Se siitä tupliksesta sitten (vesipumppu kettuilee)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

dimebak kirjoitti:...
Mulle ainakin asennettiin n. 10 vuotta sitten 900 EMS:iin pykälää vanhempi apuakseli ja vesipumppu ihan sillä samalla virranjakalalla mikä mulla oli alunperinkin. Että ainakin 2 mallia oli vaihtokelpoiset keskenään..
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Penanen
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ke Marras 23, 2005 18:27
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Penanen »

Lueskelin tän koko jutun ja huomasin, et kovasti painitte vaihteensiirtovivuston kiilapultin kanssa. Siinä tapissa on jenka molemmissa päissä, mutteri irti ja kierretään toiseen päähän ja kiristetään kunnes aukeaa, ja takas toisin päin. Ei se mikään suunnitteluvirhe ole, pikemminkin liian fiksu tappi. Kajakissa on samanlainen.
-86 900 turbo ic 8v -86 Crescent 3v Mi
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9412
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Eikös tuohon tupliksen saisi aika kivuttomasti k-jetronicin kiinni, itselläni on vastaavanlainen hanke juuri meneillään, tai ainakin 9-5:n peräkontti on täynnä Lefalta ostettuja varaosia :D
Uusi kiila vaan paikalleen, kone paikoilleen ja käymään :wink:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9412
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Minkäs vuoksi b-koneiseen ei saa laitettua h-koneisen vesipumppua, onko ainoa syy se rintapellin puuttuva syvennys sitä varten?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

ng900aero kirjoitti:Minkäs vuoksi b-koneiseen ei saa laitettua h-koneisen vesipumppua, onko ainoa syy se rintapellin puuttuva syvennys sitä varten?
Kyllähän syy on ihan se, että H-kone on täysin erilainen moottori. H-koneessa vesipumppua pyörittää laturin kanssa yhteinen hihna ja pumpulle on pesä jakopään alumiinisessa kopassa. Siun pitää vertailla vähän moottoreiden kuvia, niin kyllä se ero siitä hahmottuu.

Tässä pötköttää miun t8 H-moottori. Oikealla näkyvän moottorinnostokorvakon luona näkyy vesipumpu hihnapyörineen.

Kuva

Tässä taasen tuolta garaget.org sivustolta bongattu B-kone, jossa tuo vesipumppu majailee lohkon päällä alumiinisen kantensa alla. Sehän saa voimansa apuakselilta, jota jakoketju pyörittää.

http://www.garaget.org/?car=5748&image=50863

edit: suutahti tuo garaget.org:n sivusto ja ei tuota kuvaa nyt saa näkyviin. Olkoot...
Viimeksi muokannut Mertmi, Ti Marras 29, 2005 00:05. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9412
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Siis tiedän kyllä noiden pumppujen periaatteellisen eron, mietinkin miksei b-koneeseen voisi asentaa tuollaista "ulkoista, hihnavetoista pumppua.
Tai sitten jotain muuta hihnakäyttöistä pumppua jonka saisi askarreltua paikalleen, eikös noita b-koneita romuteta juurikin vesipumppuongelmien vuoksi?
Ihan kertauksen vuoksi ja vähän OT, mutta paljonkos noissa b-koneissa olikaan puristussuhde?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Vaihdeakselin kiilapultis ei kyllä ole ainakaan satkussa jengat kuin toises päässä.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Penanen
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ke Marras 23, 2005 18:27
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Penanen »

Totta puhut, jossain vaiheessa sekin on vaihtunu.
-86 900 turbo ic 8v -86 Crescent 3v Mi
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Eikö kenelläkään muka olisi myydä kokonaista ehjää B-konetta, ehkäpä sellaista mallia johon pumppu vielä löytyisi, jos kerran kone on pois noussut, niin kyllähän sinne toinen tilallekin tipahtaa?

Tuo 99 vaan on niin komean näköinen ikäisekseen, että saisi pysyä liikenteessä. :?
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Breadfan86 kirjoitti:
lefa42 kirjoitti:Eikö kenelläkään muka olisi myydä kokonaista ehjää B-konetta, ehkäpä sellaista mallia johon pumppu vielä löytyisi, jos kerran kone on pois noussut, niin kyllähän sinne toinen tilallekin tipahtaa?

Tuo 99 vaan on niin komean näköinen ikäisekseen, että saisi pysyä liikenteessä. :?
Hmm.. kyllähän mulla olis tiedossa yks nelivaihteinen kaasarisatku ja sen mukaan sais kaupanpäällisiks b-koneen. Tiedä sitten, miten se pelittää ja onko laatikkoa mukana.

Toisaalta, en haluais ostaa nelivaihteista kaasarisatkua.
Itselläni on ollut vm. 80 5-ovinen GLs satku 4v laatikolla, jos pellit olisivat olleet paremmat, olisi vieläkin, todella hieno ja mukava auto ajella.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

lefa42 kirjoitti:Eikö kenelläkään muka olisi myydä kokonaista ehjää B-konetta, ehkäpä sellaista mallia johon pumppu vielä löytyisi, jos kerran kone on pois noussut, niin kyllähän sinne toinen tilallekin tipahtaa?

Tuo 99 vaan on niin komean näköinen ikäisekseen, että saisi pysyä liikenteessä. :?
oon samaa mieltä. ei muuta kuin pikku tauko hommissa ja rauhassa uuden koneen hankinta, kun uusi kone on pihalla niin innostus nousee varmasti.. :o

kyllä noin vähänajetun ja hyvännäköisen tupliksen pitäisi päästä liikenteeseen! voisin itse ostaa tuon pois, vaan on kovin kaukana..
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Vastaa Viestiin