t16 tilalle 16v vaparin kone, käykö sama johtosarja?
t16 tilalle 16v vaparin kone, käykö sama johtosarja?
meinasin nostaa turbon tekniikan 16 venttiilisen vaparin tilalle, LH jetronic ja ns tyhjä jakaja. t16 venttiilisessä se jakajan hall tunnistin taitaa ohjata apc:tä.
olikos tuossa vaparissa hall anturi lohkossa, suunnilleen siinä vieressä mistä turbolle tulee öljy?
ei äsken konepellin alta kurkkimalla muutakaan löytyny.
turbon johtosarjassahan näyttäisi olevan tyhjä 2 napaliitin, onko se tuolle?
voiko virranjakajalle menevän liittimen jättää siis irti? tarkoitus olisi laittaa kk lisäsuutin 8tappisesta tuohon 16v imusarjaan ja ohjata sitä rinnankytkettynä etanoliajossa. nakutusongelmaahan ei tule silloin?
eli onko LH jetronikin johtosarjat yhtenevät? sytkäboxihan näyttää turbossa olevan kuskin lokarissa mutta vaparissa on siinä joku iso boxi. ja vaparissa pieni sytkäboxi on puolan alla apumiehen lokarissa.
olikos tuossa vaparissa hall anturi lohkossa, suunnilleen siinä vieressä mistä turbolle tulee öljy?
ei äsken konepellin alta kurkkimalla muutakaan löytyny.
turbon johtosarjassahan näyttäisi olevan tyhjä 2 napaliitin, onko se tuolle?
voiko virranjakajalle menevän liittimen jättää siis irti? tarkoitus olisi laittaa kk lisäsuutin 8tappisesta tuohon 16v imusarjaan ja ohjata sitä rinnankytkettynä etanoliajossa. nakutusongelmaahan ei tule silloin?
eli onko LH jetronikin johtosarjat yhtenevät? sytkäboxihan näyttää turbossa olevan kuskin lokarissa mutta vaparissa on siinä joku iso boxi. ja vaparissa pieni sytkäboxi on puolan alla apumiehen lokarissa.
jos saabismi on sairaus niin se on mieli sairauteni
b202+b212 5d bj92, b202 bj88 3d+2d, bj89 202 3d + 5d kjetkat, bj83 gli, pobeda, volga22+24u,scottsdale,lada 2107i,vagoneer73,mb123td,isuzukb4wd,kawa100g7,fo-dexta
b202+b212 5d bj92, b202 bj88 3d+2d, bj89 202 3d + 5d kjetkat, bj83 gli, pobeda, volga22+24u,scottsdale,lada 2107i,vagoneer73,mb123td,isuzukb4wd,kawa100g7,fo-dexta
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2076
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: t16 tilalle 16v vaparin kone, käykö sama johtosarja?
t16 ja i16 johtosarjoissa on aikas paljon eroa suurimmat kuitenkin sytytys puolella koska autoissa on aivan eri sytytysjärjestelmät.
Helpoimmalla pääset kun vaihdat moottorin mukaan siihen kuuluvan johtosarjan.
Helpoimmalla pääset kun vaihdat moottorin mukaan siihen kuuluvan johtosarjan.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: t16 tilalle 16v vaparin kone, käykö sama johtosarja?
ja pitää nyt ymmällään kysellä että miksi vaihdat turbon turbottomaan kaikista muista poiketen??
i16 hall on kampiakselin päässä ja siinä on ezk sytkä, joka siis on oikea boksillinen ohjattu sytkä eikä vain keskipako/ilmanpaine ohjattu niinkuin T16/S.
i16 hall on kampiakselin päässä ja siinä on ezk sytkä, joka siis on oikea boksillinen ohjattu sytkä eikä vain keskipako/ilmanpaine ohjattu niinkuin T16/S.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Re: t16 tilalle 16v vaparin kone, käykö sama johtosarja?
toimintavarmuutta haetaan. ja tohon kattoluukulliseen nahkapenkilliseen 3d koppaan järkevämpi kone (mersulla oppinu täyskaasuajon liian hyvin) ja tarvittaessa tilapäiseen talviajoon. kuulemma 250hp oli tosta turbosta otettu eli viisainta jemmata ei jää räystästipun alle.
homma on tällä viikolla edennyt vaiheeseen että turbotekniikka johtosarjoineen purettu sivuun ja vaparitekniikka nostettu ja johtosarjan purku vaiheessa, ruiskun sarja irti ja sulakerasian johtosarja vielä yhellä pultilla vähän kiinni. mietityttää että missäs se bensapumpun rele on eli se nippu pitäisi vielä ottaa ja tarvitseeko mittaristolle menevää parijohtoa lähteä purkamaan esille? vai toimiiko turbon mittaristolla?
homma on tällä viikolla edennyt vaiheeseen että turbotekniikka johtosarjoineen purettu sivuun ja vaparitekniikka nostettu ja johtosarjan purku vaiheessa, ruiskun sarja irti ja sulakerasian johtosarja vielä yhellä pultilla vähän kiinni. mietityttää että missäs se bensapumpun rele on eli se nippu pitäisi vielä ottaa ja tarvitseeko mittaristolle menevää parijohtoa lähteä purkamaan esille? vai toimiiko turbon mittaristolla?
jos saabismi on sairaus niin se on mieli sairauteni
b202+b212 5d bj92, b202 bj88 3d+2d, bj89 202 3d + 5d kjetkat, bj83 gli, pobeda, volga22+24u,scottsdale,lada 2107i,vagoneer73,mb123td,isuzukb4wd,kawa100g7,fo-dexta
b202+b212 5d bj92, b202 bj88 3d+2d, bj89 202 3d + 5d kjetkat, bj83 gli, pobeda, volga22+24u,scottsdale,lada 2107i,vagoneer73,mb123td,isuzukb4wd,kawa100g7,fo-dexta
Re: t16 tilalle 16v vaparin kone, käykö sama johtosarja?
Ruiskun molemmat releet on vänkärin jalkatilassa siellä missä ruiskuboksikin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: t16 tilalle 16v vaparin kone, käykö sama johtosarja?
Ooksä tosissas vaihtamassa turbotekniikkaa vapariks?
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: t16 tilalle 16v vaparin kone, käykö sama johtosarja?
joo huomasin saman justiin haulla mut kun turbossa oli myös nuo releet ja lisäksi sulakerasiassa rele pumpulle, olisko jääny orggis 8venttiili tekniikan jäljiltä, ei kai niitä molempia bensapumpun releitä tarvita turbossakaan?jus kirjoitti:Ruiskun molemmat releet on vänkärin jalkatilassa siellä missä ruiskuboksikin.
elekee työ naurako siitepölykausi pahimmillaan eikä tippa nenänpäässä kirjoittelu ja asioiden haku suju kun on pari päivää riehunu tallissa ja piirrelly kaaviota purkamisen edetessä.

jos saabismi on sairaus niin se on mieli sairauteni
b202+b212 5d bj92, b202 bj88 3d+2d, bj89 202 3d + 5d kjetkat, bj83 gli, pobeda, volga22+24u,scottsdale,lada 2107i,vagoneer73,mb123td,isuzukb4wd,kawa100g7,fo-dexta
b202+b212 5d bj92, b202 bj88 3d+2d, bj89 202 3d + 5d kjetkat, bj83 gli, pobeda, volga22+24u,scottsdale,lada 2107i,vagoneer73,mb123td,isuzukb4wd,kawa100g7,fo-dexta
Re: t16 tilalle 16v vaparin kone, käykö sama johtosarja?
Tämän täytyy olla trolli. Ei kukaan voi vakavissaan haukkua T16 - tekniikkaa huonoksi? Jos siinä jotain ongelmaa on esim. Apc:n kanssa, niin voihan sen muuttaa matalapaineturboksi nyppäämällä johdon irti magneettiventtiilistä ja ajaa tyytyväisenä näkymättömiin. Porukoilla oli taannoin 900S ja en mie sen luotettavampaa Saabia tiedäkään. Ahdinkin kesti ajoa pitkälti yli 400tkm. En keksi miten asiat olisi voineet olla paremmin ilman ahdinta?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: t16 tilalle 16v vaparin kone, käykö sama johtosarja?
K-jetronikin bensapumpun rele on konehuoneen rele/sulaketaulussa. LH-jetronic-releet on jalkatilassa. Autossa tarvitaan kerrallaan releet vain siihen polttoainejärjestelmään, joka on käytössä.
K-jetin rele on sytytyspulssiohjattu viiverele. LH:n releet ovat normaalimpia tuplakärkireleitä, sytytyspulssien laskenta ym. äly on LH-boksissa.
Emme voi tietää miten luovuttaja-autossasi on johdotukset tehty kun se ei olekaan alkuperäinen T16, vaikka unohdit sen mainita.
K-jetin rele on sytytyspulssiohjattu viiverele. LH:n releet ovat normaalimpia tuplakärkireleitä, sytytyspulssien laskenta ym. äly on LH-boksissa.
Emme voi tietää miten luovuttaja-autossasi on johdotukset tehty kun se ei olekaan alkuperäinen T16, vaikka unohdit sen mainita.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: t16 tilalle 16v vaparin kone, käykö sama johtosarja?
Älkää nyt turbonistit sydänkohtauksia ottako jos joku vaihtaa turbon taloudelliseen, luotettavaan ja ihan riittävän tehokkaaseen ruiskutekniikkaan.
Jos kerran saa karvalakkiin pistää turbokoneen niin miksei myös toisinpäin? 
Terv. nimim. vapari for life (tai ainakin tonnarinhankintaan asti
)


Terv. nimim. vapari for life (tai ainakin tonnarinhankintaan asti

#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Re: t16 tilalle 16v vaparin kone, käykö sama johtosarja?
Kai muistit myös vaihtaa ikkunamekanismit veivattaviin, sähkölaseissa kun tuppaa tulemaan ratasvikoja eikä toimi talvella.
Myöskin sähköohjatut taustapeilit kannattaa vaihtaa nuppimalliin kun sähköt reistailee.
Muista myös se tärkein, eli keskuslukon poisto. Se menee aina rikki ja sit on tylsää ku rosvot käy autossa avonaisen vänkärin oven kautta.
Se varmaan on sanomattakin selvää että kruisee sinulle ei ole, tai olet sen poistanut. Aiheuttaa ilmeisen vaaraan nukahtaa rattiin, mutta sehän ei tietenkään koskaan toimi sillä sähköjen ja alipaineohjauksen toimintavarmuus on luokkaa neuvostoliitto.

Myöskin sähköohjatut taustapeilit kannattaa vaihtaa nuppimalliin kun sähköt reistailee.
Muista myös se tärkein, eli keskuslukon poisto. Se menee aina rikki ja sit on tylsää ku rosvot käy autossa avonaisen vänkärin oven kautta.
Se varmaan on sanomattakin selvää että kruisee sinulle ei ole, tai olet sen poistanut. Aiheuttaa ilmeisen vaaraan nukahtaa rattiin, mutta sehän ei tietenkään koskaan toimi sillä sähköjen ja alipaineohjauksen toimintavarmuus on luokkaa neuvostoliitto.










Viimeksi muokannut DIggItaLLr, Ke Heinä 10, 2013 07:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: t16 tilalle 16v vaparin kone, käykö sama johtosarja?
jus kirjoitti:K-jetronikin bensapumpun rele on konehuoneen rele/sulaketaulussa. LH-jetronic-releet on jalkatilassa. Autossa tarvitaan kerrallaan releet vain siihen polttoainejärjestelmään, joka on käytössä.
K-jetin rele on sytytyspulssiohjattu viiverele. LH:n releet ovat normaalimpia tuplakärkireleitä, sytytyspulssien laskenta ym. äly on LH-boksissa.
Emme voi tietää miten luovuttaja-autossasi on johdotukset tehty kun se ei olekaan alkuperäinen T16, vaikka unohdit sen mainita.
eikös tuo ongelma pitäis ratketa sillä kun vaihtaa sen ruiskusysteemialueen johtosarjan joka lähtee siitä oikeen lokarin virtarasiasta, sekä sulakerasiassa vas lokarin nurkassa olevan johtosarjan?
toi turbon rele oli tosiaan sulakerasialla käytössä tai ainakin siitä sai pumpun pyörimään, vai olisko siitä vaan ohjaus jääny pois pelistä? todennäköisesti alkusarjan aero tekniikkaa ruotsistatuotuna laitettu 8tappisen koppaan. ketjunkiristäjäkin oli se vanhanmallinen. onhan tuota jo pojat pieksäny ja virranjakaja on ollu tarpeeks kuumassa paikassa. viime kesänä kannenvaihtoa kun flekti ei pelannu. kyl nuo vaparit on kertaluokkaa huolettomampia ja ei se kortinmenetys houkuttele, oisko tossa jotain tehty koneelle kun ohitukset on kuin isolla motskarilla.
juu ei ole sähkölaseja eikä peilejä, voihan lämppärin systeemit pönkätä talvi tai kesäasentoon

jos saabismi on sairaus niin se on mieli sairauteni
b202+b212 5d bj92, b202 bj88 3d+2d, bj89 202 3d + 5d kjetkat, bj83 gli, pobeda, volga22+24u,scottsdale,lada 2107i,vagoneer73,mb123td,isuzukb4wd,kawa100g7,fo-dexta
b202+b212 5d bj92, b202 bj88 3d+2d, bj89 202 3d + 5d kjetkat, bj83 gli, pobeda, volga22+24u,scottsdale,lada 2107i,vagoneer73,mb123td,isuzukb4wd,kawa100g7,fo-dexta
Re: t16 tilalle 16v vaparin kone, käykö sama johtosarja?
eläpä rölli kehtoo, ei tuossa t16 rakennelmassa apc:tä näyttäny olevan (joku boxi pitäis olla kuskin puolen lokarisssa otaksun) mut ahtopainemittari meni punarajalle ja onhan siitä edellinen saabipotilas saanu männänkin puhki ja hukkashan se nesteitä jo heti alkuinsa.Mertmi kirjoitti:Tämän täytyy olla trolli. Ei kukaan voi vakavissaan haukkua T16 - tekniikkaa huonoksi? Jos siinä jotain ongelmaa on esim. Apc:n kanssa, niin voihan sen muuttaa matalapaineturboksi nyppäämällä johdon irti magneettiventtiilistä ja ajaa tyytyväisenä näkymättömiin. Porukoilla oli taannoin 900S ja en mie sen luotettavampaa Saabia tiedäkään. Ahdinkin kesti ajoa pitkälti yli 400tkm. En keksi miten asiat olisi voineet olla paremmin ilman ahdinta?
taitaa olla kiihkeimmät harrastajat foorumeilla niitä vanteenvahaajia jotka ei o koskaan edes luonnossa nähneet kun konetta nostetaan keulilta pois ja toista tilalle. nyt vasta kolmatta päivää näperrän noita ja ois ajokuntosesta autosta eilen purettu kone menossa traktorin piikeistä keulille kun maanantaina aloin nipussa olevaa turboo purkamaan. ei jaksa helteellä yli 12h päivää vääntää.
jos saabismi on sairaus niin se on mieli sairauteni
b202+b212 5d bj92, b202 bj88 3d+2d, bj89 202 3d + 5d kjetkat, bj83 gli, pobeda, volga22+24u,scottsdale,lada 2107i,vagoneer73,mb123td,isuzukb4wd,kawa100g7,fo-dexta
b202+b212 5d bj92, b202 bj88 3d+2d, bj89 202 3d + 5d kjetkat, bj83 gli, pobeda, volga22+24u,scottsdale,lada 2107i,vagoneer73,mb123td,isuzukb4wd,kawa100g7,fo-dexta
Re: t16 tilalle 16v vaparin kone, käykö sama johtosarja?
Monet syvällisemmin Saabeja harrastaneet eivät jaksa foorumilla kirjoitella. Omasta autoharrastuspohjasta voin jotain valottaa: Tuohon sigun 99turboon tein tekniikanvaihdon ja täyden konerempan ja viilasin kannen. sovitin t25-laipallisen turbon T3-pakosarjaan yms. epätoivoisia modifikaatioita. Hitsasin koria pari tuntia ja tehtiin pohjat ja maalaus kahdesti. Projektipuolelta löytyy kertomus tuosta vehkeestä. Väittäisin että jotain haisua miulla näistä kikottimista on. Jokaisella on tietenkin omat mieltymykset autojen ominaisuuksista ja niiden painotuksesta. Itse olen pitänyt Saabeissa näistä tehokkaista malleista.CHEVY2.8D kirjoitti: taitaa olla kiihkeimmät harrastajat foorumeilla niitä vanteenvahaajia jotka ei o koskaan edes luonnossa nähneet kun konetta nostetaan keulilta pois ja toista tilalle. nyt vasta kolmatta päivää näperrän noita ja ois ajokuntosesta autosta eilen purettu kone menossa traktorin piikeistä keulille kun maanantaina aloin nipussa olevaa turboo purkamaan. ei jaksa helteellä yli 12h päivää vääntää.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01