ihmeöljy 75w

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

Mimmi kirjoitti:Se litran purkisa oleva on 75W90.
ja/tai 80W90

joka siis ei ole lähellekään sama asia...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

mikkoimp kirjoitti:
Mimmi kirjoitti:Se litran purkisa oleva on 75W90.
ja/tai 80W90

joka siis ei ole lähellekään sama asia...
...mikä siis selviää viimeistään katsomalla Nesteen sivuilta noiden hypoidien tietoja. Mistään en mitään oikeasti ymmärrä, mutta viskositeettiluvut eri hypoidien välillä poikkeaa toisistaan huomattavasti, joten ei liene ihan samaa tavaraa... :?

http://www.neste.fi/tuotteet_haku.aspx? ... 2698;2699# -> Vaihteistoöljyt
Ebba
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 15:37

Viesti Kirjoittaja Ebba »

Noin sanotaan tuolla nesteen sivuilla

"SAE 75W suositellaan henkilöautojen tai kevyen
kaluston vaihteistoihin ja vetopyörästöihin
erittäin kylmissä olosuhteissa tai milloin
valmistaja suosittelee API GL-5 -luokan SAE 75W
-öljyn käyttöä.
SAE 80W-90 sopii parhaiten
ympärivuotiseksi vaihteisto- ja
vetopyörästö-öljyksi"


Motonetissa näkyi olevan hyllyssä SAE 80W-90
litran purkkeja 4€/kpl, eikö se kuitenkin olisi
parempi vaihtoehto laatikkoon kuin moottoriöljy
vaikka montaa mieltä asiasta tunnutaan olevan?

Jos tekee laatikkoon imuvaihdon niin pitäisikö auton olla kallellaan johonkin suuntaan vai mielummin vaaterissa että saisi mahdollisimman tyhjäksi?
900i 2.1 16v -93
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Ebba kirjoitti:Motonetissa näkyi olevan hyllyssä SAE 80W-90
litran purkkeja
Lienee turhan jäykkää, kannattanee laittaa 75W:tä jos kerran vaihtaa.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 4279#54279
Ebba kirjoitti:Jos tekee laatikkoon imuvaihdon niin pitäisikö auton olla kallellaan johonkin suuntaan vai mielummin vaaterissa että saisi mahdollisimman tyhjäksi?
Sivusuunnassa kallistaminen ei ainakaan paljon vaikuta, öljytilan pohja on melko kapea. Pituussuunnassa kallistaminen taas vie öljyt kauas mittatikun reiästä. Enemmän kannattaa ehkä panostaa imuputkella sohimiseen eri kohtiin sinne pohjalle.

Imuvaihdossa jää magneetti tai takakannen suodatin puhdistamatta.

http://www.jus.liitin.net/saab/99/vaiht ... 4034_2.JPG
http://www.jus.liitin.net/saab/99/vaiht ... 4036_2.JPG
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 872#118872

EDIT: linkkejä korjattu
Viimeksi muokannut jus, Ti Huhti 16, 2013 08:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Toimii se 80W-90:lläkin.
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

TuuSaR kirjoitti:Toimii se 80W-90:lläkin.
Laatikkorempan jälkeen laitoin aluksi tuota 80w-90 laatua, jonka jälkeen tilasin 20l pöntön ja vaihdoin lievemmän version. Kyllä niidenkin välillä vain oli eroa kouraan tuntuvasti. 75w öljyillä keppi on kokoajan kuin "lämpimästä autosta" Kuumassa koneessa nuo 80w-90 öljytkin toimivat ihan notkeasti.

99:ssä olen pitänyt Mobilin superia yhä. Rauhallisesti käsiteltynä laatikko toimii ihan kivasti. Enon 90:llä ajettiin yli 420 000km. Sekä koneessa ja laatikossa superia. Vain joku laakeri huutaa laatikossa, ei muuta havaittavaa vikaa....
Jos huolehtii öljyn määrästä ja ei päästä sitä ihan vaseliiniksi, niin kyllä se on se käyttäjä joka sen laatikon rikkoo 90% tapauksista. Näin siis allekirjoittaneen mielestä.... :wink:
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Itellä on joka yskässä jotain kirkasta ja notkeata laatikossa ja hyvin pelaavat kaikki, ainoastaan valkoinen vaatii joskus hieman rauhallisuutta pakin kanssa, mutta toimii äänettä ja nätisti.

Iten en ala vaihtamaan ennenkuin keksivät vaihteistoöljyn joka pudottaa kulutusta :lol:
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
MikkoA
"Viggen"
Viestit: 671
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 14:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MikkoA »

lefa42 kirjoitti:Itellä on joka yskässä jotain kirkasta ja notkeata laatikossa ja hyvin pelaavat kaikki, ainoastaan valkoinen vaatii joskus hieman rauhallisuutta pakin kanssa, mutta toimii äänettä ja nätisti.

Iten en ala vaihtamaan ennenkuin keksivät vaihteistoöljyn joka pudottaa kulutusta :lol:
Minulla on myös molemmissa kympeissä jotain väritöntä. Haisee ihan karsealle, joten voisi olla varmaan Saabin omaa öljyä?
Kirkasta on ja hyvin tuntuvat vaihteet menevän päälle, joten en (vielä) vaihda hypoideja...
:wink:
Viimeksi muokannut MikkoA, To Touko 12, 2005 12:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

MikkoA kirjoitti:
lefa42 kirjoitti:Itellä on joka yskässä jotain kirkasta ja notkeata laatikossa ja hyvin pelaavat kaikki, ainoastaan valkoinen vaatii joskus hieman rauhallisuutta pakin kanssa, mutta toimii äänettä ja nätisti.

Iten en ala vaihtamaan ennenkuin keksivät vaihteistoöljyn joka pudottaa kulutusta :lol:
Minulla on myös molemmissä kympeissä jotain väritöntä. Haisee ihan karsealle, joten voisi olla varmaan Saabin omaa öljyä?
Kirkasta on ja hyvin tuntuvat vaihteet menevän päälle, joten en (vielä) vaihda hypoideja...
:wink:

Joo tuo haju tosiaan on yksi tapa erottaa vaihteistoöljy moottoriöljystä....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
Ebba
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 15:37

Viesti Kirjoittaja Ebba »

Tutkailin asiaa ja kyllä se 80-90w on liian jäykkää. Painelin Länsiautoon kyselemään Saabin omaa lootaöljyä, saatavilla hintaan 14€/l mutta ei ollut nyt hyllyssä. Mitäs mieltä tällaisen käytöstä ollette suhteessa moottoriöljyyn tai hypoidiin?
900i 2.1 16v -93
Jaape
Matalapaineturbo
Viestit: 168
Liittynyt: La Marras 29, 2003 20:59
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jaape »

Ei se Neste öljymerkkinä mikään autuus ole tässä asiassa. Esim. Motonetista löytyy Totalin 75W/80 GL-5 EP-lisäaineistettua laatikkoöljyä litran pulloissa. On paljon notkeampaa ja toimivampaa kuin 80W/90, ja varmasti kaikkein lähimpänä "tuota oikeaa" kaikista vaihtoehdoista. Itse olen ostanut vielä lähiaikoina 5.90/litra, mutta nyt näyttäisi nettihinnastossa olevan kyllä 9.50/litra (toivottavasti virhe :( ).
900 GLsA -79, 9000 T16 -85, NG 9-3 -09
shaft
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: To Syys 16, 2004 21:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja shaft »

Mutta miksi ostaa litrahinnaltaan kaksi-kolme kertaa kalliimpaa öljyä? Se 75W80 on PSA:n autoihin suositeltu öljy. Sen sijaan Saabin suositus on yksiaste 75W GL4/GL5 (tai 10W40 moottoriöljy), joten nesteen yksiaste 75W on varmaankin kaikkein lähimpänä "tuota oikeaa".

Toimiiko tuo 75W80 käytännössä jotenkin paremmin kuin yksiaste 75W?
9-5 2.0tA -06 Biopower
900i 16v -89 385tkm
(ex-) 9-3 2.0t SE -99
Jaape
Matalapaineturbo
Viestit: 168
Liittynyt: La Marras 29, 2003 20:59
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jaape »

SIKSI, että sitä saa litran kannuissa, kun 75W:tä ei. Monelta tuntuu jäävän hankkimatta ”tuota oikeaa” juuri sen suuren pakkauskoon vuoksi. Onkos se Nesteen öljy sitten vain Saabeihin suositeltua? Ei ne ranskalaiset vaihdelaatikot mitään uniikkiratkaisuja ole, samanlaisilla öljyillä niitäkin voidellaan. Purkissahan lukee 75W/80 GL-5, mikä ei mene metsään Saabin suosituksesta kuin hieman paksumman lämpimän pään viskositeetin osalta.

Tämähän on siis eniten lähinnä vaihtoehdoista 75W:LLE. Moottoriöljyjen hyvyyshän siellä laatikossa on täällä jo monesti teilattu. Tarjosin tätä vaihtoehtona lähinnä sille ja 80W/90:lle. Ainakin etelän pakkasilla laatikko on toiminut kylmänäkin ihan kiltisti, silloin kun 80W/90:llä keppi olisi yhtä puuta.

En tarkoittanutkaan, että ne laatikossa jo olevat 75W:t pitäisi tähän vaihtaa. Laitan kuitenkin mieluummin tätä kuin moottoriöljyä tai minkään merkin 80W/90:stä.
900 GLsA -79, 9000 T16 -85, NG 9-3 -09
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Jaape kirjoitti:Ei se Neste öljymerkkinä mikään autuus ole tässä asiassa. Esim. Motonetista löytyy Totalin 75W/80 GL-5 EP-lisäaineistettua laatikkoöljyä litran pulloissa. On paljon notkeampaa ja toimivampaa kuin 80W/90, ja varmasti kaikkein lähimpänä "tuota oikeaa" kaikista vaihtoehdoista. Itse olen ostanut vielä lähiaikoina 5.90/litra, mutta nyt näyttäisi nettihinnastossa olevan kyllä 9.50/litra (toivottavasti virhe :( ).
Tuo on hinnasta päätellen jo synteettistä?
Synteettisenhän pitäis olla GL-4, muuten toi synteettinen 75w/80 on tuota yksasteista mineraalia parempaa. Tuota sitten löytyy nesteeltä, teboililta, red oililta? pienemmissäkin purkeissa mutta hintaa tulee öljynvaihdolle vähän enempi.

Toi GL4-suositus perustuu siihen että toi 5 on liian liukasta jolloin synkat ei kerkii mukaan.

Itse en huomannu tälleen normikäytössä eroa tuossa synteettisessä/hypoidissa, rankempaan ajoon laittasin itsekin varmaan taas noi synteettiset.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Jaape
Matalapaineturbo
Viestit: 168
Liittynyt: La Marras 29, 2003 20:59
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jaape »

On ihan mineraalia. Harmi vaan kun menivät pompsauttamaan hintaa (ainakin Motonetissa) noin reilusti. Tuo vanha hinta oli mielestäni vielä siedettävä mineraaliöljylle. Nyt näyttäisi maksavan tosiaan saman kuin synteettiset.
900 GLsA -79, 9000 T16 -85, NG 9-3 -09
Vastaa Viestiin