Kyllähän toi 7:n enska huonontaa mäennousukykyä. Sen kyllä huomasin tänään, kun olen nyt ajellut työmatkaa yksikaasarisella 99:llä, jossa on 4-lovinen 5:n enskalla (3,67 perä) ja 900i:llä, jossa 5-lovinen 7:n enskalla (perä 3,67). Erääseenkin mäkeen joutui polkemaan 900i:llä tallan pohjaan asti, kun 99:llä mentiin aivan hienoisella kaasupolkimen lisäpainalluksella sama mäki.
900i:ssä olen havainnut, että yli 85-90km/h matkavauhti on paras mäkisellä osuudella. Moottori tuntuu vaan vetävän hitusen yli 2000rpm:llä paremmin, kuin tasan 2000:lla (80km/h). Mikä lienee syy? Nokka-akselikohan se ahdistaa vai mikä? Mikäli matka-ajossa on tullut moottoritietä ajettua, niin toi muutos 6->7 on parantanut taloudellisuutta. Kaupunki yms. ajossa en ole huomannut mitään muuta eroa, kuin että vaihteenvaihtotarve on vähentynyt huomattavasti 2- ja 3- vaihteiden riittäessä mainiosti niihin nopeuksiin. 6:n enskalla kaupungissakin tuli vaihdettua neloselle aika usein.
Tuohon miun 99combicoupeen on tulossa GM45612 laatikko, jossa siis 3,89 perä ja vakio 6:n tilalla 7:n enska. Tuolla paketillahan kone kiertää hiukan enemmän satasen vauhdissa (2800rpm), kuin toi vanhempi painos GM45610 3,67perällä ja 6:n enskalla tekisi (2700rpm). Tästä jälkimmäisestä on kokemusta 900i:ssä. Taasen tuossa porukoiden 900S -92:ssa on muistaakseni GM45614, joka taasen on hiukan tiheän tuntuinen, kun siinä on toi tiheempi perä ja 6:n enska. Toisaalta tuo yhdistelmä takaa rivakan lähdön ohituksissa isoimmallakin vaihteella...
Kuitenkin vielä tuohon kaasariasiaan senverta, että persdynolla on tullut nyt mittailtua näitä kaasarivehkeitä ja iivaria, niin ei se mäennousukyky/vääntö mitenkään erilaiselta tunnu iivarin ja kaasarin välillä. Ero tulee minusta vain kovilla kierroksilla (maksimitehon seutu) ja sitten kaasupolkimeen reagoinnissa iivarin eduksi. Väittäisin siis, että jos auto ei tehtaan tekemillä välityksillä mene kunnolla, niin kyllä siellä jotain vikaakin on. Ei vaihteiston välitykset ole mielestäni niin pielessä saabeissa, kun katsotaan esim. vaikka Ooppeli Vectroihin tai vaikka jotain Ford Sierran 5-lovisia laatikoita. Ne ne vasta on hurjiksi välitettyjä. Lähes ajokelvottomia sanoisin.
ps. piti yks kirjoitusvirhe korjata.