og900 asiaa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2993
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: og900 asiaa

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Noniin, rupes vasen takajarru laahaamaan. Miten korjataan?
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: og900 asiaa

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

99 GL kirjoitti:Noniin, rupes vasen takajarru laahaamaan. Miten korjataan?
Riippuu, mistä johtuu. Ekana epäilisin, että käsijarrun vaijeri jumittaa - > vaijerin herkistely / vaihto. Toki voi olla myös, että satula on jumissa -> satulan herkistely / vaihto. Joskus myös vanhuuttaan turvonnut jarruletku voi aiheuttaa satulan jumittelua - > jarruletkun vaihto.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2993
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: og900 asiaa

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Jees, otin auki niin siellä oli jarrupalat ihan kappaleina, kävin uudet hakemassa justiinsa biltemasta
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2993
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: og900 asiaa

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Millä ootte muuten saanu tuosta jarrusatulasta sen "rautalangan" irti? Se siis joka yhdistää ne satulan puoliskot. Mulla katkes sisään se molemmista päistä, pitänee varmaan porata pois. Mutta jos ois joku helpompi tapa jota kokeilla kun remontoin toisen puolen?
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: og900 asiaa

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

99 GL kirjoitti:Millä ootte muuten saanu tuosta jarrusatulasta sen "rautalangan" irti? Se siis joka yhdistää ne satulan puoliskot. Mulla katkes sisään se molemmista päistä, pitänee varmaan porata pois. Mutta jos ois joku helpompi tapa jota kokeilla kun remontoin toisen puolen?
Mie kun remppasin satulat, jätin ne turbosta kokonaan pois.
Jotkut kitinäraudat kai ne on....ei nuo tunnu kitisevän.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: og900 asiaa

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

99 GL kirjoitti:Millä ootte muuten saanu tuosta jarrusatulasta sen "rautalangan" irti? Se siis joka yhdistää ne satulan puoliskot. Mulla katkes sisään se molemmista päistä, pitänee varmaan porata pois. Mutta jos ois joku helpompi tapa jota kokeilla kun remontoin toisen puolen?
Jos ne ei ole rikki, niin elä tee mitään niille. Langat antaa senverran periksi, että satulan saa väännettyä pois paikaltaan langoista huolimatta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Kaks-Seiska
"Viggen"
Viestit: 524
Liittynyt: Ti Touko 06, 2008 15:27
Paikkakunta: Oulu

Re: og900 asiaa

Viesti Kirjoittaja Kaks-Seiska »

Säikäytti satku tänään pahan päiväisesti kun huomasin että koneen lämpötila mittarin mukaan tapissa. Siitä tien varteen pelti auki ja toteamaan, että flekti ei pyöri, mutta ei käy muutenkaan kone liian lämpimänä. Loppumatkalla oli myös mittari tapissa suurimman osan aikaa, paitsi välillä näytti jonkin aikaa normaalia lukemaa.

Mistä tuon mittarin anturi löytyy ja näyttääkö nollaa vai maksimilämpöjä, jos on rikki? Kuitenkin taitaa olla helpompi kohde ensin tarkistaa ja vaikka vaihtaa, kuin että alkaa mittaristoa purkamaan.
#3929
Saab 9-3 ss -05
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: og900 asiaa

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Kaks-Seiska kirjoitti: Mistä tuon mittarin anturi löytyy ja näyttääkö nollaa vai maksimilämpöjä, jos on rikki? Kuitenkin taitaa olla helpompi kohde ensin tarkistaa ja vaikka vaihtaa, kuin että alkaa mittaristoa purkamaan.
löytyiskö termostaatin suunnalta, ainakin ysiysissä on termostaatin alapuolella.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Aaviita
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: La Kesä 18, 2005 18:31
Paikkakunta: 33310

Re: og900 asiaa

Viesti Kirjoittaja Aaviita »

Jep, sama paikkahan se on, termostaattikotelossa.
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1993
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Porvoo

Re: og900 asiaa

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Osaiskos joku sanoa, sillälailla että määkin hiffaan, että miten tuollaisesta elektronisesta og satkun mittarista voisi muuttaa tuon kilometrimäärän. Kun nyt tuli tuplikseen yli satakuntatuhatta mittariin lisää. Perusmittarin lukemat on tullut sorvailtua kyllä kohdilleen, mutta ei uskalla tuota alkaa purkaamaan, ennenkuin on varma miten sen tekee. On jonniiverran erilainen. Porakonneella kun menee iäisyys 100 tkm ruuvailuun..
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3458
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: og900 asiaa

Viesti Kirjoittaja suorsa »

900turbo3d kirjoitti:Osaiskos joku sanoa, sillälailla että määkin hiffaan, että miten tuollaisesta elektronisesta og satkun mittarista voisi muuttaa tuon kilometrimäärän. Kun nyt tuli tuplikseen yli satakuntatuhatta mittariin lisää. Perusmittarin lukemat on tullut sorvailtua kyllä kohdilleen, mutta ei uskalla tuota alkaa purkaamaan, ennenkuin on varma miten sen tekee. On jonniiverran erilainen. Porakonneella kun menee iäisyys 100 tkm ruuvailuun..
Mää en kyllä hiffaa minkälainen kapistus on elektroninen og:n mittari. Samalla idealla toimii kaikki 99/900/9000 mittarit eli ei muuta kuin valmiiksi hallitsemallasi tavalla mittarista pois.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
T-Mu
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: To Syys 03, 2009 13:09
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: og900 asiaa

Viesti Kirjoittaja T-Mu »

Kaks-Seiska kirjoitti:Säikäytti satku tänään pahan päiväisesti kun huomasin että koneen lämpötila mittarin mukaan tapissa. Siitä tien varteen pelti auki ja toteamaan, että flekti ei pyöri, mutta ei käy muutenkaan kone liian lämpimänä. Loppumatkalla oli myös mittari tapissa suurimman osan aikaa, paitsi välillä näytti jonkin aikaa normaalia lukemaa.

Mistä tuon mittarin anturi löytyy ja näyttääkö nollaa vai maksimilämpöjä, jos on rikki? Kuitenkin taitaa olla helpompi kohde ensin tarkistaa ja vaikka vaihtaa, kuin että alkaa mittaristoa purkamaan.
Oletko koittanut koputtaa mittaria sillon kun pomppaa maksimiin? Itsellä tuo mittari oireilee myös, mutta omassa koputtaminen palauttaa sen takaisin normaaliin, eli selkeästi mittariston päässä liitin tai johdot huonossa hapessa. Pitäisi varmaan laittaa tuo omakin kuntoon lähipäivinä.
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2993
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: og900 asiaa

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Onkohan satkussa jotain vakiopaikkaa mistä valuttaa öljyä? Eritysesti tosta syylärin takaa näyttäs kuseksivan
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24615
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: og900 asiaa

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

99 GL kirjoitti:Onkohan satkussa jotain vakiopaikkaa mistä valuttaa öljyä? Eritysesti tosta syylärin takaa näyttäs kuseksivan
ensiovaihdekotelon tiiviste
tai
jos on öljyjäähy ni sen liitokset-
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2993
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: og900 asiaa

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Okei, tarttee huomenna tutkia ja varmaan pestä koneen pohja kans. Muistaakseni öljynjäähdytin ja sen putket on ihan kuivia, joten voisi aloittaa tuosta ensivaihteen kotelon tiivisteestä, onko se paha homma vaihtaa?
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Vastaa Viestiin