Ongelmia 900 kanssa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Reetu

Ongelmia 900 kanssa

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Nyt hyvät veljet olis pulmia, olen vaihtamassa takaiskareita , ja ensiksi oli
vaikeuksia yläpään kanssa, mut onnistui lopulta, nyt ku toiselle puolen menin niin , vanhan irroitus ei onnistu niinkuin piti.

Eli alapää , siinä silmukassa on kumi ja sen sisällä holkki, tuo holkki on ruostunut pulttiin ja se pyörii kumien kanssa paikoillaan , ei lähde lyömällä, meinaa tulla tuo holkki läpi tukivarresta, sain sen verran tuleen , että muutaman millin rako ei muuta , neuvoja miten lähtis irti.

Ajattelin huomenna rälläköidä se pultin kanta pois , ja yrittää lyödä toiseen suuntaan , liottaa ruosteenirroitin aineella , ja jos ei muuta , niin täytyy hinkata , rautasahan terällä toisesta päästä holkki ja pultti poikki, on vaan kova homma ku ei ole tilaa.

Ne jotka on vaihtanut 900 takaiskarit , onko ollut samankaltaisia ongelmia, vai onko lähtenyt nätisti irti.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7686
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Kyllä ne välillä on tosi kovin kiinni.

Itse en ole tohon mitään hyvää tekniikkaa keksiny, kyllä on menny voimailun puolelle. Viimeisen taisin irrotella paineilmapuukkosahalla, rautasahallakin toi onnistuu kuhan on aikaa....
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Hmm... saunakaljoissa on hyvä olla jälkiviisas, mutta neuvoksi tästä eteenpäin. Isäni minua opasti, kun kerroin vaihtaneeni iskarit taakse tuossa kesällä, että saitkos pultit helposti pois... no tottahan ne tuli helposti, kun isä oli laittanut runsaasti vaseliinia siihen pulttiin. Ei ollu jumittaneet kiinni siihen iskarin holkkiin. Osaa ne insinööritkin joskus olla viksuja :lol: kaikella kunnioituksella isääni kohtaan, joka on parantumaton saabisti(ei tosin vielä klubin jäsen, mutta kohta sekin on korjattu). Edellisellä kerralla oli isälläkin menny työskentelyn puolelle tuo pultin irroittaminen.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
rampe_58
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Su Loka 03, 2004 18:23
Paikkakunta: Turun seutu

Viesti Kirjoittaja rampe_58 »

Rampe vaihtoi iskarit taakse kesällä aivan "ohjeiden" mukaan. Siinä on vain neljä työvaihetta. 1 Irroita pyörä. 2. Irroita pultit, mutterit ja iskunvaimennin. 3. Asenna uusi iskunvaimennin. 4. Kokoa päinvastaisessa järjestyksessä. HEHHEHEE!!!! Kukaan ei kertonut ko. opuksessa, että ko. pulttien irroitus kestää n. 1,5h/kpl. Alapään poikittaispulttia on turha yrittää ehjänä pois. Iskarin alapää laikalla halki, että saa iskunvaimentajan pois. Pultti poikki sahalla ja vasta sitten "asennetaan osat päinvastaisessa järjestyksessä". Yläpääkin tod. näk. irtoaa parhaiten laikkakoneella.
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Ok kuulostaa siltä , että amulla alkaa pikkurälläkkä ja rautasaha laulaan.

Eiköhän lähde vanha romu iskari irti.
KAJa
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:05
Paikkakunta: Kirkkonummi / Veikkola

Viesti Kirjoittaja KAJa »

Joskus sitä käy tuuri alustarempassa. OLU:n (99 -83 / 352tkm) jousien ja iskarien vaihtotyössä meni aikaa 9:30 - 14:00 ilman ruokataukoja (tupakkitaukoja senkin edestä) ja homma sisälsi alle tulevien takaiskarien (käytännössä uudet) irroituksen toisesta autosta.
Mikä parasta, takapään alapultit lähtivät irti naurettavan helposti. Olivat ilmeisesti avattu lähihistoriassa, sillä pultit olivat kyllä holkin sisäpuolen kohdalta hyvin ruosteessa, mutta eivät jumittuneena itse holkkiin.

Toisin oli kun aikoinaan vaihdoin CD-tonnariin takaiskareita ja kuvittelin sen olevan sen 1h / puoli luokkaa vaihtotyönä, jolta se päällisinpuolin näytti. Aikani alapultteja taottua, hakattua, lyötyä, väännettyä ym luovutin ja nitkutin pultit rautasahan teränpätkällä molemmilta puolilta poikki... aikaa meni, mutta lähtivät viimein!
Timo #1205
timo.nummela(at)nic.fi
arnoldi
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: Ma Huhti 05, 2004 12:27
Paikkakunta: Tampere

Vaihdoin

Viesti Kirjoittaja arnoldi »

Kesällä ja kikkailin jälkeenpäin kumitki jousten alle. Tipauttaa sen koko v*tun takatukivarren irti. Auto kunnolla ilmaan ja pukeille ja tukee taka-akselin. Rälläkällä iskarin yläpää pultti poikki. Alapää pitäis aueta kun nostaa sen iskarin siinä alatukivarressa erilleen ni mahtuu vääntään. Syyhyttäis purkaa koko takapää ja hiekkapuhaltaa ja maalata ne osat sieltä.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7775
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Yritä lyödä siihen mutteriin niin että ( tarvitset kaksi vasaraa ) toinen vasara on vastimena mutterin toisella puolella.
Näin ehkä saat mutterin "venähtämään" ja se aukeaa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Nyt on upo uudet iskarit alla , voi luoja , että oli lujassa, piti hakea lainaan kompura ja jyrsiä paineilmajyrsimellä vanhat rikki alapäästään.

Aikaa meni mut sitä mulla on.. :)
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7775
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Reijo kirjoitti:Nyt on upo uudet iskarit alla , voi luoja , että oli lujassa, piti hakea lainaan kompura ja jyrsiä paineilmajyrsimellä vanhat rikki alapäästään.

Aikaa meni mut sitä mulla on.. :)
Minä vaihdoin vaimon Escorttiin pari iltaa sitten iskunvaimentimet taakse.
1.5 tuntia meni urakassa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2083
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

tuttu tilannne myös minulle satkun kanssa puolen päivän yrityksen jälkeen. kaasu pilli käteen ja pultit poiki. no ensi kerralla lähtee varmasti helpommin irki maalatut pultit ja pirusti vaseliinia uusiin pultteihin.
samalla kertaa kun vaihdoin etu iskaritkin niin eikös ala tukiuvarresta pultti poikki ja tukivarttakin vaihtamaan.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7775
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

antti.hakamaa kirjoitti:tuttu tilannne myös minulle satkun kanssa puolen päivän yrityksen jälkeen. kaasu pilli käteen ja pultit poiki. no ensi kerralla lähtee varmasti helpommin irki maalatut pultit ja pirusti vaseliinia uusiin pultteihin.
samalla kertaa kun vaihdoin etu iskaritkin niin eikös ala tukiuvarresta pultti poikki ja tukivarttakin vaihtamaan.
Jotkut käyttävät tervaa ( sitä saa spray pulloissa )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

Viimeks taisin ajaa pikkulaikalla pultin poikki. Rasvaa vaan reilusti mukaan uutta asentaessa :!:
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Vastaa Viestiin