Jäähdytysjärjestelmän ilmaus
Jäähdytysjärjestelmän ilmaus
Tehdäänpä tähän tällainen aloittelijan opas jäähdytysjärjestelmän ilmaukseen.
Eli tuossa kytkimen tiivisteiden vaihdon yhteydessä jouduin ottamaan jäähdyttäjän pois tieltä ja ajattelin, että rastikos tuo ja hyvä välillä huuhdella. No, eipä vaikuttakaan olevan aloittelijalle aivan yksinkertaista.
Periaatteessa siis ymmärtääkseni näin: lämmitys täysille ja järjestelmä tyhjäksi siitä syylärin juuressa olevasta tyhjennystulpasta, vettä läpi kunnes pelkkää kirkasta vettä tulee ulos. Tulppa kiinni, ilmausnippa auki ja jäähdytinnestettä (ohjekirjan mukaan tilavuus on 10 litraa) hitaasti paisuntasäiliöön kunnes ilmausnipasta tulee pelkkää nestettä läpi. Nippa kiinni ja sitten käyttäminen lämpimäksi ja nesteen lisäys.
Ongelmana on, etten saa sinne järjestelmään kuin viisi litraa. Ihmettelin ensin ja ajattelin että kaipa se siitä vajeltuu ja lisätään sitten. Ensimmäisellä kerralla unohtui laittaa lämmitys täysille ja avata se sisätilalämmittimen kennon venttiili. Ensin meni hyvin, tasaista käyntiä ja kaikki reilassa. Pian kuitenkin alkoi tulla nokista pakokaasua ja käynti meni epätasaiseksi ja lopulta ei pysynyt käynnissä ollenkaan. Uusi yritys toistaen ohjekirjan ohjeet tyhjentämisestä alkaen. Vaan toisella kertaa menestys ei ollut kummoisempi. Heti aluksi ei tuntunut kuin käyvän kolmella pytyllä ja nokista pakokaasua taas eikä jaksanut käydä polkematta ollenkaan tyhjäkäynnillä. Ykköspytyn tulppa oli musta kun katsoin. Putkia painelemalla selvisi, että siellä korisi kovasti, joten ilmaa vaikuttaisi siellä olevan.
Eli siis, arvon keskustelijat, mitä minä teen väärin? Ja mitä konehuoneessa oikein tapahtuu näiden virheiden seurauksena? Unohtuiko jotain, kuten esimerkiksi se mystinen moottorilohkon tyhjennystulppa, joka kirjassa mainitaan olevaksi joissain malleissa? Missä tämä tulppa sijaitsee? Harjaantumattomalla silmälläni etsimällä en kyennyt sitä löytämään.
Eli tuossa kytkimen tiivisteiden vaihdon yhteydessä jouduin ottamaan jäähdyttäjän pois tieltä ja ajattelin, että rastikos tuo ja hyvä välillä huuhdella. No, eipä vaikuttakaan olevan aloittelijalle aivan yksinkertaista.
Periaatteessa siis ymmärtääkseni näin: lämmitys täysille ja järjestelmä tyhjäksi siitä syylärin juuressa olevasta tyhjennystulpasta, vettä läpi kunnes pelkkää kirkasta vettä tulee ulos. Tulppa kiinni, ilmausnippa auki ja jäähdytinnestettä (ohjekirjan mukaan tilavuus on 10 litraa) hitaasti paisuntasäiliöön kunnes ilmausnipasta tulee pelkkää nestettä läpi. Nippa kiinni ja sitten käyttäminen lämpimäksi ja nesteen lisäys.
Ongelmana on, etten saa sinne järjestelmään kuin viisi litraa. Ihmettelin ensin ja ajattelin että kaipa se siitä vajeltuu ja lisätään sitten. Ensimmäisellä kerralla unohtui laittaa lämmitys täysille ja avata se sisätilalämmittimen kennon venttiili. Ensin meni hyvin, tasaista käyntiä ja kaikki reilassa. Pian kuitenkin alkoi tulla nokista pakokaasua ja käynti meni epätasaiseksi ja lopulta ei pysynyt käynnissä ollenkaan. Uusi yritys toistaen ohjekirjan ohjeet tyhjentämisestä alkaen. Vaan toisella kertaa menestys ei ollut kummoisempi. Heti aluksi ei tuntunut kuin käyvän kolmella pytyllä ja nokista pakokaasua taas eikä jaksanut käydä polkematta ollenkaan tyhjäkäynnillä. Ykköspytyn tulppa oli musta kun katsoin. Putkia painelemalla selvisi, että siellä korisi kovasti, joten ilmaa vaikuttaisi siellä olevan.
Eli siis, arvon keskustelijat, mitä minä teen väärin? Ja mitä konehuoneessa oikein tapahtuu näiden virheiden seurauksena? Unohtuiko jotain, kuten esimerkiksi se mystinen moottorilohkon tyhjennystulppa, joka kirjassa mainitaan olevaksi joissain malleissa? Missä tämä tulppa sijaitsee? Harjaantumattomalla silmälläni etsimällä en kyennyt sitä löytämään.
900i 2.0 16v -90 "Efraim"
Re: Jäähdytysjärjestelmän ilmaus
Ei sieltä läheskään kaikkea saa pois, moottoriin jää nestettä, kennoon, letkuihin jne.
Se 10litraa on tilavuus, kun täytetään täysin kuiva järjestelmä.
Se 10litraa on tilavuus, kun täytetään täysin kuiva järjestelmä.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Re: Jäähdytysjärjestelmän ilmaus
Aivan. Tarkoittaako tämä siis, ettei järjestelmää saa täysin puhdistettua? Toiseksi tämä tyhjäkäynti, vaikuttaa siis siltä että kone tukehtuu bensaan. Onko jokin termostaatti tjsp syypäänä vääräänlaiseen seokseen?
900i 2.0 16v -90 "Efraim"
Re: Jäähdytysjärjestelmän ilmaus
Lohkon tyhjennystulppa on vm 84 asti pakosarjan alla lohkon kyljessä lohkolämmittimen liitoskohdan vieressä ja vm. 85 alkaen pakosarjan alla lohkolämmittimen jalassa.
Eikö kirjassasi mainittu termostaattikotelon ilmausnipan avaamista täyttövaiheessa? Täytetään nippa avattuna, kunnes nipasta tulee pelkkää nestettä, sitten nippa kiinni ja jatketaan täyttämistä merkkiin saakka.
Ja kun ollaan 99/90/900-alueella, voisi mainita vielä, että 99/90:ssä ilmataan lisäksi lämmityslaitteen hanan yhteydessä olevasta nipasta.
Ovatko tulpanjohtojen liittimet perille saakka painettuna?
Eikö kirjassasi mainittu termostaattikotelon ilmausnipan avaamista täyttövaiheessa? Täytetään nippa avattuna, kunnes nipasta tulee pelkkää nestettä, sitten nippa kiinni ja jatketaan täyttämistä merkkiin saakka.
Ja kun ollaan 99/90/900-alueella, voisi mainita vielä, että 99/90:ssä ilmataan lisäksi lämmityslaitteen hanan yhteydessä olevasta nipasta.
Ovatko tulpanjohtojen liittimet perille saakka painettuna?
Re: Jäähdytysjärjestelmän ilmaus
Oliko paisuntasäiliön korkki kiinni kun käynnistit moottorin järjestelmän täytön jälkeen? Kannattaa jättää korkki pois paikoiltaan ja käyttää moottori niin lämpimäksi että termostaatti aukeaa. Ainakin oma kokemus on että sitä ilmaa voi olla runsaastikin "jumissa" moottorin syövereissä jos järjestelmä pääsee paineistumaan eli lämpiämään heti täytön jälkeen korkki kiinni.
Käyntihäiriö voi olla erillinen vika vaikka ilmaantuki samaan aikaan. Onko sytytysosia käytetty irti rempan aikana? Tulpanjohdot esim kunnolla kiinni ja oikeassa järjestyksessä? Jos vain tuo mainittu ykkösen sytytystulppa on musta niin voi olla että se meni vain rikki just nyt. Tarkista muutkin jos et jo tehny sitä. Jos muut on samassa kunnossa niin sitten taas katseet vois kääntyä kylmäkäynnistyssuuttimeen ja sen toimintaan.
edit: Siinähän tuliki jo vinkkiä sytkäpuolelle.
Käyntihäiriö voi olla erillinen vika vaikka ilmaantuki samaan aikaan. Onko sytytysosia käytetty irti rempan aikana? Tulpanjohdot esim kunnolla kiinni ja oikeassa järjestyksessä? Jos vain tuo mainittu ykkösen sytytystulppa on musta niin voi olla että se meni vain rikki just nyt. Tarkista muutkin jos et jo tehny sitä. Jos muut on samassa kunnossa niin sitten taas katseet vois kääntyä kylmäkäynnistyssuuttimeen ja sen toimintaan.
edit: Siinähän tuliki jo vinkkiä sytkäpuolelle.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Re: Jäähdytysjärjestelmän ilmaus
Juu, kyllä on tulpanjohdot kiinni. Oli siellä toinenkin tulppa mustana, ja pieniä käyntiongelmia kylmänä ollut ennenkin, muttei mitään näin pahaa. Lähinnä tulee mieleen, että olisiko murjonut jotakin jäähdytintä poistaessa, ehkä pyörijää, mutta kyllä sekin aivan ehjältä näyttää.
Termostaatin luota aukaisin kyllä ilmausnipan. Käytin kyllä hetken ilman korkkia ja nyt kun katsoin oli siellä vähän pinta vajonnutkin.
Pitääpä etsiä tuo tyhjennystulppa ja vielä kertaalleen tyhjentää sekä täyttää jäähdytysjärjestelmä.
Toisin sanoen hypoteesi on nyt, että tämä jäähdytysjärjestelmän ilmaus ei ole niinkään yhteydessä käyntiongelmaan. Kylmäkäynnistyssuuttimen liittimeen en ollut koskenut ja näytti tuo olevan paikoillaan.
Termostaatin luota aukaisin kyllä ilmausnipan. Käytin kyllä hetken ilman korkkia ja nyt kun katsoin oli siellä vähän pinta vajonnutkin.
Pitääpä etsiä tuo tyhjennystulppa ja vielä kertaalleen tyhjentää sekä täyttää jäähdytysjärjestelmä.
Toisin sanoen hypoteesi on nyt, että tämä jäähdytysjärjestelmän ilmaus ei ole niinkään yhteydessä käyntiongelmaan. Kylmäkäynnistyssuuttimen liittimeen en ollut koskenut ja näytti tuo olevan paikoillaan.
900i 2.0 16v -90 "Efraim"
Re: Jäähdytysjärjestelmän ilmaus
Vielä siitä tyhjennystulpasta kun sattui silmään:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... kolämmitin
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 13#p426913
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... kolämmitin
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 13#p426913
900i 2.0 16v -90 "Efraim"
Re: Jäähdytysjärjestelmän ilmaus
Puhdistin sen syylärin alla olevan maadoituspisteen kun arvelin että sitä jäähdytysnestettä lie roiskunut sinnekin. Sama ongelma jatkuu, mutta tarkennuksena sanottakoon että huonon käynnistymisen jälkeen käy tyhjäkäynnillä oikein mallikkaasti kunnes kone lämpiää ja ongelmat alkavat silloin. Käynti muuttuu epätasaiseksi tasakaasulla ja lopuksi ei vain jaksa käydä vaan sammuu polkematta.
900i 2.0 16v -90 "Efraim"
Re: Jäähdytysjärjestelmän ilmaus
Mittaa tulpanjohdot sekä puolanjohto yleismittarilla. Uusissa ohmeja 4-7 riippuen johdon pituudesta. Paljon ajetuissa voi olla 7-10. Yli 15 ohmin ovat jo rikki. Kannattaa myös vilkasta se puolan reikä,johon johto tulee,onko hapettunut. Virranjakajan kopan ja pyörijän kunto myös.
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
Re: Jäähdytysjärjestelmän ilmaus
Tapahtunut sitten viimeisen. Puhdistelin vähän lisää maadoituspisteitä, vaihdoin pyörijän, virranjakajan kannen (molemmat olivat selkeästi vaihdon tarpeessa, ihmekös tuo, kymmenen vuotta olivat siinä olleet hapettumassa), tulpat ja moottorin lämpötila-anturin vaihdoin vanhaan toimivaan, jonka olin talteen jättänyt sekä puhdistelin ilmamassamittarin spraylla ja liittimiä tarkistin. Näillä toimilla tuo käyntiongelma lämpimänä vaikuttaa talttuneen ja jäähdytysjärjestelmä vaikuttaisi myös pelaavan niinkuin pitää eikä ilmaa ainakaan nipasta enää tule. Annas kattoo ny kun tekee pitemmän kierroksen, että alkaako keittää. Kylmänä käy edelleen epätasaisesti, mutta niin on toki jo pitemmän aikaa tehnyt, se lienee tästä problematiikasta erillinen kysymys. Pitänee paneutua foorumin keskusteluihin tästä aiheesta ja katsastaa myös se kylmäkäynnistyssuutin. Kiitoksia avusta!
900i 2.0 16v -90 "Efraim"
Re: Jäähdytysjärjestelmän ilmaus
Viimeviikolla vaihdoin vm87 16V Turbon jäähdytysnesteet. Avasin myös lohkon tulpan ( 19mm pultti ), mutta sieltä ei tullut enää mitään ulos. Jäähdyttimen kennon kautta olin sitä ennen saanut koneesta n. 5 litraa nestettä ulos. Kone oli kylmänä vaihtotyötä tehdessä, eli termostaatti kiinni.
Olisiko sieltä lohkon kauttakin kuulunut vielä tulla nestettä? Vai onko se vaihtoehtoinen tyhjennyspaikka jäähdyttimen tulpalle?
Olisiko sieltä lohkon kauttakin kuulunut vielä tulla nestettä? Vai onko se vaihtoehtoinen tyhjennyspaikka jäähdyttimen tulpalle?
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Re: Jäähdytysjärjestelmän ilmaus
Lohkon tyhjennystulpan sisäpuolelle kertyy jäähytysjärjestelmän karsta ja paikkausaineet. Poistotulpan irrottamisen jälkeen reikään pitää usein tarjota piikkiä tms. murtamaan kertynyt sakka auki.
Re: Jäähdytysjärjestelmän ilmaus
Voi pahus näinhän se olikin 3 vuotta sitten, kun tyhjensin järjestelmän viimeksijus kirjoitti:Lohkon tyhjennystulpan sisäpuolelle kertyy jäähytysjärjestelmän karsta ja paikkausaineet. Poistotulpan irrottamisen jälkeen reikään pitää usein tarjota piikkiä tms. murtamaan kertynyt sakka auki.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB