Ohjaustehostimen öljystä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
PaP
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: To Maalis 11, 2004 21:06
Paikkakunta: Oulu

Ohjaustehostimen öljystä

Viesti Kirjoittaja PaP »

Vaihdoin öljyt irroittamalla säiliöstä paluuletkun. Uutta öljyä lisäsin säiliöön samalla kun vanha öljy valui hiljalleen paluuletkusta lattialla olevaan pulloon. Vaihtuukohan öljy tällä konstilla kokonaan?


Öljynä käytin Saab:in omaa öljyä. Öljy oli uutena väritöntä. Muutaman sadan kilometrin jälkeen öljyn väri muuttui kellanruskeaksi. Muuttuukohan öljyn väri käytössä vai värjäsiköhän vanhan öljyn jäänteet?


Öljyn vaihdolla huomasin olevan vaikutusta ohjaustuntumaan. Vanhalla öljyllä ohjaus oli liian kevyt / herkkä, jolloin tien pienetkin epätasaisuudet saivat auton vaeltelemaan ja vaatimaa jatkuvia korjausliikkeitä :cry: . Uudella öljyllä ohjaus muuttui jonkin verran jäykemmäksi ja tahmeammaksi, joilla oli hyvin positiivinen vaikutus suuntavakavuuteen. Auto kulkee nyt hyvin vakaasti eikä esim. lumipalteen ylitys tunnu missään :lol: . Ennen öljyn vaihtoa ohjaustuntuma oli samantapainen kuin kuplavolkkarilla jossa on viallinen ohjausiskunvaimennin. Toimiikohan ohjaustehostinsysteemi / öljy myös iskunvaimentimena joka vakauttaa ohjausta?


Auto on 900i 16v -89
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Tuo öljy on kai saabin pullossa hydrauliikka öljyä,saabin huoltomiehen mukaan.Eli semmosta kirkasta.
Vanhaa ei kai oikein saa pois jos ei sitten kokeilisi nyt vaihtaa uudelleen.
Monet vaihtaa siten että imee vanhat pois ja uudet sisään ja pyörittää ohjausta ees takas ja sama uusiksi.
Ei se väri haittaa mitää.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

huomasitko kieputella rattia ihan ääriasentoihin kun liruttelit öljyjä pois? kai sieltä silloin on niin kaikki öljyt ulos tullut kun alkaa uutta kirkasta öljyä tulemaan ulos.
aika pian tuntui mullakin väri ja haju muuttuvan...
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mikä on suositeltu vaihtoväli?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Tuota on jotkut meilläpäin kysyny mutta ei kukaan taida olla keksinyt?
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
PaP
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: To Maalis 11, 2004 21:06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja PaP »

Eipä tullut rattia käänneltyä. Jääneekö silloin enemmän vanhaa öljyä jäljelle?
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Kyllä jää hammastankoon
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kun tossa vuosi sitten asensin tehostimen tohon omaan iivariini, niin laitoin säiliöön paluuletkun liittimeen korvatulpan ja laitoin paluuletkun muovipulloon. Sitten otin sytytyksen pääteasteen liittimen irti ja bensareleen. Täytin säiliön nesteellä ja pyöritin konetta startilla samalla, kun pyöritin rattia eestaas. Tein semmosia 5-10sekunnin starttailuita ja välillä lisäsin öljyä säiliöön. Käytännössä niin kauan, että säiliöön meni about litra öljyä ja "tyhjästä" järjestelmästä tuli vanhaa likaisen väristä öljyä about puolisenlitraa. Olen ollut tosi tyytyväinen tohon tehostimeen. Eipä harmita yhtään, että tuli hankittua. :D
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7566
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
DyhWe
"Turbo"
Viestit: 296
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 02:31
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja DyhWe »

Aiheeseen liittyen kysyisin että mites kun ei tiedä mitä on tehostimeen työnnetty ni voikos niitä öljyjä heittää sekaisin vai pitääkö vanhat valuttaa ulos? Parashan oisi tietty vaihtaa kaikki kerralla, mutta se ainainen budjettivaje :oops:
jannes
"Turbo"
Viestit: 262
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 18:31
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja jannes »

DyhWe kirjoitti:Aiheeseen liittyen kysyisin että mites kun ei tiedä mitä on tehostimeen työnnetty ni voikos niitä öljyjä heittää sekaisin vai pitääkö vanhat valuttaa ulos? Parashan oisi tietty vaihtaa kaikki kerralla, mutta se ainainen budjettivaje :oops:
Mikäli ehostajassa on alkup. Saabin öljy, sinne EI SAA laittaa ainakaan ATF -öljyä. Ne sekoittuu kyllä keskenään, mutta seoksesta tulee siirappia. Ohjaus menee jäykäks eikä palauta kunnolla. Tästä on nimittäin omakohtaista kokemusta :oops:
Paras keino on tyhjentää koko järjestelmä aikaisemmissa viesteissä kerrotuilla tavoilla. Järjestelmään menee n. litra öljyä.
-JanneS-
#1462
Saab 9-5 SE Wagon 2.0t -00
Renault Grand Scenic 1.6 -05 (ranskalainenkin osaa tehdä vähävikaisia autoja :) )
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

jannes kirjoitti:Mikäli ehostajassa on alkup. Saabin öljy, sinne EI SAA laittaa ainakaan ATF -öljyä. Ne sekoittuu kyllä keskenään, mutta seoksesta tulee siirappia. Ohjaus menee jäykäks eikä palauta kunnolla. Tästä on nimittäin omakohtaista kokemusta
Paras keino on tyhjentää koko järjestelmä aikaisemmissa viesteissä kerrotuilla tavoilla. Järjestelmään menee n. litra öljyä.
Tämä toimii tietty toisinkinpäin. Mulla ei ole tietoa mitä litkua teharissa on nyt. Ostin pullon saabbin omaa lientä ja ajattelin vaihtaa nesteet. En kuitenkaan uskaltanut vielä työtä aloittaa juuri tämän sekoittumisongelman vuoksi. Mitähän pitäis tehdä?
Litkun väristä ei voi kai mitään päätellä...

Tiehotin pitää nesteet sisällään ja tarkoitus olisi se sellaisena pitää jatkossakin :D
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
jannes
"Turbo"
Viestit: 262
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 18:31
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja jannes »

Teemulle:
Suosittelen tyhjentämään koko systeemin (ohjeet varmaan löydätkin :wink: ) ja sen jälkeen täyttämään sen oikealla öljyllä. Pikkujäämät ei haittaa, tietystihän systeemin läpi vois ajaa jotain myrkkyä, mutta mitä siitä tykkää tiivisteet?
Toisaalta voi kysyä, että miksi korjata sellaista, joka ei ole rikki? Eli jos tehostin pelaa oikein, kannattaako vaihtaa öljyjä?
-JanneS-
#1462
Saab 9-5 SE Wagon 2.0t -00
Renault Grand Scenic 1.6 -05 (ranskalainenkin osaa tehdä vähävikaisia autoja :) )
matti sallinen
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: Su Elo 15, 2004 18:04
Paikkakunta: Hki/Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja matti sallinen »

saamaan syssyyn vois tietty kait kysyä: miks vaihtaa moottoriinkaan öljyjä, jos se ei ole rikki?


-tuli nyt vaan mieleen..
saab 99 -83 GL"S"
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Joo toisaalta ohjaustehostimen öljylle ei ole määritelty vaihtoväliä. Ainakaan mistään lukemastani kirjasta en ole sellaista löytänyt.
Korjaamokirjassakaan (Saab huolto-ohjelma M1992) ei ole muuta kohtaa kuin: tarkistus ja tarvittaessa lisäys.

Täytynee tehdä niin, että tyhjennän systeemin ja teen originaalitehostinöljyillä huuhtelulenkin. Päivän pari ja taas uudet.
Sitten ainakin tietää mitä siellä on sisällä :D
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Vastaa Viestiin