Etunavan vaihto, 99 -84

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Etunavan vaihto, 99 -84

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Oikeanpuoleinen etunapa pitää kivaa ääntä. Menee siis vaihtoon.
Vaihto-osaksi kävin poimimassa Kouvolasta OG-satkun (vanhan jaon) etunavan jarruineen kaikkineen. Tarkoitus on irrottaa jarrut tuosta vaihtonavasta ja käyttää noita nykyisiä, mutta se nyt on sivuseikka.

Periaatteessa näyttää helpolta: alapallo irti, yläpallo irti, raidetangonpää irti -> napa vaihtoon. Mutta mites käytännössä? Työmaa on kotipiha eli parkkipaikka ja käytössä yhtä jos toista, vaan ei paineilmaa.
Mitä työkaluja tuohon hommaan kannattaa varata? Noihin pultteihin olen jo käynyt muutamaan kertaan suihkimassa ruosteen irrottajaa ihan varmuuden välttämiseksi. Mitä tulisi erityisesti ottaa huomioon hyvän lopputuloksen aikaansaamiseksi? Mitä varaosia kannattaa varata jo valmiiksi? Toki tuolla toisella kiesillä pääsee hakemaan osia kesken työnkin, mutta kaikkia närästää vähemmän, kun ei tarvitse kesken hommien lähteä kaupoille.

Sinällään en jännitä lainkaan osien irrottamista, vaan enemmänkin sitä kokoamista. Eli mitä vähemmän on osia mennyt irrottaessa atomeiksi, sitä helpompi se on koota takaisin kasaan. :D
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24620
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Etunavan vaihto, 99 -84

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

korjaamolla laakerinvaihto olisi maksanu vähemmän mitä sun hakureissu kouvolaan :mrgreen:
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Etunavan vaihto, 99 -84

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Kerrotko vielä korjaamon nimen, joka vaihtaa 20€:lla?
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24620
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Etunavan vaihto, 99 -84

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

hintaan ja korjaamoja en rupea kertomaan ,mut ei se laakerinvaihto niin kallis operaatio ole.. ammattitaitoisessa korjaamossa.

mut alkuperäiseen kysymykseesi.

murtohaarukka tai 2kpl hyviä vasaroita pallonivelten / raidetangonpään irrotukseen. myös mahdollisesti jotain jolla pystyt estämään jos pallonivelen pultti rupeaa pyörimään mukana.

hyvä tunkki + pukkeja että pysyy saab ilmassa. nippusiteitä / narua / mustekala jolla satulan saa pysymään pois tieltä irrotuksen ajan, iso hylsy+räikkä / muu vastaava napamutterin avaamiseen ja mahdollisesti kaveri painamaan jarrua.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: Etunavan vaihto, 99 -84

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

Erittäin tärkeää on, että työkalut on sellaisia jolla ei saa nuljattua mitään. Nyrkkisääntönä, älä väännä, jos et ole varma että pitää niin hyvin että pultin katkeaminen tapahtuu ennen kuin avain nuljaa pultikannan paskaksi. Ilman paineilmaa pärjää, itse vaihdoin vetarin omaan satkuun maaliskuussa, pikkupakkasessa, juuri samansortin työkaluilla kuin meinaat itsekin homman toteuttaa. Napamutterin avasin itse siten, että laitoin hylsyn napaan, siihen perään 20cm jatko, sitten räikkä tunkin päälle niin että vääntessä räikkä vastaa tunkin kuppiin. Ja armoton jatko räikkään. Hyvin aukes!
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Etunavan vaihto, 99 -84

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Saakos tuossa olla vaihde päällä kun napamutteria aukoo vai millä sen mukana pyöriminen estetään? Pitääköhän käsijarru niin hyvin? :D
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24620
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Etunavan vaihto, 99 -84

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kaveri painamaan jarrua.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Etunavan vaihto, 99 -84

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Etenkin alemman pallonivelen mutteri on aika ahtaassa paikassa, eli tosiaan kannattaa olla hyvä avain, millä sitä lähtee irrottelemaan. Mitään jakoavaimia ei missään tapauksessa kannat edes yrittää tuonne tunkea. Käy vain niin kuin tuossa edellä mainittiin, että nuljahtaa pyöreäksi se mutteri.
Ihan aluksi kannattaa pyytää kaveri istumaan keulan päälle, jolloin saat sujautettua pari laudan pätkää ylemmän tukivarren ja korin väliin, että jousivoimat kumoutuu.
Oon joskus vaihtanut navan niinkin, että otin sen irti pallonivelineen päivineen. Silloin ei tarvi takoa irti kuin raidetangon kartio. Uudet pallonivelet on niin halpoja, että ostat Motonetista pari sellaista, kiinnität uuteen napaan ja laittelet paketin paikoilleen. Noissa Motonetin (ja ilmeisesti muidenkin) myymissä pallonivelissä on jostain syystä liian ohuet pultit. Eli jos et saa sopivia hommattua tilalle, joudut käyttämään vanhoja, mitä ei tietysti saisi suositella :roll:
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
mooritz
"Aero"
Viestit: 425
Liittynyt: La Tammi 05, 2008 15:49
Paikkakunta: Varkaus

Re: Etunavan vaihto, 99 -84

Viesti Kirjoittaja mooritz »

Miksi sitä napamutteria ei voi avata jo auton maassa ollessa?
Käyttäen auton omaa painoa hyväksi. :o
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24620
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Etunavan vaihto, 99 -84

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

lainattua tekstiä ----Noissa Motonetin (ja ilmeisesti muidenkin) myymissä pallonivelissä on jostain syystä liian ohuet pultit.

ihan syystä ohuemmat pultit.. orggikset tahtoo jumittua kiinni.. alkuperäisiä saa klubikaupasta aika edullisesti kun on klubin jäsen. jos siitä on kiinni.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Etunavan vaihto, 99 -84

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Jaahas...
Tänään sitten rupesin hommiin. Kävin Biltemasta hakemassa 60cm räikättömän avaimen ja 32mm hylsyn napamutterin avaamiseen sekä 21mm murtohaarukan. Jo aiemmin olin napannut keskikupin renkaasta pois, jotta saisin auton omaa painoa hyödyntäen väännettyä sen tunnetusti tiukassa istuvan napamutterin irti.

Vaan kuinkas sitten kävikään? Meinasin lentää perseelleni, kun rupesin vääntämään mutteria auki ja se ei toden totta ollut kovinkaan tiukassa! 8O Ei nyt puhuta ihan sormitiukkuudesta, mutta ei paljon toisinkaan. Irrotin mutterin kokonaan ja kurkkasin sisään. Totesin, että ei kerro minulle yhtään mitään ja väänsin kokeeksi mutterin sillä samaisella avaimella niin kiinni kuin tästä varresta irtosi ja lähdin koeajolle: äänet olivat kadonneet. :o

Vielä niistä äänistä: Ääni on tähän mennessä kuulostanut ihan jonkun kumin hankaukselta ja voimistunut aina vasemmalle käännyttäessä. Olin itse epäillyt vetarin suojakumia tai jotain vastaavaa, mutta ko. suojakumit ovat aivan kunnossa (ja alkuperäiset). Viime viikolla ajaessani Lahdesta Kouvolaan otin vihjeestä vaarin ja kokeilin onko navan ympäristö mahdollisesti kuuma, joka voisi indikoida navan tulemista tiensä päähän. Olihan se kuumempi kuin kuskin puolella, mutta ei mitenkään polttavan kuuma.
Kyseinen ääni on kuulunut autosta niin pitkään kuin se on minulla ollut (2v/15'000km) ja kuului jo ostohetkellä. Kauppiaankin kanssa tuumittiin, että joskohan se vetarista kuuluisi, mutta ei annetu sen häiritä, kun hintaakaan ei ollut juuri yhtään.
Onko siis mahdollista että tuollainen kumimainen ääni johtuisikin napamutterin löysyydestä? Kuulostaa kummalta. Mutta niin vaan, kun tuossa koeajolla kävin, olivat äänet kadonneet aivan täysin.
Vastaa Viestiin