Mun 99 käy huonosti kylmänä :(

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4044
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: kaasari vialta kuulostas

Viesti Kirjoittaja jariha »

josipan kirjoitti:
jariha kirjoitti:
josipan kirjoitti:oletko kokeillut vaihtaa koko kaasaria.
Olen kokeillut säkällä kahta tuplakaasarisarjaa (en siis huoltanut, tarkistin vain, että näyttivät ehjiltä). Mutta toisella en saanut käyntiin lainkaan ja toisella se kävi tosi huonosti. Paras yhden kaasarin konstruktio (mitä minulta löytyy) on kiinni tuossa autossa. Ja pelkään, että jos lähden sitä kovinkin "huoltamaan", en saa sitä enää lainkaan käyntiin. Joten tässä mietin, että josko ryhtyisin kyselemään valmiiksi kunnossa ja säädöissä olevaa kaasaria siihen. Eli sellaista saa tarjota :D
eipä taida olla mullakaan hyviä römppäisiä.pierupurkkeja löytyy 3 ja tupla römppäisiä 2kipaleet.
eli hyvät römppäiset on jo myyty :cry:
Minulla on kaksi römppästä varastossa, joista toisen olen purkanut oppimistarkoituksessa. Tuliskohan siitä toisesta kalua, jos sen oikein huoltais. Ei mitään hajua sen alkuperästä, mutta samaa mallia, kuin tuo paikallaan oleva.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
josipan
"Viggen"
Viestit: 585
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 13:10
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja josipan »

varaosaliikkestä eli motonetista huoltosatsi niin luulisi pelittävän.aikomus olisi itsellänikin korjata/huoltaa yksi kaasari ja laittaa tuohon 84:een 99:iin
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

jariha kirjoitti:
gls kirjoitti:minkä merkkinen kaasari tossa olikaan?
Eiköhän se Zenith/Strömberg ole. Tässä mallissa on se säätöruuvi siis pohjassa.
mulla varmaan löytyy pari zenithiä.
tuu hakeen pois jos tarvit!
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4044
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

gls kirjoitti:
jariha kirjoitti:
gls kirjoitti:minkä merkkinen kaasari tossa olikaan?
Eiköhän se Zenith/Strömberg ole. Tässä mallissa on se säätöruuvi siis pohjassa.
mulla varmaan löytyy pari zenithiä.
tuu hakeen pois jos tarvit!
Kiitos tarjouksesta. Mikäli tilanne on vielä päällä, kun liikun sielläpäin, niin saatanpa hakeakin :D
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4044
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Kysymyksiä kaasareista. Noita Zenith/Strömbergiä kun on useampaa mallia (vuosina 75-76, 77-81 ja 82-84 eri mallit siis), joille tarjotaan eri CO-pitoisuuksia ohjearvoiksi. Onko siis väliä, vaikka tohon laittais uudemman kaasarin vai pitäisikö sen olla mieluiten samaa mallia?

Tallista löytyikin vain yksi kaasari, joka siis purettu atomeiksi. Joten ei siitä ollut tähän hätään apua. Mitä kotikonsteja mä voin tehdä tuolle paikallaan olevalle? Siis ennen sitä huoltosarjaa ja mitä tuo huoltosarja muuten pitää sisällään? Hintaa Motonetissä näyttäisi olevan 29,26 euroa.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4044
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Vaihdoin tulpat. Edelliset eivät ole kauaa vielä olleet ja olivat väriltään valkoiset, joka ilmeisesti viittää ylilämmenneeseen, joka taas johtuu laihasta seoksesta, vai?
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
lintta go go
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
Paikkakunta: Muurola

Viesti Kirjoittaja lintta go go »

jariha kirjoitti:Vaihdoin tulpat. Edelliset eivät ole kauaa vielä olleet ja olivat väriltään valkoiset, joka ilmeisesti viittää ylilämmenneeseen, joka taas johtuu laihasta seoksesta, vai?
Kyllä, imuilmavuoto tai laihat soosit
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

jariha kirjoitti:Vaihdoin tulpat. Edelliset eivät ole kauaa vielä olleet ja olivat väriltään valkoiset, joka ilmeisesti viittää ylilämmenneeseen, joka taas johtuu laihasta seoksesta, vai?
Kuinka vähän aikaa on "ei kauan", montako sataa kilometriä? Ei ne uudet tulpat päivässä välttämättä väriä muuta.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4044
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

jus kirjoitti:
jariha kirjoitti:Vaihdoin tulpat. Edelliset eivät ole kauaa vielä olleet ja olivat väriltään valkoiset, joka ilmeisesti viittää ylilämmenneeseen, joka taas johtuu laihasta seoksesta, vai?
Kuinka vähän aikaa on "ei kauan", montako sataa kilometriä? Ei ne uudet tulpat päivässä välttämättä väriä muuta.
Vaihdettu 10.2.2005 eli olisko noin 3000 km.

Btw, kaasari näytti nyt puhtaammalta ja terveemmältä eli ei niin nokiselta. Käytin siis kannen auki ja tarkistin öljyn määrän, neulan liikkeen ja kalvon kunnon.

Imuilmavuotoa uskaltaisin epäillä, mutta en kyllä keksi, mistä kohtaa se vuotais. Imusarjan tiiviste on vasta vaihdettu ja tarkistin juuri pulttien olevan kireällä. Nestettä tämä ei syö.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4044
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Syitä ja seurauksia. Tässäpä hieman havaintoja.

Sen jälkeen, kun säädin siitä alamutterista (ymmärtääkseni seosta rikkaammalle), käynti kylmänä parani ja ryypyn tarve väheni. Eilen säikähdin lopullisesti kohtuutonta polttoaineenkulutusta. Lisäksi oireina ollut, että ryypyn vaikutuksesta auto hyytyy kylmänäkin. Niin, ja ne tulpat oli valkoiset, vaikka auton kaiken järjen mukaan pitäisi olla rikkaalla.

Säädin eilen illalla seoksen takaisin "lähtöarvoonsa". Tänä aamuna lämppäristä lähtiessä puks-puks putkessa paukkimista ilmeni taas ja aika rankasti. Ryypyn sain löysättyä, kun lämmöt oli vaakatasossa, en yhtään aiemmin. Mutta lämpimänä käy sitten hyvin.

Seuraavaksi vaihdan vaimenninöljyn ja kalvon. Sekä imaisen alipainekellosta. Mitä muuta tähän vielä keksisi? Ilmavuodon mahdollisuushan tässä on ilmeinen, mutta miten minä sen voisin todeta ja ennen kaikkea löytää?
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Asiaa sivuten, tuntuu käyvän tuo valkoinen hieman laihalla, mitenkäs noiden tuplien kanssa jos seosta haluais rikkaammalle, onnistuuko ite ruuvata, vai pitäskö viedä osaavalle, kun eikös noitten kuuluis toimia ikäänkuin "yhdessä", ovat säädetty edellisen omistajan toimesta, ja tuo mun vapaavirtausputsari ilmeisesti antaa liikaa happea :?
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
lintta go go
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
Paikkakunta: Muurola

Viesti Kirjoittaja lintta go go »

Startti pilotti on hyvä imuvuotojen haussa, suihkit siihen missä epäilet vuotoa olevan niin kierrokset nousee.
Asiaa sivuten, tuntuu käyvän tuo valkoinen hieman laihalla, mitenkäs noiden tuplien kanssa jos seosta haluais rikkaammalle, onnistuuko ite ruuvata, vai pitäskö viedä osaavalle, kun eikös noitten kuuluis toimia ikäänkuin "yhdessä", ovat säädetty edellisen omistajan toimesta
Helppo tarkistaa, anna auton käydä tyhjäkäyntiä nosta meisselillä tjsp takakaasuttimen luistia muutama milli ylös ja jos käyntinopeus nousee niin on liian laihalla ja sama toiselle.
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Kiitoksia, herra guru, nyt olen taas hieman viisaampi :)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4044
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Syitä ja seurauksia, osa II: Tulppien tarkastus osoitti, että 4. pytyn tulppa oli huomattavan valkoinen muihin verrattuna. Tästä kimpaantuneena imusarjan tiivistettä ostamaan ja imusarja irti. Kaikki näytti olevan ok, mutta 3. ja 4. pytyn yläpuoliset pultit eivät enää kiristyneet. Tätä olin epäillyt aiemminkin muun muassa vaihtamalla pultit, mutta apu oli lyhytaikainen. Vein auton pajalle, jossa tehtiin uudet kierteet kanteen. Korjaamon kiireistä johtuen en hoputtanut heitä säätämään tai muuten tutkimaan tilannetta. Olisi ehkä pitänyt, sillä ongelma on edelleen sama. Käy kyllä hyvin tyhjäkäyntiä, mutta tasakaasulla alle 2500 kierroksella vetää huonosti. Jatkuvaa pientä nykimistä ja kaasua painaessa tuntuu, että tukehtuu siihen. Kierrosten noustessa 3000 tuntumaan, meno alkaa taas maistumaan. Olin jo varma, ettei 4. pytty ollut täysillä mukana, mutten nyt enää usko siihenkään.

Lieveoireista mainittakoon, että alle viiden minuutin seisonnan jälkeen starttaa todella hyvin, samoin reilun parin tunnin seisomisen jälkeen. Mutta esim. parinkymmenen minuttin seisonnan jälkeen saa sahata kaasu pohjassa varmaan 10 sekuntia, ennen kuin lupailee ja hieman vaikeroiden käynnistyy. Käy kyllä sitten hyvin.

Tunnistatko oireet, olisiko heittää vinkkiä ratkaisuksi ongelmiini?
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Vastaa Viestiin