Bensaa öljyn seassa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
metallivihreä
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: La Maalis 05, 2005 17:16

Bensaa öljyn seassa

Viesti Kirjoittaja metallivihreä »

Ensinnäkin päivää vaan kaikille. Olen jo pidemmän aikaa seurannut keskusteluja täällä ja oppinut monta hyödyllistä asiaa. Eli kiitokset niille kärsivällisille saabisteille, jotka jaksavat neuvoa meitä vähän tumpelompia harrastajia.

Olen vähän kummastellut Saappaan vähäistä öljynkulutusta. Öljyä on jatkuvasti mittatikun mukaan liikaa, vaikka sinne on alkujaan ihan oikea määrä ainetta laitettu. Katsastusrempan yhteydessä kyselin huoltoliikkeen mieheltä asiasta ja heppu meinasi jos autolla ajetaan jatkuvasti vain lyhyttä matkaa, eli siis aika paljon ryyppyä käyttäen, öljyn sekaan kulkeutuu bensaa. Mahtaako diagnoosi olla oikea? Auto on tosiaan ollut aika paljolti kauppakassina ja huviajelukäytössä.

Mitähän asialle olisi tehtävissä ja onko tuo bensa öljyn seassa pahasti haitaksi? Öljyt on ilmeisesti syytä vaihtaa vuosittain vaikka kilometrejä tulisi vähän. Ja auto on siis 900 C vm -90.
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Todellakin vähintään kerta vuoteen!
On se mahdollista että ryyppy päällä ajaa niin määrä kasvaa.
On muuten saman värinen auto kuin mulla vai?
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Kyllä diagnoosi on varmaankin oikea.
Samalla öljy ohenee ja voiteluominaisuudet heikkenevät.

Itse ajan noin 12tkm vuodessa ja vaihdan ainakin kerran vuodessa öljyt. Synteettisethän periaatteessa kestää 15 tkm, mutta en ole koskaan niin kauaa samoilla öljyillä ajanut.



Suora lainaus Nesteen dokumentista:

"Ajotapa vaikuttaa ehkä eniten normaalin, kunnossa olevan moottorin
öljynkulutukseen hyvänlaatuista öljyä käytettäessä. Jos
moottorilla ajetaan lyhyitä matkoja, voi öljypinta varsinkin kaasuttimella
varustetussa moottorissa jopa kohota runsaan rikastimenkäytön
aiheuttaman bensiinilaimentuman seurauksena.
Käytetyssä moottoriöljyssä voi olla jopa yli 10 % bensiiniä."


LÄHDE: http://www.neste.fi/attachment.asp?path=791;1291;4798
(Sivu 25)
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
metallivihreä
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: La Maalis 05, 2005 17:16

Viesti Kirjoittaja metallivihreä »

No niinpä taitaa asia olla... Ajoa on viimekeväisen öljynvaihdon jälkeen tullut noin 5000 km joten en ole vielä ehtinyt olla asiasta kovin huolissani. Mutta täytyypä pistää öljyt vaihtoon niin ei tule isompia vahinkoja.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Joo ja ehkä jossakin vaiheessa kannattaa tarkistaa kaasarin säädöt.

Toisaalta kohtahan tulee kesä ja ryyppyä ei koneelle tarvita :D
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tota samaa me ollaan havaittu äitini ajossa olevassa 900S -92:ssa. Oli taas ajeltu koko syksy ja talvea tänne asti työmatka-ajoa. Useinmiten se matka on about 12-20km pyrähdys, joka sillä autolla ajetaan putkeen. Tuossahan on öljynkulutus ongelmana. Öljyä kuluu tasaiseen tahtiin työmatka-ajossa (jotakin litra/1000km). Kuluminen vaan on niin hassua, kun lähtee matka-ajoon. Tässä esimerkki:

Isä täytti öljyn maksimiin ja ajoi Joensuusta Jyväskylän ohi mänttään. Matkaa reilu 300km. Öljyä hävisi tikusta min ja max väli, eli litra yhteensä! Täytti öljyn maksimiin. Sen jälkeen onkin saanut ajella yli 1000km, eikä ole vielä tarvinnut lisätä.

Bensako siitä öljystä haihtui? Ei me mitään muuta järkevää syytä keksitä. Ulospäin tuo kone ei vuoda. Ei se savuta silmin nähtävästi, tai tee mitään outoa muuten. Turbo on kunnossa, kun sitä on käyty näyttämässä huollossa. Matka-ajoon kun lähtee, niin ekat sadat kilometrit pitää vahtia öljytikkua. Ei mitään käyntiongelmia tai muuta hälyyttävää. Ajon kannalta moottori toimii tosi hyvin. Outo juttu, eikö?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7777
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

No näissä uusissa 9-3 ja 9-5 ( B235 ) moottoreissahan on öljyn joukossa
vettä, tämä on minun mielestäni vielä pahempi juttu kuin bensa.

Vanha satku vuoti niin paljon öljyä ulos, että siinä oli jatkuva öljynvaihto
menossa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
ju60ni
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 13:57
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja ju60ni »

Bensan haihtumisesta : Moottoribensojen, siis niiden, joita letkusta tankataan, tislaantumisen loppupiste on 200°C paikkeilla (ISO3405).
Kilpabensojen (100GR) loppupiste on alle 140°C.
95 2,3 vireessä
Vastaa Viestiin