CO2 g/km vanhassa autossa??

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
66Saab74/99
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ke Tammi 13, 2010 17:55
Paikkakunta: Lahti

Re: CO2 g/km vanhassa autossa??

Viesti Kirjoittaja 66Saab74/99 »

Omassa käyttiksessä co2g/km. 143. kulutus on tehtaan ilmoittama 5.4l/km joka on on raakasti alakanttiin jopa kesällä. Auto on tosin diisseli. Valmistaja voi ilmoittaa melko vapaasti kulutuslukeman vai miten lie?
Harrastepelit , Saab 74/99 ja Wolkkari LT-Reimo, matkailuauto. Käyttöpelit Toyota Carina, Mersu124d ja Renault Megane dci. # 3689 #
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: CO2 g/km vanhassa autossa??

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

Seoksien säädöstä...
Kokeilin äsken ja ei siitä tullut yhtään mitään.
En tiedä menikö se rikkaammalle vai ei, kun sitä ruuvia painaa pohjaan sammuu miltei koko auto. Siis ei mitään selkoa saanut.
Lisäneuvoja itse säätämisestä kiitos :evil:
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: CO2 g/km vanhassa autossa??

Viesti Kirjoittaja jus »

Säätöruuvi on ilmamäärämittarin lautasen varressa. Ilmamäärämittari toimii niin, että ilmavirta nostaa lautasta ylöspäin. Kun painat ruuvia (ja vartta) alaspäin, tyrehdytät samalla bensansyötön, siksi sammuu. Pitäisi saada ruuvattua sen verran hellästi että ainostaan pyörität ruuvia, painamatta ollenkaan. Minkälaisella avaimella yritit?

Kuva

Ja säätöavaimen ollessa säätöruuvissa ei kaasutella.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: CO2 g/km vanhassa autossa??

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

Kyllä sitä varmaan tuli kaasuteltua.
Säätöruuvihan on herkkä, mutta kääntelemällä en huomannu mitään eroa, jos se avain ei ollu edes kunnolla kannassa.
Siis onko kyse kierroksesta vai vain puolesta kierroksesta? mikä on rikkaan ja laihan väli?
Ja varmasti kanssa rikkaalle on myötäpäivään ja laihemmalla vastapäivään?

Mutta enempää en kehtaa enää asiasta sanoa yhtään mitään.
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: CO2 g/km vanhassa autossa??

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: CO2 g/km vanhassa autossa??

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

Nyt on sählätty.
Puol kierrosta oli laihan ja rikkaan välillä. Mutta auto jäi käymään hyvin epätasaisesti. Nyt on noin rikkaammalla seokset kuitenkin.. Avainta kun painoi pohjaan parani myös käynti...
Ihmeellistä...
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: CO2 g/km vanhassa autossa??

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

Kylmäkäynti on entistä heikompaa.. tänään säätelin kanssa mutta tuntuu että se säätöalue muuttuu joka kerta.
Eli ilmeisesti toinen ohjauspaineensäädin jonka hommasin on yhtä huono kun edellinenkin.
Epätasaisuus voi johtua ehkä tulpistakin.
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: CO2 g/km vanhassa autossa??

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

66Saab74/99 kirjoitti:Omassa käyttiksessä co2g/km. 143. kulutus on tehtaan ilmoittama 5.4l/km joka on on raakasti alakanttiin jopa kesällä. Auto on tosin diisseli. Valmistaja voi ilmoittaa melko vapaasti kulutuslukeman vai miten lie?
helvetti kun on oikeuden mukainen tämä "pästöihin perustuva" verotus, itsellä vuoden 2000 auto, kulutus pyörii näin talvellakin kevyesti alle 6 jonka mukaan vero olisi 90 luokkaa, kokonaismassa on kumminkin 2020kg ja verohan pompsahtaa sillä 190 euroon!
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: CO2 g/km vanhassa autossa??

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

Könsikäs kirjoitti:Kylmäkäynti on entistä heikompaa.. tänään säätelin kanssa mutta tuntuu että se säätöalue muuttuu joka kerta.
Eli ilmeisesti toinen ohjauspaineensäädin jonka hommasin on yhtä huono kun edellinenkin.
Epätasaisuus voi johtua ehkä tulpistakin.

Nyt on seokset oikein säädetty, mutta kylmäkäynnistykseen ei vaikuttanut.
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: CO2 g/km vanhassa autossa??

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Könsikäs kirjoitti: Nyt on seokset oikein säädetty, mutta kylmäkäynnistykseen ei vaikuttanut.
Millä perusteella "oikein" säädetty? Onko ohjauspaine ja järjestelmäpaine mitattu?

Toimiiko kylmäkäynnistyssuutin?
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: CO2 g/km vanhassa autossa??

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

Lämpöaikakytkin viallinen.
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: CO2 g/km vanhassa autossa??

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

Könsikäs kirjoitti:Lämpöaikakytkin viallinen.
Juuri otettua videota, keli plussan puolella.
http://www.youtube.com/user/V8Fan4ever
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: CO2 g/km vanhassa autossa??

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Könsikäs kirjoitti:
Könsikäs kirjoitti:Lämpöaikakytkin viallinen.
Juuri otettua videota, keli plussan puolella.
http://www.youtube.com/user/V8Fan4ever
Ihan normaali K-jetin röpsöttäjähän tuo on :) Pumppaa paineet kahteen kertaan ennen kylmästarttia (eli virrat päälle ja pois pari kertaa), niin ehkä jää jo ekalla käyntiin.

Onko varma, että kylmäkäynnistyssuutin toimii? Lämpöaikakytkin maadoittaa sen, mutta saako se plussaa? Oma katiska ei antanut "plussaa" startin navalta startatessa, jolloin kk-suutin ei toiminut. Varastin startin herätteeltä plussat kun en viittinyt koko starttia alkaa tuon takia vaihtamaan ja johan alkoi toimimaan. Kylmäkäynnistyvyyskin parani huimasti.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: CO2 g/km vanhassa autossa??

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

On kyllä hyvä kysymys, vien saabin autosähköön laitettavaksi suonenjoelle..
Mutta niinkuin tuossa videossa näkyi tuo laturin merkkivalo juttu..
Kun valo paloi, oli tyhjäkäynti täydellistä kunnes koskin kaasuun ja laturin valo sammui ja huono käynti alkoi.
Tuota painetten keräystä on tullut useasti kokeiltua, mutta vaikutusta ei ole :?
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: CO2 g/km vanhassa autossa??

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Könsikäs kirjoitti:On kyllä hyvä kysymys, vien saabin autosähköön laitettavaksi suonenjoelle..
Säästä rahasi ja tee seuraavasti.
Anna Saabin viilentyä kylmäksi.
Pyydä kaveri kylään (ei välttämätöntä, mutta helpottaa hiukan).
Irroita tulpanjohto puolalta.
Irroita kk-suutin (tais olla peräti kaksi ruuvia).
Laita kk-suutin ruikkimaan johonkin astiaan.
Pyydä kylään kutsumaas kaveria starttaamaan tai mene itse kääntämään avaimesta.
Observoi silmä kovana tuleeko kk-suuttimelta bensaa startin pyöriessä.
Jos tulee, on kk-suutin OK.
Jos ei tule, on kolme vaihtoehtoa:
1. Suutin rikki
2. Bensalinja suuttimelle tukossa
3. Suutin ei saa maata tai "plussaa"
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Vastaa Viestiin