Bensamittari + jälkihörinä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Classic 900
"Aero"
Viestit: 323
Liittynyt: Su Kesä 22, 2003 10:18
Paikkakunta: Porvoo

Bensamittari + jälkihörinä

Viesti Kirjoittaja Classic 900 »

No nih. Helmi temppuilee. Edellisessä 2d kaasarissa oli toimimaton bensamittari. Tässä toimi, vaan ei toimi enää. Erehdyin laittamaan tankin lähes täyteen ja viisari näyttikin kovasti korkealle, kunnes painui pohjaan, värähti pari kertaa ja sen jälkeen on pysynytkin pohjassa.

Mikä sille tuli ? Kyllähän mä tripillä osaan bensapiipun välttää ja täytyy katsoa (kanisteri mukana), että toimiiko toi bensavalo, kyllähän sekin riittää, mutta mutta. Meinaan vaan jos kellään on kokemusta, kannattaako nähdä aikaa ja vaivaa moisen takia.

Ja toisekseen, vehje haluaa käydä kovasti jälkikäyntiä. Minä en siitä tykkää, koska on kovasti väkivaltaisen kuuloista. Oli aika paha, mutta seokset ja sytkä säädettiin, jolloin parani selvästi. Edelleen kuitenkin välillä höräyttää lyhyesti. Ei hyvä. Mä nyt luulin, että säätö auttaa vaan ei siltä näytä. Bensana käytän 95:ta, enkä ala käyttämään 98:a, koskapa halvempi on aina ennenkin kelvannut. Pitäiskö sitä vaan säätää tyhjäkäyntiä vielä pienemmälle ? Onko hyviä vinkkejä, TOP 5 jälkikäynnin tapossa. Mä olinkin jo onnellisesti unohtanut nämä Pierburgin metkut, taas muistuu mieleen. No, eipä vilku CE-valo ei.
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Bensamittari + jälkihörinä

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

Classic 900 kirjoitti: Ja toisekseen, vehje haluaa käydä kovasti jälkikäyntiä. Minä en siitä tykkää, koska on kovasti väkivaltaisen kuuloista. Oli aika paha, mutta seokset ja sytkä säädettiin, jolloin parani selvästi. Edelleen kuitenkin välillä höräyttää lyhyesti. Ei hyvä. Mä nyt luulin, että säätö auttaa vaan ei siltä näytä. Bensana käytän 95:ta, enkä ala käyttämään 98:a, koskapa halvempi on aina ennenkin kelvannut. Pitäiskö sitä vaan säätää tyhjäkäyntiä vielä pienemmälle ? Onko hyviä vinkkejä, TOP 5 jälkikäynnin tapossa. Mä olinkin jo onnellisesti unohtanut nämä Pierburgin metkut, taas muistuu mieleen. No, eipä vilku CE-valo ei.

Halvempaa menee myös enemmän. Tuleeko sittenkään halvemmaksi?
Kannattaisi edes kokeilla 98:a.
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7370
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Sytkälle on eri arvot 95/98, haulla varmaan löytyy asteet kun tästä on keskusteltu aiemminkin.
Itsellä on kaasarivehkeistä myös kokemuksena että 95:ta kuluu enempi ja auto on tehottomamman oloinen. Aikanaan tuota ihmettelin omassa 900C -89:ssä, sytkää säädettiin useamman kerran.
Mutta vaiva parani vasta oktaanin lisäyksellä ja tosiaan bensankulutuksessa oli selkee ero.

Pidin tuossa myös aika rikkaita seoksia 3.5-4 ja katsastukseen omansa ja taas bensankulutus laski, kun meni pienemmällä polkemisella.

Toi on tähän astisista saabeista ollut pihein, kesällä meni kaheksan pintaan ilman kummempia säästely-yrityksiä.
No talven kulutuksesta ei voi puhua samassa lauseessa...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Classic 900
"Aero"
Viestit: 323
Liittynyt: Su Kesä 22, 2003 10:18
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Classic 900 »

Vois kai sitä ottaa vertailutestin noiden polttoaineiden välillä, eipä siinä varmaan suurta eroa ole, mutta saahan sen laskettua kun kokeilee. Ja tietenkin jos jälkikäynti häviää kuin taikaiskusta 98:lla niin... Se on vaan siinä kun näitä satkuja on miljuuna ollut eikä ole tarvinnut tuohon vahvempaan turvautua, paitsi -84 Glissä, mutta sehän ei vielä ollut vihreän ajan autoja.
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
cc
"Viggen"
Viestit: 542
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Viesti Kirjoittaja cc »

Laiha seos tai liian iso tyhjäkäynti on minulla olleet syy jälkikäyntiin.
Joka katsastuksen jälkeen haettu rikkaampi seos suurinpiirtein näin:
Vetää loivaa mäkeä kolmosella tasakaasulla nyppimättä noin
seitsämääkymppiä. Ei kuitenkaan niin rikas että kakkosella kiihdytettäessä maksinopeus jää alle kahdeksankympin (rikkaalla alkaa
selvä hidastuminen seitsämänkympin yläpuolella).
Ja tyhjäkäynti ehdottomasti alle 850rpm. Sytkä on minulla n. 18 astetta eyk / 2000rpm. Ei jälkikäyntiä!
Se kulutus n. 8l/100km (70-80km/h ~ 7l/100km).

EDIT: Bensa 95. Pa-mittarissa samoja oireita, täydenpuoleista tankkia osaa näyttää, mutta kun parikymmentä litraa ajetttu niin näyttää tyhjää. Merkkivalo kyllä toimii. Kerran jo kaivelin anturin ylös tankista, vaan kun en millään keksinyt miten sen lieriön saa fiksusti auki.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Business
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Joulu 29, 2003 10:47
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Business »

Samoja kokemuksia kaasaripeleistä - laiha seos ja korkeat tyhjäkäyntikierrokset aiheuttavat jälkikäyntiä. Tuplaysissä jälkikäynti hävisi, kun CO-pitoisuus säädettiin 3 %:n pintaan ja tyhjäkäyntikierrokset tuohon 850 r/min kieppeille. Sytkäennakko on minulla 18 astetta ja bensana jo vuosimallinkin takia 98 E Classic. Myös kaasarin tulviminen (vuotava neulaventtiili, liian korkea polttoainepinta) voi aiheuttaa jälkikäyntiä.

Pierburgissa taitaa olla vielä muitakin vikamahdollisuuksia... :evil: 900c-miehet varmaan tietävät paremmin.
#1825
V***o V60 T4 Momentum aut. -20
99 GL -84, 900 i16 -91, 9-5 2.3T -05, 9-5 Aero -05
Exät: 99x2, OG900x13, 9000x1, NG900x1, OG9-3x2, OG9-5x1 (ja V***oja)
HT_ng900
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ke Tammi 07, 2004 18:12
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja HT_ng900 »

Anturin avasin muistaakseni terävällä puukolla. Pohjan taisin ottaa ensin, oli vain puristussovite.
HT_ng900 #1139
9-3 SC 1.8t -08
RAUMA
cc
"Viggen"
Viestit: 542
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Viesti Kirjoittaja cc »

Pohjan taisin ottaa ensin, oli vain puristussovite
Hyvä tieto, uskaltaa seuraavalla kerralla käyttää napakampia otteita.
Pierburgissa taitaa olla vielä muitakin vikamahdollisuuksia..
Mieleen tulee imusarjan alla oleva tyhjäkäyntiventtiili, jos ei palaudu sammutettaessa kiinniasentoon. Muutenhan Pb:ssä ei ryypyn, kohon (neula ml) , luistin ja vasemmalla kyljellä olevan modulaattoriventtiilin lisäksi liikkuvia osia olekaan. No liikkuvia on vielä läppä ja kohokammion tuuletusventtiili (solenoidiu) mutta tuo ei voi vaikuttaa jälkikäyntiin.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Classic 900
"Aero"
Viestit: 323
Liittynyt: Su Kesä 22, 2003 10:18
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Classic 900 »

Hyviä kommentteja. Täytyy käydä korjaamolla, mulla on muistaakseni säädetty CO välille 1.5 - 2.5 ja näyttää olevan liian vähän, täytyy ruuvata rikkaammalle ja tiputtaa inan verran tyhjäkäyntiä. Sitten vasta kikkaillaan bensiinillä. Sytkänkin tietenkin voisi katsoa, että on pysynyt paikoillaan. Jakopäässä oli vielä sen verran varaa, ettei pitäisi vaellella, mutta eihän sitä koskaan tiedä. Edellisessä kaasarissa venynyt ketju ja loppuunkäytetty kiristys aiheutti jälkikäyntiä kun sytkä pääsi vaeltamaan jonnekin 40 eyk kohdille ennenkuin huomattiin.

Hiljaa hyvä tulee, pidempiaikaisen ystävänhän tästä meinasin laittaa. Jaa, että anturi ylös bensamittarista ? Onko joku tosiaan saanut toimimattoman mittarin toimintaan anturin kanssa askartelemalla, jos, niin mitä teit ?
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
HT_ng900
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ke Tammi 07, 2004 18:12
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja HT_ng900 »

Syy miksi avasin anturin oli sairaalloinen mielenkiinto kaikkeen tekniikkaan :D . Lisävaikuttimena oli mittarin outo käyttäytyminen, eli tankin ollessa n. puolivälissä mittarin näyttämä heitteli kovin, eikä näyttänyt koskaan ihan tyhjää eikä ihan täyttä. Avaamisen jälkeen tuli kuntoon. Anturissa on vastuslangat, joita laahaa anturin sisällä uimurissa olevat viikset, näitä viiksiä taivutin ottamaan tukevammin kiinni lankoihin, sekä teräsvillalla kiillotin anturin sisällä olevan kohon liukuputken hapettumista kiiltäväksi. Vikahan saattoi olla silti vaikka vaan hapettuneissa liittimissä, jotka saivat paremman kontaktin, kun käytin anturia irti.
HT_ng900 #1139
9-3 SC 1.8t -08
RAUMA
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10286
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Rivien välistä olin lukevinani, että HT_ng900 sai mittarin näyttämään oikein?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
HT_ng900
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ke Tammi 07, 2004 18:12
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja HT_ng900 »

Näin siinä kävi
HT_ng900 #1139
9-3 SC 1.8t -08
RAUMA
Classic 900
"Aero"
Viestit: 323
Liittynyt: Su Kesä 22, 2003 10:18
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Classic 900 »

Eipäs muuten tehtykään mitään koneelle, vaan laitoin sitten sitä 98:a. Nyt on kolmas tankki menossa ja jälkikäynnistä ei ole enää ollut tietoakaan. Ekan tankin kulutus sekalaisessa pääosin pikkuajossa 9.97 litraa ja toisen 10.23, ihan kohtuullisia lukuja kaasari-Saabille mielestäni. Hintaero on 2-3 senttiä/litra joten aika edullinen "korjaushan" tuo loppujen lopuksi oli.

Lujaa se ei kulje edelleenkään :D
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

http://laivuri.homedns.org/mcfeast/saab ... ettors.pdf Itsellä auttoi tuo tuuletusventtiilin säätö, pitäs löytyä ainakin sivulta 57 tuosta kaasariraamatusta. Onneksi on tosin jo kaasariajat ohi :)
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

reilusti vettä kaasarin läpi!!
vaikka emännän sisäkukkienkastelukannulla (siis ei millään suihkupullolla) pari litraa koneeseen!
huudattaa reilusti konetta kun kaataa vettä ettei sammu, muuten kastelee paikat.
lähtee karstat josta jälkikäynnin hehkusytytys usein johtuu.
Vastaa Viestiin