bensapumppu on vaihdettu.
lyhyt raportti:
irroitin itse pumpun "väliosasta" joka ydistää sen lohkoon. 2x12mm ruuvit auki.
totesin että pitää väliosakin ruutava pois, muuten ei saa sitä vartta ohjattua paikallensa.
väliosa irti lohkosta 3x13mm ruuvit.
ruuvasin väliosan uuteen bensapumppuun kiinni, paperitiiviste tuli uuden pumpun mukana, laitoin tiivistetahnaa silti molemmille pinnoille.
venttiilikopasta tuleva keppi jonka päässä oleva kuppi tulisi ohjata bensapumpun varteen (talttapäämeisselin avulla tukien kun pumppua työntää kohti) mutta se aiheutti sitten minussa epävarmuutta kun olin ensikertalainen. keppihän pisti vähän vastaan kun työnsin besapumppuhässäkän lohkoa vastaan. aloin tietysti käsin tunnustelemaan sitä keppiä ja sitten olinkin jo epävarma onko sen sisäpää enää oikeassa kohdassa, tuntui ihan irtonaiselta!
päätin ottaa varman päälle ja avasin venttiilikopan, tarkoituksena kun oli myös vaihtaa joskus venttiilikopan tiiviste, jonka olin ostanut jo valmiiksi. h-koneessa näköjään on syytä ottaa virranjakaja irti, kun se on venttiilikopassa kiinni. oli vielä vanhat sytytysennakkomerkitkin paikallaan joten kolme ruuvia auki, ja hall-anturin johto irti ja alipainesäätimen letku irti ja virranjakaja sivuun.
venttiilikopasta huohottimen letku irti, tulpan johdot irti kopan ohjureista, ja 8kpl kuusiokoloruuveja auki.
samalla rikoin sen käsitykseni, että vain b-moottorisissa menee venttilikopan tiiviste huonoksi. uusi tiiviste oli kumia, vanha tiiviste oli kovettunut kovaksi muoviksi ja vieläpä poikki.
karstaa ja likaa sai kaapia kynnellä pois kannen pulteista, lieneekö normaalia? ja tämä on siis se 99 jossa mulla pysyy öljyt puhtaina kaikkein pisimpään! koneella on ajettu 265tkm, jos toiset mokomat meinaisi ajaa, minkähän näköinen kone olisi sen jälkeen? tuli vähän valaisua öljynvaihdon merkitykselle.
kun venttiilikoppa oli pois, selvisi miten se bensapumpun käyttötankosysteemi oikein toimii, toinen pää tukeutuu nokka-akselin uraan ja totta vie se toinen pää on mahdollista tunaroida sieltä urasta pois jos ei ole huolellinen!
pumppu oli helppo ruuvata satavarmasti oikealla tavalla kiinni kun koppa oli pois ja näki "sisälle". pumppua pitää silti voimalla painaa lohkoa vastaan niin että pumpun jousi (jäykkä) antaa vähän myöten, jotta ruuvit saa kohdalleen.
bensaletkut kiinni, venttiilikoppa kiinni, virranjakaja kiinni ja johdot+letkut paikalleen, starttaus, heti pörähti vaikka olin viimeksi startannut eilen. kaasuttimeen jäi siis riittävästi bensaa tuossa operaatiossa.
ruuvasin huvikseni auki vanhan bensapumpun (kehällä puoli tusinaa ruuveja) mutta en keksinyt miksi se kehän tiiviste ei enää pitänyt, näytti ihan ehjältä ja hyvältä.