Virtalukko

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
solex
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Su Syys 28, 2003 23:18

Virtalukko

Viesti Kirjoittaja solex »

Ostin juuri toisen satkun :oops: Ja totesin että sen virtalukko ei toimikaan ihan niin kuin on tarkoitus. Proleemana on että avain lähtee pois kaikissa asennoissa 8O . Katsastaja ei vissiin oikein tykkää tästä toimintatavasta. Mitähän tarvis tehdä?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

a) Teetät hyvästä alkuperäisavaimesta kopion.
b) teetät kuluneesta alkuperäisavaimesta isomman kopion.
c) Jos ei auta, niin lukkosepällä uudet haitat virtalukkoon tai
d) hätätapauksessa varaosa-autosta virtalukko, pääset kaksiavainjärjestelmään

Kun virtalukko on lattialla, eikä vaaraa ohjauslukon päälle menosta ajon aikana, lienee aina vähän epäselvää katsastustilanteessa haittaako tuo avainten poistulo missä vaan asennossa oikeasti ketään.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Riippuu vissiin katsastajasta. Muutaman kerran katsastaneena ei ole haitannut. Mutsilla oli aikanaan vastaava, joutui teettämään leveämmät avaimet. En muista auttoiko tuo vai pitikö lukkokin uusia.

Sitäpaitsi apukuskille ja muille kyytiläisille on näppärää jos avaimenperänä on pullonavaaja. Kaikki tietävät aina mistä pullonavaaja löytyy! :)

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 743
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Virtalukko

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

solex kirjoitti:Ostin juuri toisen satkun :oops: Ja totesin että sen virtalukko ei toimikaan ihan niin kuin on tarkoitus. Proleemana on että avain lähtee pois kaikissa asennoissa 8O . Katsastaja ei vissiin oikein tykkää tästä toimintatavasta. Mitähän tarvis tehdä?


Tilaat Saabilta (auton valmistenumerolla) uuden avaimen. Ei siis mitään kopioita.

Tuliko auton mukana useampia avaimia?
Ehkä jokin niistä pysyy lukossa.
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Miun saabissa avain kanssa lähtee kaikissa asennoissa. Olen jo neljäkertaa käyttänyt tuota katsastuksessa, ja kertaakaan ei ole edes huomautettu asiasta. Pakkilukko kyllä toimii. Sit korjaan, jos ei mee katsastuksesta läpi...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Meillä on joka Satkussa ns. katsastusavain.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
arnoldi
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: Ma Huhti 05, 2004 12:27
Paikkakunta: Tampere

Virtalukko

Viesti Kirjoittaja arnoldi »

Mulla uusittiin satkusta virtalukko ja pakkilukon systeemit. Nyt on uuden jäykkä.Vaihdelaatikon liitos säädettiin samalla ja nyt on tarkat pykälät.
solex
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Su Syys 28, 2003 23:18

Viesti Kirjoittaja solex »

Noh, on kaksi avainta mutta kummatkin yhtä kuluneita eli lähtevät virtalukosta pois joka asennossa. Onko kellään tietoa paljonko mahtaa kustantaa uuden originaalin avaimen tilaaminen. Löytyykö muuten autosta jostain päin avimen sarjanumeron tiedot.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

No ainakin siinä lukkopatruunan kyljessä on koodi jolla saa uuden avaimen tilattua.
Itse en tuosta ottais murhetta, melkein kaikissa saabeissani saa avaimen pois ajossa ja eikä ole katsastuksessa moitittu.
Riippuu tietenkin ihan inssistä.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Kaikissa vanhoissa poliisi SAABeissa avain irtoaa virtalukosta vaikka kone kävisikin....*vink*
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

menkää sanomaan tuo "irtoava avain" Hakuninmaan katsastus-kuninkaille.

Mä en ainakaan mene, avaimella tai ilman, kyseiseen keskitysleiriin.

:twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

Mulla seisoo yksi 900/GLS noiden jäljiltä :evil: :evil: :evil:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

solex kirjoitti:Noh, on kaksi avainta mutta kummatkin yhtä kuluneita eli lähtevät virtalukosta pois joka asennossa. Onko kellään tietoa paljonko mahtaa kustantaa uuden originaalin avaimen tilaaminen. Löytyykö muuten autosta jostain päin avimen sarjanumeron tiedot.
Avainkoodi löytyy valmistenumeron vierestä pahvisesta huoltokortista (jossa on määräaikaishuoltojen leimat sataantuhanteen asti ja sen jälkee hiljaisempaa), ja kaikkien lukkopatruunoiden kyljestä myös. Jos ei kortin puuttuessa tohdi virtalukkoa alkaa irrottelemaan, takaluukun lukko saattaa olla vähemmän työläs irrottaa.

Tonnarin avain tuli Saabilta tilattuna (LänsiAuto) maksamaan vähän päälle 20 eur, satkun avain varmaankaan ei ole kalliimpi.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
solex
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Su Syys 28, 2003 23:18

Viesti Kirjoittaja solex »

Kiitokset vastauksista. Avaimen koodihan tosiaan löytyi huoltokortin kannesta. Kävin sitten Metroautossa tiedustelemassa avaimen teettämistä ja homma hoitui. Se tehtiin viidessä minuutissa ja nyt pelittää hienosti, eikä mielestäni ollut edes kallis 17e.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Menee vähän ohi aiheen, mutta mitähän maksaa uudet lukot? Omaan olis tarkoitus laittaa kaikki muut lukot uusiksi paitsi virtalukko joka on lähes uusi. Niitä ku kuulemma pystyy niitä lukkoja tilaamaan omalla sarjanumerolla, eli minun tapauksessa virtalukon numerolla.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

dimebak kirjoitti:Menee vähän ohi aiheen, mutta mitähän maksaa uudet lukot? Omaan olis tarkoitus laittaa kaikki muut lukot uusiksi paitsi virtalukko joka on lähes uusi.
Yksitellen Saabilta ostettuna lienevät hyvinkin hintavia, mutta jos tuo yksi Laakkosen tarjous lukkosarjasta ei ole kovin pajon poikkeava normaalihintatasosta, niin kokonainen sarja lukkoja kuulostaa hyvinkin edulliselta, neljä tonnarin lukkoa 131 eur.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 0912#70912

Erillinen virtalukko tonnariin oli luokkaa 120 eur ja tonnarin avain parikymmentä euroa, Saabilta.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin