Saab 16v omaturbo (tulpat, turbo vai joku ihan muu ?? )

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

kaikista jääratapirsseistä - 83 GL 99 on ollut kaikista mukavin ajettava! takavetoisia ollut 150Y datsun ja 144 volvo, mutta 99 pesee nekin jääradalla.

luisuun saa silloin kun haluaa, ja kahva edellä mennään niin kauan kuin vetoa riittää.. :)
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
M.p.
"Aero"
Viestit: 465
Liittynyt: Ti Syys 21, 2004 16:49
Paikkakunta: Honkajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja M.p. »

moonlight-tuning kirjoitti:
M.p. kirjoitti:tuurin tuning car shouhun tuolla sitten! vituttaa vielä enemmän ku huomasin nyt vielä että sielä jurvassa oli saabikin ollut... kyytis olis vielä päässy ku sukuloimaan muut lähti sinne. :x
Jaa että tuning car showhun :lol:
NO TOTTA V***USSA! kirjotat vaa jotai plink plink tekstiä jokapuolelle autoo, niin eiköhän se oo tarpeeks tuningi vekaroillekki? :lol: Eivaan, käytännössä haluaisin ko. vehkeen nähdä.
Saab 99 -83
Saab 90 -85 peltorassi *DÖD!*
bmw
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Heinä 17, 2006 16:06
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja bmw »

missä löytyy varttimailin aika tulos paperit. omin silmin näin et ajoit jotain yli 15s. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :?: :?: :?: :?: :?: :?:
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Saabin insinöörit ovat sanoneet, että maksimi moottoriteho etuvetoiselle on 220hp eli about 162kW. Moonin Sabassahan on eturengastehoa yli 180kW joten ei mikään ihme, jos varttimailit kestää kuten kirjoitit, beeämwee.

Tosin koita jo saada päähäs se, että toi Saba ei ole rakennettu kiihdytyskäyttöön, toisaalta eipä sitä ole alustan osalta rakennettu mihinkään jos omistaja itse sanoo alustan olevan vakio.

Ja mikä siinä oikein on, että jos omistat, rakennat, fiksaat, ajat, tankkaat ja parhaimmat on jos seisot oman auton vierellä niin niitä turbo-Saabien haukkujia riittää. Itte hain tuon oman Turbon Turusta ja ajoin koko matkan rajoitusten mukaan. Jumaliste, ruosteiset säilykepurkitkin yritti oikealta ohi, että kaipa se on ihmisten päähän jäänyt, että noilla pitäis vetää koko ajan "sinkki" suorana.

Ja ohituskertomus tältä kesältä. Oli pitkä suora ja edellä ajanut TDI-Passat lähti ohittamaan rekkaa. Vauhtia oli ohitukseen lähtiessä 90km/h luokkaa, puolivälissä ohitusta jouduin himmaileen vauhtia, kun Passatti meinasi jäädä jalkoihin ja Passatin kääntyessä takaisin omalle kaistalleen ajoin siitä. Kiitokseksi siitä, että joku oli tuhlannut rahansa johonkin jolla ei edes reippaat ohitukset onnistu (vaikka luulisi noiden dieseleiden olevan "väännöllään" huikeita kiihtymään), saan kyseisen kulkineen kuljettajalta pitkien "testausta". No, anteeksi.

Mutta toisaalta. En minä ajattele, että tuo minun Turbo on mikään teiden raketti. Nopeampia autoja on ja paljon. Mutta lyhyessä yksinkertaisuudessaan tuo on vakionakin mukava käyttöauto ja vaivaton ajettava. Ja missä on suorituskyky parhaimmillaan, niissä tosielämän tilanteissa.

P.S. Ne autot joiden kiihdytysaikoja kannattaa syynätä on kilpa-autoja.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

bmw kirjoitti:missä löytyy varttimailin aika tulos paperit. omin silmin näin et ajoit jotain yli 15s. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :?: :?: :?: :?: :?: :?:
milloin saat mahdollisesti kortin et pääset näyttää muillekin menemisen mallia??
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

bmw kirjoitti:missä löytyy varttimailin aika tulos paperit. omin silmin näin et ajoit jotain yli 15s. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :?: :?: :?: :?: :?: :?:
ja missäs todisteet sun näkökyvystä? Ootko harkinnu silmälaseja? Piilolinssitkin on nykyään kuulemma ihan mukavia... :roll:
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Niinpä. Mutta koitappa sanoa sitä jollekin joka ei sitä tajua, että tosielämän tarve toista kuin kikkailu varttimailiajoilla tjsp.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

ohhoh, now he must be really pissed off :lol:
Ässä kepittää bemua :lol:
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

Money For Nothing kirjoitti:
ohhoh, now he must be really pissed off :lol:
Ässä kepittää bemua :lol:
tuolla on video 99 Turbosta vuodelta -78, jossa -78 99 Turbo jättää 525 bmw:n varttimaililla reilusti:

http://www.saabvideos.com/videos.html

ja eiköhän jatketa tätä jauhamista vaikka off-topicissa..? :wink: ja toivottavasti käyttäjän "bmw" nimimerkin alla lukee mahdollisimman pian "vieras".
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Itse itseäni lainaten:
f-19 kirjoitti:Toivottavasti kukaan ei lähde oikeasti mukaan noin huonoon trolliin.
bmw:lle onnitelut, näin hävisi saappifoorumi trollailun varttimaililla :D
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

M.p. kirjoitti:
NO TOTTA V***USSA! kirjotat vaa jotai plink plink tekstiä jokapuolelle autoo, niin eiköhän se oo tarpeeks tuningi vekaroillekki? :lol: Eivaan, käytännössä haluaisin ko. vehkeen nähdä.
Lupaan että tota kyllä yritetään oikein tosissaan, mulla on yksi näyttely mielessä ja ideoita vähän mutta katotaan sitä sitten kun ajankohtaisempi..
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

dimebak kirjoitti:Tosin koita jo saada päähäs se, että toi Saba ei ole rakennettu kiihdytyskäyttöön, toisaalta eipä sitä ole alustan osalta rakennettu mihinkään jos omistaja itse sanoo alustan olevan vakio.
Jep, autoa on tehty vaan koneen osalta, edessä on tosin bilstainin iskarit, mutta ei mitään muuta, takana sachsin pamput, enkä ole siitä mitään rata-autoa tekemässä niin en ala alustaan sullomaan rahaa. Ja kiihdytys autot on kanssa erikseen, ja toi ei tosiaan kyllä varttimaililla ole mikään häikäisevä, mutta samassa porukassa olevan M5:sen pieksää silti, en sitten tiedä että oliko vaan huonoja lähtöjä ämmän kanssa..
dimebak kirjoitti:Ja mikä siinä oikein on, että jos omistat, rakennat, fiksaat, ajat, tankkaat ja parhaimmat on jos seisot oman auton vierellä niin niitä turbo-Saabien haukkujia riittää.
Itseasiassa, eikö toi mun sitten herätä niin paljon kateutta kun sitä harvemmin tullaan haukkumaan samaan tapaan kun itellä omistuksessa olleita tuninkeja.. Yllättävän asiallista käyttäytymistä ollut missä autolla ikinä pyörinytkin. Joskus aina näitä"paremmin tietäviä" kohtaa ja sanomista tulee.
dimebak kirjoitti:Mutta toisaalta. En minä ajattele, että tuo minun Turbo on mikään teiden raketti. Nopeampia autoja on ja paljon. Mutta lyhyessä yksinkertaisuudessaan tuo on vakionakin mukava käyttöauto ja vaivaton ajettava. Ja missä on suorituskyky parhaimmillaan, niissä tosielämän tilanteissa.

P.S. Ne autot joiden kiihdytysaikoja kannattaa syynätä on kilpa-autoja.
Sama mulla, nopeampia ja hienompia autoja löytyy aina, enkä ole tota muitavarten rakentanutkaan, vaan itteäni. Ja monta jotenkin oudosti tyydyttävää ohitustilannetta/moottoritieajelua on toi saba jo antanut. Ja kun toi ei edelleenkään ole mikään 1000rpm-6000rpm 400nm vääntävä auto niin sen kanssa paikaltaan lujaa lähteminen on miltei mahdotonta.
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

bmw kirjoitti:missä löytyy varttimailin aika tulos paperit. omin silmin näin et ajoit jotain yli 15s.
Tuuppa seuraavaksi siihen INFO kioskille aamulla, koska se ajanotto maksaa, niin sähän voisit radan varresta kattoa noi ajat niin ei tarvita ajanottokoneistoa. Voidaan varmasti maksaakin sulle jotain.
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Tulipas mieleen kun luin tossa tota turbon vesijäähdytystä..

Tää on mun ekoja turboja ja kauanko tollasta pitäisi käyttää ajon jalkeen ? Mullahan ei ole vesijäähdytystä turbossa, ja tiedän ton että riippuu pakolämmöstä mutta sitä kun ei mun vehkeessä nää mittarista..
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Vastaa Viestiin