og900 asiaa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2955
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: og900 asiaa

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

mikäs nyt äsken mahto olla, kun lähdin ajamaan niin sytty ce-valo palamaan?
heti kun laitto käyntiin niin sytty, aiemmin päivällä ei palanut. voiko päivällä ollut kova vesisade aiheuttaa häiriötä tms? Valo kuitenkin sammui kun uudelleen startatessa annoin virtojen olla päällä kunnes valo sammuu, eikä syttynyt enää palamaan missään vaiheessa. Auto kuitenkin toimi normaalisti vaikka valo paloikin.

Niin tai voiko se sytyttää tuon valon kun painoin epähuomiossa kaasua samalla kun starttasin?

e: taisi tosiaan tuosta kaasunpainamisesta johtua, enää ei tunnu syttyvän palamaan muutakuin virrat päällä muutamaksi sekunniksi niinkuin kuuluukin
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2955
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: og900 asiaa

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Noniin, pientä päivittelyä.

Elikkä tänään huomasin että sisätilan tuulettajan tehokkain asento ei enää toimikkaan, elikkä kun laittaa siitä oikeanpuolimmaisesta katkaisijasta siihen toisiksi alimpaan kohtaan missä on ne isot nuolet puhallin sammuu kokonaan?
Muuten toimii hyvin mutta olisihan tuo mukava saada kuntoon. Tosin saahan sen tuuletuksen kovalle kun laittaa sen tehon kolmoselle mutta kuitenkin

e: Liitin oli irronnu, nyt toimii taas
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2955
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: og900 asiaa

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Mistä muuten voisi johtua se että ajosta kun on aikeissa pysähtyä esim. liikennevaloihin ja painaa kytkimen siis vauhdista pohjaan, niin kierrokset laskee todella alas, johonkin viiteensataan? Auto ei ole kuitenkaan koskaan sammunut.
Etsi:llä löysin että bypass-venttiili voisi olla syyllinen?
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: og900 asiaa

Viesti Kirjoittaja rr »

99 GL kirjoitti:Mistä muuten voisi johtua se että ajosta kun on aikeissa pysähtyä esim. liikennevaloihin ja painaa kytkimen siis vauhdista pohjaan, niin kierrokset laskee todella alas, johonkin viiteensataan?
Kaasuläpän asentoanturi :?:
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2955
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: og900 asiaa

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Mimmi kirjoitti:
99 GL kirjoitti:Etsi:llä löysin että bypass-venttiili voisi olla syyllinen?
Bypass-venttiili löytyy vain ahdetusta mallista.

Turbohan se onkin.

Entä tuo kaasuläpän asentoanturi, miten sitä lähdetään selvittämään onko vika siinä?
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: og900 asiaa

Viesti Kirjoittaja rr »

99 GL kirjoitti:Entä tuo kaasuläpän asentoanturi, miten sitä lähdetään selvittämään onko vika siinä?
Yleismittarilla pääsee ainakin alkuun.

Jos kyseessä Turbo tai S, taitaa olla potikalla tuo kaasuläpän liikkeen tunnistus.

Omassa -89 i16V:ssä (ei KAT) on kaasuläppäkytkin, joka tunnistaa tyhjäkäynnin ja läppä auki -asennon. Kesällä ostaessani auton, sammui lähes aina liikennevaloihin pysähtyessä.

Läppäkytkimen liitin oli pahasti hapettunut ja kalibrointi pielessä. Liittimen puhdistus, kiinnitys oikeaan asentoon ja vika poistui.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2955
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: og900 asiaa

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Auto on matalapaineturbo eli S


Elikkä menenkö motonetista ostamaan jotain osia vai?


Kaasuläppäkytkin Turbo/Turbo-16 84--93. . . . . . . . . . . 28-1418 39.90


onko tuo oikea osa?
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: og900 asiaa

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Tässä topiikissa ohjeet potikan säätöön:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 92#p331692
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2955
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: og900 asiaa

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

hmm...

Otin tuossa viikonloppuna akun irti ja vein sisälle lataukseen, tänään asentelin paikoilleen ja kävin testilenkillä niin tuntuu kuin se olis ruvennu toimimaan kunnolla, kierrokset ei enää tipu kun painaa kytkimen pohjaan :P

Pitää kuitenkin seurata miten se rupeaa käyttäytymään
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Pessi
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: To Elo 14, 2008 18:40
Paikkakunta: Joensuu

Re: og900 asiaa

Viesti Kirjoittaja Pessi »

Minulla on vähän samanlainen ongelma että auto sammuu jos kytkimen painaa pohjaan. Tosin tämä ilmenee kun kytkimen painaa pohjaan heti kovan kiihdytyksen jälkeen. Mutta jos antaa moottorin pikkusen jarruttaa ja painaa sit kytkimen niin ei sammu, mutta silloinkin kierrokset käy aika alhaalla. :roll:
Saab 900 T16
arcti
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2008 21:35
Paikkakunta: Kokkola

Re: og900 asiaa

Viesti Kirjoittaja arcti »

Mulla samaa vikaa Pessi:n kanssa ja ainakin minä olen ollut siinäluulossa, että by-passissa on jotain häikkää vaikka kalvo onkin ehjä. Jos jollain on faktaa että onko siinä vika niin vois ton uusiakkin. :idea:
| 9-5 2.3T Sedan Vector 2006 "viirusilmä"|
| 9000 CSE Jubilee 1997 *myyty*|
Pessi
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: To Elo 14, 2008 18:40
Paikkakunta: Joensuu

Re: og900 asiaa

Viesti Kirjoittaja Pessi »

No mulla se vika ei ole by-passissa kun sellaista ei ole :roll: Muistaakseni samoihin aikoihin alkoi kierroslukumittari "pomppimaan" eli kun laittaa virrat päälle niin neula käy siellä 4000rpm. :?
Saab 900 T16
Sapetti
"Turbo"
Viestit: 212
Liittynyt: Ke Joulu 19, 2007 16:51

Re: og900 asiaa

Viesti Kirjoittaja Sapetti »

Syylärin flekti jää pyörimään. Sammuu kun termostaatin piuhan irroittaa.
Missähän voisi olla vika? (Termostaatti, liitännät?)

900i -90 ollut ajamatta 5pv, pakkasta pitänyt yli kahtakymmentäkin, tänään ajopäivänä reilut 10 astetta.
Toimi muutaman kymmenen km normaalisti, sisältäen pari sammutusta. Tämän jälkeen (n.25km matkan jälkeen pysähdyttyä) flekti jäänyt pyörimään.
Pyörii vaikka moottorin lämpötila on laskenut jo alle mittarin vihreän alueen. :roll:
½miljoonan projekti 900c -88, ajossa 900i -90, löytyy myös varaosa 900c -89
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3435
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: og900 asiaa

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Anturi särki, ehjää osaa vaan tilalle.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Sapetti
"Turbo"
Viestit: 212
Liittynyt: Ke Joulu 19, 2007 16:51

Re: og900 asiaa

Viesti Kirjoittaja Sapetti »

suorsa kirjoitti:Anturi särki, ehjää osaa vaan tilalle.
Motonetistä:
JÄÄHD. TERMOSTAATTIANTURIT SAAB 900 79--93
Jäähdyttäjän sähkötoimisen puhaltimen käynnistävä anturi
900 92°-87° (vakio). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13-3701 6.40 ???
900 88°-79° ("helle"/82°-termostaatti). . . . . . . . . . . 13-3704 7.40 ???
900 82°-68° ("Turbo"/82°-termostaatti). . . . . . . . . . . 13-3705 8.00 ???
Ilmastoinnin varokytkin 115-110° (ylävesiletkussa). . . . . 13-3628 9.00 ???
"i" 90--93 Termostaatissa HARMAA 60-45° (M14x1,5-kierre). . 13-3632 12.00 ???


Ensimmäinen sopiva? (900i vm 90)

Anturi on siis syylärin vasemmassa yläkulmassa kuskista päin katsottaessa?
½miljoonan projekti 900c -88, ajossa 900i -90, löytyy myös varaosa 900c -89
Vastaa Viestiin