99 -84 mekaaninen bensapumppu

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
jstrang
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 09:53
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

99 -84 mekaaninen bensapumppu

Viesti Kirjoittaja jstrang »

Eilisen sisälämppärin asennuksen lopputuloksena oli että bensapumppu alkoi vuotamaan :roll:

Osaako joku sanoa onko (H-moottori) -83 ja -84 pumpuissa muuta eroa kuin se että toisessa eri paksuiset letkun paikat?

Eli käykö -83 mallinen pumppu, kunhan sovittaa vain letkun paikalleen?

Toinen kysymys:
Pitääkö hattuhyllyllä on jotain reikiä, mistä ilma menee pihalle? Ei ole. Ja tuntuu että ei kosteus mene pois sisältä. Minkä kautta on tarkoitus mennä takana olevista ritilöistä ulos?
Janne

9-3 Vector -08 AT Sport Combi 1.9Tid
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11630
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

jstrang kirjoitti:Osaako joku sanoa onko (H-moottori) -83 ja -84 pumpuissa muuta eroa kuin se että toisessa eri paksuiset letkun paikat?
Eli käykö -83 mallinen pumppu, kunhan sovittaa vain letkun paikalleen?
Varmaankin sopii, mutta ei liene mahdotonta hommata varaosapumppu sopivankokoisilla letkuliitännöillä, niin ei tarvitse askarrella sovituspaloja.
Pitääkö hattuhyllyllä on jotain reikiä, mistä ilma menee pihalle? Ei ole. Ja tuntuu että ei kosteus mene pois sisältä. Minkä kautta on tarkoitus mennä takana olevista ritilöistä ulos?
Ei pidä olle hattuhyllyssä reikiä. Ilma poistuu takalasin ja C-pilariverhoilun välissä olevasta raosta C-pilarin kautta sinne sivuritilän luokse ja siitä ulos.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
P:n Vee
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: To Touko 15, 2003 07:29
Paikkakunta: Ii

pumppu?

Viesti Kirjoittaja P:n Vee »

Muista olla huolellinen sen pumpun käyttövivun kanssa, vipu hyppää herkästi nokka-akselin "kaulalle" ja kiristettynä koekäytössä halkeaa musta ohjariholkki. Sen holkin kyllä saa tehtyä nailonputkesta, mutta turhaa vaivaa koituu, nimim. kokeiltu sekin homma...

teevee P:n Vee
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

P:n Vee on oikeassa, tossa saa helposti vahinkoa aikaan

Pumpunvaihtoon ohjeita
http://saabfaq.msk.ru/saab_carbs/list.htm
Viimeksi muokannut teesalama, Ke Helmi 09, 2005 21:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
jstrang
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 09:53
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jstrang »

Mimmi kirjoitti:OT: Saisitkos pienenettyä kuvaasi jstrang :?:
Se kun kaventaa nyt viestikenttää turhan paljon.
Homma hoidosssa. Oli jäänyt turhaa valkoista reunoille tuohon kuvaan.

Pumppu muuten vaihdettu ja pelaa hienosti. Vaihdoin samalla kaasarin kalvon ja eipä nyi enään :D
Janne

9-3 Vector -08 AT Sport Combi 1.9Tid
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

tarkistakaas ysiysimiehet bensapumppujenne pitävyys, jos ette ole pitkään aikaan pitäneet konepeltiä auki moottorin käydessä. mulla on kaks 84 vuoden ysiysiä, ja tänä kesänä kumpikin on yllättänyt sillä, että bensapumpun saumasta on suihkinut kivasti bensaa, ruuvien kiristys auttoi!! ei naurun asia, tuollainen aiheuttaa tulipalovaaran!

toisessa autossa huomasin itse kun liikennevaloissa tuli bensanhajua sisään. sauma oli tosi löysällä, sieltä ryöppysi ihan solkenaan bensaa. toisesta autosta en huomannut mitään. sieltä ei tullut ihan niin reippaasti bensaa, onneksi korjaamolla tuli ilmi kun auto oli muista syistä laitettavana.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Itselläni taas oli tuossa kaasarisatkussa pierburg-merkkinen pumppu (ei ruuvillista mallia) joka vuoti bensaa, käry hävisi kun vaihdoin sellaisen "kalliimman" mallin motonet-pumpun, ja nyt sopii vuotaa, kun on mitä kiristää :)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Omassakin pumppu tiputteli saumasta, joka korjautui aina välillä ruuveja kiristämllä. Tosin menneenä viikonloppuna sitten tuli kiristämiselle raja vastaan ja yksi ruuveista katkesi, joten pumpun vaihtamiseksi sitten meni. Onneksi oli jemmassa vähän käytetty pumppu, joka tuli sitten asennettua paikalleen ensiavuksi. Liekö noilla pumpuilla montaakin erilaista valmistajaa, vanhassa ei ollut merkintöjä, mutta oli kokonaan metallinen. Paikalleen laitetussa pumpussa taasen on muovikotelo ja muoviset putkien tulo/lähtöliitokset, lienee joku halpismalli.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

noniin, nyt tuli ysiysi siihen pisteeseen että bensapumppu vuotaa vaikka ruuvit on tiukalla ja yhdestä kierteet menneet.

eli töiden jälkeen motonettiin, ja sitten valoisaa lauantai-aamua odottamaan että pääsee askartelemaan.

saisinko vielä rautalankamallinnuksen siitä, miten sen käyttövivun kanssa voi tunaraoida, ja miten pidetään huolta siitä ettei hyppää nokka-akselin kaulalle?

sorry, tuossa og900:n lähettämässä web linkissä onkin pdf nro 9:ssä täydellisyyttä hipovat ohjeet, opiskelen ne
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

bensapumppu on vaihdettu.

lyhyt raportti:

irroitin itse pumpun "väliosasta" joka ydistää sen lohkoon. 2x12mm ruuvit auki.
totesin että pitää väliosakin ruutava pois, muuten ei saa sitä vartta ohjattua paikallensa.

väliosa irti lohkosta 3x13mm ruuvit.

ruuvasin väliosan uuteen bensapumppuun kiinni, paperitiiviste tuli uuden pumpun mukana, laitoin tiivistetahnaa silti molemmille pinnoille.

venttiilikopasta tuleva keppi jonka päässä oleva kuppi tulisi ohjata bensapumpun varteen (talttapäämeisselin avulla tukien kun pumppua työntää kohti) mutta se aiheutti sitten minussa epävarmuutta kun olin ensikertalainen. keppihän pisti vähän vastaan kun työnsin besapumppuhässäkän lohkoa vastaan. aloin tietysti käsin tunnustelemaan sitä keppiä ja sitten olinkin jo epävarma onko sen sisäpää enää oikeassa kohdassa, tuntui ihan irtonaiselta! :)

päätin ottaa varman päälle ja avasin venttiilikopan, tarkoituksena kun oli myös vaihtaa joskus venttiilikopan tiiviste, jonka olin ostanut jo valmiiksi. h-koneessa näköjään on syytä ottaa virranjakaja irti, kun se on venttiilikopassa kiinni. oli vielä vanhat sytytysennakkomerkitkin paikallaan joten kolme ruuvia auki, ja hall-anturin johto irti ja alipainesäätimen letku irti ja virranjakaja sivuun.

venttiilikopasta huohottimen letku irti, tulpan johdot irti kopan ohjureista, ja 8kpl kuusiokoloruuveja auki.

samalla rikoin sen käsitykseni, että vain b-moottorisissa menee venttilikopan tiiviste huonoksi. uusi tiiviste oli kumia, vanha tiiviste oli kovettunut kovaksi muoviksi ja vieläpä poikki.

karstaa ja likaa sai kaapia kynnellä pois kannen pulteista, lieneekö normaalia? ja tämä on siis se 99 jossa mulla pysyy öljyt puhtaina kaikkein pisimpään! koneella on ajettu 265tkm, jos toiset mokomat meinaisi ajaa, minkähän näköinen kone olisi sen jälkeen? tuli vähän valaisua öljynvaihdon merkitykselle.

kun venttiilikoppa oli pois, selvisi miten se bensapumpun käyttötankosysteemi oikein toimii, toinen pää tukeutuu nokka-akselin uraan ja totta vie se toinen pää on mahdollista tunaroida sieltä urasta pois jos ei ole huolellinen!

pumppu oli helppo ruuvata satavarmasti oikealla tavalla kiinni kun koppa oli pois ja näki "sisälle". pumppua pitää silti voimalla painaa lohkoa vastaan niin että pumpun jousi (jäykkä) antaa vähän myöten, jotta ruuvit saa kohdalleen.

bensaletkut kiinni, venttiilikoppa kiinni, virranjakaja kiinni ja johdot+letkut paikalleen, starttaus, heti pörähti vaikka olin viimeksi startannut eilen. kaasuttimeen jäi siis riittävästi bensaa tuossa operaatiossa.

ruuvasin huvikseni auki vanhan bensapumpun (kehällä puoli tusinaa ruuveja) mutta en keksinyt miksi se kehän tiiviste ei enää pitänyt, näytti ihan ehjältä ja hyvältä.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

onneksi on molemmissa autoissa sähköiset pumput..mutta LEA vuotaa aina jostain muualta.. :roll:
ensin tankinpuolelta koriin sisään menevästä letkusta, vaihdoin sen, sitten konepellin alta: uutta letkua kehiin.
yksi testilenkki ja taas vuotaa tankin seudulta: kaikki peräkontissa olevalta D-jetin pumpulta lähtevät letkut vaihtoon.. :roll:
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

laitetaan tähän viestiketjuun nyt vielä sekin tieto, että motonetin bensapumpussa EI tule mukana o-rengasta

POLTTOAINEPUMPPU (HALPA) SAAB 99
99 6.83--1984 (Erisuuret liitinputket Ø8/6mm). . . . . . . 28-1031 16.48
99 2,0 H-moott. O-rengastiivste Ø22mm. . . . . . . . . . . 27-9617 0.84

no, itse olin autuaan tietämätön koko asiasta, varsinkin kun kiinniolleessa pumpussakaan ei sellaista ollut.
aloin ihmettelemään vasta kun vaihdoin toiseen kasineloseen vastaavan pumpun ja vanhaa irroittaessani ihmettelin että mikäs tää o-rengas tässä on.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Vastaa Viestiin