Ohjaus tehostimen asennus

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
hiphop
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: Pe Helmi 20, 2004 14:09

Ohjaus tehostimen asennus

Viesti Kirjoittaja hiphop »

Morjens!

Ostin jokusen aika sitten tyttärelle saabin kun kortti ikä alkaa lähestyä .
Siihen pitäisi vaan saada laitettua ohjaus tehostimen enkä koskaan ole sellaista asennellut. Olisiko teillä antaa neuvoja miten tuon kanssa aloittaisi . Tehostimen olen ostanut (käytetyn kylläkin). Saab johonka se tulisi on 900i -86. Pellit oli siinä niin hyvässä kunnossa että oli pakko ostaa pois. Ovet aivan terveet, ihmettelen vaan että pysynyt sellaisina . Ajettu noin 250000km. 8O. Joutuuko kone pois että saa tehostimen laitettua?
hanex
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Ti Tammi 04, 2005 21:31
Paikkakunta: Oulunsalo
Viesti:

Re: Ohjaus tehostimen asennus

Viesti Kirjoittaja hanex »

hiphop kirjoitti:Morjens!

Ostin jokusen aika sitten tyttärelle saabin kun kortti ikä alkaa lähestyä .
Siihen pitäisi vaan saada laitettua ohjaus tehostimen enkä koskaan ole sellaista asennellut. Olisiko teillä antaa neuvoja miten tuon kanssa aloittaisi . Tehostimen olen ostanut (käytetyn kylläkin). Saab johonka se tulisi on 900i -86. Pellit oli siinä niin hyvässä kunnossa että oli pakko ostaa pois. Ovet aivan terveet, ihmettelen vaan että pysynyt sellaisina . Ajettu noin 250000km. 8O. Joutuuko kone pois että saa tehostimen laitettua?
Paljonko maksoit tehostimesta?
hiphop
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: Pe Helmi 20, 2004 14:09

Viesti Kirjoittaja hiphop »

30e sihen kuuluu se akseli, pumppu ja hihna pöyrä.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Koitin kovasti etsiä, että minne meni kirjoittamani ohje siitä asennuksesta. Olen tämän jo ties miten monennen kerran kirjoittanut, mutta en löytänyt omia sepustuksiani.

Homma menee kuiteskin näin:

tarpeet:
-pumppu
-moottorin kannatin, jossa pumpun kannakkeet
-hihna
-öljyt (saabin omat ehdottomasti)
-tehostettu hammastanko letkuineen

mahdollisesti tarpeen:
-raidetangon päät
-raidetangot sisäpäineen
-tiivisteitä (esim. pumpulta lähtevän paineputken tiiviste o-rengas ulkohalkaisija 11mm paksuus 1,6mm)
-klemmari

Sitten hommaan:

Hammastangosta on syytä tarkastaa raidetangon sisäpäiden nivelten kunto. Niiden uusiminen on helpointa, kun tanko ei ole vielä autossa. Käytännössä, jos käännät raidetangon yläviistoon, niin se ei saa valahtaa takaisin alas. (Tehostettuun tulee nivel ja raidetanko yhtenä pakettina. Tehostamattomaan sitä ei ole saatavilla.)

Pumpun jalkan asennuksessa itse avasin alemmat pultit ensin ja kohotin tämän jälkeen tunkilla koko moottori/vaihteistopakettia tasauspyörästön alta. Katsoin, kun kannatin alkaa irrota alakannattimesta. Tämän jälkeen pultit auki venttiilikannen kyljestä ja oikea kannatin takaisin paikalleen.

Hammastangon vaihdossa suosittelen lähestymään asiaa ensin kuljettajan jalkatilasta käsin. rattiakselin jatkona on n. 30cm pitkä nivelakseli, joka irroitetaan molemmista päistä. Sen irroitus käy kätevimmin jalkatilasta käsin. Samoin asennus. Asennuksessa pitää huomioida lukituspulttien reikien osuminen. Eli spoorit pitää sattua oikealle kohdalleen, jotta pultit menee reikiin.
Tehostamaton hammastanko sopii tulemaan melko nätisti pois. Ensin se työnnetään kokonaan oikealle (auton menosuunnassa katottuna), ja sitten vasen raidetanko edellä se sopiikin tulemaan auton alle. Tehostettu menee samassa järjestyksessä paikalleen, mutta raidetangonpää ei voi olla tangossa kiinni. Muuten loppuu tila. Jos autossa sattuu olemaan kallistuksenvakaaja, sen taisi joutua irroittamaan kiinnikkeistään. (Olisi muuten tosi näppärää asentaa vakaaja samalla). Letkuja ei kannata irroittaa turhaan hammastangosta. Joutuu vaan tiivisteiden kanssa pulaan, jos niitä liitoksia menee aukomaan.

http://netti.nic.fi/~mertmi/tehostimenpumppu.jpg

tässä vielä kuva meikäläisen satkun konehuoneesta. Pumppuhan siinä lähinnä on kohteena, ja lisätietona. Pumpuissa on kahta eri hihnapyörää. sileätä ja kolmella reiällä varustettua. Olen siinä käsityksessä, että tuo kolmella reiällä oleva on halkaisijaltaan isompi näistä kahdesta. Motonetin myymä 1175mm hihna on liian lyhyt tälle reiällisellä pyörällä olevalle pumpulle, niinkuin kuvassa näkyy, säätövara minimissään (eli korkki melkein vasten venttiilikoppaa). Hihnan asennus oli aika hankala sen lyhyyden takia. 50-100mm pidempi hihna olisi paljon sopivampi ja ehdottomasti helpompi asentaa...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
hiphop
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: Pe Helmi 20, 2004 14:09

Viesti Kirjoittaja hiphop »

Kiitos!
Kyllä noilla ohjeilla onnistuu. Olin myös muistavina että täällä olisi entuudestaan ohjeita tämän tyypisestä hommasta. Olin näkevinäni sen joskus kesä aikoihin mutta silloin ei asia ollut tapetilla. Ja nyt kun piti sitä tarvita niin eteen ei tullut. No, niin tai näin ohjeet tuli..kiitos.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Kas kas... täällähän on muitakin tehostimen asentajia :D Kiitoksia Mertmille hyvästä ohjeesta, tuli tarpeeseen. Täytyy vissiin varmuuden vuoksi ottaa printti, jotta pysyy tallessa, kun pääsee lopulta asennushommiin.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ainiin, unohtui semmonen juttu vielä, että asennusvaiheessa pitää säätää auraus siten, että ensin raidetangonpäistä samanverran kierrettynä se säätö. Olisi toki hyvä, jos auraus olisi jo oikealla hollilla. Sitten pitää kääntää ratti oikealle kohdalle spoorillaan. Mie ainaskin jouduin ottamaan ratin irti, ja laittamaan lähemmäs oikeata asentoa. Tämän jälkeenhän olisi vuorossa aurauksen säätö ja vieläpä siten, että rattikin tulisi prikulleen suoraan. Mie ite säädin sellaisen metallitangon avulla (rasvamontulla), jossa on mutkat päissä ja säätö keskellä lukitusruuvin kera. Säädin aurauksen, ja kävin ajamassa maantiellä testaten, onko ajo hyvä ja ratti suorassa. Kahdesti piti korjata ratin asennon takia... Raidetangosta ei tarvitse paljoa kääntääkkään, kun ratin saa suoraan. Tuotahan ei välttämättä tarvitse käydä ajamassa, jos käyttää suoria lautoja auton sivulla apukeinona tai vastaavia ja ottaa linjaa takapyöristä. Pitää vaan muistaa, että taka-akselin raideleveys on leveämpi, kuin etupäässä. (Ettei mene auraus pieleen tämän takia.)

Miullahan oli huonoa tuuria sen tehostimen asennuksessa, kun päätin vanhojen raidetangonpäiden olevan riittävän hyvät. Ne meni vaihtoon about 9kk sen jälkeen, kun asensin tehostimen. Ne olivat talven jälkeen niin jäykät, että ohjaus tökki kääntäessä. Keväällä on tarkoitus porata noihin "uusiin" raidetangonpäihin rasvanipat. (Ylä- ja alapalloissahan mulla jo on rasvanipat.)

ps. nivelissä kannattaa katsella TRW/Saab suuntaan...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin