Se siitä tupliksesta sitten (vesipumppu kettuilee)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
TVS
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: La Helmi 21, 2004 20:32
Paikkakunta: Mänttä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVS »

Breadfan86 kirjoitti:Koetan tänään tai huomenna katsoa noi öljyt ja jäähdytinnesteet ja selvittää, pyöriikö kampiakseli. Jakokopassa ei näyttänyt pyörivän mikään. Eli kiilako se sitten.

Eilen sain liikutettua jakopäätä ja yläkertaa ylärattaan rei'istä vetämällä.

En oikein usko, että koko kone olisi leikannut kiinni.

EDIT. Mites muuten, kun tuo ketu pitää irrottaa jos avaa kannen. kuinka se saa takaisin oikealle kohdalle, ettei mene ihan vituiks. Ja samoten tuo koko homma. Mikäli alakerta pyörii, niin silloinhan nuo männät on väärässä asennossa venttiileihin nähden. Onko sille kiilalle vain yksi tietty kohta sekä rattaassa, että akselin päässä. Silloinhan tuo pitäisi "automaattisesti" mennä oikeaan asentoon.
Tuohon asennon säilytykseen on tehty saban konetta rempatessa tämmöttinen kikka: etit sopivat kohdat ketjusta ja vedät nipparilla sen ketjun jostaki kohtaa rattaille kiinni, ainakin 16v koneen onnistuin silppuaan näin, ja viel takasinki, jopa jako kohallaan.
Patarauta on påp.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

TVS kirjoitti:
Breadfan86 kirjoitti:Koetan tänään tai huomenna katsoa noi öljyt ja jäähdytinnesteet ja selvittää, pyöriikö kampiakseli. Jakokopassa ei näyttänyt pyörivän mikään. Eli kiilako se sitten.

Eilen sain liikutettua jakopäätä ja yläkertaa ylärattaan rei'istä vetämällä.

En oikein usko, että koko kone olisi leikannut kiinni.

EDIT. Mites muuten, kun tuo ketu pitää irrottaa jos avaa kannen. kuinka se saa takaisin oikealle kohdalle, ettei mene ihan vituiks. Ja samoten tuo koko homma. Mikäli alakerta pyörii, niin silloinhan nuo männät on väärässä asennossa venttiileihin nähden. Onko sille kiilalle vain yksi tietty kohta sekä rattaassa, että akselin päässä. Silloinhan tuo pitäisi "automaattisesti" mennä oikeaan asentoon.
Tuohon asennon säilytykseen on tehty saban konetta rempatessa tämmöttinen kikka: etit sopivat kohdat ketjusta ja vedät nipparilla sen ketjun jostaki kohtaa rattaille kiinni, ainakin 16v koneen onnistuin silppuaan näin, ja viel takasinki, jopa jako kohallaan.
B-koneessa ratas kiinnitetään siihen peltipalkkiin, joka on siellä jakopään kopassa. Sen kyllä tunnistaa heti, kun ottaa venakopan auki. Homman juju on pitää ketju kireellä, ettei kiristin pääse aukeemaan. Sivutuotteena jakokaan ei mene sekaisin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8264
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Se tukirauta on sitten niin kiinni siellä lohkossa, että ku moottori on pyöritetty 0-merkkiin niin yhden pultin saa nokka-akselin rattaasta irti ja siihen rattaan keskireikään kiinni. Lisäbonuksenahan on tuo ettei jako mene pieleen ja se, että konetta voi pyörittää ilman kanttakin :D Sillä aina on helppo pyörittää jakopää kohdalleen, kun vauhtipyörällä on 0-merkki ja jakopäässä ajoitusmerkki kohdallaan niin ajoitus on okei.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8264
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Sähköpiuhat, tukikumien mutterit, pakoputki...

Pistät vaan koneen osiksi ja katsot mitä on mennyt. Sen pohjalta remontintarve, kone nippuun ja keulille.

Itse pistin Annin suosiolla seisontaan, kun selvisi, että koneessa on tiiviste tai kansivaurio. Veronpalautusten jälkeen vaihdan kannen ja sitten taas katsotaan pidänkö fiilistelyautona yli talven vai otanko taas käyttöön. Voipi vain kyllä olla, että pidän fiilistelyautona ja säästelen ensi kesään peltisarjaa ja pakoputkea varten.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Ehkä kannattaa kysyä ensin saabin tiskiltä tuota kiilaa ettet osta sen takia koko autoa. Jos et muuta tarvi.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
xjford
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Pe Helmi 11, 2005 15:03
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja xjford »

mulla ainakin lähti lohkolämppärin piuha ihan vetämällä siitä vastuksesta irti ja akulta ei kyllä plussa kuuluisi koneeseen mennä kiiinni. startille ja laturille vaan piuhat.
saab 900 turbo -80 kesäauto
jaguar xj6 -79 kesäauto
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8264
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Jakoketju ja kiristin kannattaa vaihtaa molemmat, kun kulunut kiristin syö ketjua nopeammin.

Se lohkolämppärin puiha lähtee vetämällä irti niin kuin xjford tuossa mainitsikin. Akun +-kaapeli lähtee irti sieltä starttimoottorin perseestä eli avaat solenoidin päästä sen 13mm (muistaakseni) mutterin. Samaan nippuun tuli laturilta johdot ja siihen viereen tulee normiabikolla startin heräte.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11628
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Varmistukseksi: akku on syytä nostaa pois autosta tai ainakin irrottaa johdot akusta ennenkuin menee työkalujen kanssa sohimaan sinne startin taakse. Voi tulla aika isoa kipinöintiä jos maadoitat plusjohdon avaimella koneen kylkeen tai pakosarjaan.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

kannattaa muistaa myös irrottaa nopeusmittarin vaijeri!! unohtuu helposti..
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8264
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

jus kirjoitti:Varmistukseksi: akku on syytä nostaa pois autosta tai ainakin irrottaa johdot akusta ennenkuin menee työkalujen kanssa sohimaan sinne startin taakse. Voi tulla aika isoa kipinöintiä jos maadoitat plusjohdon avaimella koneen kylkeen tai pakosarjaan.
Totta! Ja takaisin laittaessa kannattaa muistaa se, että akunnavat eivät osoita toisiaan kohti. Näin vältät sen, että esim. kiintoavaimella kosket navasta toiseen.

P.S. Sekin on tullu nähtyä ja en tähän päivään mennessä ole nähnyt niin kirkasta valoa kuin silloin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Miinusjohto aina ekana/vikana, kun kytkee akkua. Eli irroittaessa ensin miinus. Kytkiessä viimeisenä miinus.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin