99 -76 moottorinkiinnitysongelma (kuvia)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

99 -76 moottorinkiinnitysongelma (kuvia)

Viesti Kirjoittaja lucaf »

auto on 99 gls vuosimallia 76

ongelma, moottori keulii kiihdytyksissä (ei muuten hajota virranjakajan pyörijää kuten h-moottorin keuliminen)

ymmärtääkseni siis moottorin etupuolelle (kytkinkoppaan??) tulee neljällä (?) pultilla kiinni rauta joka on sitten yhdellä pultilla kiinni jäähdyttimen alla olevassa tukikumissa. korjaamokirjassa olevan ainoan pienen ja epäselvän kuvan perusteella.

autossa mielestäni tämä rauta oli aivan epäloogisen näköisessä asennossa ikäänkuin se ei olisi tukikumissa lainkaan kiinni, ja muutenkin ylösalaisin tai jotenki oudosti vinottain. lisäksi kytkinkopasta on erotettavissa murtunut kohta, ilmeisesti tämä rauta on ollut joskus siinä kiinni.

olisko kellään selventäviä lisäkuvia miten toi kiinnitys pitäis olla, ja ehkä ehjää kytkinkoppaa samasta vuosimallista, ja ehkä muuta konsultointiapua...
Viimeksi muokannut lucaf, Ti Marras 23, 2004 09:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Tutkin eilen lisää ko. autoa kun olin toisesta kirjasta löytänyt selkeämmän kuvan siitä millainen tämä moottorinkiinnityksen korvake (tämänkö niminen se on) pitäisi olla.

Ongelmayksilössä tämä korvake näyttää olevan siis ihan oikeassa asennossa, mutta vääränmallisen näköinen. vasemmalta puolelta on kahdesta kohtaa kiinni moottorissa "niinkuin kuuluukin", lisäksi korvake on kiinni jäähdyttimen alla tukikumissa "niinkuin kuuluukin" (kumi muuten tuntuu löysältä vaikka ruuvattu tiukasti), mutta oikean puolen pultin reiät on kaukana kytkinkopasta, ikäänkuin korvake olisi suunniteltu puolitoista kertaa leveämmälle kytkinkopalle, ei ole mitään mihin ruuvata sitä, ilmaa takapuolella. ilmeisesti tuo on ollut jollain virityksellä kiinni, koska kytkinkopan yksi pultinaukko on lohjennut , ja korvakeosassa roikkuu päästään katkenneen näköinen pultti nalkissa korvakeosan pellin ja auton etupellin välissä. hyvin kaukana kytkinkopasta.

olikos kellään nurkissaan oikeanmallista korvakeosaa...
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Luca mulla on vielä se varaosa malli jos muistat siitä saisit sen kiinnikkeen
kaupan päälle tulee koko mylly ja laatikko hinta olis kokonaista 50E
että saisin korin kiertoon kun ole myynyt pirtin. soita
kun ei ole nettiä vielä käytettävissä. 041/7739414
Ari 1622
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Ari, kiitos tarjouksesta. asun kerrostalossa, ei mahdu moottori sinne :)

Ohessa pari kuvaa: ihmetelkää, kummastelkaa, toivottavasti myös jotain oivalluksia syntyisi ja korjausehdotuksia:

http://kotisivu.mtv3.fi/lucaf/9976mk.html

Kiitos etukäteen!
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1273
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Viesti Kirjoittaja kostape »

Musta tuntuu: että se mitä sanot kytkinkopaksi on vaihdelaatikon kotelo, eli jos se on lohjennut niin ompi isompi ongelma. Siinä vaihteiston kotelossa on isompi "nokka", jonka läpi menee noin 12 mm paksu pitkä pultti. Korin poikittaisessa etupalkissa on sitten kuvailemasi lattarautakorvake, jonka reunojen läpi pultti menee. Kumia on mielestäni siellä vaihteistonkotelon "nokan" isossa reiässä.
pentti3.kostamo@gmail.com
045-2502018
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Olisiko vaan niin, että kannakeraudan vaihteistonpäätyyn kiinnittävät pultit ovat olleet löysällä ja lopulta irti livetessään ylempi pultinpää on vienyt mukanaan palan päätykannessa olevaa pultinreikää. Ei tuo lohkeama kovin isolta vaikuta (sikäli kun näen oikein), reikään saattaisi vielä saada ruuvattua ehjän kannakkeen. Tai sitten voisi yrittää moukaroida tuon vääntyneen kannakkeen takaisin alkuperäiseen muotoon, ellei ole rikki.

Voi olla että hommaa ei kannata yrittää irrottamatta keulapalaa (konepelti, valot+pesurit+syyläri kehikkoineen flekteineen), yhteensä kymmenkunta ruuvia ja vähän johtoliitoksia. Juuri vaihdoin omaani viikonloppuna etutuen kumin.

http://saabpics.org:3000/gallery/album1 ... 001?full=1
http://saabpics.org:3000/gallery/album1 ... 012?full=1
http://saabpics.org:3000/gallery/album1 ... 015?full=1
http://saabpics.org:3000/gallery/albup9 ... 022?full=1
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

kiitos jus hyvistä kuvista! onko tosiaan näin että tämän auton kiinnitysrauta olisi jotenkin vääntynyt?

ei se lohkeama siinä kannessa iso ole, mutta ehkä tosiaan vähän kyseenalaista miten siihen kiristyy enää pultti...

voi pahuksen pahus sentään :cry:

mitenkähän pitkälle tollaisella uskaltaa ajaa jos ajateltais vaikka että lähin korjaamo on esim kajaanissa, niin olisiko turvallisuusriski ajaa useita satoja kilsoja tuollaisella?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lintta go go
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
Paikkakunta: Muurola

Viesti Kirjoittaja lintta go go »

musta näyttää luca että tuo pultti on katkennu ja sen toinen pää on tuolla lootassa kiini eli ei sen tuossa lohkeema kohdassa pidäkkään olla vaan se on kiini siellä lootassa, eli kaivelet sen pätkän sieltä pois ja paat uuden pultin.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

lintta go go kirjoitti:musta näyttää luca että tuo pultti on katkennu ja sen toinen pää on tuolla lootassa kiini eli ei sen tuossa lohkeema kohdassa pidäkkään olla vaan se on kiini siellä lootassa, eli kaivelet sen pätkän sieltä pois ja paat uuden pultin.
kiitos kommenteista. mulla on ongelmana termistö, kun käytän vääriä sanoja moottorin osista.

mun mielestä tää kuvaa hyvin miten sen pitäisi olla

http://saabpics.org:3000/gallery/album1 ... 015?full=1

mut ikäänkuin mun autossa moottorinkiinnike olisi jotenkin väärän muotoinen, pultin kohdat ei mätchää lootan, ts. vastakappaleen kanssa?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
kontki-2
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 18:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja kontki-2 »

Käy Ale-osasta hakeen toi korvake Hyvinkäältä.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

kontki-2 kirjoitti:Käy Ale-osasta hakeen toi korvake Hyvinkäältä.
hei, toi oli hyvä vinkki, en ikinä muista tuon ale-osan olemasasoloa vaikka viimeksi tänä aamuna ajoin siitä ohi katsastuskonttorille.

isteasiassa ongelmayksilö on tällä hetkellä korjaamolla, saas nähdä tuleeko kuntoon
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Hain auton korjaamolta. Ongelma oli se että moottorin päädystä (mitä nimesin fiksusti kytkinkopaksi) oli kuulemma lohjennut kokonainen korvake, ilmankos en nähnyt kiinnitysraudalle vastakappaletta. Uusi korvake hitsattu tilalle.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Vastaa Viestiin