Saab 16v omaturbo (tulpat, turbo vai joku ihan muu ?? )

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Jokke A
"Saabisti"

Re: Saab 16v omaturbo (paidoista määrä ja koko 24.1 asti aikaa)

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

nalleolut kirjoitti: miten tuollaisella paidalla saa kusipään maineen?
Luulenpa, että Coltti tarkoitti tuota isommalla kirjoitettua osuutta paidassa, "fu*k YOU":n huutelu kanssaihmisille voi loukata joitain...

*muoks* Laitetaanpa vielä muistin virkistykseksi hieman rautaristin historiaa: http://fi.wikipedia.org/wiki/Rautaristi
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
nalleolut
"TosiSaabisti"

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

siksipä kirjoitin rautaristi/maltanristi koska se ei aina ole ollut se miksi nykypäivänä useimmat ihmiset sen yhdistää! juu no jos joku miun perään kääntyy katsomaan ja huomaa selässä tekstin niin annan sen hänelle anteeksi......
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
moonlight-tuning
"Viggen"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Ne tilaa kun haluaa, jokanen käyttää sellasta paitaa kun haluaa, en mä tajua mistä nyt mesotaan aikuiseet ihmiset ? Eihän mun tietääkseni paidassa lue saabclubista mitään ???

Ja asiaan. En mä löydä tuolta mun autosta mitään irtonaista säätötankoa, voisiko joku valasta missä sen olisi tarkotus olla ja mistä se yleensä irtoaa ?

Edit: Laitoi tonne ot:hen ton paitahomman ettei tarvi tässä ketjussa kinata :roll:
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
jus
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja jus »

moonlight-tuning kirjoitti:En mä löydä tuolta mun autosta mitään irtonaista säätötankoa, voisiko joku valasta missä sen olisi tarkotus olla ja mistä se yleensä irtoaa?
Kojetaulun lämmönsäätönupin ja rintapellissä kennon luona olevan hanan välillä on tanko, jossa kummassakin päässä on ristinivel, ilmeisesti useimmiten hanan pään nivel on se, joka hajoaa. Tuossa näkyy nupin pään ristinivel (punaista muovia):
http://koti.mbnet.fi/stefa/puhallin/takaisin2.JPG

Tangon toisen pään näkee irrottamalla kuskin kaiutinritilän ja kurkkimalla ulkopuolelta lasin läpi sinne kojetaulun sisään.

Ehjänivelisen tangon paikalleenpujottaminen vaatii kojetaulun naamalevyn raottamisen (oikeanpuoleiset pitkät ruuvit alta auki), mankan irrottamalla siitä säätönuppien yläpuolelta pääsee tähtäilemään.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=42855
Viimeksi muokannut jus, Ti Tammi 22, 2008 00:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
a9000
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja a9000 »

jus kirjoitti:
moonlight-tuning kirjoitti:En mä löydä tuolta mun autosta mitään irtonaista säätötankoa, voisiko joku valasta missä sen olisi tarkotus olla ja mistä se yleensä irtoaa?
Kojetaulun lämmönsäätönupin ja rintapellissä kennon luona olevan hanan välillä on tanko, jossa kummassakin päässä on ristinivel, tai ainakin nupin päässä.
Tuossa näkyy nupin pään ristinivel (punaista muovia):
http://koti.mbnet.fi/stefa/puhallin/takaisin2.JPG

Tangon toisen pään näkee irrottamalla kuskin kaiutinritilän ja kurkkimalla ulkopuolelta lasin läpi sinne kojetaulun sisään.

Kiitoksia ot-neuvonnasta :)

tuosta paita asiasta: mun mielestä F-tekstissä ei ole mitään vikaa, paita on *siisti* jopa ihan *cool* vaikka ilmaisu onkin aika voimakas - mutta itse mielummin pitäisin sen F-kommentin paidan etupuolella kun ei ole silmiä selässä... :? hiukan lievempi ku olis ilmaisu ni ottaisin t-paidan :)
toms
"Hölösuu"

Re: Saab 16v omaturbo (lämmityksensäädöstä tunto pois)

Viesti Kirjoittaja toms »

Kattokaapa googlella vaikka maltanristin merkitystä. Se on kristillinen merkki ja jokaisella ristin sakaralla ja niitten kärjellä on oma merkityksensä. Papeilla näkyy olevan kaavussaan niskassa ko. risti ja yleisesti kirkollakin käytössä.

Sen on vaan motoristit ym. ottaneet logokseen.

Se on johainniittojen ritarien merkki ja tänä päivänä on ko.porukalla jopa ambulansseja ko. ristillä ja punainen ristikin pohjautuu ko. maltanristiin ja on "kristillinen". Siksi kaikissa ählymaitten ambulansseissa tms. ei käytetä ristiä vaan kuunsirppiä.

Neljä sakaraa kuvaa uskoa, kunniallisuutta, kohtuullisuutta ja oikeuden mukaisuutta ja sakaroitten 8 kärkeä merkitsee: Elä totuudessa, pidä yllä uskoa,kadu syntejäsi ja todista nöyryyttä, rakasta oikeudenmukaisuutta, ole armahtavainen, ole uskollinen, ole ehjäsydämminen ja siedä vainoajiasi.

Kuka näitä pyrkii noudattamaan niin voi ylpeästi kantaa ko. logoa, oli lapsi tai vaari.Natsismin kanssa sillä ei ole mitään yhteistä muuta kuin se että molemmat ovat ristejä ja hakaristillä on oma tarinansa. Se löytyy jo tuhansien vuosien takaisista kuvista esim hieroglyyfeistä egyptistä ja hakaristi oli ensin käytössä sotahommissa suomalaisilla kunnes Saksalaiset omivat sen omakseen omaan käyttötarkoitukseensa. Mikä risti oli suomalaisilla esim. lentokoneen siivissä ja kyljissä.

Jatketaan paitatilausta entiseen malliin ja heidän ei tarvitse kantaa ko. paitaa kuka vetää herneen nenuun tai ei kehtaa kantaa ko. paitaa joko "amikseksi" tai juntiksi , roskaväeksi tms. leimautumisen pelossa.
Itse en diggaa ko. viestiä paidassa ja en tilaa mutta en paheksu tilaajiakaan , se on jokaisen oma asia mitä haluaa viestittää ja kantaa päällään.

Ps. Itsellä on maltanristi-paitoja ( West coast chopper , california ) ja pidän sitä vaikka en aja chopper- tyylisellä pyörällä tai omista harleytä.
Suuntaudun tyyliltä ihan eri pyöräluokkaan ja pyöräluokkani ääriaineisto on tasan yhtä paheksittua kuin esim. Bandidosit , H-A;t ym.

Jatketaan Saabismia ja jokainen omalla tyylillään.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
moonlight-tuning
"Viggen"
Viesti:

Re: Saab 16v omaturbo (lämppäristä ja näyttelystä)

Huomenna perehdyn tohon lämmityksen säätöön.

Ja siis Saab + team on tavattavissa Tampere 100+ näyttelyssä 24.-25.5.2008 http://www.100plus.fi/

Eli jos nyt jotakuta kiinnostaa niin homma lähti siitä kun täytin tuolla nettisivuilla sen ilmoittautumis kaavakkeen, omat ja auton tiedot ja sitten laitoin linkin tähän ketjuun ja että auto tulee somistuksen kanssa. Tänään tuli sitten vastausviesti jossa oli vahvistettu paikan varaus nimellä. Ja luvattiin infopaketti mahdollisimman nopeasti ja tietoa majoituksesta. Nyt pitäisi taas miettiä somistukset ja sellainen. Muutama ajatus on jo mutta kertoilen niistä kun mulla on jotain valmista mielessä ja päivittelen tänne sitä mukaan kun lisätietoja tulee.

Eli jos on kiinnostusta niin sinne vaan viestiä rohkeesti.
Nossuttaa
Frostwind
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Melkeen pitää lähtiä katsastamaan tuo sataplussa kun ei sielläkään ole ennen tullu käytyä.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
moonlight-tuning
"Viggen"
Viesti:

Lämppäristä, eli ohjeitten mukaan alettiin tota vikaa etsiä tuolta kojetaulun uumenista.

Kuva

Kuva

Eli ekaksi toi kojetaulun päällä oleva ilmansuuntain tai oikestaan kaiutinritilä pois, sehän oli parilla torxilla kiinni.

Kuva

Ja sitten nostetaan toi ritilä veke tosta päältä, mulla tuli toi putki irtonaisena sieltä välistä, ei kai ollut kunnolla paikallaan.

Kuva

Ja tossa näkyy toi säätötanko kuvatttuna tosta kaiuttimen reijästä. Eli se ei liikkunut ollenkaan vaikka lämmönsäätimestä pyöritteli kuinka, ei edes yrittänyt liikkua. Eli vika on jossain lähenpänä tota säädintä.

Kuva

Radio pois paikaltaan ja tosta reijästä kyttäämään 8O

Kuva

Ei siitä mitään näkyny, oli pakko purkaa vielä toi kehyskin pois tosta.

Kuva

Ton näköstä siellä sitten oli.
Nossuttaa
moonlight-tuning
"Viggen"
Viesti:

Kuva

Kuva

Kuva

Tossa vielä pari tarkentavaa jos ei tosta videosta aukea. Eli se oli irronnut toi haarukka tosta ristikosta. Meni ihan nätisti takaisin paikalleen kun pikkusen avitti meisselillä. Pelkäsin kyllä että laukeaa kokonaan kun sitä vääntelee. Sitten vaan renksutin tota edes takaisin ja avitin tuolta kaiutinritil'än aukosta sitä tankoa pyörimään.

Kuva

Noin hyvin alkoi liikkua kun hetken renkkaili sitä edestakaisin. Tossahan on samanlainen liitos eli se olisi voinut ihan yhtä hyvin antaa periksi tosta.

Kuva

Valmis, ton enempää ei tarvinnut purkaa.

Kuva

Kuva

Sitten vaan käänteisessä järjestyksessä palikat takaisin paikaalleen.

Kuva

Mulla on tollanen sovitesarja radion johdoissa, eli noi isommat liittimet on autossa ja noi pienemmät tulee sovitesarjasta.

Kuva

Tossa näkyy viellä noi radioon tulevat johdot.

Kuva

Radio paikalleen.

Kuva

Valmis.

Luulen että tossa kesällä kun oli pikkusen vesivuotoja ja tota imusarjaa laiteltiin niin oli koneessa pelkkää vettä jossain vaiheessa, on varmaan ottanyt siitä korroosiota :evil:
Nossuttaa
Frostwind
"Hölösuu"

Re: Saab 16v omaturbo (LÄMPPÄRISTÄ, kuvia ja videoo)

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Onkos tää projekti paalattu kun ei oo kuulunu hetkeen?
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
JussiT-5R
"Aero"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JussiT-5R »

Frostwind kirjoitti:Onkos tää projekti paalattu kun ei oo kuulunu hetkeen?
Niin, olisiko noin. Ei vehjettä ainakaan vielä tänä keväänä ole täällä meidän kylillä näkynyt...pahennusta herättämässä...

Saabismi on sairaus ja minä taisin parantua siitä...ainakin toistaiseksi...ehkä...
99 GL
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Niin onkohan tämä projekti enää hengissä?
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
moonlight-tuning
"Viggen"
Viesti:

Tampere 100+

Siellä tavataan :twisted:
Nossuttaa
moonlight-tuning
"Viggen"
Viesti:

http://www.100plus.fi/index-3.php

Listasta löytyy, näytti ainakin että olis ainoo sabas ? Kauheesti ei ole mitään uutta mutta ehkä jotain pientä kosmettista muutosta ja tollasta mutta kattotaan nyt kuin innostutaan.
Nossuttaa
Vastaa Viestiin