Saabin moottori

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Lappari
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ti Tammi 11, 2005 20:41
Paikkakunta: Oulu / Ylivieska

Saabin moottori

Viesti Kirjoittaja Lappari »

Elikkä autona on 900 16v 2.0i vm.1992.
Niin mikähän olisi oikea moottorin koodi. Tiedän että se b202 mutta onkohan siinä vielä joku kirjain perässä? Tämä siksi että tietäisin ostaa oikeat tulpat. Olisiko Ngk paras vaihtoehto? Suosituksia otetaan vastaan
Jipo
"Viggen"
Viestit: 554
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 21:49
Paikkakunta: Maalahti

Viesti Kirjoittaja Jipo »

Suosittelen Bochin tulpat. Helpo löydä oikea tulppa.
Jens Hall, 1661
272 on voittajien akseliväli! - Jope
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1352
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

toiset tykkää boshista toiset ngk:sta..

olin tipahtaa perseelleni, kun huoltoliike iski pöytään nipponin tulpat.. perustelut olivat seuraavat.
"voin mä myydä sulle boshitkin, mutta nämä saabit ja volvot kun joskus antavat runsaanlaisesti ainetta pyttyyn, niin nippon on todettu parhaaksi. kestää vissiin paremmin rikkaita seoksia"

tämä ei ole mikään raamatunlause, enkä halua ottaa vastuuta muiden kustannuksista, mutta itse olen nyt ajanu 8v mallillani 20 000 tulpilla ja toimivat loistavasti.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mulla on hyviä kokemuksia nippondenso sytytystulpista k-jetin kanssa (eli 8-venaisessa koneessa). Eivät mene rikki, vaikka koneella iskisi "ryyppyputki päälle", eli pääsisi kastelemaan tulpat. NGK on tainnut saada tästä vähän sapiskaa...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
turbojake
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 06:41
Paikkakunta: Klaukkala

moottori

Viesti Kirjoittaja turbojake »

Eikös b202 ole turbokone?
Pihasta löytyy mm. '87 APC saabi, sekä klubijäsenyyskin on.
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Ahdetun 16-venttiilisen 2.0 koneen koodi on siis b202L.

Joo mun kokemuksen mukaan:

-NGK ei kestä kastumista
-NGK antaa eniten ahtoja ja tehoa (APC)
-NGK polttaa mittareiden mukaa parhaiten
-Bosch kestää kaikista hirveintä rääkkiä
-Nippondenso ei kauaa kestänyt hieman turhan laihalla käyvässä, korkea-ahtoisessa turbokoneessa

-toimiviin vaparikoneisiin ihan sama mitkä laittaa
-toimiviin turbokoneisiin minä suosittelen laittamaan NGK
-jos ruisku tuppaa sekoilemaan niin sitten ei NGK
Aki Peltola #1132
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

NGK:llahan on hyvät sivut:
http://www.ngksparkplugs.com/techinfo/s ... 0&country=

NGK:n oma kommentti tuohon K-jetin bensan ylenmääräisestä tarjonnasta johtuvaan tulppien pimenemiseen ei sano oikein muuta kuin että tulpat vaihtoon jos noin pääsi käymään :-)
http://www.ngksparkplugs.com/techinfo/s ... country=US


Onkohan Nippon-Denson koodeista vastaavaa taulukkoa saatavilla kuin NGK:n http://www.ngksparkplugs.com/techinfo/s ... berkey.pdf

Nippon-Densollakin R varmaan tarkoittaa vastusta, mutta miten esim.
W20EP-U eroaa W20FPR-U:sta.

Tuo Nippon-Denson W20EP-U on se, mitä mm. Motonet suosittaa NGK BP6ES:n rinnalle 8-venttiilisiin turbottomiin autoihin. Oma K-jetti on toiminut ainakin toistaiseksi noilla NGK:illa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1824
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

NGK ja Bosch ovat hyviä vaihtoehtoja molemmat.
-Championin tulpista olen kuullut Saabin koneissa negatiivistä palautettta.
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Lappari
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ti Tammi 11, 2005 20:41
Paikkakunta: Oulu / Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Lappari »

Kiitos hyvistä vastauksista! Todella nopeaa toimintaa.. :lol:
Paljon tietoa tuli taas lisää. Tulpat ostettu laiton ngk:t. Sattui vielä varaosa myyjäksi saabeja omistava nainen. Tuli kerrankin kuin apteekin hyllyltä tulpat ei kirjaakaan tarvittu. Kohta katsastus edessä saa nähä miten käy! :?
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Aksu900 kirjoitti:-Bosch kestää kaikista hirveintä rääkkiä
Joo, tämän olen huomannut. Mm. kilpamoottorinkelkkaan laitetut Boschin tulpat voi panna takaisin kiinnileikkaamisen jälkeen. Tosin ko. tulpan mallia en muista, mutta kestävät tuon kiinnileikkauksen sylinterissä ihan helposti.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

En malttanut olla hiukan liputtamatta Nipponin tulppien puolesta. 99:ssä ja satkussa on ollut Ngk:ta ja Nipponia, ja ihan moitteetta ovat toimineet. Nelikärkiset Boschit jättivät kerran talliin.

Mini1000 luokan kilpurissa olen alkusekoilujen jälkeen käyttänyt Nipponin iridiumeja. Ovat melko hintavat, mutta ajoin samoilla tulpilla koko viimekesän. Kestävät hyvin painetta ja kastelua, kuumuuskestävyyttäkin on sen verran tuolla Iridiumilla, että jos tulppa sulaa niin se taitaa olla pienin murhe sillä hetkellä auton omistajalle.... :lol:
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

Aksu900 kirjoitti:Ahdetun 16-venttiilisen 2.0 koneen koodi on siis b202L.

Joo mun kokemuksen mukaan:

-Nippondenso ei kauaa kestänyt hieman turhan laihalla käyvässä, korkea-ahtoisessa turbokoneessa
eikö tuo ole vaan hyvä asia !?!?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Saab-asentajan kommentti Bosch-tulppiin, "Bosch on hyvä, jos maalaa moottorin. Ei mene maali kierteisiin." :lol:

No. Mulla meni vajaatehoisen puolan takia Boschilaisia ja NGK:n tulppia hajalle, että nyt tuostakin selvää kumpi kestää kastelun ja kumpi ei. Saab-asentajan ammattitaitoon luotetaan ja ajetaan NGK:n tulpilla 8)
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin