
Soittelin tonne Ritarin autokorjaamolle ja siellä tuli vain kommentti, että nostetaan kädet ylös saabin laatikon kohdalla.

9000CD23T kirjoitti:Meikäläisen ex satkussa vaihdelaatikon "vonkuminen" johtui kuvassa
olevan pikku pää vetoakselin päässä olevasta laakerista.
Laakerin löytää laakerikaupoista edullisesti, mutta se pitää kiristyttää
SAAB korjaamolla ( esijännitys )
http://www.twinsaabs.com/900_repair/tra ... step1.html

Tuo kireys löytynee korjaamokäsikirjasta, ( itse kiristytin sen SAAB korjaamolla )Sukellusvene kirjoitti:9000CD23T kirjoitti:Meikäläisen ex satkussa vaihdelaatikon "vonkuminen" johtui kuvassa
olevan pikku pää vetoakselin päässä olevasta laakerista.
Laakerin löytää laakerikaupoista edullisesti, mutta se pitää kiristyttää
SAAB korjaamolla ( esijännitys )
http://www.twinsaabs.com/900_repair/tra ... step1.html
Millainen kireys tuolle laakerille piti olla?
Onko olemassa taulukkoa, millaiset laakerit laatikossa on? Ja montako laakeria? Onko kaikki laakeriliikkeestä löytyviä?
Mitä painaa tuo laatikko/16v Turbo moottori yhdessä?

 
 no vähän tuommosen ohjeen olen saanut, että kun akelia juuri jaksaa vähäsen kääntää, on kireys hyvä.dimebak kirjoitti:Tuosta pikkuhammas rattaan laakerin kireydestä minulle sanoi yli 20v ellei about 30v Saabeja merkkiliikkeessä asentanut henkilö, että kun sitä neliskanttista osaa ei saa enään käsin pyöritettyä niin sitten se on hyvässä kireydessä
Ja onpa se omassa 99:ssä pysynyt joten eiköhän se tosiaan riitä. Ja tuon kiristämiseen kelpaa ihan yksi käytöstä poistettu hammasratas joka "muotoillaan" ruuvipenkissä kiinnipysyväksi, ts. rälläköidään ja ajetaan mirkelillä kantikkaaksi.
Jos askista kuuluu napsutus voi vika olla apuakselissa. 99:n askista oli apuakselin ympärillä oleva neulalaakeri hitsannut kiinni, eli napsui aika ankarasti ku oli pala pois ja neulalaakerikin melko lailla hajalla.

 . Apua löytyi Hämeenlinnasta  Saab-korjauspajasta Martti Grön 0407716517. Hän asensi lähes uudenkarhean lootan, vaihtoi etulaakerin ja toisen vetonivelen suojuskumin ja hintaa kertyi öljyineen n. 750 €.  Loota toimii kuin unelma siihen entiseen 250 t ajettuun verrattuna. Auto on siis 900 s vm -91
 . Apua löytyi Hämeenlinnasta  Saab-korjauspajasta Martti Grön 0407716517. Hän asensi lähes uudenkarhean lootan, vaihtoi etulaakerin ja toisen vetonivelen suojuskumin ja hintaa kertyi öljyineen n. 750 €.  Loota toimii kuin unelma siihen entiseen 250 t ajettuun verrattuna. Auto on siis 900 s vm -91  
 Sukellusvene kirjoitti:9000CD23T kirjoitti:Meikäläisen ex satkussa vaihdelaatikon "vonkuminen" johtui kuvassa
olevan pikku pää vetoakselin päässä olevasta laakerista.
Laakerin löytää laakerikaupoista edullisesti, mutta se pitää kiristyttää
SAAB korjaamolla ( esijännitys )
http://www.twinsaabs.com/900_repair/tra ... step1.html
Tossa se on sanottu.antti.hakamaa kirjoitti:asiaan liittyen.
mikä laakeri menee noista og900 laatikoista kun vitosvaihde ääntää vedätettäessä.
 Suomennettuna: kyse on murikan laakeroinnista. Kyllä se alkaa rohista muillakin vaihteilla, mutta jos ei vielä niin sen vois saada uusilla laakereilla lähes äänettömäksi.
  Suomennettuna: kyse on murikan laakeroinnista. Kyllä se alkaa rohista muillakin vaihteilla, mutta jos ei vielä niin sen vois saada uusilla laakereilla lähes äänettömäksi.   
   Voi siinä olla muutakin vikaa, mutta toi on yleisin.
  Voi siinä olla muutakin vikaa, mutta toi on yleisin. 
Mistä sen tietää irtonaisista askeista mikä ei jurraa jne.antti.hakamaa kirjoitti:noita laatikkoja olis kyllä enemmänkin varaosiksi et eiköhän noista löytys
osat. mitä sen kuntoon laittamiseesn tarvitataisiin.
 
 