Vaihteisto öljy

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Tämä keskustelu se ei ota laantuakseen... :lol:

Itseäni ainakin kiinnostaa kyseinen asia ja on tullut tutustuttua kaikenlaisiin mömmöihin harrastusten kautta. Kilpurissa öljyt joutuvat ultimaattiseen testiin öljynlämpöjen ollessa noin 110-120 ja ominaisuuksien täytyy olla hyvä kompromissi, koska sama öljy velloo moottorissa ja vaihdelaatikossa(leikkautuminen/vaahtoaminen).

Hitsaussuurakan jälkeen satkun lootaan menee mulla Kendalin Super Three Star tai NS-MP vaihteistoöljy. Mieli tekisi kokeilla uutta ja muakin epäilyttää vahvasti se Nesteen MP75W:n hoikkuus. Moottoriöljynä Kendali ainakin terävintä kärkeä ja toivottavasti sama jatkuu lootaöljypuolellakin.

Super three starissa pronssiosien suoja, VTT:n testien läpikäymä pintapaineen kesto(nelikuulatesti=400kg) Speksien mukaan aika jäykän oloista(olisko raskaankaluston mutaa). Nähtävä ja koettava luonnossa.

Kendal NS-MP:ssä speksit osuu kivasti nesteen 75W:n ja 75W-90 öljyjen väliin.
Jos toimintakin osuu välimaastoon niin ihan soppeli öljy voisi olla kyseessä.
Jähmepiste kendalin NS-MP:llä -45, eli aika lähellä nesteen -57, mutta viskositeetti indeksit kuitenkin esim. 100 asteessa 2.65 kertainen verrattuna nesteen vastaavaan.

Saas nähdä kun auto vetäistään taas baanalle jaksaako ruveta viilaamaan pilkkua "turhan" takia. Kuitenkin uhrasin rahaa ja aikaa täydelliseen lootaremppaan 2 vuotta sitten, joten mielellään tekee kaikkensa maksimoidakseen laatikon iän. Varsinkin, kun nyt olis tarkoitus ruuvata niitä tehoja hiukan ylöspäin.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tri-Lo kirjoitti:
Mertmi kirjoitti:
Tri-Lo kirjoitti: Paljonko sulla on ehtinyt kilometrejä tulla 75W:llä..? :roll:
37tkm on huruuteltu. En ole vaihtanut välillä. Aski vuotaa hieman, joten öljyä pitää lisätä silloin tällöin. Ehkä jotain vajaa litra vuoteen. :?
Eikä ole perän laakereista vielä ruvennut kuulumaan..? Sellaisen "ominaisuuden" itse kun huomasin jo 5tkm jälkeen ruiskusatkussa. :roll: Ja laatikko oli varmasti hiljainen ennen sitä, ja muutenkin mitä parhaammassa kunnossa ja on vieläkin mutta se ääntely siihen kyllä tuli. :?
Ei ole alkanut kuulumaan.(?) Hyvin se vaan pelaa. Tostahan on vaihdettu jotain laakereita 250tkm kieppeillä ekan omistajan kertoman mukaan...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Mertmi kirjoitti:Ei ole alkanut kuulumaan.(?) Hyvin se vaan pelaa. Tostahan on vaihdettu jotain laakereita 250tkm kieppeillä ekan omistajan kertoman mukaan...
Se ehkä selittää sitten.. Kuitenkin, en sitä laittaisi ainakaan aukaisemattomaan laatikkoon joka on tottunut paksumpiin öljyihin jo esim 200-300tkm. Minun mielipide. :wink:
Ceeässä
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Ma Elo 01, 2005 22:10
Paikkakunta: Mustasaari

Viesti Kirjoittaja Ceeässä »

Faija korjasi Saabeja 30v merkkihuollolla ja se sano että moottoriöljy (huom! ei synteettinen) 10W-30 on paras OG laatikoissa. Ainakin vm.83 ylöspäin on toiminnut hyvin sillä. Sama öljy on suositeltu mun tonnarillekin mutta kokeilin siellä nyt Castrolin SMX-S ja täytyy kyllä myöntää etten menisi laittaan tota moottoriöljyä enää siihen ainakaan. :lol:

Pitää pikkasen varoa mitä laittaa tosiaan koska jotkut öljyt syö synkronointirenkaat.
#2597

Volvo V70 2.5T Summum 2009
Kawazaki Z900 2020
_________________
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Ja vielä tähän, kertokaa te jotka olette eri moottoriöljyjä käyttäneet, onko 10W-40:t yleensä lähes yhtä jäykät talvisin kuin 10W-30:t..? :roll:
saab900c
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: To Syys 02, 2004 08:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saab900c »

Mulla rupes vaihteet oleen jäykät tos kesän alus... ihmettelin et mikä. No lootastahan oli hävinnyt öljyä.

Lisäsin nesteen 10w30:ä tilkan. Sen jälkeen on toiminu ihan niinku ennenkin. En tiedä mitä siellä aiemmin oli.

Tuntuu et talvella loota ja kone lämpiää samaa tahtia. Jos johdosta käynnistää, niin 15min päästä on lämmöt vihreän alareunassa ja lootakin alkaa toimia liukkaasti.

Ollapa lämmin autotalli.

On niissä muissakin merkeissä noita vaihdelaatikko-ongelmia:
http://seatclubfinland.com/modules.php? ... pic&t=3847
http://www.seatclubfinland.com/modules. ... pic&t=5227
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Tuli huomattua yksi seikka tästä vaihteistoöljyasiasta, jonka nyt ainakin pystyi havaitsemaan:

Normaalisti käytän lohkolämmitintä ja harvoin joudun käynnistämään auton ilman, että olisin lämmittänyt sitä ensin sähköllä.

Tänään käynnistin ekaa kertaa todella kylmästä päivän ja yön seisseenä ilman lohkolämppäriä ja hups. Olihan ne vaihteet sitten vähän jäykät ekan kilometrin ajan, kunnes moottori lämpesi riittävästi ja lämmitti vaihteistoakin. Nyt huomasin, että mistä ne äijät puhuu, kun en aiemmin ole huomannut vaihteistossa pakkasjäykkyyttä mineraalimoottoriöljyillä.

Kellä on siihen mahdollisuus, niin tuo lohkolämmitin on hyvä ratkaisu siihen, ettei tarvitse ihan jäykillä vaihteilla lähteä liikkeelle. Jos tuosta nyt vielä pidemmälle ajattelisi, niin tää olis eka oma havainto, joka tukee sitä aiempaa ajatusta vaihteistoöljyistä...
Citroen C5, OG900t16
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Pitääpä kirjoittaa tämä tänne vanhaan topicciin. Eli...

Turbo kävi huollossa, kun lasiin pyörähti 250tkm. Huollossa vaihdatin hypoidit pois ja tilalle laitettiin Mobilin Superit, viskositeetti taisi olla se 10W-30. Sen pidemmittä lätinöittä on pakko todeta, että se toimii Turbon laatikossa paljon paremmin.

Syy miksi vaihdatin öljyt on siinä, että hypoideilla Turbon laatikko meni uskomattoman jäykäksi ja piti tasaista ääntä. Supereilla ei tuota ongelmaa ole. Tosin pitää muistaa, että hypoidit saattoivat olla jo vaihtokunnossa. Lisäksi olen miettinyt sitä, että tuottaako Turbossa laatikko enemmän lämpöä kuin esim. Annissa. Joten ajattelin lähteä ratkomaan ongelmaa "lähtöruudusta" ja laitoin ohjekirjan mukaiset öljyt.

Jatketaan "testiä"...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6520
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Aika yllättävää, että laatikko meni jäykäksi hypoideilla. Omat kokemukset hypoideista ovat muuten varsin myönteiset, mutta eihän se oikein laatikossa pysy ja haisee pahalta :D Tosin näyttää tuo Hondan MTF:kin vähän vajuvan, joten ehkä laatikon tiivistyksessäkin voi olla jotain vikaa...

Eski
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Omat kokemukset hypoidista ovat että haisee pahalta ja PALAA kiinni :!: :roll:
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6520
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Mitään kiinnipalamista en kyllä havainnut, kun avattiin Aeron laatikosta se "peräluukku". Hypoideilla oli kuitenkin ajettu noin 15K.

Eski
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Vissiin aerolla oli ajettu sitten liian pappamaisesti. :) Ei ainakaan liki 300-heppaisessa kestänyt edes pariatuhatta kun tehoja tuli myöskin käytettyä. :oops:
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Ainakin 900i:n laatikossa toiminut läpi talven moitteetta. Kop, kop.
Jäykistyminen on alkanut vasta -28 asteen jälkeen.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6520
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

jcarlson kirjoitti:Vissiin aerolla oli ajettu sitten liian pappamaisesti. :) Ei ainakaan liki 300-heppaisessa kestänyt edes pariatuhatta kun tehoja tuli myöskin käytettyä. :oops:
No eihän sitä vanhaa Aeroa raaski koko ajan polkea kuin vierasta sikaa :lol:

Eski
Karjay
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Maalis 10, 2004 22:51
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Karjay »

Itse vaihdan Mobil Superit takaisin t8:n laatikkoon.

Perustelut:
-Laatikko on alkanut hypoidien käytön aikana vuotamaan useasta eri paikasta.
-Käryää välillä ikävästi palaneelle, mitä tavan vaihteistoöljyillä ei tapahtumut
-Minkäänlaista eroa parempaan suuntaan normiöljyihin nähden en ole havainnut
GM 900 se 2.0t -97 RE85
Vastaa Viestiin