Koitin kovasti etsiä, että minne meni kirjoittamani ohje siitä asennuksesta. Olen tämän jo ties miten monennen kerran kirjoittanut, mutta en löytänyt omia sepustuksiani.
Homma menee kuiteskin näin:
tarpeet:
-pumppu
-moottorin kannatin, jossa pumpun kannakkeet
-hihna
-öljyt (saabin omat ehdottomasti)
-tehostettu hammastanko letkuineen
mahdollisesti tarpeen:
-raidetangon päät
-raidetangot sisäpäineen
-tiivisteitä (esim. pumpulta lähtevän paineputken tiiviste o-rengas ulkohalkaisija 11mm paksuus 1,6mm)
-klemmari
Sitten hommaan:
Hammastangosta on syytä tarkastaa raidetangon sisäpäiden nivelten kunto. Niiden uusiminen on helpointa, kun tanko ei ole vielä autossa. Käytännössä, jos käännät raidetangon yläviistoon, niin se ei saa valahtaa takaisin alas. (Tehostettuun tulee nivel ja raidetanko yhtenä pakettina. Tehostamattomaan sitä ei ole saatavilla.)
Pumpun jalkan asennuksessa itse avasin alemmat pultit ensin ja kohotin tämän jälkeen tunkilla koko moottori/vaihteistopakettia tasauspyörästön alta. Katsoin, kun kannatin alkaa irrota alakannattimesta. Tämän jälkeen pultit auki venttiilikannen kyljestä ja oikea kannatin takaisin paikalleen.
Hammastangon vaihdossa suosittelen lähestymään asiaa ensin kuljettajan jalkatilasta käsin. rattiakselin jatkona on n. 30cm pitkä nivelakseli, joka irroitetaan molemmista päistä. Sen irroitus käy kätevimmin jalkatilasta käsin. Samoin asennus. Asennuksessa pitää huomioida lukituspulttien reikien osuminen. Eli spoorit pitää sattua oikealle kohdalleen, jotta pultit menee reikiin.
Tehostamaton hammastanko sopii tulemaan melko nätisti pois. Ensin se työnnetään kokonaan oikealle (auton menosuunnassa katottuna), ja sitten vasen raidetanko edellä se sopiikin tulemaan auton alle. Tehostettu menee samassa järjestyksessä paikalleen, mutta raidetangonpää ei voi olla tangossa kiinni. Muuten loppuu tila. Jos autossa sattuu olemaan kallistuksenvakaaja, sen taisi joutua irroittamaan kiinnikkeistään. (Olisi muuten tosi näppärää asentaa vakaaja samalla). Letkuja ei kannata irroittaa turhaan hammastangosta. Joutuu vaan tiivisteiden kanssa pulaan, jos niitä liitoksia menee aukomaan.
http://netti.nic.fi/~mertmi/tehostimenpumppu.jpg
tässä vielä kuva meikäläisen satkun konehuoneesta. Pumppuhan siinä lähinnä on kohteena, ja lisätietona. Pumpuissa on kahta eri hihnapyörää. sileätä ja kolmella reiällä varustettua. Olen siinä käsityksessä, että tuo kolmella reiällä oleva on halkaisijaltaan isompi näistä kahdesta. Motonetin myymä 1175mm hihna on liian lyhyt tälle reiällisellä pyörällä olevalle pumpulle, niinkuin kuvassa näkyy, säätövara minimissään (eli korkki melkein vasten venttiilikoppaa). Hihnan asennus oli aika hankala sen lyhyyden takia. 50-100mm pidempi hihna olisi paljon sopivampi ja ehdottomasti helpompi asentaa...