Ei starttaa...(satunnaista)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
fforslund
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja fforslund »

Tarkista ensi töiksi akun maadoitus ja akkukengät. :!: :idea:
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? :)
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

fforslund kirjoitti:Tarkista ensi töiksi akun maadoitus ja akkukengät. :!: :idea:
VARSINKIN MOOTTOORIIN TULEVA MAADOITUS...!!!
CartDude
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: Su Syys 10, 2006 21:53

Viesti Kirjoittaja CartDude »

Juha96 kirjoitti:TSI-pistoke on sulakerasiassa oleva pyöreä testauspistoke, josta on yhteys jatkuvaan plussaan, maahan, sytytysvirtaan virtalukolta, sytytysimpulssiin sekä startin solenoidiin.

Mutta mikä liitin on mikä, sen valaisemiseen tarvittavaa tietoa ei mulla valitettavasti ole käsillä... eikä muisti nyt pelaa vaikka tuon pistokkeen kautta on tullut autoa starttailtua aina joskus.
Itsekin starttiongelman diagnosoinnissa testailin tuon TSI-liittimen toimintaa. Liittimen pinnijärjestys näyttäisi menevän numerojärjestyksessä ja vastapäivään. Ykköspinni on tyhjästä pinnistä seuraava vastapäivään kiertäen. Siitä edelleen siis numerojärjestyksessä. Ja tuon virtalukon näyttäisi voivan ohittaa yhdistämällä pinnit 1 ja 3, testailin juuri ja toimii.

Tosin itse vian diagnosointiin tuo ei auttanut, kun en saanut vikaa juuri tuolla testailukerralla esiin. Ongelmahan esiintyi pitkän ajon jälkeen kun auto oli seissyt hetken, käynnistäessä kuului vain nakse, ilmeisesti solenoidi? Noin 15min kuluttua vehje lähti kuitenkin käyntiin. Seuraavana päivänä putsailin johtojen liittimiä, eikä tuota ongelmaa sitten enää ilmennyt, liekö vika korjaantunut.. Jossain vaiheessahan sen näkee :?

Täällä oli aiemmin puhetta lämpimän ilman yhteydestä käynnistysongelmiin, ellen väärin muista? Tuli vain mieleeni, että nyt kun ongelmaa ei ole esiintynyt, on virtalukon alue ollut viileä, pitkän ajon jälkeen se oli selvästi lämmin ja kelikin oli riittävän lämmin, liekö pakoputkesta hohkanut sen verran lämpöä, joka sitten olisi halvaannuttanut virtalukon pohjan..

Jos/kun vika seuraavan kerran ilmenee, testailen tuon TSI-ohituksen, jotta saan paikallistettua ongelman hieman tarkemmin. Toivottavasti. :D
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10501
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Virtalukonpohja kuumuu pitkässä ajossa senkin takia, että sen läpi menee virtaa ja kun vanhemmiten alkaa vastusta syntymään, niin sehän aiheuttaa kuumenemista.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Mertmi kirjoitti:Virtalukonpohja kuumuu pitkässä ajossa senkin takia, että sen läpi menee virtaa ja kun vanhemmiten alkaa vastusta syntymään, niin sehän aiheuttaa kuumenemista.
Eikös ne ns.. matalalla jännitteellä toimivat päivävalot mene virtalukon kautta ???
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10501
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

900 I 16 Kat kirjoitti:
Mertmi kirjoitti:Virtalukonpohja kuumuu pitkässä ajossa senkin takia, että sen läpi menee virtaa ja kun vanhemmiten alkaa vastusta syntymään, niin sehän aiheuttaa kuumenemista.
Eikös ne ns.. matalalla jännitteellä toimivat päivävalot mene virtalukon kautta ???
Näin muuten taitaa olla ainakin 99:ssä. Tuon ongelman voisi kyllä korjata yhdellä lisäreleellä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Eiköhän kattimalleissa virtalukon pohjaa rasita eniten katalysaattorin lämpö. just katselin, että tuo heat plate tuolla katin päällä voisi olla paremmassakin kunnossa. onkohan tuo nyt sitten cabrioletissa sama osa kuin muissa?
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10501
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mertmi kirjoitti:Virtalukonpohja teki tommosta miun 99:ssä. Vaihdoin sen (käytettyyn) ja homma korjautui reiluksi puoleksi vuodeksi. Taas se on tehnyt muutaman kerran. Pitäisi varmaan ostaa uusi se palikka sinne, eikä leikkiä käytettyjen osien kanssa. :oops:
Oli muutes vikana startille menevän herätejohdon kuoren rikkoutuminen. Kuparit otti suoraan moottorinkorvakkoon. 8O
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
CartDude
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: Su Syys 10, 2006 21:53

Viesti Kirjoittaja CartDude »

Tutkiskelin bentleytä virtalukon pohjan vaihtoa varten ja siinä mainitaan vaihdon jälkeen että pitäisi kohdistaa "gear shift control", meneekö tuo asetus aina metsään jos tuon vaihdekepin kotelon käyttää irti?

Ja varsinkin kun ei ole tuota ohjeissa mainittua työkalua 87 91 576, jolla ilmeisesti lukitaan tuo vaihtajan tanko paikalleen.. Tarvitseeko tuota työkalua välttämättä tuossa hommassa, jos sen joutuu tekemään?
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10501
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ööh. Siis meikku purki vaan sen lukonpohjan irti ja katsoin, missä asennossa se kytkinosa oli. Sit vaan samaan asentoon se varaosan kytkin osa ja rojut läjään. kokeilin vielä avaimen toiminnan ennenkuin laitoin keppihässäkän kokonaan lääjään, elikkä ennen sen päälle tulevan rauta laittoa (neljällä ruuvilla).
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
CartDude
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: Su Syys 10, 2006 21:53

Viesti Kirjoittaja CartDude »

Mertmi kirjoitti:Ööh. Siis meikku purki vaan sen lukonpohjan irti ja katsoin, missä asennossa se kytkinosa oli. Sit vaan samaan asentoon se varaosan kytkin osa ja rojut läjään. kokeilin vielä avaimen toiminnan ennenkuin laitoin keppihässäkän kokonaan lääjään, elikkä ennen sen päälle tulevan rauta laittoa (neljällä ruuvilla).
Joo, itsekin ihmettelin tuota kohdistuskehoitusta tuossa opuksessa, mietin että missä vaiheessa se voisi mennä vikaan tuo kohdistus.. Pitänee sitten iteroida tuota hommaa jos/kun tulee ongelmia :D
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

CartDude kirjoitti:
Mertmi kirjoitti:Ööh. Siis meikku purki vaan sen lukonpohjan irti ja katsoin, missä asennossa se kytkinosa oli. Sit vaan samaan asentoon se varaosan kytkin osa ja rojut läjään. kokeilin vielä avaimen toiminnan ennenkuin laitoin keppihässäkän kokonaan lääjään, elikkä ennen sen päälle tulevan rauta laittoa (neljällä ruuvilla).
Joo, itsekin ihmettelin tuota kohdistuskehoitusta tuossa opuksessa, mietin että missä vaiheessa se voisi mennä vikaan tuo kohdistus.. Pitänee sitten iteroida tuota hommaa jos/kun tulee ongelmia :D
Vaihda ensin ehjä startti....
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Re:

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

CartDude kirjoitti:Tutkiskelin bentleytä virtalukon pohjan vaihtoa varten ja siinä mainitaan vaihdon jälkeen että pitäisi kohdistaa "gear shift control", meneekö tuo asetus aina metsään jos tuon vaihdekepin kotelon käyttää irti?

Ja varsinkin kun ei ole tuota ohjeissa mainittua työkalua 87 91 576, jolla ilmeisesti lukitaan tuo vaihtajan tanko paikalleen.. Tarvitseeko tuota työkalua välttämättä tuossa hommassa, jos sen joutuu tekemään?

Joko saapas pelaa ????
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10501
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ei starttaa...(satunnaista)

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ei sitä tarvii kohdistaa, kun rättiniveltä elikkä konehuoneen puolella olevaa liitoskappaletta vaihdelaatikosta tulevaan vaihteensiirtoakseliin ei olla menty irroittamaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
CartDude
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: Su Syys 10, 2006 21:53

Re: Ei starttaa...(satunnaista)

Viesti Kirjoittaja CartDude »

Aivan, sitä arvelinkin että missä vaiheessa se muka menisi mäkee tuo kohdistus. Ehkä se on vain hätävarjelun liioittelua tuo kohdistuskehotus. Nythän tuo on toiminut nikottelematta hyvän aikaa, pitänee koputtaa puuta. Onko joku muukin muuten purkanut tuota virtalukonpohjaa, aukihan sen saa helposti, mutta sieltä ulos tulevalle yhdelle pikku jouselle en löytänyt muuta paikkaa kuin siinä aivan keskellä olevan metalliliuskan alta, liekö sieltä kotoisin, mutta sinne se ainakin suosiolla asettui :D Kaikkihan pitää aina purkaa ja katsoa mikä siellä mättää.
K.a. 9-5 MY04 Estate 2.0t
Vastaa Viestiin