inca vanteet jumittuu napoihin

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

inca vanteet jumittuu napoihin

Viesti Kirjoittaja lucaf »

onkos muilla kokemuksia että inca-vanteita on vaikea saada irti navoista. mulla oli eturenkaat niin tiukasti kiinni että hermo meinasi mennä, ei auttanut monon näyttäminen, eikä ollut pitkää lankkua jolla olisi voinut takapuolelta tökätä. piti jättää mutterit löysälle ja tehdä pari jarrutusta ennen kuin suostuivat irtoamaan. ehkä osasyy oli korjaamokeikassa jossa eturenkaat oli kai olleet irti, oli meinaa laippamutterit lievästi sanottuna momentilla kiinni.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

incoja ei ole ollut, mutta sunburstit kyllä jämähteli! niitä sai lankulla irti hakata!
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Aika monet aluvanteet olen saanut potkia irti.. Ihan normaalia sinänsä. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Olen kuullut että 114,3 jaolla olevissa vanteissa on jopa 3eri keskireikä halkaisijaa.Ero on hiuksen hieno.
Kysytty muinoin saabilta kun ihmettelin miksei 70luvun 99 aluvanteet tahtoneet mennä uudempiin .

Edit: Noita keskireikiä on sorvattu kuulemma ,että sopisivat paremmin.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja hewidero »

LÄMPÖÄ vaan. Eli kosaanilla lämmittää napaa ja vannetta. Näin ainakin peltivanteet lähti irti, jotka eivät lekaakaan meinanneet uskoa.
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: inca vanteet jumittuu napoihin

Viesti Kirjoittaja jariha »

lucaf kirjoitti:onkos muilla kokemuksia että inca-vanteita on vaikea saada irti navoista. mulla oli eturenkaat niin tiukasti kiinni että hermo meinasi mennä.
Tuttua on ja nimenomaan etupyörien kanssa inca-vanteilla. Minä kun olen näin roteva olemukseltani, niin silloin kun äly loppuu, otetaan voima käyttöön (toisinaan selvitään ilman suurempia lisävahinkojakin...).
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Itse olen aina renkaiden vaihdon yhteydessä pistänyt hieman kuparitahnaa napoihin, ei ole tämän jälkeen vanteet jumitellut :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
josipan
"Viggen"
Viestit: 586
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 13:10
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja josipan »

kumma juttu mulla ei oo ikinä aluvanteet ollu tiukassa,vaikka ois auto seissukin pitemmän aikaa.peltivanteet kylläkin.kerran ei lähteny muuten kun lekalla lyömällä :D
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

Aluvanteet pitäis puhdistaa aina huolella ennen asennusta ja sivellä ohuesti vaseliinia tms vastinpintoihin. Muuten voi olla vaikeuksia irrotuksen kanssa :?
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Vastinpinnoista

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

SVT: Bosse Bildoktorn (tjs) -sarjassa oli juttua renkaanvaihdosta. Kuparitahnaa pitää sivellä, mutta EI vastinpinnoille! Miksi näin? Koska vastinpinnat toimivat myös kitkapintoina, jotka estävät renkaan mahd. pientä liikettä napaa vasten. Tämä on tärkeää varsinkin suuritehoisissa ja raskaissa (turbot..?:) autoissa, pienemmissä ei niin väliä. Bosse siveli kuparitahnaa vain sen keskiön ympärille.

Keski-Uusimaassa oli myös muistutuskohta: pultteja & muttereita voidellessa kannattaa pitäytyä vain kierre-osaan, jos kartioon menee voiteluainetta, niin momentti saattaa tulla helposti erittäin kireäksi.

Lisäksi tuli mieleen, että onkohan vanhemmissa alumiinvanteissa päällysteen kuluttua vaaraa jostain metallien syöpymisestä, ts. napa (terästä) vs. alumiinia, ja jompikumpi oli jotenkin arvokkaampi, jolloin toinen syöpyy. Täällä on teknisesti valveutuneempaa henkilökuntaa, jolta voi irrota täsmällisempää tieteellistä arvausta.. :oops:
matti sallinen
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: Su Elo 15, 2004 18:04
Paikkakunta: Hki/Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja matti sallinen »

siinähän on kyseessä sähkökemiallinen pari, eli kansankielellä voitaisiinkin puhua "kiinnihitsautumisesta". myöskin tuo epäjalomman syöpyminen pitää kutinsa...tais olla jotain merkitystä sillä, kuinka kaukana/lähellä toisiaan parit ovat sähkökemiallisessa mielessä..

OT:mites muuten inkoissa, onko niissä holkki vai kartiomutterit?
ems:seissähän ne on holkkimutterit..?
saab 99 -83 GL"S"
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Incoissa on samat mutterit, kuin jaliksissa.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

incoissa kuuluu käyttää myös laippamutteria (=holkkimutteri), mutta kuten ems-vanteissakin, monet ruuvaa niitä
kiinni kartiomuttereilla "ilman mitään tunteita".
laippamuttereita kun ei tahdo oikein mistään löytyä, maksavat hunajaa.

Kuva
Kuva
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
matti sallinen
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: Su Elo 15, 2004 18:04
Paikkakunta: Hki/Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja matti sallinen »

ai niin..saako noita emssien keskilätkiä jostain?
saab 99 -83 GL"S"
Jusau

...

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Kieltämättä Incat ovat puraisseet aika huolella kiinni muutaman kerran, tosin niin kävi myös Silver starien kanssa. Asiaa petrasi paljon, kun putsaili pinnat tiheällä teräsharjalla ja väliin laittoi ohuelti vaseliinia tai Mastonin tmv. tervasprayta, sen jälkeen irtosivat vähän helpommin. Mutta tiukkaan kyllä osaa jämähtää huonolla tuurilla.
Lukittu