900 Lux sedan??

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
keskikonsoli
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04

900 Lux sedan??

Viesti Kirjoittaja keskikonsoli »

Löytyipä tuollainen kuva netistä: Kuva,

Taitaapi olla aika harvinainen peli vai onko tuommoista edes tehtaalta koskaan tullut ulos, eli onko kysessä ranetus vai aito, tietääkö kukaan? :roll:
Auto löytyy kuulemma Ranskasta.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: 900 Lux sedan??

Viesti Kirjoittaja core2 »

Kyllä tuo kuvassa oleva on aitoa saabin käsialaa.
Löytyy myös, että värit ovat toisin päinkin.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
vuorpe
"Hirsch"
Viestit: 992
Liittynyt: Ti Loka 07, 2003 10:58
Paikkakunta: Klaukkala

Re: 900 Lux sedan??

Viesti Kirjoittaja vuorpe »

core2 kirjoitti: Löytyy myös, että värit ovat toisin päinkin.
Joka mielestäni on huomattavasti paremman näköinen, livenä olen sellaisen nähnyt.
Saabiton saabisti
#1470
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Re: 900 Lux sedan??

Viesti Kirjoittaja saapasi »

keskikonsoli kirjoitti:Löytyipä tuollainen kuva netistä: Kuva,

Taitaapi olla aika harvinainen peli vai onko tuommoista edes tehtaalta koskaan tullut ulos, eli onko kysessä ranetus vai aito, tietääkö kukaan? :roll:
Auto löytyy kuulemma Ranskasta.
Harvinaisempi on tuosta vielä Finlandia versio, jollainen meillä oli kun olin n. 5v. Oli melkeen uusi ja siitä se sairaus isukille tais alkaa :lol: . AC ja kiinteä kännykkä oli varusteina of course. Samat vanteet. Takalasissa oli vielä orkkistarra "Air Conditioned", jonka faija otti pois, ettei ihmisiä ala ärsyttää. Takana luki myös CD ja olikin ollut CD-kilvillä aikaisemmin. Tähän päivään asti en ole nähnyt toista samanlaista. Väriä en enää muista kumminpäin oli, mutta edessä ja takana oli jotku lisäspoikat, mitkä tosta puuttuu. Edestä taisi ehkä olla myös matalempi, kuin tuo.

Sitten taisi olla vielä joku erikoisuus, että nuo pitkät taisivat vakiona tulla tomaatteina, mutta tämä oli varta vasten haluttu manuaalina tai sellaisena lahjoitettu. Ja näin ollen se teki siitä muistaakseni vielä harvinaisemman. Vaikee muistaa tarkasti.

Harmi nykyään, olis makee kruisata. Kori vaan alkoi mätänemään, kun ruohikolla seisoi mummolla myöhemmin talvet (Tuli 9000 T16A). Joku harrastelija sen osti. Tykkäsin tosta mallista kuitenkin niin paljon enemmän kuin combista, joten talviautoa viimeksi tarvitessa piti saada musta Sedan.


Toi Lux on muuten ollu täysin vieras sana, kunnes tänne liityin. Meinaa kai tota 2-värisyyttä.
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3126
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: 900 Lux sedan??

Viesti Kirjoittaja viggen »

Tehtaalla tehtiin näitä kaksi värisenä. Sitten oli aikanaan aika suosittua vetää alaosat kyljistä hopeavärillä, varsinkin jos autossa oli tummempi metalliväri alkuperäisvärinä.
Lux nimitystä ei muistaakseni käyttetty tästä mallista ainakaan ruotsissa.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Re: 900 Lux sedan??

Viesti Kirjoittaja saapasi »

viggen kirjoitti:oli aikanaan aika suosittua vetää alaosat kyljistä hopeavärillä, varsinkin jos autossa oli tummempi metalliväri alkuperäisvärinä.
Lux nimitystä ei muistaakseni käyttetty tästä mallista ainakaan ruotsissa.
No empä tiennyt totakaan. Mut oikeen wannabe-meininkiä.
Mun mielestä se oli "vaan" 900 Turbo Finlandia, en mistään luxeista ollu kuullu.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: 900 Lux sedan??

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3126
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: 900 Lux sedan??

Viesti Kirjoittaja viggen »

saapasi kirjoitti:
viggen kirjoitti:oli aikanaan aika suosittua vetää alaosat kyljistä hopeavärillä, varsinkin jos autossa oli tummempi metalliväri alkuperäisvärinä.
Lux nimitystä ei muistaakseni käyttetty tästä mallista ainakaan ruotsissa.
No empä tiennyt totakaan. Mut oikeen wannabe-meininkiä.
Mun mielestä se oli "vaan" 900 Turbo Finlandia, en mistään luxeista ollu kuullu.
Finlandia malli oli kai jatketulla korilla.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: 900 Lux sedan??

Viesti Kirjoittaja core2 »

viggen kirjoitti: Finlandia malli oli kai jatketulla korilla.
Ja sitäkin oli muistaakseni kahta eri mallia, plus meillä tehdyt luodin kestävät limot
Suomen pressakin omisti yhden luodin kestävän!
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: 900 Lux sedan??

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

CD Mallit on 900:n koppa. ( 20cm pitempi kuin normaali 900 )
Finlandia on 99:n koppa.
En tiedä onko 900CD mallista koskaan käytetty Finlandia nimeä.

Kuva
Kuva
Finlandia
Kuva
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 900 Lux sedan??

Viesti Kirjoittaja aero »

Pahpöh.

Ensimmäinen Finlandia oli 99 Finlandia, jossa oli jatkon kohdalla ylimääräiset oventyngät, näitä valmistettiin melko vähän, muistaakseni 9 kpl. Nuo pikkuovet kuulemma jopa toimivat.

Seuraava oli 99 Finlandia, jossa olikin jo ovia jatkettu. Näistä 3kpl valmistettiin turboahdettuna.

Sitten, mallivuoteen 1979 tuli uusi mallisarja, eli 900. Tämän mallisarjan lippulaivaksi pääsi samantien 5-ovinen Saab 900 Finlandia, valmistettu GLE:nä ja Turbona.

Olikohan se mallivuosi 1982 tjsp, kun 900:sta julkaistiin moderni 4-ovinen versio. Tässä vaiheessa Saab 900 Finlandia muuttui myös nelioviseksi. Poikkeuksena yksittäinen tilauksesta vuonna 1983 valmistettu 5-ovinen yksilö, joka omaa jopa 2 runkonumeroa, ilmeisesti koska combi-perää ei oltu tarkoitettu Finlandiaan. Tämä poikkeusyksilö on muuten esitelty kerholehdessä, olikohan joskus ~4v takaperin.

Vaan armon mallivuoteen 1984, eli loppuvuodesta 1983 Saab päätti tähdätä jatketulla eliittimallilla maailmanmarkkinoille, joten Suomeen viittaavan mallinimen Finlandia tilalle vaihdettiin 900 CD. 900 CD:tä sai tietääkseni ainoastaan turboahdettuna, sekä 8- että 16-venttiilisenä. 8-venttiilisiä versioita sai ainakin automaattina (manuaalista en tiedä), 16-venttiilinen oli pitkävälitteisellä, 4-vaihteisella manuaalilaatikolla.

Eli kertaus:
99 (GLE?) Finlandia - "saunanikkuna" eli 7D
99 (GLE?) Finlandia - jatketuilla ovilla, 5D
99 Turbo Finlandia - jatketuilla ovilla, todellinen harvinaisuus, 5D
900 (GLE? Turbo?) Finlandia - 5D
900 (GLE? Turbo?) Finlandia - 4D
900 CD - 4D

Neliovisesta Luxista en ollut aiemmin kuullut, enkä etenkään pitkäkorisesta. Vaan ei tuo mahdottomalta kuulosta, koska Saab on tuottanut asiakkaiden toiveesta jopa melkoisia kummajaisia (kuten tuo MY83 5D Finlandia), ilmeisesti sopivalla lisähinnalla.

Knoppitietona, 9000CD23T:n kuvissa oleva satku on MY85 900 CD.

Ja meikäläisenkin tietoja saa tietty paikata, jos jotain jäi pois. Etenkin nuo GLE/Turbo -jakaumat 900:n varhaisvuosilta voisivat olla ihan kiinnostavaa tietoa mullekin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900 Lux sedan??

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 900 Lux sedan??

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

aero kirjoitti: ...
99 (GLE?) Finlandia - "saunanikkuna" eli 7D
...
Otteen mukaan on tosiaan GLE-L tuo malli ainakin noissa pikkuräppänä-malleissa
Näkyi tuo artikkeli olevan vuodelta -06, ja ainakin yksi tieto on muuttunut, -77 finkkuja on ainakin yksi rekisterissä/liikenteessä tällä hetkellä 8)
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: 900 Lux sedan??

Viesti Kirjoittaja core2 »

Ihmetyttää se ettei näistä luodin kestävistä malleista mainita mitään tässäkään dokumentissä, ajatelkaa nyt, pitkän limon ajaessa iltamyöhällä, kekkonen takapenkillä, ja konepistoolit ja kiväärit alkavat präiskeen, auton valot ammutaan rikki ja kun ne sammuvat niin automaattisesti nousee duralalumiinista valmistettu eturekkari laatikon etukansi ylös ja alta paljastuu kaksi tehokasta lisävaloa.

Hei, yhtään luotia ei ole löytänyt tietään matkustamoon, ei myöskään tämä auton alla räjähtänyt kaasupommi vaikuttanut mihinkään kun autoon ilma tuotiin hiekka ja aktiivihiili-filtterien kautta autoon

No perhana pari luotia lävisti jäähdyttimenkin ja nesteet pihalla, ei hätää autolla pystyy ajamaan 160km/t nopeudella noin 3,5-5,0 kilsaa ennen moottorin rikkoutumista.

Onko tää pysynyt näin salassa vieläkin siitä ku se alkoi noin 25 vuotta sitten näiden valmistus, viimeinen näistä tehtiin 9000 limosta muistaaksen 1989-1990 siellä meillä. Joku muuhan on voinut jatkaa sen jälkeen, silti kumma ettei kukaan tiedä näistä pihaustakaan muutkuin me jotka ne rakensimme.

Silti vaikka meillä kävi valmistusta katsomassa porukkaa Valmetiltakin, koska mangaan peltiä hitsattiin alustan muutamaan kohtaan jo suomessa! On ollut ihmeen hiljaista näistä.

No se siitä, mutta nämä olivat melko tukevia ja painavia saab malleja, tuulilasikin painoi jo noin 125kg. paksuus 48-50 milliä.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Re: 900 Lux sedan??

Viesti Kirjoittaja saapasi »

finlandia.pdf kirjoitti:"Sittemmin 1980-luvulla puhkaistiin monen Saabin kattoon reikä aidolle jälkiasennuslisävarusteelle, Finlandia-kattoluukulle."
Oho. Mustahan on sitten ihan valioyksilö :lol: .
Vastaa Viestiin