Vapaavirtaus

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
arnoldi
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: Ma Huhti 05, 2004 12:27
Paikkakunta: Tampere

Vapaavirtaus

Viesti Kirjoittaja arnoldi »

http://www.saabismionsairaus.net/galler ... e03&id=aal

Mietinpä vaan vaikuttaisko kaasarikoneen toimintaan millään lailla jos ilmansuodatin olisi joku putki systeemi ja avonainen vapaavirtaussuodatin siinä päässä. [
Turbo900
"Saabisti"
Viestit: 877
Liittynyt: La Loka 25, 2003 18:26
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Turbo900 »

Ainakin kivat äänet saat kaupantekijäisiksi.
Mitään eroa ei kyllä tule huomaamaan persdynolla.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Paitsi kourallisen hiekkaa moottoriin ton VV-suotimen kautta?
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
arnoldi
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: Ma Huhti 05, 2004 12:27
Paikkakunta: Tampere

Kaasari

Viesti Kirjoittaja arnoldi »

Kaverin ralli Starletissa oli kaks kaasaria ja maalatut sienenpalat ilmansuodattimena. Hyvin tuntu toimivan eikä ollut mitenkään hiekkanen moottoritila.
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Paitsi kourallisen hiekkaa moottoriin ton VV-suotimen kautta?
Tarkistin ahtoputket ja ilmamäärämittarin vuoden K&N-suodattimen käytön jälkeen. Kaikki aivan puhtaita, edes öljykalvon pintaan ei ollut hiekkaa tarttunut. Toimii, siis. Ja ajan paljon todella pölyisiä hiekkateitä.
Aki Peltola #1132
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=227
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=8619

No niin no. Mutta jos tehoja pitää saada niin todennäköisesti 98:n tankkaaminen tuo niitä enemmän.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Turbo900
"Saabisti"
Viestit: 877
Liittynyt: La Loka 25, 2003 18:26
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Turbo900 »

Minä tuossa loppusyksystä tylsyykissään ranetin vähän tuota alkuperäistä ilmanottoa kääntämällä suodatinkoteloa 180 astetta ja lyhentämällä alkuperäisen ilmanottotorven ihan snadiksi.
Siihen päähän meni sitte 75 viemärin 45 asteinen +- kulma just eikä melkein.
Sieltä se öljynjäähdyttimen reiästä snorklaa ilmaa ja väitän, että on jopa ihan hyvä ranetus säilyttäen vakiosuodatin ;).

http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/ ... 0_3838.JPG
kimmoisa
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

KAASARIKONEESSA

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

on aika vapaastivirtaava suodatin jo vakionakin.

Tämä olen ite ainakin paine mittarilla todennu. Ei oo alipainetta painettaessa kaasua korkeillakaan kierroksilla.

On olen koettanut ajaa autoa myös ilman ilmasuodatinta. ja teho ei ainakaan lisääntynyt.
SAAB
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

C-saabiini myös virittelin ensin haitariputki putsarilta nokalle ja päähän vielä jeesusteipillä isosta tratista sahattu suppilo.
alkoi ahtamaan isoissa vauhdeissa, n. 12 nousi huiput!8O
ja mukava 2 litraisen mörinä :)
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Pitäisköhän munkin viritellä tollanen systeemi näin alkajaisiksi. Kovasti olen suunnitellut koko imupuolen laittamista uusiksi, mutta kattotaan ajan kanssa, mitä tulee. Tuo ei varmaankaan ole hankala toteuttaa muutaman tunnin askartelulla.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

on varmasti halvin, ehkä jopa tehokkain!
kyllä siihen pari tuntia saa vierähtämään helposti...
ihan kaikista pahimmilla loska/pakkaskeleillä ei taida ihan paras mahdollinen olla, imee ainakin perässa ajettaessa varmasti akkiä täyteen ja sinnehän jäätyy.
mutta kesällä kun sitä "tehoa" ja ääntä tarvitaan :lol:
Baas 009
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 19:51
Paikkakunta: Ååbu

Viesti Kirjoittaja Baas 009 »

Eipä vapaastihengittävissä taida juuri olla apua vv-suodattimesta.
Itse aikanaan olen kokeillut 900i16:sta ottaa sen käyrän imuputken pois putsarin kyljestä, tulos: ei kulje mihinkään, julmetut imuäänet kyllä kuului.

Kokeilin myös jr:n vv-putsaria suoraan ilmamassamittarin päähän, sama juttu että ei kulje mihkään ja äänet melkoiset.

Liekö sitten kattiruiskulla merkitystä asiaan, mutta vaparit ovat tosiaan tarkkoja imupuolen resonannsseista ja virtausvastuksista, pienin ei välttämättä ole aina paras.

-Ville
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Pitää nyt kantaa korteni kekoon kerta ensimmäisessä viestissä on kuva mun autosta. :)

Eli Bätmobiilissa (kuvassa) ei enään ole vv-suodatinta, vaan vakio boksi. Projektissani 99T16:sessa on tällä hetkelle vv-suodatin, mutta haaveena on laittaa siihenkin vakio ilmaboksi.

Bätmobiilissa vakio boksi on 2:della ilmaputkella. Eli modattu. Se miksi siinä oli vv-suodin alunperin, johtui siitä että minulla ei ollut 16-venttiilisen ilmaboksia aluksi lainkaan, siunaantui vasta myöhemmin.

T. Pasi
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1824
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Eipä taida olla sellaasesta vv-suodattimesta mitään hyötyä mikä tulee alkuperäiseen ilmanputsari koteloon :?:
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

Suabisti kirjoitti:Eipä taida olla sellaasesta vv-suodattimesta mitään hyötyä mikä tulee alkuperäiseen ilmanputsari koteloon :?:
oikein :?
Vastaa Viestiin