900 Lux sedan??
-
- "Aero"
- Viestit: 307
- Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04
900 Lux sedan??
Löytyipä tuollainen kuva netistä: ,
Taitaapi olla aika harvinainen peli vai onko tuommoista edes tehtaalta koskaan tullut ulos, eli onko kysessä ranetus vai aito, tietääkö kukaan?
Auto löytyy kuulemma Ranskasta.
Taitaapi olla aika harvinainen peli vai onko tuommoista edes tehtaalta koskaan tullut ulos, eli onko kysessä ranetus vai aito, tietääkö kukaan?
Auto löytyy kuulemma Ranskasta.
Re: 900 Lux sedan??
Kyllä tuo kuvassa oleva on aitoa saabin käsialaa.
Löytyy myös, että värit ovat toisin päinkin.
Löytyy myös, että värit ovat toisin päinkin.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: 900 Lux sedan??
Joka mielestäni on huomattavasti paremman näköinen, livenä olen sellaisen nähnyt.core2 kirjoitti: Löytyy myös, että värit ovat toisin päinkin.
Saabiton saabisti
#1470
#1470
Re: 900 Lux sedan??
Harvinaisempi on tuosta vielä Finlandia versio, jollainen meillä oli kun olin n. 5v. Oli melkeen uusi ja siitä se sairaus isukille tais alkaa . AC ja kiinteä kännykkä oli varusteina of course. Samat vanteet. Takalasissa oli vielä orkkistarra "Air Conditioned", jonka faija otti pois, ettei ihmisiä ala ärsyttää. Takana luki myös CD ja olikin ollut CD-kilvillä aikaisemmin. Tähän päivään asti en ole nähnyt toista samanlaista. Väriä en enää muista kumminpäin oli, mutta edessä ja takana oli jotku lisäspoikat, mitkä tosta puuttuu. Edestä taisi ehkä olla myös matalempi, kuin tuo.keskikonsoli kirjoitti:Löytyipä tuollainen kuva netistä: ,
Taitaapi olla aika harvinainen peli vai onko tuommoista edes tehtaalta koskaan tullut ulos, eli onko kysessä ranetus vai aito, tietääkö kukaan?
Auto löytyy kuulemma Ranskasta.
Sitten taisi olla vielä joku erikoisuus, että nuo pitkät taisivat vakiona tulla tomaatteina, mutta tämä oli varta vasten haluttu manuaalina tai sellaisena lahjoitettu. Ja näin ollen se teki siitä muistaakseni vielä harvinaisemman. Vaikee muistaa tarkasti.
Harmi nykyään, olis makee kruisata. Kori vaan alkoi mätänemään, kun ruohikolla seisoi mummolla myöhemmin talvet (Tuli 9000 T16A). Joku harrastelija sen osti. Tykkäsin tosta mallista kuitenkin niin paljon enemmän kuin combista, joten talviautoa viimeksi tarvitessa piti saada musta Sedan.
Toi Lux on muuten ollu täysin vieras sana, kunnes tänne liityin. Meinaa kai tota 2-värisyyttä.
Re: 900 Lux sedan??
Tehtaalla tehtiin näitä kaksi värisenä. Sitten oli aikanaan aika suosittua vetää alaosat kyljistä hopeavärillä, varsinkin jos autossa oli tummempi metalliväri alkuperäisvärinä.
Lux nimitystä ei muistaakseni käyttetty tästä mallista ainakaan ruotsissa.
Lux nimitystä ei muistaakseni käyttetty tästä mallista ainakaan ruotsissa.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: 900 Lux sedan??
No empä tiennyt totakaan. Mut oikeen wannabe-meininkiä.viggen kirjoitti:oli aikanaan aika suosittua vetää alaosat kyljistä hopeavärillä, varsinkin jos autossa oli tummempi metalliväri alkuperäisvärinä.
Lux nimitystä ei muistaakseni käyttetty tästä mallista ainakaan ruotsissa.
Mun mielestä se oli "vaan" 900 Turbo Finlandia, en mistään luxeista ollu kuullu.
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: 900 Lux sedan??
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: 900 Lux sedan??
Finlandia malli oli kai jatketulla korilla.saapasi kirjoitti:No empä tiennyt totakaan. Mut oikeen wannabe-meininkiä.viggen kirjoitti:oli aikanaan aika suosittua vetää alaosat kyljistä hopeavärillä, varsinkin jos autossa oli tummempi metalliväri alkuperäisvärinä.
Lux nimitystä ei muistaakseni käyttetty tästä mallista ainakaan ruotsissa.
Mun mielestä se oli "vaan" 900 Turbo Finlandia, en mistään luxeista ollu kuullu.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: 900 Lux sedan??
Ja sitäkin oli muistaakseni kahta eri mallia, plus meillä tehdyt luodin kestävät limotviggen kirjoitti: Finlandia malli oli kai jatketulla korilla.
Suomen pressakin omisti yhden luodin kestävän!
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: 900 Lux sedan??
CD Mallit on 900:n koppa. ( 20cm pitempi kuin normaali 900 )
Finlandia on 99:n koppa.
En tiedä onko 900CD mallista koskaan käytetty Finlandia nimeä.
Finlandia
Finlandia on 99:n koppa.
En tiedä onko 900CD mallista koskaan käytetty Finlandia nimeä.
Finlandia
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: 900 Lux sedan??
Pahpöh.
Ensimmäinen Finlandia oli 99 Finlandia, jossa oli jatkon kohdalla ylimääräiset oventyngät, näitä valmistettiin melko vähän, muistaakseni 9 kpl. Nuo pikkuovet kuulemma jopa toimivat.
Seuraava oli 99 Finlandia, jossa olikin jo ovia jatkettu. Näistä 3kpl valmistettiin turboahdettuna.
Sitten, mallivuoteen 1979 tuli uusi mallisarja, eli 900. Tämän mallisarjan lippulaivaksi pääsi samantien 5-ovinen Saab 900 Finlandia, valmistettu GLE:nä ja Turbona.
Olikohan se mallivuosi 1982 tjsp, kun 900:sta julkaistiin moderni 4-ovinen versio. Tässä vaiheessa Saab 900 Finlandia muuttui myös nelioviseksi. Poikkeuksena yksittäinen tilauksesta vuonna 1983 valmistettu 5-ovinen yksilö, joka omaa jopa 2 runkonumeroa, ilmeisesti koska combi-perää ei oltu tarkoitettu Finlandiaan. Tämä poikkeusyksilö on muuten esitelty kerholehdessä, olikohan joskus ~4v takaperin.
Vaan armon mallivuoteen 1984, eli loppuvuodesta 1983 Saab päätti tähdätä jatketulla eliittimallilla maailmanmarkkinoille, joten Suomeen viittaavan mallinimen Finlandia tilalle vaihdettiin 900 CD. 900 CD:tä sai tietääkseni ainoastaan turboahdettuna, sekä 8- että 16-venttiilisenä. 8-venttiilisiä versioita sai ainakin automaattina (manuaalista en tiedä), 16-venttiilinen oli pitkävälitteisellä, 4-vaihteisella manuaalilaatikolla.
Eli kertaus:
99 (GLE?) Finlandia - "saunanikkuna" eli 7D
99 (GLE?) Finlandia - jatketuilla ovilla, 5D
99 Turbo Finlandia - jatketuilla ovilla, todellinen harvinaisuus, 5D
900 (GLE? Turbo?) Finlandia - 5D
900 (GLE? Turbo?) Finlandia - 4D
900 CD - 4D
Neliovisesta Luxista en ollut aiemmin kuullut, enkä etenkään pitkäkorisesta. Vaan ei tuo mahdottomalta kuulosta, koska Saab on tuottanut asiakkaiden toiveesta jopa melkoisia kummajaisia (kuten tuo MY83 5D Finlandia), ilmeisesti sopivalla lisähinnalla.
Knoppitietona, 9000CD23T:n kuvissa oleva satku on MY85 900 CD.
Ja meikäläisenkin tietoja saa tietty paikata, jos jotain jäi pois. Etenkin nuo GLE/Turbo -jakaumat 900:n varhaisvuosilta voisivat olla ihan kiinnostavaa tietoa mullekin.
Ensimmäinen Finlandia oli 99 Finlandia, jossa oli jatkon kohdalla ylimääräiset oventyngät, näitä valmistettiin melko vähän, muistaakseni 9 kpl. Nuo pikkuovet kuulemma jopa toimivat.
Seuraava oli 99 Finlandia, jossa olikin jo ovia jatkettu. Näistä 3kpl valmistettiin turboahdettuna.
Sitten, mallivuoteen 1979 tuli uusi mallisarja, eli 900. Tämän mallisarjan lippulaivaksi pääsi samantien 5-ovinen Saab 900 Finlandia, valmistettu GLE:nä ja Turbona.
Olikohan se mallivuosi 1982 tjsp, kun 900:sta julkaistiin moderni 4-ovinen versio. Tässä vaiheessa Saab 900 Finlandia muuttui myös nelioviseksi. Poikkeuksena yksittäinen tilauksesta vuonna 1983 valmistettu 5-ovinen yksilö, joka omaa jopa 2 runkonumeroa, ilmeisesti koska combi-perää ei oltu tarkoitettu Finlandiaan. Tämä poikkeusyksilö on muuten esitelty kerholehdessä, olikohan joskus ~4v takaperin.
Vaan armon mallivuoteen 1984, eli loppuvuodesta 1983 Saab päätti tähdätä jatketulla eliittimallilla maailmanmarkkinoille, joten Suomeen viittaavan mallinimen Finlandia tilalle vaihdettiin 900 CD. 900 CD:tä sai tietääkseni ainoastaan turboahdettuna, sekä 8- että 16-venttiilisenä. 8-venttiilisiä versioita sai ainakin automaattina (manuaalista en tiedä), 16-venttiilinen oli pitkävälitteisellä, 4-vaihteisella manuaalilaatikolla.
Eli kertaus:
99 (GLE?) Finlandia - "saunanikkuna" eli 7D
99 (GLE?) Finlandia - jatketuilla ovilla, 5D
99 Turbo Finlandia - jatketuilla ovilla, todellinen harvinaisuus, 5D
900 (GLE? Turbo?) Finlandia - 5D
900 (GLE? Turbo?) Finlandia - 4D
900 CD - 4D
Neliovisesta Luxista en ollut aiemmin kuullut, enkä etenkään pitkäkorisesta. Vaan ei tuo mahdottomalta kuulosta, koska Saab on tuottanut asiakkaiden toiveesta jopa melkoisia kummajaisia (kuten tuo MY83 5D Finlandia), ilmeisesti sopivalla lisähinnalla.
Knoppitietona, 9000CD23T:n kuvissa oleva satku on MY85 900 CD.
Ja meikäläisenkin tietoja saa tietty paikata, jos jotain jäi pois. Etenkin nuo GLE/Turbo -jakaumat 900:n varhaisvuosilta voisivat olla ihan kiinnostavaa tietoa mullekin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: 900 Lux sedan??
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1992
- Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: 900 Lux sedan??
Otteen mukaan on tosiaan GLE-L tuo malli ainakin noissa pikkuräppänä-malleissaaero kirjoitti: ...
99 (GLE?) Finlandia - "saunanikkuna" eli 7D
...
Näkyi tuo artikkeli olevan vuodelta -06, ja ainakin yksi tieto on muuttunut, -77 finkkuja on ainakin yksi rekisterissä/liikenteessä tällä hetkelläjus kirjoitti:http://www.saabclub.fi/saabisti/64/finlandia.pdf
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
Re: 900 Lux sedan??
Ihmetyttää se ettei näistä luodin kestävistä malleista mainita mitään tässäkään dokumentissä, ajatelkaa nyt, pitkän limon ajaessa iltamyöhällä, kekkonen takapenkillä, ja konepistoolit ja kiväärit alkavat präiskeen, auton valot ammutaan rikki ja kun ne sammuvat niin automaattisesti nousee duralalumiinista valmistettu eturekkari laatikon etukansi ylös ja alta paljastuu kaksi tehokasta lisävaloa.jus kirjoitti:http://www.saabclub.fi/saabisti/64/finlandia.pdf
Hei, yhtään luotia ei ole löytänyt tietään matkustamoon, ei myöskään tämä auton alla räjähtänyt kaasupommi vaikuttanut mihinkään kun autoon ilma tuotiin hiekka ja aktiivihiili-filtterien kautta autoon
No perhana pari luotia lävisti jäähdyttimenkin ja nesteet pihalla, ei hätää autolla pystyy ajamaan 160km/t nopeudella noin 3,5-5,0 kilsaa ennen moottorin rikkoutumista.
Onko tää pysynyt näin salassa vieläkin siitä ku se alkoi noin 25 vuotta sitten näiden valmistus, viimeinen näistä tehtiin 9000 limosta muistaaksen 1989-1990 siellä meillä. Joku muuhan on voinut jatkaa sen jälkeen, silti kumma ettei kukaan tiedä näistä pihaustakaan muutkuin me jotka ne rakensimme.
Silti vaikka meillä kävi valmistusta katsomassa porukkaa Valmetiltakin, koska mangaan peltiä hitsattiin alustan muutamaan kohtaan jo suomessa! On ollut ihmeen hiljaista näistä.
No se siitä, mutta nämä olivat melko tukevia ja painavia saab malleja, tuulilasikin painoi jo noin 125kg. paksuus 48-50 milliä.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: 900 Lux sedan??
Oho. Mustahan on sitten ihan valioyksilö .finlandia.pdf kirjoitti:"Sittemmin 1980-luvulla puhkaistiin monen Saabin kattoon reikä aidolle jälkiasennuslisävarusteelle, Finlandia-kattoluukulle."