Saab 99 H-moottori epätasainen käynti
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 68
- Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 19:43
Saab 99 H-moottori epätasainen käynti
Tein pientä huoltoa 99:lle ja vaihdoin tulpat (NGK BP6ES samanlaiset oli ennestään), sytytyskaapelisarjan sekä ilmansuodatinpanoksen. Nyt tuntuu, että auto käy huonommin kuin ennen kyseisten osien vaihtoa. Tasakaasulla ajettaessa ja moottorijarrutuksissa tuntuu pientä nykimistä ja tyhjäkäynnillä pakoputkesta kuuluu pieniä "tsup, tsup"-ääniä noin sekunnin välein, aivan kuin joku sylinteri jättäisi silloin tällöin sytytyksen väliin. En kuitenkaan ole huomannut, että moottori kävisi "kolmella" missään tilanteessa. Missähän on vika? Käyntiin lähtee kuitenkin todella hyvin sekä kuumana että kylmänä.
Re: Saab 99 H-moottori epätasainen käynti
Sääditkö tulppien kärkivälin 0,6 - 0,7 mm ennen asennusta? Onko uusien tulpanjohtojen resistanssi ohjearvojen mukainen, 2- 4 kOhm? http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 39#p999239
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Saab 99 H-moottori epätasainen käynti
katso ensin jakajan kanteen puolalta tuleva johto
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 68
- Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 19:43
Re: Saab 99 H-moottori epätasainen käynti
Säädin tulppien kärkivälin ennen asennusta 0,6 mm:iin.jus kirjoitti:Sääditkö tulppien kärkivälin 0,6 - 0,7 mm ennen asennusta? Onko uusien tulpanjohtojen resistanssi ohjearvojen mukainen, 2- 4 kOhm? http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 39#p999239
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 68
- Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 19:43
Re: Saab 99 H-moottori epätasainen käynti
Omat mittatulokset merkitty punaisella.jus kirjoitti: Puolan kuntoa voi arvioida mittaamalla moottorin lämpimäksi käytön jälkeen puolan ensiö- ja toisiokäämin resistanssit ja vertaamalla ohjearvoihin.
Mittaa lämpimäksi ajetun puolan ensiökäämin vastus liittimien 1 (-) ja 15 (+) väliltä. Vastuksen pitää olla 0,52-0,76 Ohm. 3,5 Ohm
Mittaa toisiokaamin vastus liittimen 1 (-) ja korkeajänniteliitännän väliltä. Vastuksen pitaa olla 2,4-3,5 k0hm. 10,10 kOhm
Sytytysjohtojen resistanssit 2 - 4 kOhm, Uudet johdot 2,83-4,29 kOhm, vanhat 8,05-13,55 kOhm, puolan johto 0,5 - 1,5 kOhm. Uusi 1,52 kOhm, vanha 5,97 kOhm
Lähde: Saab 99 -84 korjaamokäsikirja "Årsmodelländringar 1984".
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 68
- Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 19:43
Re: Saab 99 H-moottori epätasainen käynti
Eli puolan arvot suuremmat kuin pitäisi. Onko puola siis huonossa kunnossa? Myös vanhoissa kaapeleissa paljon ohjearvoja korkeammat resistanssit, mutta vaihdoin ne takaisin ja nyt moottorin käytös muuttui taas paremmaksi. Outoa.
Re: Saab 99 H-moottori epätasainen käynti
Nuo puolan ohjearvot oli kärjettömälle sytytykselle. Et kertonut autosi vuosimallia, H-moottorillisissa on 83 asti kärjet, 84 kärjetön.
Kärkisytytyksellä ohjearvot 1 ja 15 väliltä 2,6 - 3,1 Ohm. 1 ja korkeajänniteliittimen väliltä 8 - 11 kOhm.
Kärkisytytyksellä ohjearvot 1 ja 15 väliltä 2,6 - 3,1 Ohm. 1 ja korkeajänniteliittimen väliltä 8 - 11 kOhm.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 68
- Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 19:43
Re: Saab 99 H-moottori epätasainen käynti
Oma 99 on vm. 83, eli siinä tapauksessa puolan arvot ovat ok. Pitääkö noiden kaapelienkin resistanssi olla sitten korkeampi jos on kärjellinen sytytys?
Re: Saab 99 H-moottori epätasainen käynti
Nuo kaapelien ohjearvot pätee sekä kärjettömään -84 että kärkisytytykseen vm. 76- 83.
83-autossa katkojan kärkiväli vähintään 0,4 mm. Kosketuskulma 47 - 53 astetta.
83-autossa katkojan kärkiväli vähintään 0,4 mm. Kosketuskulma 47 - 53 astetta.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 68
- Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 19:43
Re: Saab 99 H-moottori epätasainen käynti
Eipä tuo käynti edelleenkään ole ihan paras mahdollinen. Tyhjäkäynnillä aina välillä tupsauttaa pakoputkessa ikään kuin joku kipinä jäisi pois. Sama asia tasakaasulla ajettaessa pienillä kierroksilla. Välillä nytkäyttää ja meno ei ole pehmeän tasaista. Kiihdytettäessä käy ihan puhtaasti. Joskus aikoinaan oli samanlaiset oireet 240 Volvossa ja siinä syyksi paljastui rikkoutunut imusarjan tiiviste. Suihkuttelin starttipilottia imusarjan ympärille, mutta ei antanut merkkejä imuvuodosta. Mikä voisi olla vialla?
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Saab 99 H-moottori epätasainen käynti
olikos tässä kuminen jutska kaasarin ja imusarjan välissä.
joskus joutunu sikamassalla paikkaamaan.
joskus joutunu sikamassalla paikkaamaan.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 68
- Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 19:43
Re: Saab 99 H-moottori epätasainen käynti
Kyllä siinä on semmoinen n. 5 mm paksu laippa/tiiviste. Se näyttää kyllä ihan ehjältä eikä starttipilotin suihkuttelu siihen anna indikaatiota vuodosta. Mikä idea kaasuttimeen laitettavalla vaimenninöljyllä on? Voisiko vika liittyä siihen jos öljyä on liian vähän tai paljon tai se on vääränlaista?
Re: Saab 99 H-moottori epätasainen käynti
Minullakin oli kerran 900:ssa samanlaisia oireita, vikaa hain pitkään. Syyksi paljastui virranjakajan alipainesäätimen letku, se joka menee imusarjaan. Letkussa oleva takaiskuventtiili oli käännetty väärinpäin.
Citroën Jumper 2.2 ´10
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1531
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
- Paikkakunta: Lempäälä
Re: Saab 99 H-moottori epätasainen käynti
Ja jakajan alipainekalvo siinä kellossa onko ehjä?
kokeilla voi jos kulkee ilma molempiin suuntiin niin rikki.
kokeilla voi jos kulkee ilma molempiin suuntiin niin rikki.
Ari 1622
Re: Saab 99 H-moottori epätasainen käynti
entäs jarrutehostimelta imusarjalle menevä alipaineletku, imusarjan päässä päätyy sellaiseen kumiholkkiin joka vuosien mittaan tuppaa murenemaan ja falskaamaan joka aiheuttaa merkittäviä käyntihäiriöitä.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)