Radion häiriönpoisto

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

No nyt vaihdettu R-merkinnällä olevat tulpat sekä tulpan johdot uusittu ,aina vaan pörisee , voi hitto no huomenna vielä tuo erillinen maadoitus kokeilu ja sit olkoon.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7775
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/t ... 7&ARCHIVE=

http://www.tkk.fi/Misc/Electronics/faq/ ... /auto.html

Miten saa auton kaiuttimista kuuluvan moottorin "vikinän" pois äänentoistosta ?
Ensiksi kannattaa tarkistaa että laitteiden maadoitus on toteutettu kunnolla, koska suurin osa sähköverkon häiriöistä tulee audiosysteemiin juuri maadoituksien kautta. Kaikkien audiosysteemin laitteiden miinusjohtimet kannattaa maadoittaa samaan pisteeseen, mistä on hyvä yhteys akun miinusnapaan (tarvittaessa vaikka oma maadoituskaapeli kaikista laitteista akun negatiiviseen napaan saakka).

Jos häiriö ei ole maadoitusongelma, vaan vika on itse sähkön laadussa voit yrittää, josko autoradiolle tehdyt häiriösuodattimet auttaisivat tähän ongelmaan. Häiriönpoistokela asennetaan vahvistimen virtajohtoon ja kondensaattori virtajohdon ja nollan välille niin lähelle vahvistinta kuin mahdollista. Näitä häiriönpoistotuotteita kannattaa kysellä samasta liikkeestä missä parempia autostereoita myydään. Itse rakentajalle kelaksi välttänee 30-50 kierrosta samaa johtoa kuin virtajohto vaikka 10 mm ferriittisydämen ympärille. Kondensaattoriksi kannattaa valita niin iso kuin lompsa kestää, sillä siitä kondensaattorista saa samalla lisävirtaa vahvistimelle äkillisiin tehohuippuihin.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

No niin , nyt tuli tietoo asiasta kiitoksia :lol:
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Huomasin just sellaisen nyt , että tuo antenni ei saa maata ollenkaan vaikka krapasin kirkkaalle pellille niin ei saa kosketusta , täytyy varmaan vaihtaa vieläkin tuo jalka ja johto.
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Jahas arvatkaas mitä , mun radio ei rutise, huh vihdoinkin kuuluu aidot äänet , vika paljastui sittenkin anteenniin ja sen jatkojohtoon.
Laitoin ihka uudet , niin jopas rupes kuuluun , kiitos kaikille jotka antoivat vinkkejä. :lol:
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

no hyvä, ajattelinkin että joskus se antennin maadoitus sitä tekee!
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Nyt kun vaihdoin uuden sony mp 3 cd soittimen rupes rutina taas kuuluun :twisted: , nyt vaihdettu tulpat jossa on tuo R -kirjain, tulpan johdot uudet , akusta suoraan maadoitus soittimeen , antenni uusi ja saa maata, ei kuulu laturista kokeiltu ilman hihnaa , eli mitä tekisin seuraavaksi?
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

soossi kirjoitti:kokeile vielä kytkeä radion maajohto radiosta suoraan akun miinusnapaan mielellään aika paksulla kaapelilla, eikä auton koriin kuten yleensä tehdään
Tässä piilee kyllä pieni vaara. Nyt jos ja kun akun miinuskaapelin kontakti koriin alkaa heiketä, virta etsii uuden tien itselleen. Se löytyy radion antennin kautta. Voi siis käydä niin, että akun maakaapelin korikontaktin heiketessä kaikkien oheislaitteiden ottama virta alkaakin kulkemaan automankan antenninjohdon vaipan kautta koriin...

Onhan pyörijä ja jakajan kansi hyvät? Ei tuo nyt oikein järkevältä kuulosta, että vaihdetaan sytkään siihen kuulumattomia osia (R-tulpat esim. ei ole saabiin speksatut, tällöin ne vaan heikentää kipinää).

Tässä pähkäilin kaverin toyota corollan kanssa, jossa samankaltainen ongelma. Vanhalla auton orggismankalla ei mitään ritinää, kuudelle pioneer-merkkisellä cdsoittimella radion puolella kuuluu ritinä. Jos virran syöttöjohtoihin kytki kuristimet (siis käytännössä kelat), tällöin ratina hävisi 99% pois. Epäilyttää kovasti, että tossa pioneerissa on huono häiriönsuodatus itsessään. Tässä varmaan joutuu laittamaan ne kuristimet virtajohtoihin, kun mankan myynyt liike ei suostu tunnustamaan, että mankka olisi huonompi ja että kaupan perumiselle on perusteet...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

No itse huomasin , et tulppien vaihdon jälkeen ritinä paheni vain , virranjakajan kantta ei ole vaihdettu vielä.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7775
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Reetu olisit ostanut BAUPUNKT merkkisen soittimen.
Ikinä ei ole tarvinnut rätinöitten kanssa tapella, ja näitä on ollut
huonommissakin autoissa, esim.. OxxL KxxxxT.

Tarkasta ne kaiutin johtimet ettei mikään johdin ole kulunut puhki.
Tarkoitan ( - ) miinus johtimia.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Jep .. näinhän se menee ku ostaa halvimman niin sit se on mitä on.
Mut tuosta kesätyöpaikan ekasta palkasta, aattelin ostaa jotain joka näkyy ja menee vuosia , ja paskat tuota mun hyvää huonoa tuuria taas. :cry:
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Radion häiriö ääni poistui vihdoinkin , on hienoa ja todella outoa ajella ku ei kuulu rutinaa, no rutina lähti pois kun vaihdoin virranjakajan kannen sekä pyöriän. :lol: :lol:
Vastaa Viestiin