuvilla sylinterikannessa.
8V-venttiilisessä H-moottorissa virranjakaja on kolmella ruuvilla kiinni venttiilikopassa.
Joskus aiemmin jossain toisessa topicissa epäilin tuota Mertmin väitettä ja laitoin kuvankin jossa kolme erilaista jakajaa rivissä ja kaikissa ruuvinreiät samalla tavalla. Kokeilemalla selviää.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Mietin tuossa eroja jakajissa ja kopissa. Kun nokka-akselit on samanlaiset, niin tuo venttiilikoppien reikien erilainen sijainti ja sitä myöten myöskin jakajan eri asento on pitänyt kompensoida hall-anturin tai triggeripyörän toisenlaisella mitoituksella. Jokatapauksessa uudempi jakaja ei kertakaikkiaan sovi paikalleen vanhempaan venakoppaan. Tuo hall-anturin pistoke ottaa kiinni termostaattikoteloon. (Kuvissa jakaja on oikeanmallisessa venttiilikopassa kiinni.) Tätä olen omakätisesti yrittänyt ja vaihdoinkin tuon epätoivonhetken jälkeen oikeanlaisen venttiilikopan kyseiseen moottoriin. (Laitoimme -87 moottorin -89 koriin, jolloin moottorissa oli vanha venakoppa kiinni ja auton sähköt taasen oli uudemmalle jakajalle.)
Otin sanojeni vakuudeksi kuvia, kun tuo klubitoverini ylempänä epäili minun väitettäni jakajien ja venttiilikoppien eroavaisuudesta toistamiseen. Kuvissa voi verrata tuon yhden pultin sijaintia vaikkapa kopassa olevaan kohoumaan. Pulttijako on kyllä samanlainen kaikissa jakajissa...
Uudempi venttiilikoppa
Vanhempi venttiilikoppa
Uudempi koppa sivulta
Vanhempi koppa sivulta
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01