Radion häiriönpoisto
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7775
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/t ... 7&ARCHIVE=
http://www.tkk.fi/Misc/Electronics/faq/ ... /auto.html
Miten saa auton kaiuttimista kuuluvan moottorin "vikinän" pois äänentoistosta ?
Ensiksi kannattaa tarkistaa että laitteiden maadoitus on toteutettu kunnolla, koska suurin osa sähköverkon häiriöistä tulee audiosysteemiin juuri maadoituksien kautta. Kaikkien audiosysteemin laitteiden miinusjohtimet kannattaa maadoittaa samaan pisteeseen, mistä on hyvä yhteys akun miinusnapaan (tarvittaessa vaikka oma maadoituskaapeli kaikista laitteista akun negatiiviseen napaan saakka).
Jos häiriö ei ole maadoitusongelma, vaan vika on itse sähkön laadussa voit yrittää, josko autoradiolle tehdyt häiriösuodattimet auttaisivat tähän ongelmaan. Häiriönpoistokela asennetaan vahvistimen virtajohtoon ja kondensaattori virtajohdon ja nollan välille niin lähelle vahvistinta kuin mahdollista. Näitä häiriönpoistotuotteita kannattaa kysellä samasta liikkeestä missä parempia autostereoita myydään. Itse rakentajalle kelaksi välttänee 30-50 kierrosta samaa johtoa kuin virtajohto vaikka 10 mm ferriittisydämen ympärille. Kondensaattoriksi kannattaa valita niin iso kuin lompsa kestää, sillä siitä kondensaattorista saa samalla lisävirtaa vahvistimelle äkillisiin tehohuippuihin.
http://www.tkk.fi/Misc/Electronics/faq/ ... /auto.html
Miten saa auton kaiuttimista kuuluvan moottorin "vikinän" pois äänentoistosta ?
Ensiksi kannattaa tarkistaa että laitteiden maadoitus on toteutettu kunnolla, koska suurin osa sähköverkon häiriöistä tulee audiosysteemiin juuri maadoituksien kautta. Kaikkien audiosysteemin laitteiden miinusjohtimet kannattaa maadoittaa samaan pisteeseen, mistä on hyvä yhteys akun miinusnapaan (tarvittaessa vaikka oma maadoituskaapeli kaikista laitteista akun negatiiviseen napaan saakka).
Jos häiriö ei ole maadoitusongelma, vaan vika on itse sähkön laadussa voit yrittää, josko autoradiolle tehdyt häiriösuodattimet auttaisivat tähän ongelmaan. Häiriönpoistokela asennetaan vahvistimen virtajohtoon ja kondensaattori virtajohdon ja nollan välille niin lähelle vahvistinta kuin mahdollista. Näitä häiriönpoistotuotteita kannattaa kysellä samasta liikkeestä missä parempia autostereoita myydään. Itse rakentajalle kelaksi välttänee 30-50 kierrosta samaa johtoa kuin virtajohto vaikka 10 mm ferriittisydämen ympärille. Kondensaattoriksi kannattaa valita niin iso kuin lompsa kestää, sillä siitä kondensaattorista saa samalla lisävirtaa vahvistimelle äkillisiin tehohuippuihin.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Tässä piilee kyllä pieni vaara. Nyt jos ja kun akun miinuskaapelin kontakti koriin alkaa heiketä, virta etsii uuden tien itselleen. Se löytyy radion antennin kautta. Voi siis käydä niin, että akun maakaapelin korikontaktin heiketessä kaikkien oheislaitteiden ottama virta alkaakin kulkemaan automankan antenninjohdon vaipan kautta koriin...soossi kirjoitti:kokeile vielä kytkeä radion maajohto radiosta suoraan akun miinusnapaan mielellään aika paksulla kaapelilla, eikä auton koriin kuten yleensä tehdään
Onhan pyörijä ja jakajan kansi hyvät? Ei tuo nyt oikein järkevältä kuulosta, että vaihdetaan sytkään siihen kuulumattomia osia (R-tulpat esim. ei ole saabiin speksatut, tällöin ne vaan heikentää kipinää).
Tässä pähkäilin kaverin toyota corollan kanssa, jossa samankaltainen ongelma. Vanhalla auton orggismankalla ei mitään ritinää, kuudelle pioneer-merkkisellä cdsoittimella radion puolella kuuluu ritinä. Jos virran syöttöjohtoihin kytki kuristimet (siis käytännössä kelat), tällöin ratina hävisi 99% pois. Epäilyttää kovasti, että tossa pioneerissa on huono häiriönsuodatus itsessään. Tässä varmaan joutuu laittamaan ne kuristimet virtajohtoihin, kun mankan myynyt liike ei suostu tunnustamaan, että mankka olisi huonompi ja että kaupan perumiselle on perusteet...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7775
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Reetu olisit ostanut BAUPUNKT merkkisen soittimen.
Ikinä ei ole tarvinnut rätinöitten kanssa tapella, ja näitä on ollut
huonommissakin autoissa, esim.. OxxL KxxxxT.
Tarkasta ne kaiutin johtimet ettei mikään johdin ole kulunut puhki.
Tarkoitan ( - ) miinus johtimia.
Ikinä ei ole tarvinnut rätinöitten kanssa tapella, ja näitä on ollut
huonommissakin autoissa, esim.. OxxL KxxxxT.
Tarkasta ne kaiutin johtimet ettei mikään johdin ole kulunut puhki.
Tarkoitan ( - ) miinus johtimia.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#