Bensaa öljyn seassa
-
- "Ruisku"
- Viestit: 122
- Liittynyt: La Maalis 05, 2005 17:16
Bensaa öljyn seassa
Ensinnäkin päivää vaan kaikille. Olen jo pidemmän aikaa seurannut keskusteluja täällä ja oppinut monta hyödyllistä asiaa. Eli kiitokset niille kärsivällisille saabisteille, jotka jaksavat neuvoa meitä vähän tumpelompia harrastajia.
Olen vähän kummastellut Saappaan vähäistä öljynkulutusta. Öljyä on jatkuvasti mittatikun mukaan liikaa, vaikka sinne on alkujaan ihan oikea määrä ainetta laitettu. Katsastusrempan yhteydessä kyselin huoltoliikkeen mieheltä asiasta ja heppu meinasi jos autolla ajetaan jatkuvasti vain lyhyttä matkaa, eli siis aika paljon ryyppyä käyttäen, öljyn sekaan kulkeutuu bensaa. Mahtaako diagnoosi olla oikea? Auto on tosiaan ollut aika paljolti kauppakassina ja huviajelukäytössä.
Mitähän asialle olisi tehtävissä ja onko tuo bensa öljyn seassa pahasti haitaksi? Öljyt on ilmeisesti syytä vaihtaa vuosittain vaikka kilometrejä tulisi vähän. Ja auto on siis 900 C vm -90.
Olen vähän kummastellut Saappaan vähäistä öljynkulutusta. Öljyä on jatkuvasti mittatikun mukaan liikaa, vaikka sinne on alkujaan ihan oikea määrä ainetta laitettu. Katsastusrempan yhteydessä kyselin huoltoliikkeen mieheltä asiasta ja heppu meinasi jos autolla ajetaan jatkuvasti vain lyhyttä matkaa, eli siis aika paljon ryyppyä käyttäen, öljyn sekaan kulkeutuu bensaa. Mahtaako diagnoosi olla oikea? Auto on tosiaan ollut aika paljolti kauppakassina ja huviajelukäytössä.
Mitähän asialle olisi tehtävissä ja onko tuo bensa öljyn seassa pahasti haitaksi? Öljyt on ilmeisesti syytä vaihtaa vuosittain vaikka kilometrejä tulisi vähän. Ja auto on siis 900 C vm -90.
Kyllä diagnoosi on varmaankin oikea.
Samalla öljy ohenee ja voiteluominaisuudet heikkenevät.
Itse ajan noin 12tkm vuodessa ja vaihdan ainakin kerran vuodessa öljyt. Synteettisethän periaatteessa kestää 15 tkm, mutta en ole koskaan niin kauaa samoilla öljyillä ajanut.
Suora lainaus Nesteen dokumentista:
"Ajotapa vaikuttaa ehkä eniten normaalin, kunnossa olevan moottorin
öljynkulutukseen hyvänlaatuista öljyä käytettäessä. Jos
moottorilla ajetaan lyhyitä matkoja, voi öljypinta varsinkin kaasuttimella
varustetussa moottorissa jopa kohota runsaan rikastimenkäytön
aiheuttaman bensiinilaimentuman seurauksena.
Käytetyssä moottoriöljyssä voi olla jopa yli 10 % bensiiniä."
LÄHDE: http://www.neste.fi/attachment.asp?path=791;1291;4798
(Sivu 25)
Samalla öljy ohenee ja voiteluominaisuudet heikkenevät.
Itse ajan noin 12tkm vuodessa ja vaihdan ainakin kerran vuodessa öljyt. Synteettisethän periaatteessa kestää 15 tkm, mutta en ole koskaan niin kauaa samoilla öljyillä ajanut.
Suora lainaus Nesteen dokumentista:
"Ajotapa vaikuttaa ehkä eniten normaalin, kunnossa olevan moottorin
öljynkulutukseen hyvänlaatuista öljyä käytettäessä. Jos
moottorilla ajetaan lyhyitä matkoja, voi öljypinta varsinkin kaasuttimella
varustetussa moottorissa jopa kohota runsaan rikastimenkäytön
aiheuttaman bensiinilaimentuman seurauksena.
Käytetyssä moottoriöljyssä voi olla jopa yli 10 % bensiiniä."
LÄHDE: http://www.neste.fi/attachment.asp?path=791;1291;4798
(Sivu 25)
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
-
- "Ruisku"
- Viestit: 122
- Liittynyt: La Maalis 05, 2005 17:16
Tota samaa me ollaan havaittu äitini ajossa olevassa 900S -92:ssa. Oli taas ajeltu koko syksy ja talvea tänne asti työmatka-ajoa. Useinmiten se matka on about 12-20km pyrähdys, joka sillä autolla ajetaan putkeen. Tuossahan on öljynkulutus ongelmana. Öljyä kuluu tasaiseen tahtiin työmatka-ajossa (jotakin litra/1000km). Kuluminen vaan on niin hassua, kun lähtee matka-ajoon. Tässä esimerkki:
Isä täytti öljyn maksimiin ja ajoi Joensuusta Jyväskylän ohi mänttään. Matkaa reilu 300km. Öljyä hävisi tikusta min ja max väli, eli litra yhteensä! Täytti öljyn maksimiin. Sen jälkeen onkin saanut ajella yli 1000km, eikä ole vielä tarvinnut lisätä.
Bensako siitä öljystä haihtui? Ei me mitään muuta järkevää syytä keksitä. Ulospäin tuo kone ei vuoda. Ei se savuta silmin nähtävästi, tai tee mitään outoa muuten. Turbo on kunnossa, kun sitä on käyty näyttämässä huollossa. Matka-ajoon kun lähtee, niin ekat sadat kilometrit pitää vahtia öljytikkua. Ei mitään käyntiongelmia tai muuta hälyyttävää. Ajon kannalta moottori toimii tosi hyvin. Outo juttu, eikö?
Isä täytti öljyn maksimiin ja ajoi Joensuusta Jyväskylän ohi mänttään. Matkaa reilu 300km. Öljyä hävisi tikusta min ja max väli, eli litra yhteensä! Täytti öljyn maksimiin. Sen jälkeen onkin saanut ajella yli 1000km, eikä ole vielä tarvinnut lisätä.
Bensako siitä öljystä haihtui? Ei me mitään muuta järkevää syytä keksitä. Ulospäin tuo kone ei vuoda. Ei se savuta silmin nähtävästi, tai tee mitään outoa muuten. Turbo on kunnossa, kun sitä on käyty näyttämässä huollossa. Matka-ajoon kun lähtee, niin ekat sadat kilometrit pitää vahtia öljytikkua. Ei mitään käyntiongelmia tai muuta hälyyttävää. Ajon kannalta moottori toimii tosi hyvin. Outo juttu, eikö?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7777
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
No näissä uusissa 9-3 ja 9-5 ( B235 ) moottoreissahan on öljyn joukossa
vettä, tämä on minun mielestäni vielä pahempi juttu kuin bensa.
Vanha satku vuoti niin paljon öljyä ulos, että siinä oli jatkuva öljynvaihto
menossa.
vettä, tämä on minun mielestäni vielä pahempi juttu kuin bensa.
Vanha satku vuoti niin paljon öljyä ulos, että siinä oli jatkuva öljynvaihto
menossa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#