Ohjaustehostimen outo toiminta

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Ohjaustehostimen outo toiminta

Viesti Kirjoittaja core2 »

Minä taas veikkaan, että jossain on tukos ja pumppu saa työskennellä painetta vastaan kokoajan joka aiheuttaa kuumenemista siis paljon korkeampaa kuin joku laakerivika.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Mike Hunt
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Marras 30, 2005 19:20
Paikkakunta: Tampere

Re: Ohjaustehostimen outo toiminta

Viesti Kirjoittaja Mike Hunt »

Minä taas veikkaan, että jossain on tukos ja pumppu saa työskennellä painetta vastaan kokoajan joka aiheuttaa kuumenemista siis paljon korkeampaa kuin joku laakerivika.
Hyvä vinkki. Poistin vanhan öljyn paineilmalla. Joten toivottavasti tukos lähti siinä samalla. Täytyypä vielä huuhdella letkustot. Olin käyttänyt konetta jo usamman kerran aiemminkin eikä ongelmia ollut. Voip olla että joku limppi lähti ajan kanssa liikenteesen.
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
Mike Hunt
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Marras 30, 2005 19:20
Paikkakunta: Tampere

Re: Ohjaustehostimen outo toiminta

Viesti Kirjoittaja Mike Hunt »

Vaikuttaa siltä että vika oli kuitenkin pumpun laakerissa. Olin jo aiemmin ihmetellyt koneen raakaa tyhjäkäyntiääntä. Kuulosti kuin jakoketju olisi rallattanut tosi pahasti ym. Aattelin että ääni johtuu siitä kun konetta ei ole käytetty pitkään aikaan. Nyt kun on ehjä pumppu niin konekin hiljeni siinä samalla. Käy tosi hienosti. Onneksi hajosi nyt eikä tuolla tien päällä.. Seuraavaksi ostamaan lisää tuota tehostinöljyä.

Öljy oli muuten väriltään kirkasta vaikka luulin että se oli punaruskeaa. Näyttää siis punaruskealta siellä säiliössä... Tai siiis muuttui punaruskeaksi.. Olisko jotain vanhoja öljyjä kuitenkin vielä seassa.. Noh, huuhtelen vielä kerran niin on ainakin puhtaat öljyt. (synkkä yksinpuhelu :D )
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Ohjaustehostimen outo toiminta

Viesti Kirjoittaja core2 »

(synkkä yksinpuhelu :D )
Tuskinpa näin, moni tätä lukee, usko vaan.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Jortsu
"Viggen"
Viestit: 588
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 10:41

Re: Ohjaustehostimen outo toiminta

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

Laitetaanpa eräs kokemus muistoksi jälkipolville. Ässän ohjaustehostin (tai niin luulin) on takkuillut jonkin aikaa, ohjaus muljahteli kummallisesti, ikään kuin ei tehostaisi välillä ollenkaan. Luulin vian johtuvan luistavasta ja kuluneesta hihnasta ja vaihdoin sen, mutta eipä sillä ollut mitään vaikutusta. Katsastusmieskin oli tänään kovasti sitä mieltä, että ohjaus pitäisi saada kuntoon. Ajattelin jo tässä vaiheessa, että ohjausvaihteen irroitushommiksi menee.

Onneksi kuitenkin tuli lueskeltua foorumilta vanhoja viestiketjuja, sillä vika olikin ohjauspylvään alemmassa nivelessä, joka notkistui WD-40 -käsittelyllä. Täytynee voidella se vielä jollain fiksummalla tavaralla, kunhan irrotusöljyt hieman haihtuvat.
Ohjaustehostimen nesteet menevät myös vaihtolistalle, sillä nyt siellä on väristä (punainen) päätellen jotain muuta kuin pitäisi.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Re: Ohjaustehostimen outo toiminta

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Monestihan nuissa Satkuissa kulunut hammastanko tekee sitä, että tehostaa vain toiselle puolelle kääntäessä yms.
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Vastaa Viestiin