Takajouset

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24615
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

maasturit erikseen.......

Kuva
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Minulla 99:n perä on korotettuna 10 mm kumilevystä leikatuilla rinkuloilla. Korin ja jousen yläpään kumin välissä.
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Mitäs katsastussetä tuosta sanoo? Vai eikö se näe sinne?
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

pohjaanlyöntikumi, ettei jouset mene ihan tärviölle ylikuormitustapauksessa, i presume..
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

sabre kirjoitti: Elikkö mitähän virkaa mahtaa olla kaaressa taka-akselin yläpuolella olevalla mustalla "kumipatukalla"? Tipahti maahan sieltä.
varaosaliikkeestä vaan uutta tilalle, alle 10 euron osa. tai jotkut on kai kiinnittänyt niitä vanhojakin takaisin jollain jipolla. mutta tyyppivikanahan noissa on se, että kumipatukasta ruostuu prikka irti ja sitten tipahtaa irti.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
Mikko_H
"Hölösuu"
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Sain juuri vaihdettua Lesjön madallusjouset alle. Eroa alkuperäiseen ei (ehkä onneksi) huomaa kuin mittanauhalla. Perä ei onneksi pudonnut niin paljoa kuin pelkäsin, vaikka työkalupakki ym roinaa on edelleen kontissa.
Toinen etujousi on siinä ja siinä, ettei pyöri käsin, kun keula on ilmassa.
Onkohan sille mitään tehtävissä? Ei varmaan katsastussetä tykkää, jos huomaa. Oliskohan tukivarren puslat jäänyt eri kulmaan, kun ne on siltä puolelta ollut irti?
Muuten vaikuttaa menneen hyvään suuntaan: ohjaus on täsmällisempi, tuulenpuuskat ei huojuta ja liikenneympyrät menee vähemmällä ratin pyörityksellä. Teiden kuntokaan ei niin kauheasti kerennyt huonontua niiden parin päivän aikana, kun auto oli tallissa pukeilla :wink:
Iskareiksi laitoin Gas-a-justit
MSaab
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: Ma Maalis 01, 2004 20:58
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

900 extrat takajousiin

Viesti Kirjoittaja MSaab »

Tähän sopinee tuoda esiin pari löytöä hankkimistani 900:sta:
- paineilmajäykistyspalkeet takajousien sisällä, tämän olen nähnyt Saabin lisävarustelistallakin.
Jousien sisällä on kumipalkeet, joihin saa tavaratilassa olevan rengasventtiilin kautta painetta 2 bar asti.
- lisäjouset alkuperäisten sisällä, kireyssäätö alapäässä! Onko alkuperäinen lisävaruste vaiko omatekoinen?
Jousilanka on jotain 6-7 mm, valitettavasti näitä en ole päässyt ajamalla kokeilemaan - vielä.
Saabisti #1497
Saabit 90,99,900
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

lucaf kirjoitti:
sabre kirjoitti: Elikkö mitähän virkaa mahtaa olla kaaressa taka-akselin yläpuolella olevalla mustalla "kumipatukalla"? Tipahti maahan sieltä.
varaosaliikkeestä vaan uutta tilalle, alle 10 euron osa. tai jotkut on kai kiinnittänyt niitä vanhojakin takaisin jollain jipolla. mutta tyyppivikanahan noissa on se, että kumipatukasta ruostuu prikka irti ja sitten tipahtaa irti.
mun jippo on sellainen, jotta vedätän sopivan ison prikan sinne sisään. Sisus on silleen aaltomainen, jotta sopiva prikka puristaa sen kumireunuksen nahnikkaan, siellä pysyy ikuisesti, muistaakseni vaatii pidemmän pultin.
Näin niitä konstruktiovirheitä korjataan.

Mitä sitä nyt turhaan kauppaan juoksentelemaan kolmen beaufortin etukenossa, ja bilikakin vielä pukilla.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Tai pyöräyttää omenaporalla 3-6 mm alumiinistä rikat ja liimaa sikapaskalla kumiin kiinni ja pysyy sen jälkeen ainaski 10 vuotta. Riippuen kuin hyvin onnistuu rikan vulkanisoimaan umpeen eli suolavesi ei pääse uimaan ja syövyttään pikkuhiljaa rikkaa irti kumista.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Vastaa Viestiin