...mikä siis selviää viimeistään katsomalla Nesteen sivuilta noiden hypoidien tietoja. Mistään en mitään oikeasti ymmärrä, mutta viskositeettiluvut eri hypoidien välillä poikkeaa toisistaan huomattavasti, joten ei liene ihan samaa tavaraa...
"SAE 75W suositellaan henkilöautojen tai kevyen
kaluston vaihteistoihin ja vetopyörästöihin
erittäin kylmissä olosuhteissa tai milloin
valmistaja suosittelee API GL-5 -luokan SAE 75W
-öljyn käyttöä. SAE 80W-90 sopii parhaiten
ympärivuotiseksi vaihteisto- ja
vetopyörästö-öljyksi"
Motonetissa näkyi olevan hyllyssä SAE 80W-90
litran purkkeja 4€/kpl, eikö se kuitenkin olisi
parempi vaihtoehto laatikkoon kuin moottoriöljy
vaikka montaa mieltä asiasta tunnutaan olevan?
Jos tekee laatikkoon imuvaihdon niin pitäisikö auton olla kallellaan johonkin suuntaan vai mielummin vaaterissa että saisi mahdollisimman tyhjäksi?
Ebba kirjoitti:Jos tekee laatikkoon imuvaihdon niin pitäisikö auton olla kallellaan johonkin suuntaan vai mielummin vaaterissa että saisi mahdollisimman tyhjäksi?
Sivusuunnassa kallistaminen ei ainakaan paljon vaikuta, öljytilan pohja on melko kapea. Pituussuunnassa kallistaminen taas vie öljyt kauas mittatikun reiästä. Enemmän kannattaa ehkä panostaa imuputkella sohimiseen eri kohtiin sinne pohjalle.
Imuvaihdossa jää magneetti tai takakannen suodatin puhdistamatta.
Laatikkorempan jälkeen laitoin aluksi tuota 80w-90 laatua, jonka jälkeen tilasin 20l pöntön ja vaihdoin lievemmän version. Kyllä niidenkin välillä vain oli eroa kouraan tuntuvasti. 75w öljyillä keppi on kokoajan kuin "lämpimästä autosta" Kuumassa koneessa nuo 80w-90 öljytkin toimivat ihan notkeasti.
99:ssä olen pitänyt Mobilin superia yhä. Rauhallisesti käsiteltynä laatikko toimii ihan kivasti. Enon 90:llä ajettiin yli 420 000km. Sekä koneessa ja laatikossa superia. Vain joku laakeri huutaa laatikossa, ei muuta havaittavaa vikaa....
Jos huolehtii öljyn määrästä ja ei päästä sitä ihan vaseliiniksi, niin kyllä se on se käyttäjä joka sen laatikon rikkoo 90% tapauksista. Näin siis allekirjoittaneen mielestä....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
Itellä on joka yskässä jotain kirkasta ja notkeata laatikossa ja hyvin pelaavat kaikki, ainoastaan valkoinen vaatii joskus hieman rauhallisuutta pakin kanssa, mutta toimii äänettä ja nätisti.
Iten en ala vaihtamaan ennenkuin keksivät vaihteistoöljyn joka pudottaa kulutusta
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
lefa42 kirjoitti:Itellä on joka yskässä jotain kirkasta ja notkeata laatikossa ja hyvin pelaavat kaikki, ainoastaan valkoinen vaatii joskus hieman rauhallisuutta pakin kanssa, mutta toimii äänettä ja nätisti.
Iten en ala vaihtamaan ennenkuin keksivät vaihteistoöljyn joka pudottaa kulutusta
Minulla on myös molemmissa kympeissä jotain väritöntä. Haisee ihan karsealle, joten voisi olla varmaan Saabin omaa öljyä?
Kirkasta on ja hyvin tuntuvat vaihteet menevän päälle, joten en (vielä) vaihda hypoideja...
Viimeksi muokannut MikkoA, To Touko 12, 2005 12:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
lefa42 kirjoitti:Itellä on joka yskässä jotain kirkasta ja notkeata laatikossa ja hyvin pelaavat kaikki, ainoastaan valkoinen vaatii joskus hieman rauhallisuutta pakin kanssa, mutta toimii äänettä ja nätisti.
Iten en ala vaihtamaan ennenkuin keksivät vaihteistoöljyn joka pudottaa kulutusta
Minulla on myös molemmissä kympeissä jotain väritöntä. Haisee ihan karsealle, joten voisi olla varmaan Saabin omaa öljyä?
Kirkasta on ja hyvin tuntuvat vaihteet menevän päälle, joten en (vielä) vaihda hypoideja...
Joo tuo haju tosiaan on yksi tapa erottaa vaihteistoöljy moottoriöljystä....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
Tutkailin asiaa ja kyllä se 80-90w on liian jäykkää. Painelin Länsiautoon kyselemään Saabin omaa lootaöljyä, saatavilla hintaan 14€/l mutta ei ollut nyt hyllyssä. Mitäs mieltä tällaisen käytöstä ollette suhteessa moottoriöljyyn tai hypoidiin?
Ei se Neste öljymerkkinä mikään autuus ole tässä asiassa. Esim. Motonetista löytyy Totalin 75W/80 GL-5 EP-lisäaineistettua laatikkoöljyä litran pulloissa. On paljon notkeampaa ja toimivampaa kuin 80W/90, ja varmasti kaikkein lähimpänä "tuota oikeaa" kaikista vaihtoehdoista. Itse olen ostanut vielä lähiaikoina 5.90/litra, mutta nyt näyttäisi nettihinnastossa olevan kyllä 9.50/litra (toivottavasti virhe ).
Mutta miksi ostaa litrahinnaltaan kaksi-kolme kertaa kalliimpaa öljyä? Se 75W80 on PSA:n autoihin suositeltu öljy. Sen sijaan Saabin suositus on yksiaste 75W GL4/GL5 (tai 10W40 moottoriöljy), joten nesteen yksiaste 75W on varmaankin kaikkein lähimpänä "tuota oikeaa".
Toimiiko tuo 75W80 käytännössä jotenkin paremmin kuin yksiaste 75W?
SIKSI, että sitä saa litran kannuissa, kun 75W:tä ei. Monelta tuntuu jäävän hankkimatta ”tuota oikeaa” juuri sen suuren pakkauskoon vuoksi. Onkos se Nesteen öljy sitten vain Saabeihin suositeltua? Ei ne ranskalaiset vaihdelaatikot mitään uniikkiratkaisuja ole, samanlaisilla öljyillä niitäkin voidellaan. Purkissahan lukee 75W/80 GL-5, mikä ei mene metsään Saabin suosituksesta kuin hieman paksumman lämpimän pään viskositeetin osalta.
Tämähän on siis eniten lähinnä vaihtoehdoista 75W:LLE. Moottoriöljyjen hyvyyshän siellä laatikossa on täällä jo monesti teilattu. Tarjosin tätä vaihtoehtona lähinnä sille ja 80W/90:lle. Ainakin etelän pakkasilla laatikko on toiminut kylmänäkin ihan kiltisti, silloin kun 80W/90:llä keppi olisi yhtä puuta.
En tarkoittanutkaan, että ne laatikossa jo olevat 75W:t pitäisi tähän vaihtaa. Laitan kuitenkin mieluummin tätä kuin moottoriöljyä tai minkään merkin 80W/90:stä.
Jaape kirjoitti:Ei se Neste öljymerkkinä mikään autuus ole tässä asiassa. Esim. Motonetista löytyy Totalin 75W/80 GL-5 EP-lisäaineistettua laatikkoöljyä litran pulloissa. On paljon notkeampaa ja toimivampaa kuin 80W/90, ja varmasti kaikkein lähimpänä "tuota oikeaa" kaikista vaihtoehdoista. Itse olen ostanut vielä lähiaikoina 5.90/litra, mutta nyt näyttäisi nettihinnastossa olevan kyllä 9.50/litra (toivottavasti virhe ).
Tuo on hinnasta päätellen jo synteettistä?
Synteettisenhän pitäis olla GL-4, muuten toi synteettinen 75w/80 on tuota yksasteista mineraalia parempaa. Tuota sitten löytyy nesteeltä, teboililta, red oililta? pienemmissäkin purkeissa mutta hintaa tulee öljynvaihdolle vähän enempi.
Toi GL4-suositus perustuu siihen että toi 5 on liian liukasta jolloin synkat ei kerkii mukaan.
Itse en huomannu tälleen normikäytössä eroa tuossa synteettisessä/hypoidissa, rankempaan ajoon laittasin itsekin varmaan taas noi synteettiset.
On ihan mineraalia. Harmi vaan kun menivät pompsauttamaan hintaa (ainakin Motonetissa) noin reilusti. Tuo vanha hinta oli mielestäni vielä siedettävä mineraaliöljylle. Nyt näyttäisi maksavan tosiaan saman kuin synteettiset.