900 8v katin sielunelämästä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Re: 900 8v katin sielunelämästä

Viesti Kirjoittaja ajn »

Olikos tähän milloin vaihdettu polttoainesuodatin...?
Eikös 8V-katin EGR:kin ollut jollain tavalla traumaattisempi tapaus kuin normi K-Jetin...? (viisaammat saa vastata, minä vaan kyselen... :roll: ) :D

Onhan tankissa riittävästi bensaa, yleensä 8V-katin tankkia ei saisi päästää kovin tyhjäksi, semmonen 1/4 tankkia pitäis vähintään olla....
-------------------------8<----------->8--------
#1395
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7570
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 900 8v katin sielunelämästä

Viesti Kirjoittaja mestari »

aikoinaan scanialla eivät saaneet käymään kaveri´n katti 8v iivaria ja sanoivat että ei sitä koskaan saakkaan käymään sen katin takia kun se sekoittaa ´ruiskujärjestelmän.
siitä lähtien olen vältellyt k.o malleja ja hyvin on pärjätty
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
miksaus
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ke Elo 08, 2007 12:11
Paikkakunta: Turku

Re: 900 8v katin sielunelämästä

Viesti Kirjoittaja miksaus »

ajn kirjoitti:Olikos tähän milloin vaihdettu polttoainesuodatin...?
Eikös 8V-katin EGR:kin ollut jollain tavalla traumaattisempi tapaus kuin normi K-Jetin...? (viisaammat saa vastata, minä vaan kyselen... :roll: ) :D

Onhan tankissa riittävästi bensaa, yleensä 8V-katin tankkia ei saisi päästää kovin tyhjäksi, semmonen 1/4 tankkia pitäis vähintään olla....
Ei ole mitää egr:iä tietääkseni. Polttoainesuodatin vaihdettu 500 km sitten. On on tottakai siellä nyt bensaa on. Tiedän kyllä ettei saa päästää alle 15 menemään.
#4044
Saab 900i8 kat 2d -90 KA
keskikonsoli
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04

Re: 900 8v katin sielunelämästä

Viesti Kirjoittaja keskikonsoli »

No, laitanpa tähänkin tämän vakio kysymykseni että oletko kokeillut eri yhtiön bensalla? :roll:
miksaus
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ke Elo 08, 2007 12:11
Paikkakunta: Turku

Re: 900 8v katin sielunelämästä

Viesti Kirjoittaja miksaus »

keskikonsoli kirjoitti:No, laitanpa tähänkin tämän vakio kysymykseni että oletko kokeillut eri yhtiön bensalla? :roll:
No juu olen kyllä. Nesteen ja st1 lähinnä, mutta välillä myös abc:n ja teboilin.
En ole ajatellut että eri asemien bensoilla vois olla eroja, kun 98e aina tankkaan.
#4044
Saab 900i8 kat 2d -90 KA
miksaus
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ke Elo 08, 2007 12:11
Paikkakunta: Turku

Re: 900 8v katin sielunelämästä

Viesti Kirjoittaja miksaus »

Tässä koitin kääntää huumoriksi tuota riivattua i8kat tapausta photoshopilla:


Kuva

THE SAAB EXORCIST tarvittaisiin nyt paikalle :D
#4044
Saab 900i8 kat 2d -90 KA
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Re: 900 8v katin sielunelämästä

Viesti Kirjoittaja ajn »

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 05&start=0
Tuolla on ainaki pohdintaa aiheesta...

Tahtiventtiili on osa, jolla on synkkä maine näissä 8-venttiilisissä.

Scan-auton osaamisella ja asenteella ei aikanaan välttämättä ole saatu näitä vehkeitä kuntoon, kun pelkkä osien vaihtaminen ei riitä. Toiminnan kannalta kriittisiä komponentteja on yhdistelty liittimistään hapettuvilla johdoilla ja hajasijoitettu ympäri konetilaa (ja muutakin autoa) niin, että ehjätkään osat ei toimi kunnolla, kun mittaus/ohjaustieto vääristyy matkalla osalta toiselle.
-------------------------8<----------->8--------
#1395
TomSil
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ke Loka 24, 2007 16:18
Paikkakunta: Mänttä

Re: 900 8v katin sielunelämästä

Viesti Kirjoittaja TomSil »

Labda ja katalysaattori ei vaan kunnolla sovi yhteen k- jetronikin kanssa.
Itse ostin toimivasta purkuautosta KAIKKI polttoaineen saantiin ja säätöön vaikuttavat osat (100€ ), jotka sitten vaihdoin omaani. Nyt toimii paremmin,
mutta ei vieläkään täydellisesti.
miksaus
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ke Elo 08, 2007 12:11
Paikkakunta: Turku

Re: 900 8v katin sielunelämästä

Viesti Kirjoittaja miksaus »

Edelleen on samat nuo oireet. Ei ole ihmeemmäksi muuttunut, ehkäpä vielä huonommaksi vaan.

Niin nyt kun laittaa kylmänä käyntiin, niin kierrokset heti jotain 700 rpm ja ekassa risteyksessä kun painaa kytkimen pohjaan, niin meinaa tyystin sammua. Ja vedot ovat edelleen hukassa :(
#4044
Saab 900i8 kat 2d -90 KA
miksaus
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ke Elo 08, 2007 12:11
Paikkakunta: Turku

Re: 900 8v katin sielunelämästä

Viesti Kirjoittaja miksaus »

Mites muuten tuo lisäilmaluisti, kuuluuko sen aueta miten paljon? Tuossa saabbassani se on auki jonkin verran kun kone on kylmä, mutta liikkuu silti vielä pienen ruuvarin avituksella auki päin. Mutta ei pysy asemassaan vaan jousi palauttaa sen siihen missä olikin. Saako tuota säädettyä jotenkin enemmän auki?
#4044
Saab 900i8 kat 2d -90 KA
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Re: 900 8v katin sielunelämästä

Viesti Kirjoittaja ajn »

Sikäli kun muistan :roll: niin lisäilmaluisti on on-off, eli on auki tai kiinni... ei siinä pitäisi mitää väliasentoja olla...
-------------------------8<----------->8--------
#1395
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900 8v katin sielunelämästä

Viesti Kirjoittaja jus »

Lisäilmaluisti on periaatteessa on-off, mutta luistia liikuttaa bimetallijousi, joka lämmetessään kääntyy. Lämmitys hoituu sekä sähkövastuksella (kylmäkäynnistys) että sylinterinkannesta johtumalla (puolilämpimänä käynnistys). Tästä syystä kääntyy hyvin hitaasti.

Luistin lautasosan juuressa on värillisellä lakalla sinetöity lukitusmutteri, sitä löysäämällä ja luistin asentoa muuttamalla & uudelleen kiristämällä voi vaikuttaa luistin aukeamiseen. Tähän asetukseen koskemalla on suuri mahdollisuus saada sisäkalut vieläkin huonommin toimivaan asentoon.

Luultavasti luisti toimii oikein, vaikkei kanava kylmänä olekaan täysin auki.

Onko tahtisuhdetta tai ohjauspaineita mitattu?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
miksaus
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ke Elo 08, 2007 12:11
Paikkakunta: Turku

Re: 900 8v katin sielunelämästä

Viesti Kirjoittaja miksaus »

jus kirjoitti:Onko tahtisuhdetta tai ohjauspaineita mitattu?
On mitattu tahtisuhde viimeksi perjantaina ja vaihteli siinä 45-60 välillä. Ohjauspainesäädin on ihan uusi että en ole mitannut kyllä paineita
#4044
Saab 900i8 kat 2d -90 KA
peltla
"Turbo"
Viestit: 243
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 18:44
Paikkakunta: Vääksy

Re: 900 8v katin sielunelämästä

Viesti Kirjoittaja peltla »

Kokeile, mitä vaikuttaa, kun irrotat lambdan johdon, sen yksinapaisen liittimen.
Tällöin mahdollinen risa lambda ei ainakaan vaikuta koneen käyttäytymiseen.
Luulen, että ohjausboxi menee tällöin jollekin tietylle pulssisuhteelle.

Tuollaisia muutaman kilometrin jälkeisiä sammumisia oli meiänkin vastaavassa
autossa. En vaan tarkalleen muista, mikä siihen auttoi.
Sen muistan, että pari kertaa siihen vaihdettiin lambda, ja kerran säädettiin
pulssisuhde.
miksaus
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ke Elo 08, 2007 12:11
Paikkakunta: Turku

Re: 900 8v katin sielunelämästä

Viesti Kirjoittaja miksaus »

mites tuo alipainesäiliö tuolla lokasuojassa. Vaikuttaako se jotenkin tyhjäkäyntiin ja puhdittomuuteen? onko esim. takaiskuventtiiliä joka vuotais imusarjaan päin?

Lambdan johto täytyy koittaa irrottaa ja testata sen jälkeen. Epäilen kyllä lambdaa, kun ainakin 2kk sitten kun mittasin niin aaltoili ihan ok. Mut testing testing :)
#4044
Saab 900i8 kat 2d -90 KA
Vastaa Viestiin