...

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

...

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

...
Viimeksi muokannut ng900aero, La Tammi 27, 2007 18:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

2.0 vai 2.3?
2.3 ei sovi.
2.0 sopii.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
jani
"Aero"
Viestit: 453
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 10:22
Paikkakunta: nokia

Viesti Kirjoittaja jani »

9000 turbon kytkin menee 900 vaihtamalla tonnarin vauhtipyöra asetelma ja levy. minulta löytyy vauhtipyörä ja vähän ajettu asetelma jos kiinnostusta on
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

2 litraisissa turboissa on sama levy (228mm) ja asetelma satkussa ja tonnarissa!
2.3 koneessa sitten on jo isompi (240mm) levy, eri asetelma ja vp.


eiku voi perkeles, sehän oliki -88 johon sitä tarvitaan, vaihtuu juuri tuossa 88!
eli en olekkan enää varma asiasta!
vertaa niitä!
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Miun villi arvaus on, että pitää olla 90-lukulainen tai sitten ottaa tonnarin vauhtipyörä, jossa on valitettavasti ajoitusmerkit väärin... Tosimieshän korjaa ne.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

mittoja speed partsia/motonettiä kattomalla:

speed patrs:
900 vm.78-93 = 215mm
9000 2.0i/T/2.3i vm.85-93 = 215mm
9000 2.0LTT/2.3LTT/2.3i vm.94-97 = 228mm
9000 2.3T vm.90-93/2.3aero vm.94-97/2.0LTT 2.3LTT 3.0V6 vm.97-98 = 240mm

motonet:

on aika sekavaa... myyvät vielä lisäks jotain 230mm levyä...

tiiä noista, kokeilemalla ite ainakin yrittäisin.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

...
Viimeksi muokannut ng900aero, La Tammi 27, 2007 17:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Miulla ei ole nyt mitään tarkkaa tietoa omakohtaiselta tasolta, mutta tuo 90-luvun turbomallin vauhtipyörä ainakin hyväksyy sen tonnarin kytkinpaketin. Tyypithän on vaihdelleet niitä vauhtipyöriä, että saavat ton tonnarin kytkimen käymään. On vaan huhuiltu sellaistakin, ettei tuo isompi kytkinlevy tekisi hyvää vaihteiston synkroille. Tämä on tosiaan sitten Huhu isolla H:lla.

esim. tässä yksi tonnarin kytkinasennus:
http://www.twinsaabs.com/
mene "DIY pages"
mene "Engine and Transmission reparis"
mene "DIY Clutch"
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Koskeekos tämä sopivuus nyt 16V-koneita? Omassani, kun on Sachsin tekemä Turbon kytkinpaketti joka sopii kaikkiin 99/900 8V-turboihin, vuosimalli rajoja en muista ko. paketille. Ja pirssihän on 99GL B-moottorilla.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Mitenkäs muuten kun tuo kytkin muuttui vuonna -90, ainakin minulla on muistaakseni isompi vauhtipyörä 900T16 -90 :?:
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7687
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Motonetista löytyy tohon T16 -90:seen:
900-Turbo 90--93 (Ø228mm). . . . . . . 84-1201 116.72e

vanhemmissa turboissa ja 900 16 ruiskuissa on sama levy
900/16V 89--93 (ei Turbo). . . . 84-3192 54.00e
900-Turbo 78--89. . . . . . . . . . 84-3192 54.00e
(tätä on kuulemma soviteltu onnistuneesti vanhempiinkin)

minkään tonnarin kytkinlevy ei näyttäis olevan samalla koodilla kun satkut ennen 90.


Toisaalta saman halkasijan levytkin on eri koodilla:

900-Turbo 90--93(tässä on228mm). . . . . . . . 84-3503 66.27e

Vihje: Jos autossa on Ø228mm kytkin käytä 2,0-Turbon levyä!
9000 2,0-Turbo 85--93 (Ø228mm). . . . . . . . . . 84-3626 79.90e


Noista vois päätellä että turbotonnareissa on aina ollu vähintään 228mm halkasijalla oleva levy ja satkuissa vasta vuodesta 90 eteenpäin, että vanhempiin satkuihin ei välttämättä sovi tonnarin kytkin.

Kannattaa nyt kumminkin mitata mikä on sen ylimääräsen levyn halkasija.
EPC:stä selailemalla saattais löytyy tarkempaa tietoa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

dimebak kirjoitti:Koskeekos tämä sopivuus nyt 16V-koneita? Omassani, kun on Sachsin tekemä Turbon kytkinpaketti joka sopii kaikkiin 99/900 8V-turboihin, vuosimalli rajoja en muista ko. paketille. Ja pirssihän on 99GL B-moottorilla.
Meikäläisen käsitys on, että tossa 8venaisen turbon kytkimessä on vapariin ainoana erona se levyn pinta-ala. Mie laskin muistaakseni että se olis 23% isompi, ku 8-tappisetn kaasarin/iivarin levy. Asetelma on sama.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
orava
"Turbo"
Viestit: 252
Liittynyt: To Touko 08, 2003 11:00
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja orava »

Mulla sopi -83 99:iin 900T16 M92:n orkkislevy (SACHS), eli kaiketi tuo 228mm. Meni ysiysin asetelman sisään nippanappa. Nyt on aurassa napakka kytkin. Edellinen katosi savuna ilmaan 8O
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Noniin. Nyt se sitten on todistettu, eli tuo isompi levy menee sinne vanhempaankin asetelmaan, kun vaan on pokkaa laittaa... :)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Mertmi kirjoitti:Meikäläisen käsitys on, että tossa 8venaisen turbon kytkimessä on vapariin ainoana erona se levyn pinta-ala. Mie laskin muistaakseni että se olis 23% isompi, ku 8-tappisetn kaasarin/iivarin levy. Asetelma on sama.
Ainakin Sachsilla levyt 8V-koneisiin samalla halkaisijalla. Niin no, joo. Jos se levyn pinta on leveämpi kuitenkin samalla halkaisijalla.

Ja ei se asetelma voi olla sama. Aiempi kytkin oli vakio ja se painu minun painon alla nätisti läjään. Uudempi turbon asetelma ei inahtanutkaan, kun päälle meni seisomaan.

Oliko OG900 '90 ==> vapareidenkin kytkimen halkaisija 228mm?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin