Satkun vaihdelaatikko pitää ääntä...

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Tremolo
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Pe Huhti 22, 2005 09:17
Paikkakunta: Akaa

Viesti Kirjoittaja Tremolo »

Pistäkää nyt ihmeessä lisää yhteystietoja sellaisiin jamppoihin jotka osais tehdä ton askin laakeroinnin. Tietotaitoa varmasti löytyis paljonkin kun vain tietäis kehen ottaa yhteyttä :?

Soittelin tonne Ritarin autokorjaamolle ja siellä tuli vain kommentti, että nostetaan kädet ylös saabin laatikon kohdalla.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Tumi Toiviainen, Vaajakoski puh. 014261835. Väittää korjanneensa yli 1000 Saabin laatikkoa...

Eski
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

9000CD23T kirjoitti:Meikäläisen ex satkussa vaihdelaatikon "vonkuminen" johtui kuvassa
olevan pikku pää vetoakselin päässä olevasta laakerista.
Laakerin löytää laakerikaupoista edullisesti, mutta se pitää kiristyttää
SAAB korjaamolla ( esijännitys )

Kuva

http://www.twinsaabs.com/900_repair/tra ... step1.html

Millainen kireys tuolle laakerille piti olla?

Onko olemassa taulukkoa, millaiset laakerit laatikossa on? Ja montako laakeria? Onko kaikki laakeriliikkeestä löytyviä?

Mitä painaa tuo laatikko/16v Turbo moottori yhdessä?
900S(T5.5) M1991(KR)(EX)
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Sukellusvene kirjoitti:
9000CD23T kirjoitti:Meikäläisen ex satkussa vaihdelaatikon "vonkuminen" johtui kuvassa
olevan pikku pää vetoakselin päässä olevasta laakerista.
Laakerin löytää laakerikaupoista edullisesti, mutta se pitää kiristyttää
SAAB korjaamolla ( esijännitys )

Kuva

http://www.twinsaabs.com/900_repair/tra ... step1.html

Millainen kireys tuolle laakerille piti olla?

Onko olemassa taulukkoa, millaiset laakerit laatikossa on? Ja montako laakeria? Onko kaikki laakeriliikkeestä löytyviä?

Mitä painaa tuo laatikko/16v Turbo moottori yhdessä?
Tuo kireys löytynee korjaamokäsikirjasta, ( itse kiristytin sen SAAB korjaamolla )

Ja laakerin hain itse laakeri liikkeestä mallin mukaan.
Kyseessähän oli tämän pikku pää vetoakselin laakeri.
Mielestäni kaikki laakerit ovat vakiolaakereita.

Kuva

http://www.eeuroparts.com/productdetail ... &code=5836#
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Kiitos 9000CD23T!

Nyt on sellainen sivusto, että on jo hyvää tietoa ja jopa laakerin hintaakin oli laitettu. Ilmeisesti dollarihinnan saa Suomessa kertoa kahdella? Mutta ei silti kallis laakeri.
Tuollainen räjäytyskuva on kyllä hyödyllinen remonttia tehdessä, ei tarvii aprikoida mitä kuuluu mihinkin. Täytyy nyt tallentaa tuo linkkeihin ja mahdollisesti koneen tiedostoihinkin.

Tuoko pääakselin laakeri hajoittaa sitten useimmiten satkunlaatikot?
900S(T5.5) M1991(KR)(EX)
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Tuosta pikkuhammas rattaan laakerin kireydestä minulle sanoi yli 20v ellei about 30v Saabeja merkkiliikkeessä asentanut henkilö, että kun sitä neliskanttista osaa ei saa enään käsin pyöritettyä niin sitten se on hyvässä kireydessä :D

Ja onpa se omassa 99:ssä pysynyt joten eiköhän se tosiaan riitä. Ja tuon kiristämiseen kelpaa ihan yksi käytöstä poistettu hammasratas joka "muotoillaan" ruuvipenkissä kiinnipysyväksi, ts. rälläköidään ja ajetaan mirkelillä kantikkaaksi.

Jos askista kuuluu napsutus voi vika olla apuakselissa. 99:n askista oli apuakselin ympärillä oleva neulalaakeri hitsannut kiinni, eli napsui aika ankarasti ku oli pala pois ja neulalaakerikin melko lailla hajalla.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2018
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

dimebak kirjoitti:Tuosta pikkuhammas rattaan laakerin kireydestä minulle sanoi yli 20v ellei about 30v Saabeja merkkiliikkeessä asentanut henkilö, että kun sitä neliskanttista osaa ei saa enään käsin pyöritettyä niin sitten se on hyvässä kireydessä :D

Ja onpa se omassa 99:ssä pysynyt joten eiköhän se tosiaan riitä. Ja tuon kiristämiseen kelpaa ihan yksi käytöstä poistettu hammasratas joka "muotoillaan" ruuvipenkissä kiinnipysyväksi, ts. rälläköidään ja ajetaan mirkelillä kantikkaaksi.

Jos askista kuuluu napsutus voi vika olla apuakselissa. 99:n askista oli apuakselin ympärillä oleva neulalaakeri hitsannut kiinni, eli napsui aika ankarasti ku oli pala pois ja neulalaakerikin melko lailla hajalla.
no vähän tuommosen ohjeen olen saanut, että kun akelia juuri jaksaa vähäsen kääntää, on kireys hyvä.
Tumi on hyvä laatikko tekijä. on tehnyt mun tonnarin askin, ja muutamiin muihinkin saappeihi mitä tiedän.
Muutama vuosi sitten sai satkun laatikkoon kaikki laakerit 1000 mummolla, oisiko nyt tällä hetkellä joku 200€??
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

AD korjaamo L.Hintukainen kehui myös tehneensä useita laatikkoremppoja ogsatkuun.Ruuhkaa sillä voi olla,mutta osaa todella asiansa.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
otto
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Pe Marras 18, 2005 11:03
Paikkakunta: MANSE

Viesti Kirjoittaja otto »

[quote="Tremolo"]Pistäkää nyt ihmeessä lisää yhteystietoja sellaisiin jamppoihin jotka osais tehdä ton askin laakeroinnin. Tietotaitoa varmasti löytyis paljonkin kun vain tietäis kehen ottaa yhteyttä :?

Itseltä meni muutama viikko sitten vetopyörästöstä hampaat kesken kiivaimman pihamullanajon :D . Apua löytyi Hämeenlinnasta Saab-korjauspajasta Martti Grön 0407716517. Hän asensi lähes uudenkarhean lootan, vaihtoi etulaakerin ja toisen vetonivelen suojuskumin ja hintaa kertyi öljyineen n. 750 €. Loota toimii kuin unelma siihen entiseen 250 t ajettuun verrattuna. Auto on siis 900 s vm -91

Entinen aski meni muuten aivan varoittamatta tyhjää kärryä rauhallisesti vedettäessä, alkoi kuulua vain vasemmalta aivan perkeleenmoinen paukahdus tasaisin väliajoin. Varovasti paluu kotio ja trailerilla korjaukseen. Oli mennyt viistosta hammaspyörästöstä 3-5 hammasta. 8O

Pienenä huomautuksena voisin kertoa, että olin vaihtanut muutamaa viikkoa aikaisemmin laatikkoon 10W-40 öljyt. Poislaskettavan öljyn laadusta ei ollut tietoa mutta se tuoksui lisäaineistetulta vaihteistööljyltä.
Propun magneetti oli muutamaa metallihiukkasta lukuunottamatta puhdas.
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

asiaan liittyen.

mikä laakeri menee noista og900 laatikoista kun vitosvaihde ääntää vedätettäessä.

itsellä yksi muutoin hyvä laatikko tallessa jossa tuo vika.

siihen vois laakereita vaihtaa jos tietäs mitkä aiheutaa sen ääntelyn.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

Sukellusvene kirjoitti:
9000CD23T kirjoitti:Meikäläisen ex satkussa vaihdelaatikon "vonkuminen" johtui kuvassa
olevan pikku pää vetoakselin päässä olevasta laakerista.

Laakerin löytää laakerikaupoista edullisesti, mutta se pitää kiristyttää
SAAB korjaamolla ( esijännitys )

Kuva

http://www.twinsaabs.com/900_repair/tra ... step1.html
antti.hakamaa kirjoitti:asiaan liittyen.

mikä laakeri menee noista og900 laatikoista kun vitosvaihde ääntää vedätettäessä.
Tossa se on sanottu.:roll: Suomennettuna: kyse on murikan laakeroinnista. Kyllä se alkaa rohista muillakin vaihteilla, mutta jos ei vielä niin sen vois saada uusilla laakereilla lähes äänettömäksi. :roll: :wink: Voi siinä olla muutakin vikaa, mutta toi on yleisin. 8O
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

asia selvä.

täytyy miettiä et viittiikö moista korjata.

noita laatikkoja olis kyllä enemmänkin varaosiksi et eiköhän noista löytys
osat. mitä sen kuntoon laittamiseesn tarvitataisiin.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

antti.hakamaa kirjoitti:asia selvä.

täytyy miettiä et viittiikö moista korjata.

noita laatikkoja olis kyllä enemmänkin varaosiksi et eiköhän noista löytys
osat. mitä sen kuntoon laittamiseesn tarvitataisiin.
Kahdesta askista saa yhden pelaavan :roll: :roll:
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

antti.hakamaa kirjoitti:noita laatikkoja olis kyllä enemmänkin varaosiksi et eiköhän noista löytys
osat. mitä sen kuntoon laittamiseesn tarvitataisiin.
Mistä sen tietää irtonaisista askeista mikä ei jurraa jne.
Ne murikan laakerit pitäs jokatapauksessa vaihtaa jos ne menee aukasemaan. Jos oma aski on muuten kunnossa pientä
ääntä lukuunottamatta niin eikö siitä se varmin kumminkin tulis? Siellä on eri paikoissa tarkat säädöt. Osat on sovitettu niihin kuoriin joissa ne ovat. Jos kuoret vaihtuu ja osat otetaan sieltä ja täältä niin säätöhommiksi taitaa mennä. :oops:

Lähinnä juuri murikan ja ison lautaspyörän välinen säätö. Sen on oltava kohillaan muuten huutaa kuin vanha kollikissa. Niistä pienen vetopyörän (murikan) koolingeista (liukupinnoista) irtoaa metallia, niihin tulee kuoppia josta se jurina/vollausääni sitten lähtee sulostuttamaan kuskin korvaa. :twisted:
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

ei ole laatikon tarvetta nytten ja varastossa on ehjiäkin laatikoita mutta voisi yhden laatikon kunnostaa harjoittelu mielessä niin että tekis sen ihan läpi asti.

oppis tuonkin homman.

olen tässä kysellyt saabin vaihteistoa käsittelevää korjaamokirjaa.

et jos täällä jollain olisi sellainen niin voi tarjota.

eräs tuttuni kyselee jostain sellaista kun on hommannut minulle ennenkin useemman tarvitsemani saabin kirjan
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Vastaa Viestiin