900 2.1i -93 hyytyi

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Starglazer
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Ke Kesä 17, 2009 21:17

Re: 900 2.1i -93 hyytyi

Viesti Kirjoittaja Starglazer »

Nyt hain puolan. Jos tuo ei auta, irrotan tuon kampiakselin asentotunnistimen.

Voikohan se olla jotenkin väärässä asennossa eli kipinä tulisi väärään aikaan? Tuntuisi aika mahdottomalta ajatus. Tuskin likaisuuskaan vaikuttaa tuohon, sehän toimii magneettisesti.

Kävin jälleen kysymässä Saabin huollosta vinkkejä, sain parhaan vastauksen tähän asti.

"Ei pysty sanomaan, liian paljon vaihtoehtoja" :D

Taitaa olla viimeinen paikka mihin vien tuon korjattavaksi jos en itse saa siihen eloa, vievät viimeisetkin rahat jos korjaavatkin autoja tuolla asenteella.

Paluuputken liitin ei onneksi ihmeekseni ollut kovin kallis, 25 euroa. Taidan käydä ensin hajottamolta katsomassa liitintä :)
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 900 2.1i -93 hyytyi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

voishan siitä lukea vikakoodit niin tietäis onko siellä vikaa......jossakin muualla....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Starglazer
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Ke Kesä 17, 2009 21:17

Re: 900 2.1i -93 hyytyi

Viesti Kirjoittaja Starglazer »

Se olikin seuraavana listassa tuon puolan jälkeen :)
Starglazer
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Ke Kesä 17, 2009 21:17

Re: 900 2.1i -93 hyytyi

Viesti Kirjoittaja Starglazer »

No jopas, Saabbihan yskähteli käyntiin ensimmäistä kertaa pitkään aikaan! Puolassa ainakin taisi vika olla :)

Sytytys tuntui olevan aivan pielessä, en saanut kuin kerran auton käyntiin.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: 900 2.1i -93 hyytyi

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

eikö tuossa 2,1 ole ezk sytkää vaan ihan normi jakaja?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Starglazer
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Ke Kesä 17, 2009 21:17

Re: 900 2.1i -93 hyytyi

Viesti Kirjoittaja Starglazer »

mikkoimp kirjoitti:eikö tuossa 2,1 ole ezk sytkää vaan ihan normi jakaja?
Ihan normi jakaja tuossa on. Tai siis pelkkä kuorihan se on, eihän siinä mitään sisällä ole muuta kuin pyörijä.

Lisäksi on sitten boksi ja pääteaste. En tiedä onko tuon boksin nimi sitten ezk boksi vai mikä...

Voi olla että siitä on tulpat tai tulpanjohdotkin vielä vaihdon tarpeessa. Liekö sitten puola tai syttyboksi hajottanut toinen toisensa, aika yhteensattuma ois jos molemmat olisi yhtäaikaa hajonneet. Siinä sivussa on voinut kärsiä tulpat tai tulpanjohdotkin.

Lisäksi kolmossylinterin tulpanjohto oli aika hapettunut virranjakajan kannen puolelta.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: 900 2.1i -93 hyytyi

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

no ajattelin että kai siinä nyt ezk on, eli tyhjä jakaja vaan, siitä et sytkää pieleen saa, tai tietysti jos oikein kunnolla vääntää niin hyppää väärään pyttyyn kipuna..

minkäs merkkinen on tuo sytkäpääte? ei kai unipoint? itsellä ei ole ainakaan yksikään niistä kunnolla toiminut hetkeä kauempaa..

ja minkä merkkiset tulpat on? jotkut ei kestä kastumista lainkaan..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Starglazer
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Ke Kesä 17, 2009 21:17

Re: 900 2.1i -93 hyytyi

Viesti Kirjoittaja Starglazer »

mikkoimp kirjoitti: minkäs merkkinen on tuo sytkäpääte? ei kai unipoint? itsellä ei ole ainakaan yksikään niistä kunnolla toiminut hetkeä kauempaa..

ja minkä merkkiset tulpat on? jotkut ei kestä kastumista lainkaan..
Sytkäpäätteen paketissa lukee Mobiletron ja tulpat ovat NGK:t.
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Re: 900 2.1i -93 hyytyi

Viesti Kirjoittaja ajn »

Kyllä sytkäosissa tarttis lukea bosch, tulpissa ngk ja tulpanjohdoissa bougicord, ei ne muut tahdo toimia... ainakaan ezk-sytkän kyseessä ollessa.
-------------------------8<----------->8--------
#1395
Starglazer
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Ke Kesä 17, 2009 21:17

Re: 900 2.1i -93 hyytyi

Viesti Kirjoittaja Starglazer »

Ei auttanut vaikka tulpissa lukikin NGK kun myivät väärät tulpat.

Ensin tarjosivat 13 euroa kappaleelta maksavia platinatulppia. Sanoin etten aio kilpaa ajaa niin sitten myivät isolla kannalla olevat tulpat vaikka Saabissa on pienellä kannalla olevat :)

Näin kävi jo toisen kerran. Luulisi että näin vanhoihin autoihin osattaisiin edes tulpat myydä ilman että vanhat tulpat ovat mukana...

Kai se pitäisi aina ottaa vanha osa mukaan kun menee uutta hakemaan. Hieman hankala vain esimerkiksi vesipumpun kohdalla jos ei ole toista autoa millä hakea osa :)
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: 900 2.1i -93 hyytyi

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

16 venttiiliseen kannattaa kyllä ne platina tulpat laittaa sillä ovat todella pitkä ikäiset ajaa 60-80 tkm ja ovat silloinkin kuin uudet.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Starglazer
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Ke Kesä 17, 2009 21:17

Re: 900 2.1i -93 hyytyi

Viesti Kirjoittaja Starglazer »

ajn kirjoitti:Kyllä sytkäosissa tarttis lukea bosch, tulpissa ngk ja tulpanjohdoissa bougicord, ei ne muut tahdo toimia... ainakaan ezk-sytkän kyseessä ollessa.
Tämän muuten allekirjoitan nyt ihan täysin! Nyt on siis NGK:n tulpat, tulpanjohdot entiset Bougicordit ja sytytyspääteasteena vanha Bosch. Uusi sytytyspääte ei toiminut ollenkaan eli vien sen takaisin liikeeseen.

Joten kuten yskähtelemällä sain pari kertaa auton käyntiin uudella Mobiletron sytkäpäätteellä mutta kun nakkasin vanhan sytkäpäätteen paikalleen auto lähti käyntiin paremmin kuin koskaan aiemmin!

Ja minä kun luulin että vanha sytkäpääte on rikki :)

Loppujen lopuksi vikana oli siis puola! Olo on kyllä todella helpottunut kun auto on näillä näkymin kunnossa. :D Ensi viikolla vielä uudet piitahnat vanhaan sytytysyksikköön ja uusi liitin paluuputkeen ja sitten kovaa ajoa! ... siis katsastuskonttorille :)

Jos auto siis sammuu ihan yhtäkkiä, syyksi voi epäillä myös puolaa.
Starglazer
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Ke Kesä 17, 2009 21:17

Re: 900 2.1i -93 hyytyi

Viesti Kirjoittaja Starglazer »

Erittäin mielenkiintoista... Pari viikkoa sitten auto tosiaan näytti olevan aivan kunnossa. Nyt kun hain siihen tuon paluuputken liittimen niin kipinää ei tule ollenkaan!

Ei kai tuo sytytyspääteaste nyt hajonnut kun sain tahnatkin paikalleen...

Pikkuhiljaa alkaa jo epätoivo iskemään kun joka toisena päivänä auto toimii ja joka toisena päivänä ei toimi.
Starglazer
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Ke Kesä 17, 2009 21:17

Re: 900 2.1i -93 hyytyi

Viesti Kirjoittaja Starglazer »

Nyt ei ollut iso vika. Vikana oli kosketushäiriö sytkäpäätteen liittimessä :D

Jospa sillä NYT pääsisi ensi viikolla konttorille :)
Starglazer
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Ke Kesä 17, 2009 21:17

Re: 900 2.1i -93 hyytyi

Viesti Kirjoittaja Starglazer »

Mystistä. Kosketushäiriö ei poistu vaikka kuinka liitintä käpistelee.

Auto ei siis lähde kylmänä käyntiin mutta kun muutaman kerran irrottaa sytkäpäätteen liittimen ja heiluttelee sitä auto lähtee käyntiin kuin palmun alta.

Mikähän kumma tuollaisen voi aiheuttaa?

Kun auton saa käyntiin se toimii aivan oikein. Ei edes sammu kun liitintä varovasti heiluttelee.

Kiusallista :roll:
Vastaa Viestiin