Ongelmia 900 kanssa
Ongelmia 900 kanssa
Nyt hyvät veljet olis pulmia, olen vaihtamassa takaiskareita , ja ensiksi oli
vaikeuksia yläpään kanssa, mut onnistui lopulta, nyt ku toiselle puolen menin niin , vanhan irroitus ei onnistu niinkuin piti.
Eli alapää , siinä silmukassa on kumi ja sen sisällä holkki, tuo holkki on ruostunut pulttiin ja se pyörii kumien kanssa paikoillaan , ei lähde lyömällä, meinaa tulla tuo holkki läpi tukivarresta, sain sen verran tuleen , että muutaman millin rako ei muuta , neuvoja miten lähtis irti.
Ajattelin huomenna rälläköidä se pultin kanta pois , ja yrittää lyödä toiseen suuntaan , liottaa ruosteenirroitin aineella , ja jos ei muuta , niin täytyy hinkata , rautasahan terällä toisesta päästä holkki ja pultti poikki, on vaan kova homma ku ei ole tilaa.
Ne jotka on vaihtanut 900 takaiskarit , onko ollut samankaltaisia ongelmia, vai onko lähtenyt nätisti irti.
vaikeuksia yläpään kanssa, mut onnistui lopulta, nyt ku toiselle puolen menin niin , vanhan irroitus ei onnistu niinkuin piti.
Eli alapää , siinä silmukassa on kumi ja sen sisällä holkki, tuo holkki on ruostunut pulttiin ja se pyörii kumien kanssa paikoillaan , ei lähde lyömällä, meinaa tulla tuo holkki läpi tukivarresta, sain sen verran tuleen , että muutaman millin rako ei muuta , neuvoja miten lähtis irti.
Ajattelin huomenna rälläköidä se pultin kanta pois , ja yrittää lyödä toiseen suuntaan , liottaa ruosteenirroitin aineella , ja jos ei muuta , niin täytyy hinkata , rautasahan terällä toisesta päästä holkki ja pultti poikki, on vaan kova homma ku ei ole tilaa.
Ne jotka on vaihtanut 900 takaiskarit , onko ollut samankaltaisia ongelmia, vai onko lähtenyt nätisti irti.
Kyllä ne välillä on tosi kovin kiinni.
Itse en ole tohon mitään hyvää tekniikkaa keksiny, kyllä on menny voimailun puolelle. Viimeisen taisin irrotella paineilmapuukkosahalla, rautasahallakin toi onnistuu kuhan on aikaa....
Itse en ole tohon mitään hyvää tekniikkaa keksiny, kyllä on menny voimailun puolelle. Viimeisen taisin irrotella paineilmapuukkosahalla, rautasahallakin toi onnistuu kuhan on aikaa....
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Hmm... saunakaljoissa on hyvä olla jälkiviisas, mutta neuvoksi tästä eteenpäin. Isäni minua opasti, kun kerroin vaihtaneeni iskarit taakse tuossa kesällä, että saitkos pultit helposti pois... no tottahan ne tuli helposti, kun isä oli laittanut runsaasti vaseliinia siihen pulttiin. Ei ollu jumittaneet kiinni siihen iskarin holkkiin. Osaa ne insinööritkin joskus olla viksuja
kaikella kunnioituksella isääni kohtaan, joka on parantumaton saabisti(ei tosin vielä klubin jäsen, mutta kohta sekin on korjattu). Edellisellä kerralla oli isälläkin menny työskentelyn puolelle tuo pultin irroittaminen.
Matti

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Rampe vaihtoi iskarit taakse kesällä aivan "ohjeiden" mukaan. Siinä on vain neljä työvaihetta. 1 Irroita pyörä. 2. Irroita pultit, mutterit ja iskunvaimennin. 3. Asenna uusi iskunvaimennin. 4. Kokoa päinvastaisessa järjestyksessä. HEHHEHEE!!!! Kukaan ei kertonut ko. opuksessa, että ko. pulttien irroitus kestää n. 1,5h/kpl. Alapään poikittaispulttia on turha yrittää ehjänä pois. Iskarin alapää laikalla halki, että saa iskunvaimentajan pois. Pultti poikki sahalla ja vasta sitten "asennetaan osat päinvastaisessa järjestyksessä". Yläpääkin tod. näk. irtoaa parhaiten laikkakoneella.
Joskus sitä käy tuuri alustarempassa. OLU:n (99 -83 / 352tkm) jousien ja iskarien vaihtotyössä meni aikaa 9:30 - 14:00 ilman ruokataukoja (tupakkitaukoja senkin edestä) ja homma sisälsi alle tulevien takaiskarien (käytännössä uudet) irroituksen toisesta autosta.
Mikä parasta, takapään alapultit lähtivät irti naurettavan helposti. Olivat ilmeisesti avattu lähihistoriassa, sillä pultit olivat kyllä holkin sisäpuolen kohdalta hyvin ruosteessa, mutta eivät jumittuneena itse holkkiin.
Toisin oli kun aikoinaan vaihdoin CD-tonnariin takaiskareita ja kuvittelin sen olevan sen 1h / puoli luokkaa vaihtotyönä, jolta se päällisinpuolin näytti. Aikani alapultteja taottua, hakattua, lyötyä, väännettyä ym luovutin ja nitkutin pultit rautasahan teränpätkällä molemmilta puolilta poikki... aikaa meni, mutta lähtivät viimein!
Mikä parasta, takapään alapultit lähtivät irti naurettavan helposti. Olivat ilmeisesti avattu lähihistoriassa, sillä pultit olivat kyllä holkin sisäpuolen kohdalta hyvin ruosteessa, mutta eivät jumittuneena itse holkkiin.
Toisin oli kun aikoinaan vaihdoin CD-tonnariin takaiskareita ja kuvittelin sen olevan sen 1h / puoli luokkaa vaihtotyönä, jolta se päällisinpuolin näytti. Aikani alapultteja taottua, hakattua, lyötyä, väännettyä ym luovutin ja nitkutin pultit rautasahan teränpätkällä molemmilta puolilta poikki... aikaa meni, mutta lähtivät viimein!
Timo #1205
timo.nummela(at)nic.fi
timo.nummela(at)nic.fi
Vaihdoin
Kesällä ja kikkailin jälkeenpäin kumitki jousten alle. Tipauttaa sen koko v*tun takatukivarren irti. Auto kunnolla ilmaan ja pukeille ja tukee taka-akselin. Rälläkällä iskarin yläpää pultti poikki. Alapää pitäis aueta kun nostaa sen iskarin siinä alatukivarressa erilleen ni mahtuu vääntään. Syyhyttäis purkaa koko takapää ja hiekkapuhaltaa ja maalata ne osat sieltä.
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7775
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Minä vaihdoin vaimon Escorttiin pari iltaa sitten iskunvaimentimet taakse.Reijo kirjoitti:Nyt on upo uudet iskarit alla , voi luoja , että oli lujassa, piti hakea lainaan kompura ja jyrsiä paineilmajyrsimellä vanhat rikki alapäästään.
Aikaa meni mut sitä mulla on..
1.5 tuntia meni urakassa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2083
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
tuttu tilannne myös minulle satkun kanssa puolen päivän yrityksen jälkeen. kaasu pilli käteen ja pultit poiki. no ensi kerralla lähtee varmasti helpommin irki maalatut pultit ja pirusti vaseliinia uusiin pultteihin.
samalla kertaa kun vaihdoin etu iskaritkin niin eikös ala tukiuvarresta pultti poikki ja tukivarttakin vaihtamaan.
samalla kertaa kun vaihdoin etu iskaritkin niin eikös ala tukiuvarresta pultti poikki ja tukivarttakin vaihtamaan.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7775
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Jotkut käyttävät tervaa ( sitä saa spray pulloissa )antti.hakamaa kirjoitti:tuttu tilannne myös minulle satkun kanssa puolen päivän yrityksen jälkeen. kaasu pilli käteen ja pultit poiki. no ensi kerralla lähtee varmasti helpommin irki maalatut pultit ja pirusti vaseliinia uusiin pultteihin.
samalla kertaa kun vaihdoin etu iskaritkin niin eikös ala tukiuvarresta pultti poikki ja tukivarttakin vaihtamaan.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#