Saab 16v omaturbo (tulpat, turbo vai joku ihan muu ?? )

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Ei muutako Kick and Ban tollasille tyhjän leukailijoille! :evil:

Asiallista asennus työtä nossien kans! Mutta mulla on vain sellainen kutina että ilo jää lyhyeksi... varsinkin jos ei malta olla käyttämättä vajaa kaasulla. Nuohan avataan vasta sitten kun vääntökäyrä alkaa putoamaan isolla vaihteella. :wink:

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10501
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

V-M kirjoitti:Ei muutako Kick and Ban tollasille tyhjän leukailijoille! :evil:

Asiallista asennus työtä nossien kans! Mutta mulla on vain sellainen kutina että ilo jää lyhyeksi... varsinkin jos ei malta olla käyttämättä vajaa kaasulla. Nuohan avataan vasta sitten kun vääntökäyrä alkaa putoamaan isolla vaihteella. :wink:

V-M
Mie uskon saabin moottorin kestämiseen. Sulakkeen palamista mie uumoilen tolle vehkeelle. Joko on varasulake, eli ehjä vaihdelaatikko hommattu? :wink:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

moonlight-tuning kirjoitti: Aika hiljasta tuntuu olevan täällä, tuolla overdriven puolella jengi uskaltaa neuvoa ja kommentoida.. Heittäkää nyt jotain ajatuksia ja neuvoja, uskoisin meinaan että melkeen kaikki teistä on tehny näitä asennuksia saman verran kun mä...
Eipä ole tainnut kukaan muu vielä ilokaasuja ainakaan julkisesti Saabiinsa tällä foorumilla mainostanut asentaneensa. Olisikohan Saabisteissa enemmän kuitenkin turboihin perehtyneitä.

Ilokaasusysteemin toimintaperiaate on toki tuttu, mutta vähemmän noita on katuautoissa enää 80-luvun puolenvälin jälkeen näkynyt.

Taitaa porukka seurata kunnioituksesta mykkänä. :wink:
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Joo, kyllähän tuo taitaa olla saabistien joukossa enemmän kuin uranuurtavaa toimintaa. Mielenkiinnolla on kuiten tullu seurattua ja seuraan jatkossakin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
sakarias
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:24
Paikkakunta: Nordkapp

Viesti Kirjoittaja sakarias »

Norskitki oli kiinnostunut sun DP-asennuksesta :D


http://forum.saabturboclub.net/viewtopic.php?t=15608
9-3t vm-00 maptun3
#441
Nulla tenaci invia est via
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Niin näkyy kiinnostavan, Overdriven foorumilla tullu kanssa sellasta palautetta että jaksa paremmin rakentaa http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=116467 , oikeesti meinasin että kun ton NX:n setin asentaa kunnolla niin sen voi sitten joskus siirtää johonkin oikeesti rakennettuun Sabaan tulevaisuudessa.

Laatikon puolesta itekkin pelkään tosi kovin. vaikka kyllähän tossa vielä rakentamista riittää ennen kun se on ajossa toimivilla kaasuilla. Tykkää vaan että itte tulee jotenkin sokeeksi kun pykää tollasta niin ei huomaa jos tekee jotain perustavia virheitä tai jotain niin siksi olen yrittänyt tehä kattavia kuvasettejä että jos joku huomaa että on jotain päin vittuja..

Ja se että tosta ei kyllä tiedä kukaan että mitä tapahtuu kun sitten joskus painaa napista mutta sittenpähän voi vanhana selittää että oli mullakin joskus ahdettu ja ilokaasutettu auto nuorena ja näyttää aikakauden autokulttuurikuvana MADMAX asfalttisoturi leffaa vhs kasetilta :twisted:

Olen muuten ollut kaheksankytluvun puolenvälin jälkeen kolme vuotta 8)

Alkaa nää talli-illat taas venyä kun tuntuu että on aikaa ja intoa puuhailla ton auton kanssa vaihteeksi, mutta kohta tulee talvi niin loppuu toi ulkona rakentaminen ja sitten saa toissä siirrellä sisään ulos sisään ulos. Värinvaihto olis nyt mielessa, tummahko mattaharmaa varmaan, puhelin tossa jo maalaamon kanssakin.

Nyt lähetettiin jo http://www.partboys.net firmasta 24h palvelunumerokin sähköpostilla kun oli äijät lueskellut tätä foorumia vaihteeksi. Ollu tosi asiallista toimintaa niitten puolelta, tunnen tosin äijät firman ulkopuoleltakin jotenkuten..
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Nossien kaa en oo ollut tekemisissä juurikaan mutta muistan mikä johti niiden keiltämiseen sillon 80 luvun alussa. Tyyppi veti Kemissä luukut levälleen cortiinalla ja meni poliisiaseman vastapäätä olevan VR:n varaston seinästä läpi sillon 80's alussa... josta sitten tuo laki aloite ja säänöökset että pullo pitää olla irti kytkettynä ja suuttimet ilman ohjausta jos tarkastus tien päällä tehdään.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
2495
"Aero"
Viestit: 452
Liittynyt: Ti Elo 23, 2005 07:46
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2495 »

V-M kirjoitti:Tyyppi veti Kemissä luukut levälleen cortiinalla ja meni poliisiaseman vastapäätä olevan VR:n varaston seinästä läpi sillon 80's alussa...

V-M
:lol:
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Saa nähä mistä meikäläinen paukauttaa läpi kun noita yön pimeydessa teiden jäätyessä pääsen testailemaan..

Kuva

Eihän se pultin pätkä sieltä ikinä mihinkään lähteny niin oli pakko vaan painaa isolla poralla uutta reikää siihen jos sais jengatuksi siihen uudet jengat, noi on yllättävän pitkiä pultteja ja ton reijän pitäis olla aika suora ja tasanen jenkaamista varten, aika hankala homma kun toi pultti on kovaa ja kansi pehmeetä niin helpolla hakee pora siitä reijästä ovaalin mallisen..

Kuva

Tollasen sain porattua siihen, tässä kohtaa oli hyvä huomata että olis noi imukanavat kannattanu suojata vaikka teipillä tai jollain, hyvä olla jälkiviisas..

Kuva

Tolla aloin jenkaamaan. 10mm tapilla.

Kuva

Eka tuntu että ei saatana toi reikä on liian iso mutta toi on aika pehmeetä toi alumiini ja se ei hirveesti ottanut vastaan jengatessa

Kuva

Sai sitä silti jonkun tovin pyöritellä tossa.

Kuva

Ton näkoset jengat, olen parempiakin nähnyt mutta kelpaa tässä tapauksessa varsin mainiosti. Kun ei rakenneta mitään näyttelyautoa.

Kuva

Sitten uudet tiivisteet tohon banjopulttiin jolla öljynkierto varastetaan turbolle, noi isommat sopii parhaiten, tietty pinnat pitää putsata ennenkun vetää ton pultin kiinni.

Kuva

Tollanen paketti siitä tulee ja toi sitten sinne vesiletkun alle lohkon kylkeen.

Kuva

Eli tonne ja kiristys, tollasta banjopulttia ei kauheen kovin voi vetää kiinni kun se on aika herkkä katkeemaan.

Kuva

Nakutustunnistin paikalle, nyt laitoin ton o-renkaan vaan tonne lohkon ja anturin väliin niin saas kattoa että pelittääkö se.

Kuva

Sitten imusarjaan tohon jengatun reijän kohalle isompi reikä että mahtuu toi isompi pultti siitä läpi.

Kuva

Eli ton verran suurempi.

Kuva

Tosta näkee ehkä paremmin että millanen kokoero tuli noille reijille.

Kuva

Nyt näkyy jo auto ja imusarja samassa kuvassa :twisted:
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4993
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Komeasti olet kyllä putket imusarjaan vääntänyt... 8) 8) 8)

Tsemppiä vaan projektille. Tätä lukee mielellään. :D
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Kuva

Koitin puhaltaa noi lastut mahdollisuuksien mukaan pois tuolta kannen kanavista ja muistinpa jopa putsailla samalla systeemillä ton imusarjankin.

Kuva

Kun se pultti ja lastut oli pois eestä uskalsi ryhtyä asentaan tota imusarjaa tonne koneenkylkeen, eli kannen tiivistepinta ja imusarkan pinta oli kaavittu puhtaaksi ja hiottu jo valmiiksi. vedin vähän vaseliinia tohon tiivistepintaan että sai ton tiivisteen pysymään jotenkuten paikallaan.

Kuva

Kuva

Eli pikkasen sinne tänne että toi tiiviste pysyy edes pikkusen kohillaan tossa.

Kuva

Sitten tiiviste paikalleen.

Kuva

Toi on ihan perus motonetin tiiviste ja näytti sopivan kun nyrkki silmään. Maksoi muistaakseni korjaamon alennuksilla 2.90€ ja kyllä se tuolla pitää sen verran kun on tarvis.

Kuva

Sitten imusarja koneen kylkeen, se pitää sillai jännästi taittaa tonne paikoilleen kun toi tuki kun tulee startista pitaa saada paikalleen mutta menee kyllä kun vähän jaksaa kokeilla.

Kuva

Toi vesiputkikin osui aika hyvin kohilleen. Toi tiiviste ehti kyllä liikkua muutamaan otteeseen että sitä sai aina sillontällön sorkkia takasin kohilleen.

Kuva

Mutta lopulta se meni kohtuu hyvin tonne paikalle.

Kuva

Sitten vaan pultteja paikalleen, kiersin eka käsin että on imusarja varmaan kohillaan ennenkun alkaa kiristämään.

Kuva

Tossa se alkaa jo olla oikeesti kohillaan ja pikkusen kiinnikin jo.

Kuva

Eli kaikki näyttäis mahtuvan tonne konehuoneeseen..

Kuva

Sitten pulltien kiristys, tässä vaiheessa oli pakko avata noi toisenpuolen putket pois edestä että mahtuu vetämään kiinni ne kunnolla ja varovasti.

Kuva

Ja siellä lepää, kaikki pultit kiristi myös toi ite jengattu 8)

Kuva

Tossa kuvassa näkyy pikkanen kämmi kun toi ihan tulla laidassa oleva koneen nostokorva ja maadotuspiste ei ole noitten imusarjan pulttien alla.. :oops:
Vesiletku menee just sopivasti tosta NX:n putkien välistä.

Kuva

Suutintukki paikalleen.

Kuva

Tossa näkyy paremmin miten toi vesiletku menee, sitten se 13mm mutteri sinne startin tukeen.

Kuva

Kuva

Eli ton näköstä konehuoneessa tällä hetkellä.
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Nyt on kaikki helut kiinni imusarjassa ja pullokin asennettu :twisted:
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Kuva

Alipainenipat paikallee, toi on kyllä ihme juttu että tollaset nipat voi pysyä tossa imusarjassa, meinaan ettei ahtopaine potkase niitä ulos sieltä.

Kuva

Kuva

Sitten toi kaasuvaijerin kiinnitys paikka kiinni imusarjaan, siitäkin on joku (en minä) vetänyt jengat aika huonoiksi mutta tuntu kuitenkin kiristävän jotenkin ja eipä siihen kauheeta rasitusta kohdistu, jos se sitten ei kestä niin täytyy jengata siihenkin uudet jengat nyt kun se sujuu 8) Toi on aika hieno systeemi toi öljyn täyttökorkin kiinnitys että ton rautalinkun saa nostettua tosta pois kunhan tajus ensin ottaa korkin auki :oops: , irrotettaessa se lähti jotakuinkin itellään kun painoi tota kiinnityskappaletta vaan alaspäin..

Kuva

Toi kaasuvaijeri aiheuttikin hiukan enempi ongelmia jo irrotusvaiheessa, levitin sitä hahloa kylmästi meisselillä että sai ton vaijerin ulos sieltä. Mutta nyt en saanut sitä painettua kunnolla kasaan, en tiedä että kuuluuko sitä edes painaa ihan littiin kun on ensin saanut vaijerin sinne ??

Kuva

Sitten toi lukkosokka vaan paikalle..

Kuva

Ja valmis 8)

Kuva

Sitten noita letkuja paikalle, mulla on onneksi niin pienet ahdot että noi ei ainakaan vielä ole enempiä vuotanut, meinasin kyllä että noihin kaikkiin vois laittaa klemmarit tässä kun ehtii.

Kuva

Tyhjäkäynti moottorin letkut paikalleen.

Kuva

Sitten toi blow offi, siinähän mulla oli toi viritys että siellä on alla sellanen letkusta tehty "holkki"

Kuva

Sitä varten siellä on klemmarit kun muuten se lähtee kun hauki kaislikosta tosta imusarjankyljestä menemään.

Kuva

Sitten toi ilman paluuputki paikalle, se tarttis vaihtaa johonkin vähän paremmin taipuvaan jossain välissä. Tässäkin kuvassa näkyy tosi hyvin toi saakelin koneen nostokorva :oops: :oops:

Kuva

Sitten oli pakko ottaa noi putket taas auki että saa ton nipan sinne alle.

Kuva

Hyvin mahtu, jäi vielä aika palkon tilaakin tonne alle.

Kuva

Bensaletku kiinni, tosin toi bensapuolihan tulee vielä muuttumaan aika paljon ennenkun tolla pääsee ajaan..

Kuva

Ahtopainemittarin letku ja alipaineletkut kiinni.

Kuva

Kuva

Eli nyt olis kaikki suurinpiirtein kiinni, sähköt on vielä pois edestä mutta muuten letkut ym on paikalla, kokeilin tossa sen verran että kyllä se ainakin kävi vielä.

Kuva

Kuva

Nyt voi jo sanoa että on katetta tolle NX:n tarralle 8O
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Kuva

Tollasen kirjan sai mukaan sen perusteelle olen nuita palikoita tonne pykäillyt..

Kuva

Että NÄIN 8O
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Nyt seuraavaksi ton bensapuolen kimppuun, meinasin että laitan ne parit pumput tonne auton alle..
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Vastaa Viestiin