Pensanpaineet alhaalla...mittaa ne. Peruspaineet sekä ohjauspaineet.
Jos peruspaineet on liian alhaalla suutimet ei lähde heti suihkuttamaan tai tulee huonosti...suihku on heikko.
Kos ohjauspaineet pielessä on seos pielessä ja ei lähde
Sillä kylmä käynnistys suuttimella on merkitystä vasta pakkaskeleillä.toimii kesäkelillä ilmankin kun perusasiat on kunnossa
Og 900 k-jet sammuu satunnaisesti ajossa + käynnistymisongelma
-
- "Viggen"
- Viestit: 556
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Og 900 k-jet sammuu satunnaisesti ajossa + käynnistymisongelma
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO MR, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
- vilhosyvis
- "Viggen"
- Viestit: 694
- Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
- Paikkakunta: Tapiola, Espoo
- Viesti:
Re: Og 900 k-jet sammuu satunnaisesti ajossa + käynnistymisongelma
Kiitos neuvosta. Arvostan, mutta tuon mittaaminen ilmeisesti on vähän työläämpää (ja vaatii laitteistoa, mitä en vielä ainakaan omista), joten päätin vielä sellaista debuggausta, että laitoin virrat päälle 10 kertaa putkeen ennen starttausta, siten että bensapumppu sai aina käydä sen pari sekuntia. Tällä kikalla on nyt parina kertana lähtenyt suorastaan nätisti. Tämän jälkeen kyllä käynti on syvältä muutaman minuutin, mikä ilmenee nykimisenä ajossa paitsi jos laittaa moottorijarrulle.
Tätä kokeillut nyt kahdesti samoin tuloksin.
Tätä kokeillut nyt kahdesti samoin tuloksin.
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
Re: Og 900 k-jet sammuu satunnaisesti ajossa + käynnistymisongelma
salhydrosta otin jölynpainemittarin letkua sekä tarvittavat liitimet 25e sillä pääsee kajakista mittaamaan jölynpaineet
tuskin sen kallimpaa on bensanpaineisiinkaan välineet
tuskin sen kallimpaa on bensanpaineisiinkaan välineet
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
-
- "Viggen"
- Viestit: 556
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Og 900 k-jet sammuu satunnaisesti ajossa + käynnistymisongelma
Sulla on ollut kolme kuukautta vika päällä. Paineiden mittaus ottaa vajaan tunnin, ja sitten on vika selvillä...noh kukin tavallaan...mittaaminen on ainoa tapa selvittää asioita ei ne arvaamalla selkene...
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO MR, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
- vilhosyvis
- "Viggen"
- Viestit: 694
- Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
- Paikkakunta: Tapiola, Espoo
- Viesti:
Re: Og 900 k-jet sammuu satunnaisesti ajossa + käynnistymisongelma
Tarina jatkuu. Syksyn muilta kiireiltä ja leiman umpeuduttua en oo saanut oikein edistettyä satkuprojektia.
Suuttimet vaihdettu uusiin, samoin niiden tiivisteet. Aluksi tuntui, että olisi vaikuttanut merkittävästikin. No, ehkä käynnistymisongelma on nyt melkein poissa, ainakin tuntuu, että ei enää yhtä vakava.
Joku varmaan jo ehtii turhautua, kun en ole testannut niitä bensanpaineita, mutta rehellisesti sanottuna pelottaa vaan, että hajotan jonkun bensaletkun tai liitoksen, tms...
Muttamutta:
Äsken kävin käynnistämässä auton. Mainittakoon, että oli ollut pari tuntia laturissa, kun ei meinannut jaksaa startata viime kerralla hyvin - nyt kun ei ole ollut kunnon ajoa ja akku tyhjempi.
Käynnistyi helposti, mutta tyhjäkäynti ja muutenkin käynti heikonlaista. Samoin haisi heti alusta lähtien bensa ja pakosarjan suunnalta tuli höyryä, tms. Bensan hajua on aiemminkin tullut, kun oli se vaihe, että piti kylmänä startata pitkään.
Sylinteri 1 kohdalla näyttäisi olevan jotain vuotoa, luulen, että sieltä vuotaa jäähdytysnestettä kansipahvista. Ainakin kaikki merkit viittaavat siihen, koska autoa alapuolelta tutkiessa huomaa, että jostain sieltä päin vuotaa.Enkä ole löytänyt mitään muuta paikkaa, mistä vuotaisi. Nesteen taso kuitenkin pikku hiljaa aina laskee.
Öljyjä ja jäähdytysnesteitä ei sekoita. Ja selittäisikö tuo jäähärivuoto sylinterikannen tiivisteessä bensan hajun..? Jonkinlainen alipainevuotohan kai sielläkin voisi olla, mikä vaikuttaisi käyntiin? Vai...?
Pidin käynnissä ehkä 2-3 minuuttia. Senkin voisi mainita, ettei meinannut sammua itsekseen, eikä antaessa kaasua / päästäessä kaasulta.
Kiitos paljon taas etukäteen avuista. Ja tietenkin kaikille, jotka aiemmin jo ovat tässä ketjussa auttaneet.
Nyt ei ole satku enää päivittäisessä ajossa (ylläri), ja on toi
og 9-3 päässyt ajokiellosta aiheutuneen 4 kk lepäilyn jälkeen tien päälle. Joten ei sinällään nyt ole suurta hätää satkun korjaamisen kanssa. Mitä aiemmin, toki sen parempi.
Tuossa tuollainen linkki pikku videoon, jossa näkyy tuota sumuakin ja hahmottuu käynnin taso (video latautuu koneelle kun linkin avaa!):
https://cdn.discordapp.com/attachments/ ... 6332271c9&
Suuttimet vaihdettu uusiin, samoin niiden tiivisteet. Aluksi tuntui, että olisi vaikuttanut merkittävästikin. No, ehkä käynnistymisongelma on nyt melkein poissa, ainakin tuntuu, että ei enää yhtä vakava.
Joku varmaan jo ehtii turhautua, kun en ole testannut niitä bensanpaineita, mutta rehellisesti sanottuna pelottaa vaan, että hajotan jonkun bensaletkun tai liitoksen, tms...

Muttamutta:
Äsken kävin käynnistämässä auton. Mainittakoon, että oli ollut pari tuntia laturissa, kun ei meinannut jaksaa startata viime kerralla hyvin - nyt kun ei ole ollut kunnon ajoa ja akku tyhjempi.
Käynnistyi helposti, mutta tyhjäkäynti ja muutenkin käynti heikonlaista. Samoin haisi heti alusta lähtien bensa ja pakosarjan suunnalta tuli höyryä, tms. Bensan hajua on aiemminkin tullut, kun oli se vaihe, että piti kylmänä startata pitkään.
Sylinteri 1 kohdalla näyttäisi olevan jotain vuotoa, luulen, että sieltä vuotaa jäähdytysnestettä kansipahvista. Ainakin kaikki merkit viittaavat siihen, koska autoa alapuolelta tutkiessa huomaa, että jostain sieltä päin vuotaa.Enkä ole löytänyt mitään muuta paikkaa, mistä vuotaisi. Nesteen taso kuitenkin pikku hiljaa aina laskee.
Öljyjä ja jäähdytysnesteitä ei sekoita. Ja selittäisikö tuo jäähärivuoto sylinterikannen tiivisteessä bensan hajun..? Jonkinlainen alipainevuotohan kai sielläkin voisi olla, mikä vaikuttaisi käyntiin? Vai...?
Pidin käynnissä ehkä 2-3 minuuttia. Senkin voisi mainita, ettei meinannut sammua itsekseen, eikä antaessa kaasua / päästäessä kaasulta.
Kiitos paljon taas etukäteen avuista. Ja tietenkin kaikille, jotka aiemmin jo ovat tässä ketjussa auttaneet.

Nyt ei ole satku enää päivittäisessä ajossa (ylläri), ja on toi

Tuossa tuollainen linkki pikku videoon, jossa näkyy tuota sumuakin ja hahmottuu käynnin taso (video latautuu koneelle kun linkin avaa!):
https://cdn.discordapp.com/attachments/ ... 6332271c9&
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
Re: Og 900 k-jet sammuu satunnaisesti ajossa + käynnistymisongelma
Puolivuotta speksailtu eikä vieläkää paineita mitattu 

-Og 900S -93 3d pte6262 ”aero”
-Og 900i -90 2d 8v trionic 5.5
-Og 900 -86 2d turbo
-Og 900i -90 2d 8v trionic 5.5
-Og 900 -86 2d turbo
-
- "Viggen"
- Viestit: 556
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Og 900 k-jet sammuu satunnaisesti ajossa + käynnistymisongelma
Jep just mittasin omasta..99 turbosta. 10 minuuttia siinä sain menemään 

SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO MR, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA