900c laiskuus ja välitykset

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
fforslund
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja fforslund »

saab900c kirjoitti:Laskinkohan oikein, et 4. vaihde on 7 enskalla on 2500rpm / 80km/h ?

Kannattaako pahaan ylämäkeen pyrkiä saamaan ohjekirjan mukainen maksimivääntö eli 3000rpm / 162 Nm?

TRE-PORI välillä alkaa hyytyä jossain mäessä 80km/h vauhdissa melkein nelosellakin.

Kolmoselta pitäis hakee vääntöä ã la 3500 rpm?
Joo, suunnilleen 2400rpm mittarin mukaan

Mitä turhia koneessa on yli 150Nm koko 2000-4200rpm. alueella. :wink:
115Nm jo 1000rpm :P
Eli vääntömomenttikäyrä on todella lavea molempiin suuntiin huippumomentista, mutta kevyemmällä välityksellä saa enemmän momenttia pyöriin.
En minä ainakaan juuri koskaan vaihda pienemmälle ylämäkiin normaaliajossa, ohituksiiin tai perävaunun kanssa ehkä...

Tarkista ettei jarrut laahaa, jos kerran rekat nousee niitä mäkiä?? :idea:

Vääntömomenttikäyrät löytyy 900:n korjaamon käsikirjan tekniset tiedot -osasta sivulta 34 alkaen. jossain foruumilla oli sellainen pdf-dokumentti ladattavissa.
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? :)
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Kyllä tuo kaasarikone vitosella menee aika nihkeästi jyrkkään mäkeen, jos alle 90 on vauhtia. Satasessa menee jo melko kevyesti mäkeen, mutta kyllä se talla pitää pohjaan asti survoa juuri ennen mäkeä.
80km/h ei jaksa vitosella vetää jyrkkään mäkeen, vaan vauhti putoaa jonnekkin 75 tietämille. Neloselle pitää kepittää ajoissa ennen mäkeä, niin sitten nousee hyvin.
Parhaimmillaan tuo loota on tosiaankin yli satasen vauhdeissa. Motarinopeuksissa ei tarvitse enää ohitukseenkaan lähteä vaihtamaan, vaan jaksaa vetää vitosella, kunhan nopeutta on se 120, jotta kierrokset pysyvät kolmen tonnin yläpuolella.

Kaupunkiajossa on tosiaankin vähän tahmea ja ainetta palaa tuolla seiskan enskalla.

Ajattelin jo, että olisikohan tuossa jotain häikkää, mutta sytkä ja seos on kohdallaan, jarrut liikkuu hienosti eikä muutakaan vikaa ole löytynyt. Tahmeus johtunee siis vain harvasta laatikosta..(?)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kyllähän toi 7:n enska huonontaa mäennousukykyä. Sen kyllä huomasin tänään, kun olen nyt ajellut työmatkaa yksikaasarisella 99:llä, jossa on 4-lovinen 5:n enskalla (3,67 perä) ja 900i:llä, jossa 5-lovinen 7:n enskalla (perä 3,67). Erääseenkin mäkeen joutui polkemaan 900i:llä tallan pohjaan asti, kun 99:llä mentiin aivan hienoisella kaasupolkimen lisäpainalluksella sama mäki. 8O

900i:ssä olen havainnut, että yli 85-90km/h matkavauhti on paras mäkisellä osuudella. Moottori tuntuu vaan vetävän hitusen yli 2000rpm:llä paremmin, kuin tasan 2000:lla (80km/h). Mikä lienee syy? Nokka-akselikohan se ahdistaa vai mikä? Mikäli matka-ajossa on tullut moottoritietä ajettua, niin toi muutos 6->7 on parantanut taloudellisuutta. Kaupunki yms. ajossa en ole huomannut mitään muuta eroa, kuin että vaihteenvaihtotarve on vähentynyt huomattavasti 2- ja 3- vaihteiden riittäessä mainiosti niihin nopeuksiin. 6:n enskalla kaupungissakin tuli vaihdettua neloselle aika usein.

Tuohon miun 99combicoupeen on tulossa GM45612 laatikko, jossa siis 3,89 perä ja vakio 6:n tilalla 7:n enska. Tuolla paketillahan kone kiertää hiukan enemmän satasen vauhdissa (2800rpm), kuin toi vanhempi painos GM45610 3,67perällä ja 6:n enskalla tekisi (2700rpm). Tästä jälkimmäisestä on kokemusta 900i:ssä. Taasen tuossa porukoiden 900S -92:ssa on muistaakseni GM45614, joka taasen on hiukan tiheän tuntuinen, kun siinä on toi tiheempi perä ja 6:n enska. Toisaalta tuo yhdistelmä takaa rivakan lähdön ohituksissa isoimmallakin vaihteella...

Kuitenkin vielä tuohon kaasariasiaan senverta, että persdynolla on tullut nyt mittailtua näitä kaasarivehkeitä ja iivaria, niin ei se mäennousukyky/vääntö mitenkään erilaiselta tunnu iivarin ja kaasarin välillä. Ero tulee minusta vain kovilla kierroksilla (maksimitehon seutu) ja sitten kaasupolkimeen reagoinnissa iivarin eduksi. Väittäisin siis, että jos auto ei tehtaan tekemillä välityksillä mene kunnolla, niin kyllä siellä jotain vikaakin on. Ei vaihteiston välitykset ole mielestäni niin pielessä saabeissa, kun katsotaan esim. vaikka Ooppeli Vectroihin tai vaikka jotain Ford Sierran 5-lovisia laatikoita. Ne ne vasta on hurjiksi välitettyjä. Lähes ajokelvottomia sanoisin.

ps. piti yks kirjoitusvirhe korjata.
Viimeksi muokannut Mertmi, Ke Maalis 01, 2006 23:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
fforslund
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja fforslund »

Mertmi kirjoitti:Kyllähän toi 7:n enska huonontaa mäennousukykyä. Sen kyllä huomasin tänään, kun olen nyt ajellut työmatkaa yksikaasarisella 99:llä, jossa on 4-lovinen 5:n enskalla (3,67 perä) ja 900i:llä, jossa 5-lovinen 7:n enskalla (perä 3,67). Erääseenkin mäkeen joutui polkemaan 900i:llä tallan pohjaan asti, kun 99:llä mentiin aivan hienoisella kaasupolkimen lisäpainalluksella sama mäki. 8O

900i:ssä olen havainnut, että yli 85-90km/h matkavauhti on paras mäkisellä osuudella. Moottori tuntuu vaan vetävän hitusen yli 2000rpm:llä paremmin, kuin tasan 2000:lla (80km/h). Mikä lienee syy? Nokka-akselikohan se ahdistaa vai mikä? Mikäli matka-ajossa on tullut moottoritietä ajettua, niin toi muutos 6->7 on parantanut taloudellisuutta. Kaupunki yms. ajossa en ole huomannut mitään muuta eroa, kuin että vaihteenvaihtotarve on vähentynyt huomattavasti 2- ja 3- vaihteiden riittäessä mainiosti niihin nopeuksiin. 6:n enskalla kaupungissakin tuli vaihdettua neloselle aika usein.

Tuohon miun 99combicoupeen on tulossa GM45612 laatikko, jossa siis 3,89 perä ja vakio 6:n tilalla 7:n enska. Tuolla paketillahan kone kiertää hiukan enemmän satasen vauhdissa (2800rpm), kuin toi vanhempi painos GM45610 3,67perällä ja 6:n enskalla tekisi (2800rpm). Tästä jälkimmäisestä on kokemusta 900i:ssä. Taasen tuossa porukoiden 900S -92:ssa on muistaakseni GM45614, joka taasen on hiukan tiheän tuntuinen, kun siinä on toi tiheempi perä ja 6:n enska. Toisaalta tuo yhdistelmä takaa rivakan lähdön ohituksissa isoimmallakin vaihteella...

Kuitenkin vielä tuohon kaasariasiaan senverta, että persdynolla on tullut nyt mittailtua näitä kaasarivehkeitä ja iivaria, niin ei se mäennousukyky/vääntö mitenkään erilaiselta tunnu iivarin ja kaasarin välillä. Ero tulee minusta vain kovilla kierroksilla (maksimitehon seutu) ja sitten kaasupolkimeen reagoinnissa iivarin eduksi. Väittäisin siis, että jos auto ei tehtaan tekemillä välityksillä mene kunnolla, niin kyllä siellä jotain vikaakin on. Ei vaihteiston välitykset ole mielestäni niin pielessä saabeissa, kun katsotaan esim. vaikka Ooppeli Vectroihin tai vaikka jotain Ford Sierran 5-lovisia laatikoita. Ne ne vasta on hurjiksi välitettyjä. Lähes ajokelvottomia sanoisin.

Olen samoilla linjoilla, kyllä kaasarikone jaksaa suomen maantiet helposti 5vaihteella ja 7enskalla. Onko teillä sytytysennakko liian myöhässä? :idea:
Itse kyllä pidän nopeutta 80-90 yleisrajoituksen puitteissa. Alaspäin vaihdan vain alle 60 nopeuksissa, sillä moottorin taloudellinen alue on 1300-3500rpm ( se vihreä Econ-alue kierroslukumittarissa).
Jos täyskuormalliset rekat jaksavat 60 niin saabi liikku varmasti kevyesti vitosella ;)
2.1-16v laatikko tuntuu kierrosherkän koneen kanssa todelta tiheältä verrattuna kaasariin 7 enskalla, kierrokset menee herkästi rajoittimelle kun on tottunut kaasarin maltillisempaan kiihtynyyteen. :oops:

Mielestäni pitkäksivälitetyllä laatikoilla on enemmän etuja kuin haittoja. Pienempää vaihdetta kun on aina tarjolla...

Esim. uusilla 6vaihteisilla autoilla hyytyminen 6vaihteella on vielä paljon pahempaa, ja näissä joudut erittäin tiheiden välityksien vuoksi vaihtamaan jopa kaksi vaihdetta pienempää ylämäkeen. :cry:
Mersun uusi 7-vaihteinen automaatti taitaa vaihtaa vaihteita melko tiuhaan normaaliajossa. :roll:
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? :)
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
saab900c
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: To Syys 02, 2004 08:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saab900c »

akyttala kirjoitti: 80km/h ei jaksa vitosella vetää jyrkkään mäkeen, vaan vauhti putoaa jonnekkin 75 tietämille. Neloselle pitää kepittää ajoissa ennen mäkeä, niin sitten nousee hyvin.
Just tälläistä tää PORI-TRE väli on. Saattaa vitosella pudota 80km/h --> 70km/h.

Sitten jos menee vaihtamaan mäessä nelosta silmään, niin ehtii pudota jo 60km/h.

Tuntuu siis, että nelonen pitää vaihtaa jo ennen mäkee. Mäes ei kannata vaihtaa kun kolmoselle jos on pakko vitoselta pienempään vaihtaa.

Kun ajaa 100km/h niin menee vitosella mäet yhtä hyvin kuin nelosella 80km/h, eli putoo vaan sen 5km/h vauhti mäen huipulle.

Kaupungissa kaipais automaattilaatikkoa tai sitten 1. ja 2. vaihteille enemmän pituutta. Talvella ei niin haittaa, kun saabi on kuitenkin niitä ensimmäisiä autoja jotka liikahtaa liukkaasta risteyksestä muiden sutiessa.

Vanha autohan tuo on. Eihän tuossa kaikki varmaan ole niin kuin uudessa.
Vastaa Viestiin