inca vanteet jumittuu napoihin
inca vanteet jumittuu napoihin
onkos muilla kokemuksia että inca-vanteita on vaikea saada irti navoista. mulla oli eturenkaat niin tiukasti kiinni että hermo meinasi mennä, ei auttanut monon näyttäminen, eikä ollut pitkää lankkua jolla olisi voinut takapuolelta tökätä. piti jättää mutterit löysälle ja tehdä pari jarrutusta ennen kuin suostuivat irtoamaan. ehkä osasyy oli korjaamokeikassa jossa eturenkaat oli kai olleet irti, oli meinaa laippamutterit lievästi sanottuna momentilla kiinni.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Olen kuullut että 114,3 jaolla olevissa vanteissa on jopa 3eri keskireikä halkaisijaa.Ero on hiuksen hieno.
Kysytty muinoin saabilta kun ihmettelin miksei 70luvun 99 aluvanteet tahtoneet mennä uudempiin .
Edit: Noita keskireikiä on sorvattu kuulemma ,että sopisivat paremmin.
Kysytty muinoin saabilta kun ihmettelin miksei 70luvun 99 aluvanteet tahtoneet mennä uudempiin .
Edit: Noita keskireikiä on sorvattu kuulemma ,että sopisivat paremmin.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4027
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Re: inca vanteet jumittuu napoihin
Tuttua on ja nimenomaan etupyörien kanssa inca-vanteilla. Minä kun olen näin roteva olemukseltani, niin silloin kun äly loppuu, otetaan voima käyttöön (toisinaan selvitään ilman suurempia lisävahinkojakin...).lucaf kirjoitti:onkos muilla kokemuksia että inca-vanteita on vaikea saada irti navoista. mulla oli eturenkaat niin tiukasti kiinni että hermo meinasi mennä.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Vastinpinnoista
SVT: Bosse Bildoktorn (tjs) -sarjassa oli juttua renkaanvaihdosta. Kuparitahnaa pitää sivellä, mutta EI vastinpinnoille! Miksi näin? Koska vastinpinnat toimivat myös kitkapintoina, jotka estävät renkaan mahd. pientä liikettä napaa vasten. Tämä on tärkeää varsinkin suuritehoisissa ja raskaissa (turbot..?:) autoissa, pienemmissä ei niin väliä. Bosse siveli kuparitahnaa vain sen keskiön ympärille.
Keski-Uusimaassa oli myös muistutuskohta: pultteja & muttereita voidellessa kannattaa pitäytyä vain kierre-osaan, jos kartioon menee voiteluainetta, niin momentti saattaa tulla helposti erittäin kireäksi.
Lisäksi tuli mieleen, että onkohan vanhemmissa alumiinvanteissa päällysteen kuluttua vaaraa jostain metallien syöpymisestä, ts. napa (terästä) vs. alumiinia, ja jompikumpi oli jotenkin arvokkaampi, jolloin toinen syöpyy. Täällä on teknisesti valveutuneempaa henkilökuntaa, jolta voi irrota täsmällisempää tieteellistä arvausta..
Keski-Uusimaassa oli myös muistutuskohta: pultteja & muttereita voidellessa kannattaa pitäytyä vain kierre-osaan, jos kartioon menee voiteluainetta, niin momentti saattaa tulla helposti erittäin kireäksi.
Lisäksi tuli mieleen, että onkohan vanhemmissa alumiinvanteissa päällysteen kuluttua vaaraa jostain metallien syöpymisestä, ts. napa (terästä) vs. alumiinia, ja jompikumpi oli jotenkin arvokkaampi, jolloin toinen syöpyy. Täällä on teknisesti valveutuneempaa henkilökuntaa, jolta voi irrota täsmällisempää tieteellistä arvausta..
-
- "Turbo"
- Viestit: 261
- Liittynyt: Su Elo 15, 2004 18:04
- Paikkakunta: Hki/Nurmijärvi
siinähän on kyseessä sähkökemiallinen pari, eli kansankielellä voitaisiinkin puhua "kiinnihitsautumisesta". myöskin tuo epäjalomman syöpyminen pitää kutinsa...tais olla jotain merkitystä sillä, kuinka kaukana/lähellä toisiaan parit ovat sähkökemiallisessa mielessä..
OT:mites muuten inkoissa, onko niissä holkki vai kartiomutterit?
ems:seissähän ne on holkkimutterit..?
OT:mites muuten inkoissa, onko niissä holkki vai kartiomutterit?
ems:seissähän ne on holkkimutterit..?
saab 99 -83 GL"S"
incoissa kuuluu käyttää myös laippamutteria (=holkkimutteri), mutta kuten ems-vanteissakin, monet ruuvaa niitä
kiinni kartiomuttereilla "ilman mitään tunteita".
laippamuttereita kun ei tahdo oikein mistään löytyä, maksavat hunajaa.
kiinni kartiomuttereilla "ilman mitään tunteita".
laippamuttereita kun ei tahdo oikein mistään löytyä, maksavat hunajaa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
-
- "Turbo"
- Viestit: 261
- Liittynyt: Su Elo 15, 2004 18:04
- Paikkakunta: Hki/Nurmijärvi
...
Kieltämättä Incat ovat puraisseet aika huolella kiinni muutaman kerran, tosin niin kävi myös Silver starien kanssa. Asiaa petrasi paljon, kun putsaili pinnat tiheällä teräsharjalla ja väliin laittoi ohuelti vaseliinia tai Mastonin tmv. tervasprayta, sen jälkeen irtosivat vähän helpommin. Mutta tiukkaan kyllä osaa jämähtää huonolla tuurilla.