Juha96 kirjoitti:TSI-pistoke on sulakerasiassa oleva pyöreä testauspistoke, josta on yhteys jatkuvaan plussaan, maahan, sytytysvirtaan virtalukolta, sytytysimpulssiin sekä startin solenoidiin.
Mutta mikä liitin on mikä, sen valaisemiseen tarvittavaa tietoa ei mulla valitettavasti ole käsillä... eikä muisti nyt pelaa vaikka tuon pistokkeen kautta on tullut autoa starttailtua aina joskus.
Itsekin starttiongelman diagnosoinnissa testailin tuon TSI-liittimen toimintaa. Liittimen pinnijärjestys näyttäisi menevän numerojärjestyksessä ja vastapäivään. Ykköspinni on tyhjästä pinnistä seuraava vastapäivään kiertäen. Siitä edelleen siis numerojärjestyksessä. Ja tuon virtalukon näyttäisi voivan ohittaa yhdistämällä pinnit 1 ja 3, testailin juuri ja toimii.
Tosin itse vian diagnosointiin tuo ei auttanut, kun en saanut vikaa juuri tuolla testailukerralla esiin. Ongelmahan esiintyi pitkän ajon jälkeen kun auto oli seissyt hetken, käynnistäessä kuului vain nakse, ilmeisesti solenoidi? Noin 15min kuluttua vehje lähti kuitenkin käyntiin. Seuraavana päivänä putsailin johtojen liittimiä, eikä tuota ongelmaa sitten enää ilmennyt, liekö vika korjaantunut.. Jossain vaiheessahan sen näkee
Täällä oli aiemmin puhetta lämpimän ilman yhteydestä käynnistysongelmiin, ellen väärin muista? Tuli vain mieleeni, että nyt kun ongelmaa ei ole esiintynyt, on virtalukon alue ollut viileä, pitkän ajon jälkeen se oli selvästi lämmin ja kelikin oli riittävän lämmin, liekö pakoputkesta hohkanut sen verran lämpöä, joka sitten olisi halvaannuttanut virtalukon pohjan..
Jos/kun vika seuraavan kerran ilmenee, testailen tuon TSI-ohituksen, jotta saan paikallistettua ongelman hieman tarkemmin. Toivottavasti.
