Vaihteisto öljy
Tämä keskustelu se ei ota laantuakseen...
Itseäni ainakin kiinnostaa kyseinen asia ja on tullut tutustuttua kaikenlaisiin mömmöihin harrastusten kautta. Kilpurissa öljyt joutuvat ultimaattiseen testiin öljynlämpöjen ollessa noin 110-120 ja ominaisuuksien täytyy olla hyvä kompromissi, koska sama öljy velloo moottorissa ja vaihdelaatikossa(leikkautuminen/vaahtoaminen).
Hitsaussuurakan jälkeen satkun lootaan menee mulla Kendalin Super Three Star tai NS-MP vaihteistoöljy. Mieli tekisi kokeilla uutta ja muakin epäilyttää vahvasti se Nesteen MP75W:n hoikkuus. Moottoriöljynä Kendali ainakin terävintä kärkeä ja toivottavasti sama jatkuu lootaöljypuolellakin.
Super three starissa pronssiosien suoja, VTT:n testien läpikäymä pintapaineen kesto(nelikuulatesti=400kg) Speksien mukaan aika jäykän oloista(olisko raskaankaluston mutaa). Nähtävä ja koettava luonnossa.
Kendal NS-MP:ssä speksit osuu kivasti nesteen 75W:n ja 75W-90 öljyjen väliin.
Jos toimintakin osuu välimaastoon niin ihan soppeli öljy voisi olla kyseessä.
Jähmepiste kendalin NS-MP:llä -45, eli aika lähellä nesteen -57, mutta viskositeetti indeksit kuitenkin esim. 100 asteessa 2.65 kertainen verrattuna nesteen vastaavaan.
Saas nähdä kun auto vetäistään taas baanalle jaksaako ruveta viilaamaan pilkkua "turhan" takia. Kuitenkin uhrasin rahaa ja aikaa täydelliseen lootaremppaan 2 vuotta sitten, joten mielellään tekee kaikkensa maksimoidakseen laatikon iän. Varsinkin, kun nyt olis tarkoitus ruuvata niitä tehoja hiukan ylöspäin.
Itseäni ainakin kiinnostaa kyseinen asia ja on tullut tutustuttua kaikenlaisiin mömmöihin harrastusten kautta. Kilpurissa öljyt joutuvat ultimaattiseen testiin öljynlämpöjen ollessa noin 110-120 ja ominaisuuksien täytyy olla hyvä kompromissi, koska sama öljy velloo moottorissa ja vaihdelaatikossa(leikkautuminen/vaahtoaminen).
Hitsaussuurakan jälkeen satkun lootaan menee mulla Kendalin Super Three Star tai NS-MP vaihteistoöljy. Mieli tekisi kokeilla uutta ja muakin epäilyttää vahvasti se Nesteen MP75W:n hoikkuus. Moottoriöljynä Kendali ainakin terävintä kärkeä ja toivottavasti sama jatkuu lootaöljypuolellakin.
Super three starissa pronssiosien suoja, VTT:n testien läpikäymä pintapaineen kesto(nelikuulatesti=400kg) Speksien mukaan aika jäykän oloista(olisko raskaankaluston mutaa). Nähtävä ja koettava luonnossa.
Kendal NS-MP:ssä speksit osuu kivasti nesteen 75W:n ja 75W-90 öljyjen väliin.
Jos toimintakin osuu välimaastoon niin ihan soppeli öljy voisi olla kyseessä.
Jähmepiste kendalin NS-MP:llä -45, eli aika lähellä nesteen -57, mutta viskositeetti indeksit kuitenkin esim. 100 asteessa 2.65 kertainen verrattuna nesteen vastaavaan.
Saas nähdä kun auto vetäistään taas baanalle jaksaako ruveta viilaamaan pilkkua "turhan" takia. Kuitenkin uhrasin rahaa ja aikaa täydelliseen lootaremppaan 2 vuotta sitten, joten mielellään tekee kaikkensa maksimoidakseen laatikon iän. Varsinkin, kun nyt olis tarkoitus ruuvata niitä tehoja hiukan ylöspäin.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
#1814
Ei ole alkanut kuulumaan.(?) Hyvin se vaan pelaa. Tostahan on vaihdettu jotain laakereita 250tkm kieppeillä ekan omistajan kertoman mukaan...Tri-Lo kirjoitti:Eikä ole perän laakereista vielä ruvennut kuulumaan..? Sellaisen "ominaisuuden" itse kun huomasin jo 5tkm jälkeen ruiskusatkussa. Ja laatikko oli varmasti hiljainen ennen sitä, ja muutenkin mitä parhaammassa kunnossa ja on vieläkin mutta se ääntely siihen kyllä tuli.Mertmi kirjoitti:37tkm on huruuteltu. En ole vaihtanut välillä. Aski vuotaa hieman, joten öljyä pitää lisätä silloin tällöin. Ehkä jotain vajaa litra vuoteen.Tri-Lo kirjoitti: Paljonko sulla on ehtinyt kilometrejä tulla 75W:llä..?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Se ehkä selittää sitten.. Kuitenkin, en sitä laittaisi ainakaan aukaisemattomaan laatikkoon joka on tottunut paksumpiin öljyihin jo esim 200-300tkm. Minun mielipide.Mertmi kirjoitti:Ei ole alkanut kuulumaan.(?) Hyvin se vaan pelaa. Tostahan on vaihdettu jotain laakereita 250tkm kieppeillä ekan omistajan kertoman mukaan...
Faija korjasi Saabeja 30v merkkihuollolla ja se sano että moottoriöljy (huom! ei synteettinen) 10W-30 on paras OG laatikoissa. Ainakin vm.83 ylöspäin on toiminnut hyvin sillä. Sama öljy on suositeltu mun tonnarillekin mutta kokeilin siellä nyt Castrolin SMX-S ja täytyy kyllä myöntää etten menisi laittaan tota moottoriöljyä enää siihen ainakaan.
Pitää pikkasen varoa mitä laittaa tosiaan koska jotkut öljyt syö synkronointirenkaat.
Pitää pikkasen varoa mitä laittaa tosiaan koska jotkut öljyt syö synkronointirenkaat.
#2597
Volvo V70 2.5T Summum 2009
Kawazaki Z900 2020
_________________
Volvo V70 2.5T Summum 2009
Kawazaki Z900 2020
_________________
Mulla rupes vaihteet oleen jäykät tos kesän alus... ihmettelin et mikä. No lootastahan oli hävinnyt öljyä.
Lisäsin nesteen 10w30:ä tilkan. Sen jälkeen on toiminu ihan niinku ennenkin. En tiedä mitä siellä aiemmin oli.
Tuntuu et talvella loota ja kone lämpiää samaa tahtia. Jos johdosta käynnistää, niin 15min päästä on lämmöt vihreän alareunassa ja lootakin alkaa toimia liukkaasti.
Ollapa lämmin autotalli.
On niissä muissakin merkeissä noita vaihdelaatikko-ongelmia:
http://seatclubfinland.com/modules.php? ... pic&t=3847
http://www.seatclubfinland.com/modules. ... pic&t=5227
Lisäsin nesteen 10w30:ä tilkan. Sen jälkeen on toiminu ihan niinku ennenkin. En tiedä mitä siellä aiemmin oli.
Tuntuu et talvella loota ja kone lämpiää samaa tahtia. Jos johdosta käynnistää, niin 15min päästä on lämmöt vihreän alareunassa ja lootakin alkaa toimia liukkaasti.
Ollapa lämmin autotalli.
On niissä muissakin merkeissä noita vaihdelaatikko-ongelmia:
http://seatclubfinland.com/modules.php? ... pic&t=3847
http://www.seatclubfinland.com/modules. ... pic&t=5227
Tuli huomattua yksi seikka tästä vaihteistoöljyasiasta, jonka nyt ainakin pystyi havaitsemaan:
Normaalisti käytän lohkolämmitintä ja harvoin joudun käynnistämään auton ilman, että olisin lämmittänyt sitä ensin sähköllä.
Tänään käynnistin ekaa kertaa todella kylmästä päivän ja yön seisseenä ilman lohkolämppäriä ja hups. Olihan ne vaihteet sitten vähän jäykät ekan kilometrin ajan, kunnes moottori lämpesi riittävästi ja lämmitti vaihteistoakin. Nyt huomasin, että mistä ne äijät puhuu, kun en aiemmin ole huomannut vaihteistossa pakkasjäykkyyttä mineraalimoottoriöljyillä.
Kellä on siihen mahdollisuus, niin tuo lohkolämmitin on hyvä ratkaisu siihen, ettei tarvitse ihan jäykillä vaihteilla lähteä liikkeelle. Jos tuosta nyt vielä pidemmälle ajattelisi, niin tää olis eka oma havainto, joka tukee sitä aiempaa ajatusta vaihteistoöljyistä...
Normaalisti käytän lohkolämmitintä ja harvoin joudun käynnistämään auton ilman, että olisin lämmittänyt sitä ensin sähköllä.
Tänään käynnistin ekaa kertaa todella kylmästä päivän ja yön seisseenä ilman lohkolämppäriä ja hups. Olihan ne vaihteet sitten vähän jäykät ekan kilometrin ajan, kunnes moottori lämpesi riittävästi ja lämmitti vaihteistoakin. Nyt huomasin, että mistä ne äijät puhuu, kun en aiemmin ole huomannut vaihteistossa pakkasjäykkyyttä mineraalimoottoriöljyillä.
Kellä on siihen mahdollisuus, niin tuo lohkolämmitin on hyvä ratkaisu siihen, ettei tarvitse ihan jäykillä vaihteilla lähteä liikkeelle. Jos tuosta nyt vielä pidemmälle ajattelisi, niin tää olis eka oma havainto, joka tukee sitä aiempaa ajatusta vaihteistoöljyistä...
Citroen C5, OG900t16
Pitääpä kirjoittaa tämä tänne vanhaan topicciin. Eli...
Turbo kävi huollossa, kun lasiin pyörähti 250tkm. Huollossa vaihdatin hypoidit pois ja tilalle laitettiin Mobilin Superit, viskositeetti taisi olla se 10W-30. Sen pidemmittä lätinöittä on pakko todeta, että se toimii Turbon laatikossa paljon paremmin.
Syy miksi vaihdatin öljyt on siinä, että hypoideilla Turbon laatikko meni uskomattoman jäykäksi ja piti tasaista ääntä. Supereilla ei tuota ongelmaa ole. Tosin pitää muistaa, että hypoidit saattoivat olla jo vaihtokunnossa. Lisäksi olen miettinyt sitä, että tuottaako Turbossa laatikko enemmän lämpöä kuin esim. Annissa. Joten ajattelin lähteä ratkomaan ongelmaa "lähtöruudusta" ja laitoin ohjekirjan mukaiset öljyt.
Jatketaan "testiä"...
Turbo kävi huollossa, kun lasiin pyörähti 250tkm. Huollossa vaihdatin hypoidit pois ja tilalle laitettiin Mobilin Superit, viskositeetti taisi olla se 10W-30. Sen pidemmittä lätinöittä on pakko todeta, että se toimii Turbon laatikossa paljon paremmin.
Syy miksi vaihdatin öljyt on siinä, että hypoideilla Turbon laatikko meni uskomattoman jäykäksi ja piti tasaista ääntä. Supereilla ei tuota ongelmaa ole. Tosin pitää muistaa, että hypoidit saattoivat olla jo vaihtokunnossa. Lisäksi olen miettinyt sitä, että tuottaako Turbossa laatikko enemmän lämpöä kuin esim. Annissa. Joten ajattelin lähteä ratkomaan ongelmaa "lähtöruudusta" ja laitoin ohjekirjan mukaiset öljyt.
Jatketaan "testiä"...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Itse vaihdan Mobil Superit takaisin t8:n laatikkoon.
Perustelut:
-Laatikko on alkanut hypoidien käytön aikana vuotamaan useasta eri paikasta.
-Käryää välillä ikävästi palaneelle, mitä tavan vaihteistoöljyillä ei tapahtumut
-Minkäänlaista eroa parempaan suuntaan normiöljyihin nähden en ole havainnut
Perustelut:
-Laatikko on alkanut hypoidien käytön aikana vuotamaan useasta eri paikasta.
-Käryää välillä ikävästi palaneelle, mitä tavan vaihteistoöljyillä ei tapahtumut
-Minkäänlaista eroa parempaan suuntaan normiöljyihin nähden en ole havainnut
GM 900 se 2.0t -97 RE85