Saab 99 H-moottori epätasainen käynti

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Sämst Av Alla Bilar
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 19:43

Saab 99 H-moottori epätasainen käynti

Viesti Kirjoittaja Sämst Av Alla Bilar »

Tein pientä huoltoa 99:lle ja vaihdoin tulpat (NGK BP6ES samanlaiset oli ennestään), sytytyskaapelisarjan sekä ilmansuodatinpanoksen. Nyt tuntuu, että auto käy huonommin kuin ennen kyseisten osien vaihtoa. Tasakaasulla ajettaessa ja moottorijarrutuksissa tuntuu pientä nykimistä ja tyhjäkäynnillä pakoputkesta kuuluu pieniä "tsup, tsup"-ääniä noin sekunnin välein, aivan kuin joku sylinteri jättäisi silloin tällöin sytytyksen väliin. En kuitenkaan ole huomannut, että moottori kävisi "kolmella" missään tilanteessa. Missähän on vika? Käyntiin lähtee kuitenkin todella hyvin sekä kuumana että kylmänä.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11502
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 99 H-moottori epätasainen käynti

Viesti Kirjoittaja jus »

Sääditkö tulppien kärkivälin 0,6 - 0,7 mm ennen asennusta? Onko uusien tulpanjohtojen resistanssi ohjearvojen mukainen, 2- 4 kOhm? http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 39#p999239
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7535
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Saab 99 H-moottori epätasainen käynti

Viesti Kirjoittaja mestari »

katso ensin jakajan kanteen puolalta tuleva johto
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Sämst Av Alla Bilar
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 19:43

Re: Saab 99 H-moottori epätasainen käynti

Viesti Kirjoittaja Sämst Av Alla Bilar »

jus kirjoitti:Sääditkö tulppien kärkivälin 0,6 - 0,7 mm ennen asennusta? Onko uusien tulpanjohtojen resistanssi ohjearvojen mukainen, 2- 4 kOhm? http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 39#p999239
Säädin tulppien kärkivälin ennen asennusta 0,6 mm:iin.
Sämst Av Alla Bilar
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 19:43

Re: Saab 99 H-moottori epätasainen käynti

Viesti Kirjoittaja Sämst Av Alla Bilar »

jus kirjoitti: Puolan kuntoa voi arvioida mittaamalla moottorin lämpimäksi käytön jälkeen puolan ensiö- ja toisiokäämin resistanssit ja vertaamalla ohjearvoihin.

Mittaa lämpimäksi ajetun puolan ensiökäämin vastus liittimien 1 (-) ja 15 (+) väliltä. Vastuksen pitää olla 0,52-0,76 Ohm. 3,5 Ohm

Mittaa toisiokaamin vastus liittimen 1 (-) ja korkeajänniteliitännän väliltä. Vastuksen pitaa olla 2,4-3,5 k0hm. 10,10 kOhm

Sytytysjohtojen resistanssit 2 - 4 kOhm, Uudet johdot 2,83-4,29 kOhm, vanhat 8,05-13,55 kOhm, puolan johto 0,5 - 1,5 kOhm. Uusi 1,52 kOhm, vanha 5,97 kOhm

Lähde: Saab 99 -84 korjaamokäsikirja "Årsmodelländringar 1984".
Omat mittatulokset merkitty punaisella.
Sämst Av Alla Bilar
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 19:43

Re: Saab 99 H-moottori epätasainen käynti

Viesti Kirjoittaja Sämst Av Alla Bilar »

Eli puolan arvot suuremmat kuin pitäisi. Onko puola siis huonossa kunnossa? Myös vanhoissa kaapeleissa paljon ohjearvoja korkeammat resistanssit, mutta vaihdoin ne takaisin ja nyt moottorin käytös muuttui taas paremmaksi. Outoa.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11502
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 99 H-moottori epätasainen käynti

Viesti Kirjoittaja jus »

Nuo puolan ohjearvot oli kärjettömälle sytytykselle. Et kertonut autosi vuosimallia, H-moottorillisissa on 83 asti kärjet, 84 kärjetön.

Kärkisytytyksellä ohjearvot 1 ja 15 väliltä 2,6 - 3,1 Ohm. 1 ja korkeajänniteliittimen väliltä 8 - 11 kOhm.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Sämst Av Alla Bilar
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 19:43

Re: Saab 99 H-moottori epätasainen käynti

Viesti Kirjoittaja Sämst Av Alla Bilar »

Oma 99 on vm. 83, eli siinä tapauksessa puolan arvot ovat ok. Pitääkö noiden kaapelienkin resistanssi olla sitten korkeampi jos on kärjellinen sytytys?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11502
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 99 H-moottori epätasainen käynti

Viesti Kirjoittaja jus »

Nuo kaapelien ohjearvot pätee sekä kärjettömään -84 että kärkisytytykseen vm. 76- 83.

83-autossa katkojan kärkiväli vähintään 0,4 mm. Kosketuskulma 47 - 53 astetta.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Sämst Av Alla Bilar
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 19:43

Re: Saab 99 H-moottori epätasainen käynti

Viesti Kirjoittaja Sämst Av Alla Bilar »

Eipä tuo käynti edelleenkään ole ihan paras mahdollinen. Tyhjäkäynnillä aina välillä tupsauttaa pakoputkessa ikään kuin joku kipinä jäisi pois. Sama asia tasakaasulla ajettaessa pienillä kierroksilla. Välillä nytkäyttää ja meno ei ole pehmeän tasaista. Kiihdytettäessä käy ihan puhtaasti. Joskus aikoinaan oli samanlaiset oireet 240 Volvossa ja siinä syyksi paljastui rikkoutunut imusarjan tiiviste. Suihkuttelin starttipilottia imusarjan ympärille, mutta ei antanut merkkejä imuvuodosta. Mikä voisi olla vialla?
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24013
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saab 99 H-moottori epätasainen käynti

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

olikos tässä kuminen jutska kaasarin ja imusarjan välissä.

joskus joutunu sikamassalla paikkaamaan.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Sämst Av Alla Bilar
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 19:43

Re: Saab 99 H-moottori epätasainen käynti

Viesti Kirjoittaja Sämst Av Alla Bilar »

Kyllä siinä on semmoinen n. 5 mm paksu laippa/tiiviste. Se näyttää kyllä ihan ehjältä eikä starttipilotin suihkuttelu siihen anna indikaatiota vuodosta. Mikä idea kaasuttimeen laitettavalla vaimenninöljyllä on? Voisiko vika liittyä siihen jos öljyä on liian vähän tai paljon tai se on vääränlaista?
Ghiamies
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Su Syys 12, 2010 13:43
Paikkakunta: Itä-Uusimaa Loviisa

Re: Saab 99 H-moottori epätasainen käynti

Viesti Kirjoittaja Ghiamies »

Minullakin oli kerran 900:ssa samanlaisia oireita, vikaa hain pitkään. Syyksi paljastui virranjakajan alipainesäätimen letku, se joka menee imusarjaan. Letkussa oleva takaiskuventtiili oli käännetty väärinpäin.
Citroën Jumper 2.2 ´10
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Saab 99 H-moottori epätasainen käynti

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Ja jakajan alipainekalvo siinä kellossa onko ehjä?
kokeilla voi jos kulkee ilma molempiin suuntiin niin rikki.
Ari 1622
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Saab 99 H-moottori epätasainen käynti

Viesti Kirjoittaja lucaf »

entäs jarrutehostimelta imusarjalle menevä alipaineletku, imusarjan päässä päätyy sellaiseen kumiholkkiin joka vuosien mittaan tuppaa murenemaan ja falskaamaan joka aiheuttaa merkittäviä käyntihäiriöitä.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Vastaa Viestiin