99 -76 moottorinkiinnitysongelma (kuvia)
99 -76 moottorinkiinnitysongelma (kuvia)
auto on 99 gls vuosimallia 76
ongelma, moottori keulii kiihdytyksissä (ei muuten hajota virranjakajan pyörijää kuten h-moottorin keuliminen)
ymmärtääkseni siis moottorin etupuolelle (kytkinkoppaan??) tulee neljällä (?) pultilla kiinni rauta joka on sitten yhdellä pultilla kiinni jäähdyttimen alla olevassa tukikumissa. korjaamokirjassa olevan ainoan pienen ja epäselvän kuvan perusteella.
autossa mielestäni tämä rauta oli aivan epäloogisen näköisessä asennossa ikäänkuin se ei olisi tukikumissa lainkaan kiinni, ja muutenkin ylösalaisin tai jotenki oudosti vinottain. lisäksi kytkinkopasta on erotettavissa murtunut kohta, ilmeisesti tämä rauta on ollut joskus siinä kiinni.
olisko kellään selventäviä lisäkuvia miten toi kiinnitys pitäis olla, ja ehkä ehjää kytkinkoppaa samasta vuosimallista, ja ehkä muuta konsultointiapua...
ongelma, moottori keulii kiihdytyksissä (ei muuten hajota virranjakajan pyörijää kuten h-moottorin keuliminen)
ymmärtääkseni siis moottorin etupuolelle (kytkinkoppaan??) tulee neljällä (?) pultilla kiinni rauta joka on sitten yhdellä pultilla kiinni jäähdyttimen alla olevassa tukikumissa. korjaamokirjassa olevan ainoan pienen ja epäselvän kuvan perusteella.
autossa mielestäni tämä rauta oli aivan epäloogisen näköisessä asennossa ikäänkuin se ei olisi tukikumissa lainkaan kiinni, ja muutenkin ylösalaisin tai jotenki oudosti vinottain. lisäksi kytkinkopasta on erotettavissa murtunut kohta, ilmeisesti tämä rauta on ollut joskus siinä kiinni.
olisko kellään selventäviä lisäkuvia miten toi kiinnitys pitäis olla, ja ehkä ehjää kytkinkoppaa samasta vuosimallista, ja ehkä muuta konsultointiapua...
Viimeksi muokannut lucaf, Ti Marras 23, 2004 09:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Tutkin eilen lisää ko. autoa kun olin toisesta kirjasta löytänyt selkeämmän kuvan siitä millainen tämä moottorinkiinnityksen korvake (tämänkö niminen se on) pitäisi olla.
Ongelmayksilössä tämä korvake näyttää olevan siis ihan oikeassa asennossa, mutta vääränmallisen näköinen. vasemmalta puolelta on kahdesta kohtaa kiinni moottorissa "niinkuin kuuluukin", lisäksi korvake on kiinni jäähdyttimen alla tukikumissa "niinkuin kuuluukin" (kumi muuten tuntuu löysältä vaikka ruuvattu tiukasti), mutta oikean puolen pultin reiät on kaukana kytkinkopasta, ikäänkuin korvake olisi suunniteltu puolitoista kertaa leveämmälle kytkinkopalle, ei ole mitään mihin ruuvata sitä, ilmaa takapuolella. ilmeisesti tuo on ollut jollain virityksellä kiinni, koska kytkinkopan yksi pultinaukko on lohjennut , ja korvakeosassa roikkuu päästään katkenneen näköinen pultti nalkissa korvakeosan pellin ja auton etupellin välissä. hyvin kaukana kytkinkopasta.
olikos kellään nurkissaan oikeanmallista korvakeosaa...
Ongelmayksilössä tämä korvake näyttää olevan siis ihan oikeassa asennossa, mutta vääränmallisen näköinen. vasemmalta puolelta on kahdesta kohtaa kiinni moottorissa "niinkuin kuuluukin", lisäksi korvake on kiinni jäähdyttimen alla tukikumissa "niinkuin kuuluukin" (kumi muuten tuntuu löysältä vaikka ruuvattu tiukasti), mutta oikean puolen pultin reiät on kaukana kytkinkopasta, ikäänkuin korvake olisi suunniteltu puolitoista kertaa leveämmälle kytkinkopalle, ei ole mitään mihin ruuvata sitä, ilmaa takapuolella. ilmeisesti tuo on ollut jollain virityksellä kiinni, koska kytkinkopan yksi pultinaukko on lohjennut , ja korvakeosassa roikkuu päästään katkenneen näköinen pultti nalkissa korvakeosan pellin ja auton etupellin välissä. hyvin kaukana kytkinkopasta.
olikos kellään nurkissaan oikeanmallista korvakeosaa...
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1531
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
- Paikkakunta: Lempäälä
Ari, kiitos tarjouksesta. asun kerrostalossa, ei mahdu moottori sinne 
Ohessa pari kuvaa: ihmetelkää, kummastelkaa, toivottavasti myös jotain oivalluksia syntyisi ja korjausehdotuksia:
http://kotisivu.mtv3.fi/lucaf/9976mk.html
Kiitos etukäteen!

Ohessa pari kuvaa: ihmetelkää, kummastelkaa, toivottavasti myös jotain oivalluksia syntyisi ja korjausehdotuksia:
http://kotisivu.mtv3.fi/lucaf/9976mk.html
Kiitos etukäteen!
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Musta tuntuu: että se mitä sanot kytkinkopaksi on vaihdelaatikon kotelo, eli jos se on lohjennut niin ompi isompi ongelma. Siinä vaihteiston kotelossa on isompi "nokka", jonka läpi menee noin 12 mm paksu pitkä pultti. Korin poikittaisessa etupalkissa on sitten kuvailemasi lattarautakorvake, jonka reunojen läpi pultti menee. Kumia on mielestäni siellä vaihteistonkotelon "nokan" isossa reiässä.
Olisiko vaan niin, että kannakeraudan vaihteistonpäätyyn kiinnittävät pultit ovat olleet löysällä ja lopulta irti livetessään ylempi pultinpää on vienyt mukanaan palan päätykannessa olevaa pultinreikää. Ei tuo lohkeama kovin isolta vaikuta (sikäli kun näen oikein), reikään saattaisi vielä saada ruuvattua ehjän kannakkeen. Tai sitten voisi yrittää moukaroida tuon vääntyneen kannakkeen takaisin alkuperäiseen muotoon, ellei ole rikki.
Voi olla että hommaa ei kannata yrittää irrottamatta keulapalaa (konepelti, valot+pesurit+syyläri kehikkoineen flekteineen), yhteensä kymmenkunta ruuvia ja vähän johtoliitoksia. Juuri vaihdoin omaani viikonloppuna etutuen kumin.
http://saabpics.org:3000/gallery/album1 ... 001?full=1
http://saabpics.org:3000/gallery/album1 ... 012?full=1
http://saabpics.org:3000/gallery/album1 ... 015?full=1
http://saabpics.org:3000/gallery/albup9 ... 022?full=1
Voi olla että hommaa ei kannata yrittää irrottamatta keulapalaa (konepelti, valot+pesurit+syyläri kehikkoineen flekteineen), yhteensä kymmenkunta ruuvia ja vähän johtoliitoksia. Juuri vaihdoin omaani viikonloppuna etutuen kumin.
http://saabpics.org:3000/gallery/album1 ... 001?full=1
http://saabpics.org:3000/gallery/album1 ... 012?full=1
http://saabpics.org:3000/gallery/album1 ... 015?full=1
http://saabpics.org:3000/gallery/albup9 ... 022?full=1
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
kiitos jus hyvistä kuvista! onko tosiaan näin että tämän auton kiinnitysrauta olisi jotenkin vääntynyt?
ei se lohkeama siinä kannessa iso ole, mutta ehkä tosiaan vähän kyseenalaista miten siihen kiristyy enää pultti...
voi pahuksen pahus sentään
mitenkähän pitkälle tollaisella uskaltaa ajaa jos ajateltais vaikka että lähin korjaamo on esim kajaanissa, niin olisiko turvallisuusriski ajaa useita satoja kilsoja tuollaisella?
ei se lohkeama siinä kannessa iso ole, mutta ehkä tosiaan vähän kyseenalaista miten siihen kiristyy enää pultti...
voi pahuksen pahus sentään

mitenkähän pitkälle tollaisella uskaltaa ajaa jos ajateltais vaikka että lähin korjaamo on esim kajaanissa, niin olisiko turvallisuusriski ajaa useita satoja kilsoja tuollaisella?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
-
- "Hirsch"
- Viestit: 722
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
- Paikkakunta: Muurola
kiitos kommenteista. mulla on ongelmana termistö, kun käytän vääriä sanoja moottorin osista.lintta go go kirjoitti:musta näyttää luca että tuo pultti on katkennu ja sen toinen pää on tuolla lootassa kiini eli ei sen tuossa lohkeema kohdassa pidäkkään olla vaan se on kiini siellä lootassa, eli kaivelet sen pätkän sieltä pois ja paat uuden pultin.
mun mielestä tää kuvaa hyvin miten sen pitäisi olla
http://saabpics.org:3000/gallery/album1 ... 015?full=1
mut ikäänkuin mun autossa moottorinkiinnike olisi jotenkin väärän muotoinen, pultin kohdat ei mätchää lootan, ts. vastakappaleen kanssa?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
hei, toi oli hyvä vinkki, en ikinä muista tuon ale-osan olemasasoloa vaikka viimeksi tänä aamuna ajoin siitä ohi katsastuskonttorille.kontki-2 kirjoitti:Käy Ale-osasta hakeen toi korvake Hyvinkäältä.
isteasiassa ongelmayksilö on tällä hetkellä korjaamolla, saas nähdä tuleeko kuntoon
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Hain auton korjaamolta. Ongelma oli se että moottorin päädystä (mitä nimesin fiksusti kytkinkopaksi) oli kuulemma lohjennut kokonainen korvake, ilmankos en nähnyt kiinnitysraudalle vastakappaletta. Uusi korvake hitsattu tilalle.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)